K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-03-2010, 12:36   #1
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Afslag, anke + ny paragraf?

Jeg har søgt om hjælp til merudgifter, servicelovens paragraf 100, og fået afslag. Dette afslag har jeg naturligvis tænkt mig at anke

Men i afslaget står
Du orienteres om, at der kan være mulighed for at søge økonomisk hjælp jf lov om aktiv socialpolitik

Det må jo betyde at der er en anden paragraf jeg også kan søge under. Men skal jeg først anke, og hvis jeg så får afslag der så søge under en anden paragraf, eller kan man gøre begge dele samtidig?
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 14:21   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Ved en § 100 SKAL kommunen undersøge om anden lovgivning kan hjælpe dig, er der så det, så kommer den lovgivning FØR § 100.

F.x ved høje medicinudgifter, så skal der søges kronikertilskud. Ved transportproblemer skal det undersøges om f.x en handicapbil kan afhjælpe o.s.v - først når alle andre muligheder for hjælp i lovgivningen er brugt op, så kan der tales om at yde hjælp efter § 100, hvis man er omfattet af personkredsen.

Så du skal igang med at søge efter anden lovgivning som kommunen skriver til dig.

Først når det er gjort, og du evt. får afslag om det du beder om, så kan man undersøge om du kan få efter §100.

Så var jeg dig, så skal anden lovgivning prøves først, får du afslag så søg §100 igen, og ank derefter hvis de stadigvæk fastholder et afslag.

Så længe der er muligheder for hjælp andre steder i lovgivningen, så tror jeg ikke det nytter med en anke på nuværende tidspunkt. I loven om merudgiftsydelser står der direkte at andre hjælpemuligheder skal undersøges først. Med den besked du har fået, så skulle der være muligheder i loven om aktiv socialpolitik.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 14:29   #3
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Ingrid: Det er ikke ikke helt korrekt, da § 100 kommer efter al anden lovgivning PÅ NÆR Aktivlovens § 81/§ 82.

Så derfor kan du lige så godt ansøge din kommune om de konkrete udgifter du har fået afslag på via § 100, i et ansøgningsskema til § 81/§ 82 og så komme igang med dét (kræver en del dokumentation da det er en vurdering af dine indtægter vs. udgifter).
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 15:28   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
Jeg har søgt om hjælp til merudgifter, servicelovens paragraf 100, og fået afslag. Dette afslag har jeg naturligvis tænkt mig at anke

Men i afslaget står
Du orienteres om, at der kan være mulighed for at søge økonomisk hjælp jf lov om aktiv socialpolitik

Det må jo betyde at der er en anden paragraf jeg også kan søge under. Men skal jeg først anke, og hvis jeg så får afslag der så søge under en anden paragraf, eller kan man gøre begge dele samtidig?
Ja det er §81/§82 (enkeltydelse efter Aktivloven) de anbefaler, at du skal søge de tinge over, ligesom Ozelot også har skrevet.
Desuden skal der være mindst 6.000 kr. årligt, når det skal være under § 100 merudgifter (serviceloven).
Du kan finde blanketten på www.borger.dk og skriv ENKELTYDELSE i søg, så dukker der links op og der finder du blanketten. Her ser de på din økonomi, hvor meget du har til rådighed i økonomien.

Det er op til dig selv, om du skal anke afslaget eller ej. Fastholde kommunen dit afslag, så sender de den til det sociale nævn. Vurdér om du opfylder loven § 100 merudgifter, og om du har 6.000 kr i merudgifter. Hvis ikke så søg over Aktivloven istedet for.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 17:11   #5
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Tak for jeres svar

Det er primært medicin udgifter jeg har, og det er for over 6000 kroner om året. Jeg har kroniker tilskud.

Jeg er dog stadig ikke sikker på om i mener jeg kan anke mit paragraf 100 afslag, samtidig med at jeg søger efter aktivlovens paragraf 81/82?

Og hvor kan jeg finde noget om at aktivlovens paragraf 81/82 kommer efter paragraf 100? (hvis det er sådan det er og jeg har forstået det rigtigt?)
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 17:20   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
Tak for jeres svar

Det er primært medicin udgifter jeg har, og det er for over 6000 kroner om året. Jeg har kroniker tilskud.

Jeg er dog stadig ikke sikker på om i mener jeg kan anke mit paragraf 100 afslag, samtidig med at jeg søger efter aktivlovens paragraf 81/82?

Og hvor kan jeg finde noget om at aktivlovens paragraf 81/82 kommer efter paragraf 100? (hvis det er sådan det er og jeg har forstået det rigtigt?)
Hvis du har over 6.000 kr i merudgifter, hvorfor giver de dig afslag? Hvad er begrundelsen???

Du kan ikke få begge steder. Du kan godt gøre det, men så må du risikere at tilbagebetale pengene. Hvis du anker dit afslag over merudgifter § 100 og alligevel senere bliver godkendt, så gælder det fra den tid, du søgte merudgifter. Altså hvis du også blev godkendt til enkeltydelse.

Du kan læse mere om enkeltydelse her, og derfra er der link til loven.:
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx

Du kan evt. også bruge søgefunktionen her på K10, og bruge stikordet enkeltydelse.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 17:24   #7
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hvis du har over 6.000 kr i merudgifter, hvorfor giver de dig afslag? Hvad er begrundelsen???

Du kan ikke få begge steder. Du kan godt gøre det, men så må du risikere at tilbagebetale pengene. Hvis du anker dit afslag over merudgifter § 100 og alligevel senere bliver godkendt, så gælder det fra den tid, du søgte merudgifter.

Du kan læse mere om enkeltydelse her, og derfra er der link til loven.:
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx

Du kan evt. også bruge søgefunktionen her på K10, og bruge stikordet enkeltydelse.
De mener ikke at min sygdom kan karakteriseres som at have indgribende karakter i min daglige tilværelse, derfor afslag. hvilket jeg jo så er meget uenig i.

Jeg tænker bare at uret tikker, hvis jeg anker og får afslag det kan vel tage måneder? jeg ved ikke hvor længe de må være om at behandle en sådan klage. Men jeg har jo stadig udgifter hver måned, og kan jeg først søge efter en ny paragraf når jeg har anket denne og evt fået afslag, så er det jo alligvel mange penge og mange måneder hvor jeg ikke har fået økonomisk hjælp

Jeg prøver at søge på enkeltydelse herinde, tak for hjælpen
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 17:33   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser
Ingrid: Det er ikke ikke helt korrekt, da § 100 kommer efter al anden lovgivning PÅ NÆR Aktivlovens § 81/§ 82.

Så derfor kan du lige så godt ansøge din kommune om de konkrete udgifter du har fået afslag på via § 100, i et ansøgningsskema til § 81/§ 82 og så komme igang med dét (kræver en del dokumentation da det er en vurdering af dine indtægter vs. udgifter).
Takker for dèn oplysning. Men er da alligevel forvirret, da du skriver at § 100 kommer efter al anden lovgivning PÅ NÆR aktivloven, og så kommunen alligevel giver afslag og skriver der er muligheder i aktivloven. Det opfatter jeg klart, som om, at den lov OGSÅ skal undersøges først for muligheder før man ser på en §100.

Da min § 100 gik igennem og det står også i mine papirer, så står der bare at ALLE hjælpemuligheder skal ses i lyset af anden lovgivning - ikke èt ord om at aktivloven er undtaget.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 17:51   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Takker for dèn oplysning. Men er da alligevel forvirret, da du skriver at § 100 kommer efter al anden lovgivning PÅ NÆR aktivloven, og så kommunen alligevel giver afslag og skriver der er muligheder i aktivloven. Det opfatter jeg klart, som om, at den lov OGSÅ skal undersøges først for muligheder før man ser på en §100.

Da min § 100 gik igennem og det står også i mine papirer, så står der bare at ALLE hjælpemuligheder skal ses i lyset af anden lovgivning - ikke èt ord om at aktivloven er undtaget.
Hej kan godt se, det kan virke forvirrende, men § 100 er under serviceloven, og det er her i denne §, der siger at andre muligheder skal bruges i samme lov (dvs. serviceloven). Der er andre hjælpemuligheder i serviceloven, f.eks. hjælpemidler § 112 osv.

Og kan man ikke få hjælp efter serviceloven, så er Aktivloven den sidste mulighed, dvs. § 81/82.

Der står det her i § 100 i serviceloven:
Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Link til serviceloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=126342#K21

I Aktivloven står der bla. det her i § 82:
§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne.

Så andre lovgivninger hvor man kan få hjælp skal prøves først, før man søger efter Aktivloven.

Sidst redigeret af curls; 26-03-2010 kl. 18:06. Årsag: Tilføjelse ang. § 82
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 18:43   #10
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Uha ja det er godt nok forvirrende, men tak for hjælpen i hvert fald :-)
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Delvist afslag på paragraf 100, skal jeg anke? Daffodill Hjælpemidler til handicappede 6 20-05-2015 14:59
Enkeltydelse, afslag, anke Vovse Alt det andet 23 10-10-2013 13:55
Afslag på fp. Anke hvordan? sylle Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 08-02-2013 12:10
Afslag på ftp :(( anke! Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 43 09-10-2010 21:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension