K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2016, 08:57   #1
ptsdmoster
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
ptsdmoster er ny på vejen
førtidspension efter 1 juni

Hej
Jeg er ny her og vil høre, om man selv kan søge førtidspension efter den 1 juni. Jeg har læst en tidligere tråd, men forstår ikke de tekniske detaljer.
Jeg er på ressourceforløb, fordi jeg er ramt af ptsd lignenede tilstand - kronisk belastnings syndrom i svær grad, kronisk træthedssyndrom samt udbrændthed efter at have haft to autister hjemmeboende fuld tid i ca 20 år. Jeg er sendt på 3 årigt ressourceforløb med samme indhold som allerede er afprøvet sidste år (psykolog, stresshåndtering, mentor), hvor jeg fik en forværring, som nu dokumenteres af egen læge og psykolog. Jeg har klaget til ankestyrelsen, som gav kommunen ret - på trods af at psykiater og læge skriver ingen arbejdsevne. Jeg er træt af, at kommunen samtidig nu, hvor mine børn er voksne - får dem passet af et stort antal fuldtidsmedarbejdere og samtidig ikke forstår, at jeg er slidt op. Det hænger ikke sammen og jeg overvejer en erstatningssag, fordi jeg fik taget meget støtte væk i forbindelse med kommunale besparelser, da jeg passede dem. Men jeg vil muligvis søge førtdispension snarest og skal lige høre, om jeg kan gøre det udover den 1 juni. Tak på forhånd ptsdmoster
ptsdmoster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 09:26   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Er der sket og dokumenteret væsentlige ændringerne i din arbejdsevne siden sidste afslag, ellers kan det næppe betale sig at søge igen.

Læger og psykiatere har forstand på den medicinske del af din tilstand, og kan således ikke vurdere, men kun gætte hvordan din arbejdsevne er.
Det er kommunen der ud fra en helhedsvurdering fastslår arbejdsevne, som oftest ud fra en arbejdsprøvning.
Hellere en dårlig arbejdsprøvning hvor du falder fra hinanden, end ingen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 09:27   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Før den 1. juni:
Hvis man søger førtidspension efter §17 stk 2, SKAL de fremlægge sagen for rehabiliteringsteamet. (Dem har du været ved, så dem ved du godt hvad handler om).

Efter den 1. juni:
Hvis man søger førtidspension efter §17 stk 2, skal de kun fremlægge sagen for teamet, hvis der er tvivl om, hvorvidt du er berettiget til førtidspension.
Hvis de mener at du åbenlyst ville få afslag eller åbenlyst ville få det bevilliget, nøjes man med at lade kommunen afgøre det (dvs nok pensionsnævnet). Men man springer altså i de åbenlyse sager, delen med rehabiliteringsteamet over.

Håber den formulering af det, gav mere mening
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 09:28   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Velkommen til k10

Du kan stadig søge førtidspension efter 1. juni; men hvis kommunen ikke er det fjerneste i tvivl om , hvorvidt du opfylder betingelserne for at få førtidspension eller du ikke gør, så skal din sag ikke for rehabiliteringsteamet, men din sag kan i stedet afgøres af pensionsteamet direkte.

det skulle iflg den nye lov fjerne unødigt bureaukrati , og lette sagsbehandlingstiden i forbindelse med pensionssager, meeeeeeeeen jeg synes det efterlader en gigant mulighed for kommunerne for fri fortolkning af hvornår en sag er åbenlys eller ej, så hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at søge inden 1. juni.

læs nærmere her ............

http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...forenkles.aspx

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 09:44   #5
ptsdmoster
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
ptsdmoster er ny på vejen
Tak
Jeg vil nok søge inden så. Min læge mener jeg skal have førtidspension og han laver en lægeerklæring igen, igen - fordi min tilstand er forværret. Men kan jeg sende den med ind sammen med ansøgningen ?
ptsdmoster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 12:19   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis din sagsbehandler ikke er langsom, og gerne vil, så prøv at bede sagsbehandler indhente statusattest fra din læge.
Så SKAL den statusattest med i din sag.

Men når man søger efter §17 stk 2, er det vidst kun de papirer, der ligger i sagen på ansøgningstidspunktet (håber nogen kan rette mig, hvis jeg tager fejl). Så sagsbehandler skal i så fald have hentet dem inden du søger.

Jeg har desværre ikke styr på reglerne for, hvis man selv har papirer man vil vedlægge sagen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 12:56   #7
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Man kan sagtens selv vedlægge dokumentation til sagen inden man søger på foreliggende grundlag.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 15:51   #8
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
FP

Sidste år afprøves ressourceforløb med forværring, dokumenteret af egen læge og psykolog.

Nu 3 årigt ressourceforløb med SAMME indhold, som sidste år.

Psykiater og egen læge: "Ingen arbejdsevne".

Når du ikke har en arbejdsevne, kan du ikke blive selvforsørgende, og du skal derfor tilkendes FP.

Det betyder ingenting, at Ankestyrelsen giver afslag på FP. Afslaget handler om at afprøve grænser ved domstolene.

Din sag minder om min sag.

I Byretten lagde dommerne især vægt på de lægelige oplysninger, som entydigt forklarede, at der ikke var nogen resterende arbejdsevne.

Jeg blev tilkendt FP feb. 2015 - uden ressourceforløb - med tilbagevirkende kraft fra marts 2014.

Ankestyrelsen har anket til Landsretten. Det ser jeg som et forsøg på at afprøve grænser ved domstolene.
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 15:55   #9
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvis din sagsbehandler ikke er langsom, og gerne vil, så prøv at bede sagsbehandler indhente statusattest fra din læge.
Så SKAL den statusattest med i din sag.

Men når man søger efter §17 stk 2, er det vidst kun de papirer, der ligger i sagen på ansøgningstidspunktet (håber nogen kan rette mig, hvis jeg tager fejl). Så sagsbehandler skal i så fald have hentet dem inden du søger.

Jeg har desværre ikke styr på reglerne for, hvis man selv har papirer man vil vedlægge sagen
Jeg er ikke inde i forvaltningsreglerne eller hvad der er gældende i denne her situation, men jeg har svært ved at forestille mig, at en kommunal myndighed kan se bort fra relevante oplysninger inden der træffes afgørelse i en sag. Om der er tale om en pensionsansøgning eller noget helt andet burde efter min mening ikke gøre den helt store forskel.

Men der må nok være nogle herinde som kender reglerne lidt bedre
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 19:33   #10
ptsdmoster
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
ptsdmoster er ny på vejen
Tak til jer alle Jeg vil søge før 1 juni og lige få de sidste udtalelser med. Hvor er I hjælpesomme..
Og Dfyn - tak fordi du skrev. Det lyder positivt at din sag tilsyneladende går igennem.
PTSDmoster.)
ptsdmoster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension