K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-05-2009, 15:32   #1
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
En peptalk

har jeg brug for!
Jeg håber, I kan give mig lidt fornyet kampånd, jeg er virkelig trængende.

Jeg har lige læst denne: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop , og kan se, at jeg måske har lidt at gøre med - så tak for den!

Historien er:

Jeg fik i oktober måned stoppet mine sygedagpenge, selvfølgelig efterfulgt af en klage fra min side. I den klage var der samtidig en ansøgning om visitation om fleksjob.
I svaret på klagen fra kommunen fremgik det, at da de ikke mente, jeg var berettiget til sygedagpenge og at de vurderede, at jeg kunne vende tilbage til ordinær beskæftigelse, vurderede de også, at jeg ikke ville kunne få fleksjob.
Ingen klagevejledning medfulgte.

Herfra stoppede alle udbetalinger og al kontakt - jeg har ingen penge fået nogen steder fra siden oktober, og er nu i en situation, hvor banken har lukket for kassen. Næste skridt er tvangsaution og i disse tider en logisk medfølgende økonomisk ruin.

Afgørelsen om sygedagpenge blev hjemvist, da kommunen ikke havde alle oplysninger - de blev indhentet og kommunen anerkender nu, at jeg er syg, men da jeg ikke passer ind i nogle af lovens paragraffer, kan de lade mig sejle min egen sø igen.

Jeg har i øvrigt haft en samtale med en sagsbehandler fra jobcenteret, som fortalte, at de SKAL behandle min fleksjobsag - hvilket de jo så elegant undlod for over et halvt år siden - og hun har sørget for, at den bliver taget op nu.

Med andre ord - de slap mig for at halvt år siden uden på nogen måder at hjælpe mig videre.
Jeg har levet siden af lån, og har en betydelig gæld bygget op både under mit forløb som sygemeldt, da jeg forsøgte med en privatuddannelse og et job som selvstændig for at komme ud af suppedasen.

Skulle der have været sket noget der? Har de begået en forfærdelig fejl?

Jeg er kommet i kontakt med en advokat, som ikke har speciale i dette, men som gerne vil hjælpe mig. Jeg har ikke selv overskuddet mere, og kan ikke overskue deres manipulationer, som jeg har været udsat for siden 2003.

Jeg har brug for at høre, at jeg har en chance i denne sag. Jeg håber, nogen har lidt guldkorn til mig.

Connie
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 00:44   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Har du aktindsigt?

Har du en opdateret ressourceprofil?

Der SKAL ved standsning af sygedagpenge ligge en PLAN for, HVORDAN du bliver selvforsørgende.

Der SKAL før standsning af sygedagpenge tages stilling til revalidering, fleksjob eller pension.

Der SKAL i ressourceprofilen være planer for at fjerne dine barrierer i forhold til arbejdsmarkedet.

En advokat uden speciale i den sociale lovgivning kan måske blive dyrere end en, der har speciale. Det er voldsomt mange ting at sætte sig ind i, og det koster jo i timeløn.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 10:29   #3
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Hej Zuza, tusind tak for dit svar!

Du skriver:

Har du en opdateret ressourceprofil?Der var ved stop af sygedagpenge og nu en opdateret ressourceprofil.

Der SKAL ved standsning af sygedagpenge ligge en PLAN for, HVORDAN du bliver selvforsørgende.Hmm... Det kommer an på, hvordan man definerer plan. Da jeg fik stop for sygedagpenge (varighedsbegrænsning) var det med disse ord: "Det vurderes således ikke på nuværende tidspunkt relevant med etablering af andre afklarende foranstaltninger i forhold til tilbagevenden til arbejdsmarkedet, da det er lægeligt vurderet (lægekonsulentens vurdering), at der ikke er noget helbredsmæssigt til hinder for, at du stiller dig til rådighed indenfor et passende arbejdsområde, hvor der kan tages hensyn til dit skånebehov. Der kan eventuelt søges om en §56 aftale, når du har fået et konkret tilbud om arbejde"

Kan dette defineres som en plan?

Der SKAL før standsning af sygedagpenge tages stilling til revalidering, fleksjob eller pension.

Jeg har i forlængelse af ovenstående klaget over afgørelsen og i den klage, søgte jeg om at kommunen startede visitation til fleksjob. Deres svar på min ansøgning var denne: "Det skal oplyses, at det ud fra sagens samlede oplysninger ikke vurderes, at du opfylder betingelserne for fleksjob jvf. Lov om Aktiv Beskæftigelse §70a, da det ikke vurderes, at du har en væsentlig varig begrænsning i din arbejdsevne. Der er derimod vurderet, at du kan raskmeldes til ordinær beskæftigelse og stille dig til rådighed på arbejdsmarkedet inden for et passende arbejdsområde."

Har de opfyldt deres forpligtelser ved ovenstående?

Der SKAL i ressourceprofilen være planer for at fjerne dine barrierer i forhold til arbejdsmarkedet.

Dybest set mener de ikke, jeg har nogen... De mener vist, at der kan kompenseres udelukkende med en §56.. Så ingen planer i den retning.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 12:06   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connie Se meddelelser

Der SKAL ved standsning af sygedagpenge ligge en PLAN for, HVORDAN du bliver selvforsørgende.Hmm... Det kommer an på, hvordan man definerer plan. Da jeg fik stop for sygedagpenge (varighedsbegrænsning) var det med disse ord: "Det vurderes således ikke på nuværende tidspunkt relevant med etablering af andre afklarende foranstaltninger i forhold til tilbagevenden til arbejdsmarkedet, da det er lægeligt vurderet (lægekonsulentens vurdering), at der ikke er noget helbredsmæssigt til hinder for, at du stiller dig til rådighed indenfor et passende arbejdsområde, hvor der kan tages hensyn til dit skånebehov. Der kan eventuelt søges om en §56 aftale, når du har fået et konkret tilbud om arbejde"
Lægekonsulenten må ikke vurdere hvad du kan og ikke kan og han kan ikke skrive at der ikke er noget til hindre for at du kan komme tilbage på det ordinære marked det kan kun dine egne læger...

Men du skriver ikke meget om hvad dine læger skriver om dig og din helbreds situation

dog skriver du


Citat:
Afgørelsen om sygedagpenge blev hjemvist, da kommunen ikke havde alle oplysninger - de blev indhentet og kommunen anerkender nu, at jeg er syg, men da jeg ikke passer ind i nogle af lovens paragraffer, kan de lade mig sejle min egen sø igen.
Nej det kan de ikke , nu er det lidt svært at skrive noget som helst uden at kende mere til det og vil heller ikke forvirre dig når du nu har advokat på , men det at du skriver

Citat:
Jeg har i øvrigt haft en samtale med en sagsbehandler fra jobcenteret, som fortalte, at de SKAL behandle min fleksjobsag - hvilket de jo så elegant undlod for over et halvt år siden - og hun har sørget for, at den bliver taget op nu.
Det gør vel formodentligt nu at de skal igang med at behandle din fleksjobansøgning og komme med et meget mere kvalificeret svar på om du kan få fleks og ifald hvorfor ikke og dette har du så mulighed for at anke ..

Det lyder som om der er begået en fejl da de har stoppet dine sygedapgenge ud fra at du kan komme tilbage til det ordinær marked , men det er svært at sige uden at vide noget om baggrunden for det , men jeg ville helt klart hvis jeg var dig og hvis du gør dig håb om at komme på sygedagpenge søge en advokat med speciale i netop dette...

Der er flere advokater med speciale som gerne vil kigge på en sag og spørgsmålene og give dig et kvalificeret bud på om der er nogen mulighed for at du evt kan forlange at få dine sygedagpenge tilbage, mange gør det gratis altså vurdere om der er noget i din sag ...

Og i så fald hvad der kan gøres..



Hvad med nu , hvad sker der og hvad skal der ske ud over at du skal søge en fleksbevilling ? har du været til yderlige samtaler med kommunen har du fået opdateret din ressourceprofil (hvis der er kommet nyt til og det må der jo være da ressourceprofilen også indeholder sociale aspekter)

Har du haft kontakt til en sagsbehandler siden din sag blev hjemsendt fra ankenævnet eller har de bare skrevet et nyt afslag til dig ... ?
  Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 12:10   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Så har din kommune ignoreret dine helbredsoplysninger, så det er den vej, du skal se på.

Hvis du er i a-kasse, så burde du kunne få a-kasse i stedet for sygedagpenge med den afgørelse. Din kommune har "raskmeldt" dig.

Har du aktindsigt i din sag, så du kan se, om de har ignoreret dine lægepapirer?

PS...opdagede lige, at Hejdien og jeg har skrevet samtidig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 13:34   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så vil jeg lige komme og lege lyseslukker igen

Hvis kommunen rask melder folk kan man godt risikere at få frataget sine dagpenge hos a-kassen alligevel for de kigger jo på det reelle helbred og om man kan påtage sig et job
  Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 13:39   #7
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Først og fremmest vil jeg sige, at grunden til jeg har valgt den advokat er ganske enkelt er fordi han er gratis. Det er en bekendt. Jeg har ingen penge tilbage overhovedet - har levet de sidste måneder af lån i banken, da vi havde 2000 kr. for lidt om måneden alene til at betale de faste udgifter. Der er nu ikke mere kredit i banken.

Jeg har desværre ikke noget valg desangående. Heldigvis har han kontakter, så helt til rotterne er det ikke.

For at starte bagfra - ja, jeg har løbende fået aktindsigt i min sag. Det er dog ikke lykkes mig at få ALT udleveret trods en del henvendelser. Jeg har fået journaludskriftet udleveret.
De oplysninger, kommunen har fået fra min egen læge har været journaludskrifter, og dem har lægekonsulenten konkluderet på. Noget af det er helt hen i vejret, og fremgår også af min klage til ankenævnet.
Blandt andet derfor blev sagen hjemvist.

Jeg kan ikke få penge fra en A-kasse, da det kræver, at jeg kan stå til rådighed på fuld tid på arbejdsmarkedet. Dette er ikke muligt. Og så er jeg ikke berettiget.
Selvom min kommune har raskmeldt mig, så er jeg desværre ikke rask.

Jeg har været i kontakt med (atter) en ny sagsbehandler, som har opdateret min ressourceprofil og har sendt mig et nyt afslag. Ressourceprofilen har jeg godkendt under protest. Det er jeg tvunget til, da jeg ikke har tid til at vente på, at de laver den om - den er grundlæggende helt hen i vejret. En af protesterne er blandt andet, at der ikke er indført noget om forandringen i min økonomiske situation, der drastisk er ændret til det katastrofale fra oktober, hvor de tog sygedagpengene, til nu.

Min fleksjobansøgning skulle meget gerne starte med at blive behandlet nu - de har trukket den til efter afgørelsen omkring sygedagpenge, hvilket undrer mig. Dette burde sagtens kunne forløbe samtidig. Min sagsbehandler (som ikke er sagsbehandler i forhold til fleks) har allerede nu forsøgt at påvirke sagen ved at stille spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet er inden for personkredsen. Det er slet ikke noget, han skal tage stilling til.

Med hensyn til min sygdom og mine lægers udtalelser omkring det:
Mine læger har beskrevet for mig mundligt og til kommunen skriftligt, at det ikke er sandsynligt, at jeg kommer tilbage på arbejdsmarkedet på fuld tid og ordinære vilkår, og de anbefaler fleksjob for at kompensere for mine skånebehov.

Men det er lægekonsulentens fantasier om mirakuløs helbredelse (på en kronisk sygdom ), der hele tiden har været lagt vægt på i samtlige afgørelser.
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 14:03   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du er sandelig faldet i et hul mellem to muligheder.

Citat:
Jeg kan ikke få penge fra en A-kasse, da det kræver, at jeg kan stå til rådighed på fuld tid på arbejdsmarkedet
Nogle kan få a-kasse, men står bare ikke til rådighed for alle job.

Hvis du kan få nogle skånehensyn beskrevet, så står du bare ikke til rådighed for de arbejdsfunktioner eller job.

Og det er måske netop det, kommunen ønsker, ved at presse dig økonomisk, at du "raskmelder" dig af økonomiske årsager.

Så klagen må køre på, at der er diskrepans mellem egen læges papirer og lægekonsulentens.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 14:34   #9
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Jeg står nemlig midt i mellem. Jeg har i en årrække fået dagpenge trods min sygdom netop fordi de anerkendte at jeg kun søgte inden for få områder.

Men den går ikke længere, da mine symptomer er blevet værre... Og det ved de, for de var involveret i starten af min sygedagpengesag.

Sjovt du nævner kommunens ønsker - der står faktisk sådan i min ressourceprofil:
"Det vurderes at økonomien er en stor barriere, men kan også ses som en ressource i det det øger Connie's motivation til at finde fremadrettede løsninger i forhold til arbejdsmarkedet"

Dette blev skrevet i august 07, hvor jeg var i fuld gang med at tage en privat uddannelse - betalt for lånte penge - uden nogen former for støtte nogen steder fra, tværtimod med sure miner....

Jeg har ikke fået ET tilbud om uddannelse, arbejdsprøvning, job eller andet fremadrettet siden min første sygemelding i 2003.... Tankevækkende.
Det, der er sket er det, jeg selv og på egen hånd har taget initiativ til og betalt for.

De skulle skamme sig, skulle de..
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 14:40   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg kan ikke sige andet, end at dine lægepapirer åbenbart er vigtigst.

De skal gennemtygges og bevise, at der er forskel på, hvad dine læger siger, og på hvad lægekonsulenten siger.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension