K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2014, 12:22   #1
Anngela
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Anngela er ny på vejen
Færdselsregler om ubetingetvigepligt



Jeg har fået at vide fra en forsikringsselskab idag, at når man bakker på en offentlig hovedvej. Jeg har ubetingetvigepligt, dvs det er mig der skal holde tilbage fra udkørende biler fra en privat parkeringsplads på højre side bag ved mig?

Det er 27 år siden jeg fik mit kørekort. Det jeg lærte i teorien var: Hvis jeg kører ude til en store traffikvej og jeg kommer fra en privat område, tank station, osv er det mig der har ubetingetvigepligt.

Er helt forvirret om forsikringsselskab har deres egen Færdselsregler.
Anngela er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2014, 21:59   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du vil næsten altid får skylden hvis det er dig som bakker ind i noget.
uanset hvor det er. især på en parkeringsplads.
men hvis der er en som har bakket ud, mens du er kommet kørende lige ud. og du har fået skylden
så havde jeg nok lige vendt den med politiet
de kender sikkert den vej hvor det er sket.

du skriver
Det er 27 år siden jeg fik mit kørekort. Det jeg lærte i teorien var: Hvis jeg kører ude til en store traffikvej og jeg kommer fra en privat område, tank station, osv er det mig der har ubetingetvigepligt

det er helt rigtig, men der bakker du heller ikke

Sidst redigeret af MTVRV1; 20-06-2014 kl. 22:07.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2014, 06:52   #3
gonda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 98
Styrke: 14
gonda er ny på vejen
Begge dele er rigtig Det var det også for 27 år siden
Den som bakker har mere ubetinget vigepligt end den som kører ud fra område
gonda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2014, 08:53   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Færdselsloven gælder for alle - også forsikringsselskaber.

Du kan se lovens §18, stk.1
Vending, bakning og vognbaneskift m.v.
§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre.

Så den bakkende vil normalt få skylden.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2014, 16:48   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Forstod på dig, at det var dig, der bakkede på offentlig vej. Ja så får du med al sandsynlighed skylden. Prøv at få en advokatvurdering inden du sætter dig i måske unødvendige omkostninger.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 15:05   #6
Anngela
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Anngela er ny på vejen
Må hellere snakke med færdselspoliti for sikkerhedsskyld. Jeg vidste ikke at man må køre over brosten og fortov og det er ligegyldigt om bilen på kørebanen i min højre hånd kører frem eller bakker, for den skal holde tilbage for mig.

§26.
Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra parkeringsplads, ejendom eller grundstykke, tankstation eller andet lignende område uden for vej, fra sti, gågade, markvej eller lignende og ved enhver udkørsel fra vej, der sker over fortov, cykelsti eller rabat, som er hævet over kørebanen på den vej, der køres ind på. Cyklist eller knallertkører, som fra en cykelsti, der ikke er anlagt i forbindelse med en vej, kører ind på eller over en vej, samt cyklist eller knallertkører, der svinger fra en cykelsti ud på kørebanen, har ligeledes ubetinget vigepligt

Sidst redigeret af Anngela; 22-06-2014 kl. 15:08.
Anngela er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 07:20   #7
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
hvis du bakker på offentlig vej har du højre vigepligt

Uanset hvad skal ubetinget vigepligt ligeledes overholdes, dvs at føreren der holder for en ubetinget, SKAL orientere sig om at anden færdsel kan og vil overholde DERES vigepligts forhold

I færdselslovens § 26, stk. 4 står der anført følgende: ”Når kørende i andre tilfælde (end hvor der er ubetinget vigepligt) færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (HØJRE-VIGEPLIGT),……..”
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension