K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2007, 17:47   #1
Kims
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2006
Indlæg: 66
Styrke: 19
Kims er ny på vejen
Thumbs down Invalidebil

I febuar mdr. 2007 søgte jeg invalidebil, kommunen sendte en hjem til mig for at snakke om hvad jeg skulle bruge bilen til. Jeg fortalte at jeg skulle bruge den til kursuser og et fleksjob når jeg fik dette. efter 4mdr. kom der så et brev fra politiet om en køretest.
Efter testen blev der skrevet i mit kørekort, at jeg kun må køre bil, med automatgear.
Nu har kommunen så sagt at jeg kan få en invalidebil, NÅR jeg engang får et fleksjob og ikke før. Ikke enfgang til kursus som der ellers står i loven. Så nu har jeg anket afgørelsen.........


Hvis jeg ikke får et fleksjob, vil jeg undersøge om jeg kan tage en ny uddannelse med de timer(15) som jeg kan holde til, også at uddannelsen tager et par år længere.
Kims er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2007, 20:25   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Nå...jeg troede at når man fik en bevilling så fik man den og ikke med klausuler...?

Altså enten er man berettiget eller også er man ikke og det har intet at gøre med om du har et fleksjob eller ej ?

Og så ...HEJ KIMS GODT AT HØRE FRA DIG...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2007, 22:14   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Kims

Uh, hvor kan jeg blive harm, når jeg læser sådan noget.

Så jeg tillader mig at blande mig med en tilføjelse.

Kims skrev

Citat:
Ikke enfgang til kursus som der ellers står i loven. Så nu har jeg anket afgørelsen.........
Du kan jo også skrive, at du skal bruge bilen, når du skal søge job, til møde på Jobcentret, opsøge jobkonsulenter osv. osv.
(Hvis du da ikke har sendt din anke.)

Held og lykke med anken.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2007, 22:51   #4
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Hej Kim

Først lige, jeg forstår ikke rigtig , det med at komunen ikke vil give dig en bil, Da jeg i sin tid fik bil, ja da var det da ikke komunen jeg søgte hos men, dem der skal hjælpe med hjælpemidler kan ikke lige huske hvad sådan en hedder. ergo et eller andet? Hun var godt nok hjemme hos mig, men det er en længere historie.

Derefter hjalp hun med at skrive en resurseprofil, eller hvad det hedder men hun skrev i al fald en del om mig.indhentede oplysninger hos lægen,

derefter blev det hele sendt til amtet som så tog stilling dertil.
Har du selv søgt eller er det din sagsbehandler, der ikke vil søge.

Ved det er svært at få bevilliget en bil hvis ikke man har et arbejde.
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2007, 17:27   #5
Kims
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2006
Indlæg: 66
Styrke: 19
Kims er ny på vejen
Thumbs up

Hej

Tak for alle svarende, godt at man har en side som K10, hvor man ka få hjælp.


Hilsen Kims
Kims er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2007, 13:04   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Kims....prøv at undersøg på, om du kan søge en trivselsbil p.g.a dit handicap...det at søge en handicapbil er delt op i to dele, når den skal bevilges, nemlig det erhvervsmæssige grundlag, og ens trivsel og selvhjulpenhed i det daglige.

Du har sammen med en sagsbehandler fundet frem til, at du har brug for en bil, for at kunne passe et fleksjob, og faktisk også skal bruge den for at stå til rådighed for et fleksjob, det betyder at hvis du bliver smækket ud i et eller andet kursus, så kan du få hjælp mens det står på til transport, og en handicapbil når jobbet er der.

Har du kun transportproblemer i forbindelse med jobbet? Hvad gør du når du skal handle, gå på aftenskole eller bare besøge familie og venner? Måske går du til bankospil eller i en eller anden forening....måske ofte til fysioterapeut eller til lægen...jeg kunne forestille mig at du har vanskeligheder der også, og har du det...så er det der en trivselsbil kommer ind i billedet.

Det vil altid være bedre at få bevilget en trivselsbil, fordi den også vil dække behovet for kørsel når man får et fleksjob......får man en trivselsbil, så har man jo ikke også behov for en bil for at kunne få, og passe et fleksjob...får man trivselsbilen kan man bruge den til hvad man vil og hvornår man vil, det blander kommunen sig ikke i.

Der er en mulighed for, at din sagsbehandler på handicapbilområdet, mere eller mindre bevidst, har skøjtet let hen over dit øvrige kørselsbehov, og kun er fokuseret på det erhvervsmæssige, som bekendt skal kommunen spare penge.....for mig er det underligt, at du kun har transportproblemer i en arbejdssituation og ellers ikke til alt andet......måske har du bare ikke været opmærksom på, at en handicapbil ikke bare er en handicapbil.....men er delt op i forskellige behov og begreber.....en pensionist kan f.eks ikke få en handicapbil til det erhvervsmæssige, men sagtens på det trivselsmæssige og også der bruge bilen, hvis han/hun har et skånejob......lige som fleksjobbere kan få en trivselsbil, og så også bruge den i fleksjobbet.

Har du transportproblemer på alt andet end lige et job....så start med at søge hjælp efter §100, og af den vej få gjort kommunen opmærksom på dit behov....har du ingen transportproblemer udover jobsituationen, så er reglerne desværre at bilen må vente til jobbet er der.

Mvh Ingrid.

Sidst redigeret af Ingrid; 06-08-2007 kl. 13:20.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2007, 13:29   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her står mange oplysninger om handicapbil trivselsbil og hvad der ellers er du får lige linket også da der står endnu mere over på siden mht parkering fritagelse for div afgiver osv

http://www.scleroseforeningen.dk/For...ndicapbil.aspx
Handicapbil

Hvad er betingelserne for at få bevilget en handicapbil?
Der skal være tale om en varig og væsentlig nedsættelse af funktionsevnen, som i væsentlig grad forringer evnen til at færdes uden brug af bil.


Mulighederne for at bruge offentlige transportmidler skal være udelukket. Det er ikke i sig selv tilstrækkeligt, at der ikke findes offentlige transportmidler, hvor man bor. Ligeledes skal kørselsbehovet ikke med rimelighed kunne dækkes af handicapkørselsordninger.


Bil kan bevilges som uddannelsesbil/erhvervsbil eller som trivselsbil og fungerer som sådan som et hjælpemiddel. Der er strengere krav for at få bevilget en trivselsbil, dvs. når personen ikke er i arbejde.


Man kan som førtidspensionist med skånejob søge erhvervsbil. I så fald skal indtægten herved udgøre "et væsentlig bidrag til forsørgelsen", hvilket er en konkret individuel vurdering.


Det er dernæst et krav, at personen har et kørselsbehov, som mest hensigtsmæssigt løses ved brug af egen bil.


Ved uddannelses- og erhvervsbil er der et dagligt kørselsbehov, og der tages hensyn til at personen skal have energi til at klare uddannelsen/arbejdet.


Ved trivselsbil skal der være en betydelig grad af udadrettede gøremål: Faste fritidsaktiviteter, familie- og vennebesøg, fysisk træning, indkøb, frisør, tandlæge m.v.


Der skal foretages en samlet vurdering af personens helbredsmæssige og sociale forhold. Man kan få bevilget støtte til bil, selv om man ikke selv er i stand til at føre bil, men man skal naturligvis have en fast chauffør.



Vilkår ved bevilling af handicapbil:
Personen får bevilget et lån til den billigst egnede bil på højst 145.000 kr. til køb af en bil. Der skal foretages en helhedsvurdering, hvor også andre forhold end selve bilen kan indgå. Lånet er rentefrit og halvdelen af lånet afdrages over seks år. Hvis den årlige indtægt overstiger 173.000 kr. hæves afdragsdelen med 20 % af indtægten herover. Der er særlige regler om afdragsfrihed under uddannelse.


Pga. særlige forhold ved handicappet kan der udover 145.000 kr. bevilges udvidet lån. Dette er både rente- og afdragsfrit. Det betyder, at der efter en konkret afprøvning af forskellige biler beløbsmæssigt bevilges op til prisen for den billigst egnede bil.



Inden du evt. selv lægger penge oveni det bevilgede lån, skal du sætte dig grundigt ind i reglerne for beregning af lån ved udskiftning.



Uanset om du selv har lagt penge oveni bevillingen skal provenuet ved udskiftning altid anvendes til køb af ny bil. Bemærk ved udvidet lån fratrækkes provenuet i forhold til den nye billigst egnede bil.

Er en person berettiget til handicapbil bevilges altid fritagelse for afgift efter brændstofforbrug (de grønne afgifter/tidl. vægtafgift). Ønsker man p.t. ikke at søge en bil, fordi man er tilfreds med den man allerede har, kan der særskilt bevilges fritagelse for den grønne afgift/vægtafgift.



Personen skal selv betale forsikring, vedligeholdelse og reparation af bilen. Husk at forsikre bilens særlige indretninger. Der er i ganske særlige situationer mulighed for at få dækket driftsudgifter til bil som nødvendige merudgifter. Se betingelser for merudgifter under faktasiden Merudgifter.



Det er muligt at få bevilget støtte til en brugt handicapbil, der er under to år regnet fra 1. registrering. Bilen skal være i en stand, så den vurderes at kunne holde seks år regnet fra 1. registrering. Støtten bevilges udfra ovennævnte regler og afdraget fastsættes udfra den resterende del af seksårsperioden regnet fra 1. registrering.



Hjælp til særlige indretninger:
Hjælp til særlige indretninger såsom specialsæde, automatgear eller håndbetjening bevilges som tilskud. Ved biler som er født med automatgear udbetales p.t. max. 20.275 kr. Der kan bevilges specialindretninger, selvom personen ikke er berettiget til handicapbil. Ved tilskud til automatgear, som en bil er "født med", må bilen højst være et år gammel.



Der er mulighed for at få indrettet bilen, så den kan bruges af andre i husstanden.

Der kan efter behov ydes hjælp til reparation, udskiftning eller afmontering af særlig indretning. Drift og vedligeholdelse af de særlige indretninger skal man selv betale.



Hvor søger man, og hvor klager man?

Handicapbil søges ved bopælskommunen, som træffer afgørelsen.

Bopælskommunen skal sørge for at få sagen oplyst og indhenter lægeerklæring. Det er vigtigt at give socialrådgiveren og lægen alle oplysninger om nedsættelsen af funktionsevnen.


Der fokuseres på gangfunktionen udendørs, som kan beskrives udfra følgende: gangdistance, behov for hvilepauser efter antal meter gang, skridtlængde, hvilken tid tager det at gå hvilken distance, sikkerhed/usikkerhed i vendinger, balancebesvær, igangsætningsbesvær, gang på trapper og trin op/ned, af/på offentlige transportmidler, afhængighed af hjælpemidler, risiko for fald på ujævn belægning, hvor lang tid kan ansøger stå op, følsomhed overfor vejrlig eller årstider, særlige skånehensyn med relation til lidelsen. Sidstnævnte betyder at f.eks. træthed og vandladningsproblemer også skal indgå i vurderingen. Giv konkrete eksempler på., om den helbredsmæssige formåen ændrer sig i løbet af dagen.



Gør detaljeret rede for kørselsbehovet. Lav gerne en liste. Alle behov skal nævnes, såsom kørsel til familie og venner, sommerhus, fritidsaktiviteter, kørsel med børn, fysioterapi, læge, tandlæge, frisør, indkøb osv. Intet er en selvfølge.



Hvis personen selv skal være fører, skal det vurderes, om det helbredsmæssigt er muligt, herunder om der er behov for særlig indretning af bilen typisk automatgear. Er der tvivl om ansøgeren kan føre bil på almindelig vis, rettes henvendelse til Borgerservice i bopælskommunen, som henviser til bilinspektøren via politiet. Herfra indkaldes i reglen til en vejledende køreprøve. Bilinspektøren og embedslægen afgør, om der påføres kørekortet såkaldte påtegninger om særlige indretninger. Er dette tilfældet, må man kun køre bil, som opfylder disse vilkår.
  Besvar med citat
Gammel 06-08-2007, 13:41   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Tak for det Hejdien...jeg kan se der, at pensionister godt kan få en bil på det erhvervsmæssige grundlag, men mon ikke det er sjældent, at en syg pensionist arbejder så meget at det gør noget.....det var en smutter fra min side.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2007, 13:50   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ingrid smutter kommer der altid jeg kender slet ikke reglerne feks var jeg ikke klar over at man kunne få bevilliget en bil selv om man ikke selv kan køre den ...

Jeg tror i det hele taget at det er svært at få bil bevilliget , har en veninde der lige har fået bevilliget en , men kommunen vil have at det skal være en bestemt slags (en lille lav en som hun ikke kan komme ind og ud af ) hun har søgt i lange lange tider nu, og først nu er det lykkedes dog har hun været nød til at anke da den bil kommunen vil have ikke vil være til nogen gavn for hende...

De glemte at se på om hun kunne komme ind og ud af den, de kiggede kun på køre egenskaberne i forhold til hendes handicap
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Invalidebil Hanne555 Alt det andet 8 01-03-2013 10:38
invalidebil sukkertop Hjælpemidler til handicappede 2 28-10-2011 19:32
Invalidebil nemsey Alt det andet 2 16-03-2010 10:27
Invalidebil Harbo Hjælpemidler til handicappede 0 22-02-2010 19:34
Invalidebil Kims Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-12-2007 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension