K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2009, 11:02   #11
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Tak for....

....svarene og henvisningen til AST's rapport, jeg afventer nu at sagsbehandler giver mig en tilbagemelding, men mon ikke det først bliver i det nye år jeg får den.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2009, 14:21   #12
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Skrivelse om lægekonsulentens rolle

Skrivelse til samtlige kommuner om lægekonsulentens rolle, SKR nr. 9118 af 21.3.2003, findes under følgende link:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19809

Sidst redigeret af brøkpensionist; 18-12-2009 kl. 14:25.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2010, 16:36   #13
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Så er dato....

....for forelæggelse for pensionsteamet og endelig afgørelse berammet til den 25. Januar 2010.

Jeg har fået kopier af alle papirer tilsendt.

Og jeg har mulighed for inden den 22. Januar selv at komme med kommentarer til det foreliggende.

Egen læge har i helbredsattest skrevet, Funtionsevnen er meget nedsat pga. de beskrevne samvirkende lidelser i bevægeapperatet, samt den kroniske træthed og kroniske smertetilstand.
Patienten vil ikke kunne klare langvarig gang, sidden eller ståen. Vil have svært ved at udfylde en plads i erhvervslivet.
Husmoderfunktionen klares kun ved at hun anvender lang tid på det og tager lidt ad gangen. Får hjælp af yngre ægtefælle


Det finder jeg i orden, men lægekonsulenten skriver så, efter meget kort at have gennemgået samtlige diagnoser.
Nytilkomne sygdomme som fibromyalgi, mavebrok og trigeminusneuralgi udover de sædvanlige lænderygsmerter efter tidligere traume og diskusprolaps hvorefter han vurderer mig på hvordan jeg ser ud på dagen for samtalen, osv. Slutter han med at sige at, den generelle helbredstilstand vurderes ikke væsentligt ændret i forhold til i 1998 (hvor jeg fik tilkendt mellemste førtidspension.

Nu er det jeg gerne vil spørge, må han have en mening? For jeg kan se på hvad han har skrevet så opfylder jeg netop ikke kravet om at der skal være sket en væsentlig forværring i helbredet for at få en forhøjelse, og jeg føler næsten at han med sine udtalelser allerede har givet sagsbehandler og pensionsteam det svar de skal give mig, nemlig et afslag "da der ikke er sket væsentlig forværring af min tilstand".

Hvad han har at holde det i vil jeg gerne vide, i 1998 fik jeg mellemste førtidspension, på grundlag af tre kroniske diagnoser (følger efter diskusprolabs, trigeminus neuralgi og diskusdegenerationer i nakken), idag har jeg 15 faste diagnoser i henhold til lægepapirerne, hver med egen diagnosekode. Deriblandt er der tilstødt lupus, fibromyalgi, artrose i højre knæ, kronisk træthed, Hypermobilitetssyndrom, depression, kronisk Bronchitis, mellemgulvsbrok, m.m., er alt dette virkeligt muligt, at have 5 gange så mange lidelser, uden at der er sket en forværring af ens tilstand? Jeg ved det ikke er, for 12 år siden kunne jeg en hel del mere end jeg kan idag. Jeg fik mellemste fordi jeg havde mistet mere end 70% af erhvervsevnen, idag vil jeg tro det ligger på ca 95% tabt erhvervsevne. Men jeg er bange for at de vil gå ind og hæfte sig lige nøjagtig ved hvad lægekonsulenten skriver.

Og så er jeg ikke sikker, men da jeg er "gammel" førtidspensionist skal jeg jo bedømmes ud fra erhvervsevnekriteriet og de gamle regler, men jeg har en eller anden følelse af, at jeg vil blive bedømt ud fra arbejdsevnekriterierne og nye regler alligevel. Svaret vil komme som på den gamle pension, men de vil have bedømt efter den nye.

Hvad mener i, jeg vil skrive nogle kommentarer, men hvad skal jeg fremhæve, og hvilke paragraffer skal jeg henvise til?

Håber der er nogen af jer der kan give mig lidt råd med på vejen.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 09-01-2010 kl. 16:40.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2010, 12:41   #14
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Så har jeg skrevet mine bemærkninger

Her er mine bemærkninger til oplysninger i førtidspensionsskema:

Citat:
Først vi jeg gerne sige at jeg er mildest talt chokeret over lægekonsulentens konklusion. At min tilstand ”ikke er væsentligt ændret i forhold til i 1998.” En sætning der virker konstrueret med henblik på afslag, på min ansøgning om forhøjelse af min førtidspension fra mellemste til højeste.
Konklusionen er subjektiv, baseret på et 15-20 minutter møde og samtale.
Jeg forsøgte under hele samtalen at være så positiv, imødekommende, åben og ærlig som overhovedet muligt, dette kan jeg dog se er blevet mistolket, jeg har altid været en glad og åben person, det er jeg stadig, jeg har lært at leve med mine lidelser, og kan ikke tilbringe mit liv i selvmelidenhed eller anglende efter andres melidenhed. Jeg må få det bedste ud af hvad livet har tildelt mig, men det skal åbenbart ses som noget der kan bruges imod mig.
Og netop omkring kl. 10 til 11, på tidspunktet for mødet, har min medicin sin bedste virkning, og er det tidspunkt på dagen hvor jeg har et lille boost af energi og også fysisk har det bedst.
Lægekonsulenten spurgte ikke på noget tidspunkt om hvordan jeg mente min situation var blevet forværret eller på hvilken måde.

Da jeg fik bevilliget mellemste førtidspension i 1998, havde jeg tre diagnoser:

L86 Lumbal diskusprolaps operata seqv.
L84 Degeneration disci intervert thoracumbalis
N92 Trigeminus Neuralgi

I dag har jeg 14 diagnoser, hvoraf flere er selvstændige lidelser og enkelte er sekundære lidelser:

L930 Lupus erythematosus discoides (autoimmun lidelse)
D90 Hernia hiatus oesophagi (mave/spiserørsbrok)
R91 Bronchitis chronica
T91 Insufficientia nutritionis, D-vitamin
N92 Trigeminus Neuralgi
L86 Lumbal diskusprolaps operata seqv.
D94 Proctocolitis mucosa antea (tyktarmsbetændelse)
L99 Hypermobilitetssyndrom
L18 Fibromyalgia Syndrom
L84 Degeneration disci intervert thoracolumbalis (skoliose)
D12 Forstoppelse/ostipation
L90 Knæledsartrose ioncip. obs pro
P76 Depressio mentis
+ livedo reticularis som ikke er nævnt på listen

At dette ikke har medført ”væsentligt ændrede forhold i forhold til i 1998” er vel først og fremmest noget jeg kan tage stilling til. Jeg ved hvad jeg kunne for både 8, 10 og 15 år siden. Og jeg ved hvad jeg kan i dag. Og der er ikke blot sket store ændringer men meget store ændringer, især i de sidste 3-4 år.

Jeg fik tilkendt mellemste førtidspension, da man vurderede at min erhvervsevne, som jo er det jeg skal vurderes ud fra, var nedsat med mere end 70%, og indtil for 7-8 år siden var jeg da også stadig i stand til at arbejde 4-6 timer om ugen som supplement til min førtidspension, dette er jeg ikke mere i stand til, netop derfor søger jeg forhøjelse.

Jeg kan ikke længere huske den sidste gang jeg vågnede uden smerter, stiv og øm i alle muskler og led, udmattet og en krop der føles så tung som bly. Natten er noget jeg gruer for, søvnen forfrisker mig nemlig ikke, da jeg lider af bruxisme og noget som ej heller står på listen, har en medfødt hypoplasi i højre kæbeled, derfor tilbringer jeg de fleste nætter med at skære tænder, samtidig med at jeg vågner konstant på grund af uro og smerter i hele kroppen og fordi jeg mange nætter må på toilettet både 2, 3 og 4 gange. At være vågen trætter mig, at sove udmatter mig. Trætheden kan være der hele dagen, og somme tider kan den blive så overvældende at jeg falder i søvn på stedet.

Efter at have drukket min morgen te og have indtaget min medicin går der ca. 3 timer før den fulde virkning sætter ind og jeg er så i stand til at rydde lidt op, få redt seng og få ordnet opvasken, hvis det er en god dag kan jeg evt. få støvsuget lidt gulve, gulvvask bliver det dog næsten aldrig til, da jeg efter at have støvsuget simpelthen ikke har flere kræfter, skal jeg vaske tøj en dag, så må jeg udelade noget andet, jeg klarer ikke mere end en ting om dagen. Gulvvask bliver det kun til når jeg en sjælden gang får hjælp fra venner eller familie, men de har jo også deres eget.
Om vinteren bliver det helt slemt, især hvis jeg får rodet en forkølelse eller en influenza til mig, får jeg det i f. eks januar så kan jeg godt regne med at det holder vinteren ud og at jeg ikke kommer af med det igen før hen i april/maj måned. Det vil sige at vi for det meste går vinteren igennem uden at få huset gjort rigtig rent. Min mand hjælper så godt han kan, men han har jo også sit der skal passes, og megen af hans hjælp går med at hjælpe mig på anden vis end med rengøring.

For 2 år siden forsøgte vi at opfylde en drøm om at få et lille hus på landet med have og dyr som vi begge holder meget af, i min optimisme og og mit selvbedrag, bildte jeg mig selv ind at jeg ville kunne klare det, og min dejlige mand lod mig få min vilje. Men det står os nu klart at det ikke er holdbart med mit helbred, og vi har da derfor også besluttet at vi, så snart vi kan sælge uden at komme til at stå med en stor gæld bagefter, vil sætte vores hus til salg, et hus som vi ellers elsker, og flytte i en lejlighed, hvor der er et mere normalt niveau af arbejdsopgaver i forhold til et hus på landet. Også vores elskede dyr er vi begyndt at finde nye hjem til.

Jeg forsøger på alle måder at holde mig så aktiv som mulig, taget min situation i betragtning, jeg beder ingen om hjælp medmindre jeg er tvungen til det, men jeg har en hverdag hvor alt skal planlægges og forberedes bare for at klare et minimum af de ting andre tager for givet. Selv det at tage et bad er en anstrengelse der udmatter mig, men det er godt for musklerne og for smerterne og stivheden i kroppen.

Jeg har dårlige dage og jeg har dage hvor jeg har det bedre, så bilder jeg mig ind at jeg kan en masse, for dagen efter fuldstændig at falde sammen. Jeg vedlægger her ”Et brev fra en fibromit”, brevet er baseret på flere hundrede samtaler med mennesker der lider af Fibromyalgia syndrom, og kan måske hjælpe til at fremme forståelsen af hvordan det er at være syg sådan som jeg er det. Det er ikke mig der har skrevet det, jeg har fundet det på en internetside fra USA.

Det kan for mig være svært at huske at sige det jeg mener er vigtigt i en samtalesituation, men på computeren, har jeg tid til at tænke og kan skrive lidt ad gangen, og føje til hen ad vejen, så beskrivelsen af min situation bliver så nøjagtig som mulig. Jeg håber hermed at det er gjort.

Med venlig hilsen,
Det er ikke sendt endnu, så der er derfor mulighed for at rette i det, og jeg vil da meget gerne have nogle kommentarer og evt råd om at skrive det bedre.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2010, 12:49   #15
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Hej Ragdoll.

Jeg syntes det lyder fint, så jeg syntes du bare skal få det sent afsted.

Kram fra Heidi
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2010, 14:54   #16
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Hej.

Ja jeg syntes også det er godt skrevet og beskrevet. og helt ærligt hvad f.. tænker den lægekonsulent på..
jeg tror du har ret i dine antagelser omkring det.
Men vi håber at du får din ret igennem, når du har sendt dem dette brev.
knus herfra
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2010, 15:08   #17
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej Ragdoll

Syntes også det er flot skrevet.....bare send det afsted. Ja og ligner man ikke noget katten har slæbt ind, så er man nok ikke så syg ....jeg bliver så forarget, når folk ser sådan på det. Ingen aner, hvordan vi kæmper dagligt med alle vores smerter.

Håber det falder ud til din fordel.

Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2010, 11:44   #18
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Nu bliver jeg....

....lige nødt til at spørge.

Min sag om forhøjelse skulle egentlig have været besluttet mandag den 25. Januar 2010. Men grundet de kommentarer som jeg skrev, ønsker man nu at jeg skal til en yderligere undersøgelse hos en reumatolog, som de vil finde og bestille tid hos, og så sender de mig besked om hvor og hvornår jeg skal møde til undersøgelse.

Spørgsmålet er så, hvad er min retsstilling? Har jeg selv noget at sige i hvilken Reumatolog det bliver? Eller er jeg nødt til at acceptere den Reumatolog de vælger?

Jeg har mulighed for at klage indenfor 4 uger. Bør jeg gøre det?

På forhånd tak



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 27-01-2010 kl. 11:48.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forhøjelse af FP meriadol Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 11-06-2012 18:05
forhøjelse af FP meriadol Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 19-11-2011 20:45
Forhøjelse af førtidspension Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 27-11-2009 10:28
ang forhøjelse af førtidspension mig2009 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 13-09-2009 11:49
forhøjelse af ftp. pr. år knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 05-02-2009 00:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension