K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2010, 07:20   #1
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Bål og brand...

Jeg har været på kontanthjælp 1 1/2, fordi alt hvad kommunen laver tager sååå lang tid og fordi de altid har ferie afspadser er til møde eller bare har barikaderet døren låst den og smidt nøglen væk.

Jeg har netop modtaget et par småbeløb fra Lærernes Pension og Magistrernes pensionskasse. Magistrenes udbetalte et engangsbeløb, da beløbet månedligt ville være latterligt lille.

Jeg fik også et lille engangsbeløb fra Lærernes pension samt et månedligt beløb på 1.800 kr. - modtager intet andet månedligt end den indvalidepension fra Lærernes.

Nu har jeg fået et trusselsbrev, om jeg nok var socialbedrager og bål og brand. Bliver de 1.800 kr modregnet min kontantjælp?

De har tibageholdt min kontanthjælp og det er den 9. i dag - ikke penge til husleje, oveni er ret meget syg for tide.
Engangsbeløbene er brugt, da man efter at have været på kontanthjælp så længe mangler man SÅ meget - støvsuger, en seng og så var det en skøn fornemmelse at købe et par bukser uden hul i røven.

Er der nogen, der ved noget om kontanthjælp og indvalidepension?


Hanna
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 09:08   #2
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Jeg får selv kontanthjælp, ved siden af får jeg 10.000 kr løbende som stammer fra en arbejdsskade, og det må og bliver heller ikke modregnet.

Jeg jeg har fået følgenede § fra min advokat:
Citat:
Lov om Aktiv socialpoliti:
Andre indtægter mv. § 33
Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:
1)
Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social pension.
2)
Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
3)
Vederlag som tilforordnet ved valg.
4)
Ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser mv., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
5)
Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset fra tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov om social service.
6)
Værdien af kost mv. under indlæggelse på sygehus eller lignende behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den besparelse, der er en følge af indlæggelsen.
7)
Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved udførelse af lønnet arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde. 153)

Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 3 og 4, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikkeøkonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen. 154)

154)
Løbende erstatninger i henhold til arbejdsskadesikringsloven antages også at være omfattet. Ansøgeren skal kunne dokumentere, at indtægterne stammer fra sådanne godtgørelser eller erstatninger, som omfattes af reglen.
Ifølge hvad der står i 1) så må invalidetsydelse/beløb ikke modregnes i kontanthjælp, og det er vel det du får ik?

Så de skal bare se at få fingeren op, og udbetale nogle penge til dig...
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 09:12   #3
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Min advokat sagde iøvrigt at jeg skulle printe den her ud og tage med kommunen da jeg søgte kontanthjælp hvis der blev noget med dem, fordi det er ikke alle sagsbehandler der overholder reglerne eller også kender de dem ikke...

Så mit råd til dig er at printe eller skrive det her ned og tage med på kommunen hvis der bliver mere bøvl med dem...
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 09:51   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Hanna.

Jeg synes også du skulle klage over både tilbageholdelse af kontakthjælp på ukorrekt grundlag, og ikke mindst det omtalte brev, således at de får forståelse for, at du ikke fremover vil finde dig i sådan uberettiget mistænkeliggørelse el. andet af samme skuffe.

Det har nogle gange en præventiv virkning.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 10:04   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

I bogen Sociale ydelser, godt nok fra 2009 (tror dog ikke at det har ændret sig), står der:

"Kontanthjælp og samspillet med forsikringsydelser:

Tab af erhvervsevne: Udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne fra forsikringsselskab eller pensionskasse betragtes som løbende indtægt eller formue. Beløbet indgår derfor, når kommunen beregner kontanthjælpen.

Er der derimod tale om erstatning for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadeforsikringsloven påvirkes kontanthjælpen ikke."



Min TAE fra min pensions ordning ville blive modregnet kontanthjælp såfremt jeg modtog denne, desværre. Underligt nok ville den dog ikke blive modregnet sygedagpenge !!

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 10:07   #6
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Undskyld jeg lige mixer ind her - har lige et tillægsspørgsmål...disse regler gælder de kun for kh?
Eller også for fp?

Tak for jeres hjælp
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 10:19   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Pia,

Hvis du får løbende TAE udbetaling under FP, så anses TAE som værende indtægt og derfor må du "tjene" op til 66.000 kr. hvorefter 30 kr. pr. 100 fradrages i FP. Dvs. pensionen nedsættes med 30% af beregningsgrundlaget (beregningsgrundlaget = pensionen efter fradrag af de 66.000 kr.)


EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 10:27   #8
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Citat:
Undskyld jeg lige mixer ind her - har lige et tillægsspørgsmål...disse regler gælder de kun for kh?
Eller også for fp?
Tror kun er kun kontanthjælp desværre...

Når/hvis jeg får min ftp, vil min advokat undersøge § nærmere hvorledes man kan undgå at det bliver modregnet i ftp, der er ALTID et smuthul

Jeg har læst en del indlæg herinde, hvor folk får modregnet ydelser i kontanthjælp/sygedagpenge fordi de blankt tror på hvad sagsbehandleren siger...

De selvsamme ydelser har/får jeg ikke modregnet i mine sygedagpenge/kontanthjælp, Jeg har så ikke haft nogle problemer med min kontanthjælps sagsbehandler da hun godt kender lovgivningen...
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 10:31   #9
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Iøvrigt hvis du får erstatning kan man oprette en mén konto i banken, hvor dine erstatninger går ind på, en mén konto betyder at ingen må røre de penge, ikke engang din mand/kone ;-)
Den eneste der må er dig selv...
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2010, 11:58   #10
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Bare så glad og lettet

waauuu - tak for alle de gode svar. Jeg har været så bange. Jeg er så lettet!! Men jeg er også vred og kan formulerer min ret nedtonet i forhold til, hvad jeg har mest lyst til:

AAAARRGGHH - Hvad fanden bilder du dig ind, at være så gennemført sløset med dit arbejde. Dovenskab og ligegyldighed fra enden til anden. Så sender du brevet om, jeg er social bedrager FREDAG, hvor jeg intet kan gøre i tre dage. Hvis du er ordblind eller synes paragraffer er svære at forstå så 1) køb et lydbånd 2) spørg en der ved det.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension