K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2010, 17:58   #11
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Vejledning til bekendtgørelse om andre aktører m.fl.

Arbejdsmarkedsstyrelsens vejledning nr. 9033 af 15/1 2010.


Vejledning til bekendtgørelse om andre aktører m.fl.
Indledning
Til Kapitel 1 – Anvendelsesområde
Til Kapitel 2 – Inddragelsen af andre aktører
Til Kapitel 3 – Underretninger
Til kapitel 4 – Krav til sagsbehandlingen til anden aktør, der udfører opgaver for jobcenteret
Til Kapitel 5 – Rammeaftaler og kontrakter
Til kapitel 6 – Samarbejdet om andre aktører og udbud
Til Kapitel 8 – Klageadgang
Til Kapitel 9 – Ikrafttræden
Noter


§ 3. Personen skal give den anden aktør oplysninger om forhold af betydning for den anden aktørs mulighed for at varetage indsatsen over for personen. Ledige skal herunder give anden aktør oplysninger som nævnt i § 11 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, gøre sit CV i Jobnet tilgængeligt for den anden aktør samt oplyse om ferie og sygdom, jf. henholdsvis § 12 og § 30 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.



Til § 3

Den ledige (dagpengemodtager, arbejdsmarkedsparat kontant- og starthjælpsmodtager) har pligt til at give andre aktører fyldestgørende og korrekte oplysninger om tidligere beskæftigelse, uddannelse, kvalifikationer og øvrige forhold af betydning for anden aktørs bistand med at finde arbejde og for den anden aktørs mulighed for at varetage indsatsen over for den ledige.

Den ledige har pligt til at gøre sit CV tilgængeligt for den anden aktør.

Den ledige forpligtes til straks at give andre aktører besked, hvis personen ikke står til rådighed for henvist arbejde på grund af arbejde, sygdom, deltagelse i kurser eller af anden grund. Den ledige (dagpengemodtager og arbejdsmarkedsparat kontant- og starthjælpsmodtager) som ønsker at afholde optjent ferie, skal give den anden aktør besked herom.

Den ledige har fortsat pligt til at give samme oplysninger til jobcenteret. Hvis både jobcentret og anden aktør kan registrere og se oplysninger om den lediges ferie og sygdom mv. i det samme IT-system, er det dog tilstrækkeligt, at den ledige melder ferie og sygdom mv. til anden aktør, når oplysningen vedrører den periode, personen deltager i et forløb hos anden aktør.

Reglerne om lediges mulighed for at holde ferie findes i § 30 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Den sygemeldte har pligt til at give anden aktør oplysninger om forhold af betydning for den anden aktørs mulighed for at varetage indsatsen over for personen.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 18:02   #12
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Dette er netop sådan en privat aktør ...der slet ikke har orden på tingene -de må IKKE kræve en sådan seddel fra dig!

Kontakt en fagforening ell som de andre siger:

bed vedkommende vise dig på skrift -
hvor og i hvilken lovgivning/§ der står at en privat aktør har lov til
at bede om den slags udtalelser!

Efter mit vidende er det ulovligt!

Skal lige kikke lidt på det - imorgen desværre først,
men skulle ikke undre mig, at der herinde findes en med styr
på den slags § :-) vel da? Kom nu Tullee og miiig til
undsætning ikk?
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi

Sidst redigeret af PiaCP; 17-11-2010 kl. 18:05.
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 18:02   #13
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Kapitel 4



Krav til sagsbehandlingen hos anden aktør, der udfører opgaver for jobcenteret



§ 9. Anden aktør, der udfører opgaver for jobcenteret, er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. § 43, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.



Til § 9

Når andre aktører udfører opgaver for kommunen henvises til retssikkerhedslovens § 43, stk. 2, hvoraf fremgår, at anden aktør er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven.

Forvaltningsloven og offentlighedsloven

Når kommunen overlader opgaver efter § 46, § 47, stk. 1 og 2, og § 50 i lov om aktiv socialpolitik, efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om sygedagpenge, til andre aktører, er disse omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave, der udføres.

Det betyder for borgerne og de ansatte, at de har de rettigheder, der fremgår af de to love, f.eks. aktindsigt i anden aktørs sager, tavshedspligt vedrørende fortrolige oplysninger, ret til partshøring og notatpligt. Tilsvarende er borgerne sikret, at nødvendige oplysninger af ren privat karakter og andre fortrolige oplysninger kan videregives eller indhentes fra den kommunale eller regionale forvaltning. Udgangspunktet er fortsat, at der i videst muligt omfang skal indhentes samtykke, inden oplysningerne videregives eller indhentes.

Nedenfor gennemgås forvaltningslovens og offentlighedslovens regler, der skal følges af andre aktører. Der henvises også til begge love.

Med personen forstås her dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og sygemeldte. Ved virksomheder forstås virksomheder, der ansøger om og ansætter ledige med løntilskud eller har ledige i virksomhedspraktik.

Notatpligten:

Anden aktør, der mundtligt modtager oplysninger vedrørende en sags faktiske omstændigheder, der er af betydning for sagens afgørelse, eller som på anden måde er bekendt med sådanne oplysninger, skal gøre notat om indholdet af oplysningerne. Det gælder dog ikke, såfremt oplysningerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.

Inhabilitet:
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 18:04   #14
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Der kom Østerbro lige i samme sekund :-)
Taaak Østerbro - den var da flot den der!

Tullee som du ser, du har givet dem - hvad du er forpligtet til!
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 18:17   #15
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Tak for jeres super gode svar:-)

Den anden aktør der stor for mødet i dag sagde til mig da jeg spurgte hvorfor de ikke ville godtage den medicin liste som jeg selv havde skrevet? og dertil svarede vedkommende: *Vi kan jo ikke vide om der skulle være nogen imellem som glemte at skrive noget af deres medicin på sådan en hjemmelavet liste*? og desuden var det vigtigt for dem - at vide om vi noget blodtryksmedicin eller blodfortyndende medicin p.g.a. motionen? men jeg synes det *lugter* mere af mistro til os borgere end noget andet?.

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 18:18   #16
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 60
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Jeg ved ikke hvad der lovligt eller ikke vedr. det spørgsmål.
Umiddelbart ville jeg mene, at det kan de sgu selv finde ud af.
Du har jo givet dem lov og det er dem der, underligt nok, vil have de oplysninger.

Men når jeg henter Medicin så får jeg en Bon fra Apoteket hvor der stå hvad jeg har købt. Der står også hvor meget tilskud jeg har fået (er ik medlem af Danmark).
Hvis du har gemt de Bon'er kan du måske bede dem om at tage kopier af dem.
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 18:48   #17
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
man må ikke indhente unødvendige oplysninger og ikke overoplyse sager
Kun nødvendige oplysninger

Kommunen skal kun indhente oplysninger om borgeren, som er relevante for sagen. Det er således kun de oplysninger, der er relevante i forhold til borgerens arbejdsevne og mulighederne for, at arbejdsevnen kan udvikles, der skal indhentes.

Gennem et sagsforløb er det fortrinsvis oplysninger om karakteren af og ændringer i borgerens ressourcer og arbejdsevne, der skal dokumenteres. Det kan også være relevant at dokumentere oplysninger, der forstærker og underbygger en tidligere foretaget vurdering.

Kommunen skal derfor kunne begrunde overfor borgeren, hvilke oplysninger der indhentes.

Bestemmelserne følger af officialprincippet. Det betyder, at såfremt kommunen allerede tidligt i forløbet eller efter at have indhentet tilstrækkelige oplysninger vurderer, at borgeren kan varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, skal kommunen afslutte sin undersøgelse og træffe en afgørelse.

Vejledning til bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne

Beskæftigelsesministeriets vejledning nr. 112 af 11/11 2002.

Sidst redigeret af østerbro; 17-11-2010 kl. 18:55.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 18:56   #18
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar/hjælp :-)

Jeg kunne da sagtens få sådan et medicin udskrift fra apoteket - hvor der forøvrigt ville stå de samme oplysninger om den medicin jeg får p.t. som på min hjemmelavede liste - men nu er det blevet en princip sag for mig :-)))))
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 19:06   #19
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Tullee.

Jeg synes bestemt, det er helt urimeligt, at de beder om dokumentation fra apotek. For det er jo det det handler om, når de ikke er tilfreds med din egen liste. Hold fast! De har ikke krav på dokumentation!
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 20:21   #20
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Jeg holder fast - takket være jer herinde på K10 :-)))) -uden opbakning havde jeg sikkert bare makket ret - men det er ovre de dage hvor man bare gør som der bliver sagt og ikke stiller spørgsmål ved ting man er i tvivl om.

Tak for al den tid I har brugt på mig og mit spørgsmål - det varmer rigtig meget i en kold tid :-)
V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktivering mck88 Spørgsmål ang fleksjob 4 01-03-2011 10:57
Aktivering Tullee Alt det andet 18 23-09-2010 16:12
Aktivering Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 08-08-2010 19:41
aktivering frklarsen Spørgsmål ang fleksjob 72 10-12-2009 23:55
§17 og aktivering? Bambi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 25-11-2009 16:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension