K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-07-2011, 12:16   #21
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Jeg kan ikke forestille mig at komunerne visiter til flex under 12½ time,

at nogle har minder end de 12½ skyldes, tror jeg, at man som jeg selv har

været flexer på 12½ eller flere timer og nu er blevet dårliger,altså under 12½
for så er det ikke lige frem en visitering til flex men en ny afprøvning der skal fortælle om arbejdsevnen.
Det er ikke korrekt, desværre. Nogle kommuner opererer med en time-grænse på ned til fem timer ugentlig, men reelt tyder det ikke på, at der er nogen nedre grænse.

Jeg har været på ledighedsydelses i over syv år, selvom jeg kun kan klare 0-5 timer om ugen. Jeg er netop blevet revurderet til fleksjob for tredje gang - dvs. at man fortsat finder mig egnet til fleksjob, selvom man ikke har fundet mig egnet til en ny arbejdsprøvning.

Fleksjob/ledighedsydelse er blevet en form for langtidsparkering af syge som alternativ til førtidspension. Generelt ligger den vejledende grænse på 10-15 timer ugentlig, men der er stor forskel på, hvor de enkelte kommuner sætter grænsen. Den øvre grænse ser også ud til at være under pres. I nogle kommuner får syge borgere afslag på fleksjob, hvis de kan klare 20-25 timer om ugen. De må klare sig selv.
__________________
"Fald syv gange - men rejs dig otte"

Japansk ordsprog
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2011, 15:30   #22
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mymlen Se meddelelser
Det er ikke korrekt, desværre. Nogle kommuner opererer med en time-grænse på ned til fem timer ugentlig, men reelt tyder det ikke på, at der er nogen nedre grænse.

Jeg har været på ledighedsydelses i over syv år, selvom jeg kun kan klare 0-5 timer om ugen. Jeg er netop blevet revurderet til fleksjob for tredje gang - dvs. at man fortsat finder mig egnet til fleksjob, selvom man ikke har fundet mig egnet til en ny arbejdsprøvning.

Fleksjob/ledighedsydelse er blevet en form for langtidsparkering af syge som alternativ til førtidspension. Generelt ligger den vejledende grænse på 10-15 timer ugentlig, men der er stor forskel på, hvor de enkelte kommuner sætter grænsen. Den øvre grænse ser også ud til at være under pres. I nogle kommuner får syge borgere afslag på fleksjob, hvis de kan klare 20-25 timer om ugen. De må klare sig selv.
Lige præcist, Mymlen!

På mit seneste opfølgningmøde på Jobcenter, blev det meldt klart ud fra SB, at i en revurdering af flexbevilling tages ikke stilling til en evt. pension!

Vurdering i forhold til at påbegynde en sag om førtidspension LIGGER IKKE i UDBUDSPAKKEN og MÅLET er FORTSAT FLEX - var nogenlunde ordene.

Derfor, Cleo, at uanset, hvad du gjorde i din revurdering/arbejdsprøvning, så blev det drejet til gunst for fortsat flexbevilling fx. at du måtte skifte arbejdsstillinger pga. øgede smerter, så blev det beskrevet som omstillingsparat, hvis jeg husker ret.

Jeg mener, det er bevidst lovbrud, at der ses bort fra Aktivlovens § 74 c, stk. 3, pkt. 4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2011, 17:47   #23
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Min Sb forklarede mig at der ikke er nogen nedre grænse for timeantal, men med det tilskud en arbejdsgiver maksimalt kan få er alt under 12 timer en "underskudsforretning". Selvfølgelig findes der folk på fleks under 12 timer, men det kræver vist en arbejdsgiver der er glad for én ;-)

Som udgangspunkt er man jo ansat 37 timer og som vovse skriver er nedsat tid et skånebehov..
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2011, 23:26   #24
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Jeg mener, det er bevidst lovbrud, at der ses bort fra Aktivlovens § 74 c, stk. 3, pkt. 4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.
Det bør jo fremgå af en rp.

Men jeg sidder her og er helt paf.

Selvom jeg har oplevet en del horrible ting i løbet af min 15 år lange kamp med kommunen, så blev jeg dog tilkendt fp knap 2 år efter at jeg blev visiteret til fleks, nemlig i forbindelse med revurdering.

Carmen og Mymlen, når i så bliver revurderet til fleks, får i så lavet en ny rp/opdateret jeres rp?

Eller kører det bare som en formssag i kommunen?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2011, 08:20   #25
Mymlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 72
Styrke: 16
Mymlen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det bør jo fremgå af en rp.

Men jeg sidder her og er helt paf.

Selvom jeg har oplevet en del horrible ting i løbet af min 15 år lange kamp med kommunen, så blev jeg dog tilkendt fp knap 2 år efter at jeg blev visiteret til fleks, nemlig i forbindelse med revurdering.

Carmen og Mymlen, når i så bliver revurderet til fleks, får i så lavet en ny rp/opdateret jeres rp?

Eller kører det bare som en formssag i kommunen?
Min ressourceprofil bliver opdateret i forbindelse med revurderingen, men der sker ikke andet. Som Carmen skriver, så skal revurderingen indeholde en vurdering af, om der er grundlag for at starte en sag om førtidspension i henhold til Aktivlovens § 74 c, stk. 3, pkt. 4, men det gør den ikke.

I Københavns Kommune betragter man tilsyneladende fleks og førtidspension som to forskellige ting, der ikke har noget med hinanden at gøre. Jeg er blevet indstillet til en førtidspension (og fået afslag), men det var ikke i forbindelse med revurderingen. På den måde stavnsbinder man folk til ledighedsydelse i det uendelige, uanset om de står til rådighed for et fleksjob eller ej.
__________________
"Fald syv gange - men rejs dig otte"

Japansk ordsprog
Mymlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2011, 11:04   #26
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mymlen Se meddelelser
Som Carmen skriver, så skal revurderingen indeholde en vurdering af, om der er grundlag for at starte en sag om førtidspension i henhold til Aktivlovens § 74 c, stk. 3, pkt. 4, men det gør den ikke.
Hmmm, så må det være dér der skal sættes ind med klager.

Blot skal man huske, altid at gøre opmærksom på, at man selvfølgelig stiller sig til rådighed for et fleksjob, der respekterer skånebehov.

I en klage mener jeg, at man skal klage over, at der ikke er taget stilling til, hvorvidt der er grundlag for at starte en sag om fp.
Dernæst redegøre for, at der via lovgivningen (vedr. de økonomiske betingelser for en arbejdsgiver, som ansætter en fleks'er) ikke er økonomisk sammenhæng i at ansætte en fleks'er, som ikke kan honorere min. 12,5 time pr. uge.

Og så er det jo en fordel, hvis man har fået afslag på nogle søgte fleksjob, netop begrundet i det lave timetal.

Har nogen af prøvet den vinkel?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2011, 15:30   #27
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Grunden til man siger 12,5 timer eller deromkring er vel at 1/3 af 37 timer er omkring de 12,5 timer? 12,5/12,75 timer er således det man som min. selv skal "oparbejde/optjene" i jobbet på egen hånd og de 2/3 resterende godtgøres til arbejdsgiveren af kommunen.

Som Vovse skriver få det på skrift fra virksomhedskonsulenten, så du har det, det er godt at have
Hvorfor er det godt at have og til hvad ?

ja,alt kan og vil blive vendt og drejet så det passer til flex-der skrives også jeg havde klaret afprøvningen uden syge dage,ikke noget om at arbejdsdagene kun var 3 og 4 dage på grund af helligdage,næ det var det jo for alle så det havde ingen btydning,ej heller at der var dag hvor jeg stort set ikke fik lavet noget,nej nej jeg havde jo været der,måske skal man slet ikke gå med til at arbejds prøves i job hvor alle ens behov tilgodeses-for så kan man jo blive ved indtil man ikke kan komme ud af døren,så længe man kan "være" på en arbejdsplads så har man en arbejdsevne.At den ikke kan bruges er ligegyltigt,i deres øjne,at man ikke kan magter andet end at kunne møde op pyt det det der tæller i sidste ende som en evne jo.
Tror jeg vil vælge noget helt nyt næste gang,noget hvor man skal kunne følge med være på noget der ikke giver en chansen for bare at side og side ubemærket ,for så bliver de nød til at skrive om det og jeg bliver nød til at tage syge dag for jeg kan ikke være på 5 dage om ugen.
Det jo fint med alle de hendsyn men til en vist grændse for det er jo ikke til noget i det virkelige liv/arbejdsmarket
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 26-07-2011 kl. 15:52.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2011, 21:14   #28
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Carmen og Mymlen, når i så bliver revurderet til fleks, får i så lavet en ny rp/opdateret jeres rp?

Eller kører det bare som en formssag i kommunen?
Jeg er revurderet én gang siden flexbevilling i 2004 - som en "formsag" dvs. skriftlig afgørelse i oktober 2010 med overskriften: Fortsat ret til flexjob.

Der sker først ændringer i ressourceprofil til et opfølgningmøde (beskrevet i min "Jeg er målløs"-tråd) i januar 2011.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 11:25   #29
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Puha, hvor er det skræmmende læsning... Økonomisk er det selvfølgelig bedre at blive "parkeret" på ledighedsydelse, men HVORFOR denne kassetænkning?? Tror I jobcentrene parkere folk mens de afventer den evt nye reform??

Det er da ligeså slemt for selvværdet om hele processen som sygemeldt er... Stadig ingen ro, og stadig krav som ikke kan opfyldes.... Øv, hvor virker det bare omsonst det hele...
__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 12:13   #30
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Jeg er revurderet én gang siden flexbevilling i 2004 - som en "formsag" dvs. skriftlig afgørelse i oktober 2010 med overskriften: Fortsat ret til flexjob.

Der sker først ændringer i ressourceprofil til et opfølgningmøde (beskrevet i min "Jeg er målløs"-tråd) i januar 2011.
Her mener jeg jo, at der er flere klagepunkter.

Jeg går ikke ud fra, at du på noget tidspunkt har været ansat i et fleksjob.

For det første, når en fleks'er har været ledig i 12 ud af 18 mdr. skal denne revurderes.

Og som jeg ser det, så har de, i din sag, sprunget min. 1 revurdering over.

For det andet så mener jeg ikke, at der må træffes en beslutning af den karakter uden en opdateret, partshørt o.s.v. rp.

For det tredje, så har de, som jeg forstår det, ikke taget stilling til førtidspension.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob og antal timer lillesine Spørgsmål ang fleksjob 4 29-07-2013 11:37
Antal timer i fleksjob Robin91 Spørgsmål ang fleksjob 12 31-05-2013 11:04
Antal timer? Tanjuda Spørgsmål ang fleksjob 11 08-08-2012 23:09
Antal timer Mcavforfanden Spørgsmål ang fleksjob 2 23-02-2011 09:53
fleksjob/antal timer mamba Spørgsmål ang fleksjob 2 22-11-2006 02:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension