K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2013, 23:35   #461
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
KL får ny formand....

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/02/212322.htm

"Venstre overtager formandsposten i Kommunernes Landsforening fra Socialdemokraterne.

Det står klart, efter at langstrakte forhandlinger om formandskabet for landets 98 kommuner ifølge Politiken er afsluttet mandag aften.

Posten som KL-formand går således til Kalundborgs borgmester, Martin Damm, efter at de Radikale har valgt at pege på Venstre-manden som ny formand."

Jeg har skrevet til Kalundborg kommune:

"Kære Kalundborg kommune.

Jeg har besvær med at finde de offentliggjorte sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2, på vores hjemmeside.

Har jeg mulighed for at få oplyst, hvor disse sagsbehandlingsfrister er offentliggjort?

Med venlig hilsen

Peter Hansen
"

Tak for din henvendelse til Kalundborg Kommune.

Såfremt din henvendelse kræver svar vil du inden 10 dage modtage endeligt svar eller oplysning om sagens videre behandling.

Med venlig hilsen

Kalundborg Kommune

Vi kan jo ikke have at formanden for KL, Kommunernes Landsforening ikke overholder lovgivningen i sin egen kommune. Som den tidligere formand i Rødovre kommune der er meldt til Tilsynet.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 15:47   #462
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg har skrevet til Karen Hækkerup, minister

http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664&page=39

... som på daværende tidspunkt var Socialminister.

Karen Hækkerup har desværre ikke haft tid til at svare mig.

Jeg skrev om den manglende retssikkerhed bla i hendes egen kommune.

Jeg beskrev den manglende retssikkerhed for de svageste.

Jeg har skrevet til samtlige borgerlige socialministre, siden 2004, og modtaget svar fra alle

Jeg har fået fhv velfærdsminister Karen Jespersen, V til at skærpe lovgivningen L117, uden succes, ulovlighederne fortsætter.

I dag har Karen Hækkerup været hos Dronningen.

I dag er Karen Hækkerup udnævnt til Justitsminister

I dag udtaler Karen Hækkerup, Justitsminister:

http://politiken.dk/indland/politik/...-enormt-stolt/

»Nu skal jeg tilbage til det, jeg har arbejdet med, og som mit hjerte banker for; at mennesker føler tryghed, at der er ret og rimelighed til og at integrationsopgaven bliver løftet og udlændingepolitikken er, som den skal være. Jeg er enormt stolt, at statsministeren har valgt at vise lige præcis mig den tillid«, siger Karen Hækkerup til TV2 News."

I dag har jeg besluttet ikke at skrive til Karen Hækkerup, for hun svare ikke på borgernes henvendelse.

Mon retssikkerheden for de svageste i samfundet vil blive respekteret?


Hilsen Peter

PS for første gang har K10 modtaget afgørelser fra Tilsynet, som går os imod. Tilsynet har ikke engang været inde på de kommuners hjemmesider for at se hvilket makværk de har offentliggjort til skade for de svagestes retssikkerhed.

Jeg vender tilbage til problemstillingen

Sidst redigeret af phhmw; 12-12-2013 kl. 16:23.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2013, 21:59   #463
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Konsekvens af manglende frister...

http://www.bt.dk/politik/enhedsliste...ial-katastrofe

Det er en falliterklæring for velfærdssystemet og for den danske velfærdsstat. Vi har et kommunalt system, der skal hjælpe de her mennesker, og det kan ikke være rigtigt, at kommunerne sender fattige til de frivillige organisationer,« siger han.

at de i stigende grad oplever, at socialforvaltningen henviser borgere, der har brug for akut hjælp, til dem, fordi sagsbehandlingstiden er for lang i kommunerne – op til mellem fire og seks uger. Og det er problematisk, når det er kommunernes opgave at sikre de basale ydelser,

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 01:24   #464
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det her med at kommunen vil bruge de frivillige til alt muligt....det kommer vi til at se meget mere til...også mere end nogen vil bryde sig om...

Frivillige kan være rigtig gode at have....men det kommer sørme an på hvad de skal hjælpe til med...

Finn Sørensen i den artikel som Peter linker til....ja han gør selv den fejl at hjælpe til med at de skal hjælpe mere...for han vil sende dem flere penge...men det er måske ikke den rigtige måde at sikre sig at det ikke sker...for så vil kommunen jo bare kunne sende endnu flere til dem da de så har fået flere penge...

Problemet skal vel rettes i selve kommunen...og ikke ved at bare sende flere penge til de frivillige...

Jeg ville være alvorlig bange hvis jeg havde taget mig en uddannelse inden for et fag og arbejde i en kommune....for på et tidspunkt...så er jeg sikker på at der vil blive brugt frivillige der hvor der ellers skulle være noget fagpersonale...

Jo mere de kan få de frivillige til....jo flere kan de fyrer og dermed spare penge...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 02:20   #465
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hørt, Webmaster!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 19:56   #466
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvad betyder "Retssikkerhed"?

http://www.dch.dk/publ/retssikkerhed/inde0003.htm

"Tidligere ombudsmand Lars Nordskov Nielsen har defineret retssikkerhed som det forhold, at borgerne får de ydelser, de har krav på efter lovgivningen, mens borgerne ikke pålægges andre pligter end dem, der efter lovgivningen er hjemmel til at pålægge dem.

Retssikkerhed opdeles traditionelt i materiel og processuel retssikkerhed. Den materielle og processuelle side af retssikkerhedsbegrebet supplerer hinanden, og begge sider bidrager til det samlede retssikkerhedsniveau."

Har vi retssikkerhed i Danmark under S,R,SF regeringen?

På nogle områder , især for de svageste, er den ikke eksisterende.

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article2155963.ece

"Hjerneskadede Jonas syltet af kommunen"

Der er stillet et §20 spørgsmål til socialministeren og økonomiministeren.

Vil ministeren kommentere artiklen fra Ekstra Bladet den 26. november 2013 »Hjerneskadede Jonas sat i stå af kommunen« og redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i forhold til lange sagsbehandlingstider, samt oplyse, om ministeren agter at indføre et loft over sagsbehandlingstiden?

Socialminister Annette Vilhelmsen, SF har underskrevet følgende svar, som embedsmænd har lagt på ministerens bord, for underskrivelse:

http://www.ft.dk/samling/20131/spoer...53/1308426.pdf

"Jeg vil gerne starte med at slå fast, at kommunerne uden unødigt ophold
skal efterleve afgørelser fra klagesystemet
.
"

Økonomiminister Margrethe Vestager, R har underskrevet følgende svar, som embedsmænd har lagt på ministerens bord, for underskrivelse:

http://www.ft.dk/samling/20131/spoer...72/1308451.pdf

"Kommunerne skal naturligvis overholde lovgivningen, ligesom arbejdet i kommunerne efter min opfattelse bør tilrettelægges sådan, at sagsbehandlingstiden ikke bliver længere end nødvendig – ikke mindst i de sager, hvor tiden netop er meget afgørende for effekten af den kommunale indsats."

Denne tråd handler om kommunalbestyrelsernes pligt til at vedtage og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2, hvor længden af frister er politisk fastsat.

Hvis de kommunale embedsmænd/kvinder, fra begyndelsen, af den beskrevne sag, havde overholdt lovgivningen, var alle problemer løst.

Men kommunerne misbruger ankesystemet og overbelaster Ankestyrelsen, som kun har servicefrister.

Bla, på grund af dette misbrug og stort pres på den nye Ankestyrelse har Ankestyrelsen ikke kapacitet til at overholde de lovbundne frister.

Herunder de i loven krævede 3 måneder ved ansøgning af førtidspension iht §17, på det foreliggende grundlag.

Her ser vi en skjult konsekvens af at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedslovens §3 stk.2.

Derfor er påstanden, at retssikkerheden i Danmark, for de svageste medborgere, ikke er eksisterende mere, ikke bare en negativ udmelding.

Men desværre et faktum.

Retssikkerheden er ikke eksisterende.

Nu må vi vente til Ombudsmandens afgørelse på området.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-12-2013 kl. 20:54.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 13:08   #467
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ombudsmand skærper kravene til aktindsigt

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/201...1216081335.htm

Fristen forkortes, når ministerier, kommuner og andre myndigheder fremover giver aktindsigt til journalister og borgere. Når offentlighedsloven træder i kraft 1. januar, skal myndighederne besvare klager over afslag på aktindsigt langt hurtigere end nu.

Det siger Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen til Jyllands-Posten.

I 2011-12 kom der i 14 ministerier kun svar i hver tredje - 36 procent - af 1352 sager inden fristen på ti dage. I Justitsministeriet var det kun hver femte sag, viser en undersøgelse fra Information.
Går efter hurtigt svar

Efter den ny offentlighedslov får myndigheder en-to dage til at afgøre enkle sager, 14 dage til at klare store sager, mens meget store sager må tage 40 dage.

Samtidig skærper Folketingets Ombudsmand fristen for, hvor hurtigt myndighederne skal besvare en klage over aktindsigt. De får to uger og tre uger, hvis de skal have en udtalelse fra en underordnet myndighed. Samtidig skærpes fristen hos Ombudsmanden.

- Et af lovens vigtigste formål er, at borgere og journalister skal have hurtigere svar på deres anmodninger om aktindsigt. Det kommer vi til at gå hårdt efter, også i forhold til os selv, siger Jørgen Steen Sørensen til Jyllands-Posten.

Ressourcer ingen undskyldning

Hos Ombudsmanden skal en klage være sendt til en myndighed senest syv arbejdsdage efter, at Ombudsmanden har fået klagen. Der er 20 arbejdsdage i særligt komplicerede og tekniske sager. Så skal myndighederne svare efter to-tre uger, forklarer han.

Myndighederne kan ikke undskylde sig med, at de har for få ressourcer, understreger Jørgen Steen Sørensen overfor avisen.

- Det har jeg ikke generelt mulighed for at tage hensyn til, sådan som loven er skruet sammen. Med det direktiv, lovgivningsmagten har udstukket om hurtig afgørelse af sagerne, må man fra myndighedernes side rette ind, siger han.

Hilsen Peter

Hvor befriende læsning!
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 13:19   #468
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Nye, befriende toner, Peter.

Lad os håbe det også kommer til at gælde sociale sagsbehandlingtider- og klager.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 15:24   #469
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Ja, dejlig læsning, og ét skridt i den rigtige retning.

Og ja, må det fremover også komme til at gælde social sagsbehandling!

Ulovlighederne SKAL stoppes.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2013, 11:13   #470
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Karina Adsbøl viser endnu engang...

at hun ikke kun går efter de store overskrifter, men arbejder ihærdigt i det stille. Med de problemer, som har stor betydning for den svage.

Jeg vil have lov til at rose Karina Adsbøl for hendes indsats. Venligst ingen politiske ytringer, men hold fokus på, at når vi møder politikere der arbejder hårdt, bag kulisserne så er vi ikke for fine til at rose de få politikere, der ikke nødvendigvis higer efter at komme på forsiden etc.

Jeg vender snarligt tilbage da Tilsynet er begyndt igen at udsende lovstridige afgørelser om sociale sagsbehandlingsfrister iht §3 stk.2.

Hilsen Peter

Folketingets Lovsekretariat
Dato: 23. december 2013


Under henvisning til Folketingets brev af 16. december 2013 følger hermed social-, børne- og integrationsministerens svar på spørgsmål nr. S 682, stillet af Karina Adsbøl (DF).

Spørgsmål nr. S 682:

Vil ministeren sikre, at kommunalbestyrelsen på de enkelte sagsområder fastsætter frister samt offentliggøre dem, så borgerne kan se, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet?”

Svar:

"I § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område er fastsat, at kommunalbestyrelsen på de enkelte sagsområder skal fastsæt- te frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Det fremgår af lovforslaget til den gældende bestemmelse (L 117 2008-09), at det overlades til kommunalbestyrelsen at beslutte, hvordan offentliggørel- sen skal ske. Det forudsættes dog, at offentliggørelsen sker på en måde, der er sædvanlig i kommunen og således, at borgere, som de enkelte sagsbe- handlingsfrister må forventes at interessere, har gode muligheder for at gøre sig bekendt med fristerne.

Som det fremgår af den daværende social- og integrationsministers svar af 17. april 2013 på spørgsmål nr. 201 (SOU Alm. del), er det allerede udbredt, at offentliggørelsen af fristerne sker på kommunens hjemmeside, hvor stør- stedelen af den generelle information til borgerne i forvejen sker. Jeg har i øvrigt en klar forventning om, at kommunerne overholder gældende regler." indsat af PH

Departementet
Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] www.sm.dk
Sagsnr. 2013 - 9014

2
Jeg finder ikke anledning til ud over den gældende bestemmelse at iværk- sætte initiativer med henblik på at sikre, at kommunerne fastsætter og of- fentliggør frister som anført

Annette Vilhelmsen
/ Dorte Bech Vizard

Sidst redigeret af phhmw; 24-12-2013 kl. 11:21.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension