K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-12-2008, 11:18   #1
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Medicin i trafikken

Mine børns far fortalte mig, at der fra årsskiftet kommer nogle nye regler, om hvorvidt man må køre bil, når man indtager visse former for medicin.
Og det mindede mig jo om en anden debat vi havde for kort tid siden.
Her er hvad jeg har kunnet finde om det: http://www.dtu.dk/Nyheder/DTU%20i%20Pressen/Arkiv.aspx?guid={D802E378-A4C1-4FEF-B281-7551CF439A4F}


Jeg er så ikke sikker på, om smertestillende medicin, med rød trekant på, kommer ind under disse regler.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, om disse regler kan få betydning for, om nogle mennesker kan beholde deres job, hvis de enten kører bil, eller bruger maskiner i forbindelse med deres job.

Jeg kan se at linket ikke virker, men prøv at søge på medicin-regler. Der fandt jeg noget der hed "nye medicinregler gør det sværere at beholde kørekortet".

Sidst redigeret af Trold; 07-12-2008 kl. 11:22.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2008, 11:39   #2
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Hvis man googler på kørekort medicin kommer der en hel del links frem.

Iflg. Politikens Tjek - gælder disse regler allerede siden d. 1. juli 2008.

Medicin kan koste kørekortet (Politiken.dk)

Medicin kan koste kørekortet (Fyens.dk)

Oplysning om lægemidler, der koster kørekortet findes HER.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2008, 11:51   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Hvis man googler på kørekort medicin kommer der en hel del links frem.

Iflg. Politikens Tjek - gælder disse regler allerede siden d. 1. juli 2008.

Medicin kan koste kørekortet (Politiken.dk)

Medicin kan koste kørekortet (Fyens.dk)

Oplysning om lægemidler, der koster kørekortet findes HER.
Tak for dine input.
Det undrer mig bare, at der ikke står noget om smertestillende medicin (bortset fra overskrifterne).
Jeg tager selv piller med tramadolhydroclorid (syntetisk morfin), og min erfaring er, at hvis jeg tager 5x50 mg i døgnet, så går jeg rundt i en salig brandert.
Normalt tager jeg 3x50 mg i døgnet, men jeg ved, at mange tager 5-6 stykker i døgnet, og jeg vil da ikke lægge hovedet på blokken på, at min reaktionsevne ikke er påvirket af de 3, som jeg tager.
Jeg bruger ikke mit kørekort, men er da ikke interesseret i at miste det (det er jo rart nok at have), men alligevel undrer det mig, hvis disse midler går fri.
Men jeg kan samtidig forestille mig, at det kan få store konsekvenser for arb.markedet.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2008, 15:10   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hejsa



En rød trekant betyder generelt at man skal udvise forsigtighed ved brug af maskiner og bilkørsel, og har indtil videre været den strammeste regel vi har haft.

Hvad de nye regler bringer det får vi jo nok at se, men jeg tror lægerne ville kikke grundigt efter alternative præparater til dem der kører bil, samfundet kan jo heller ikke sende tusinder væk fra arbejdsmarkedet og samtidig forlange at syge skal arbejdsprøves og derfor sommetider er tvunget til at skulle kunne transportere sig selv. Det er der jo ingen sammenhæng i.

Ha' en god dag,

Hrefna
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2008, 15:29   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hm, ja jeg har også været inde og skimme teksten fra sundhedsstyrelsen.
Kender også til den følelse af at i dag er vist ikke lige dagen jeg skal køre en smut til byen
Og vi er jo alle forskellige og kan reagere forskelligt, selv time for time.
Synes umiddelbart at når jeg nærlæser teksten, ja så virker den selvmodsigende eller er det bare mig der er lidt fattesvag ?
Dog er der en enkelt ting som er pointeret i forhold til tidligere at man nu lægger ansvaret på lægen for om det er forsvarligt

Undskyld mig, men så tænker jeg: fedt, nu kan vi med loven i hånd søge kommunen om bil m privatchauffør

Uddrag fra Sundhedsstyrelsen:
7. Afhængighedsskabende lægemidler og kørekort
7.1 Generelle regler
Lægen skal vurdere om patienten, der er i behandling med det pågældende afhængighedsskabende lægemiddel og i den pågældende dosering, vil være i stand til at føre motorkøretøj på fuldt betryggende måde, jf. § 54 i færdselslovenv. Påbegyndelse af behandling med stærk smertestillende medicin og benzodiazepiner vil som hovedregel medføre en påvirkning af de kognitive funktioner svarende til en alkoholpromille på 0,6 – 1,2. Generelt kan det ikke anbefales, at der føres motorkøretøj under behandling med stærke smertestillende midler, benzodiazepiner og benzodiazepinlignende midler, idet der uanset tilvænning vil være en påvirkning af de kognitive funktioner svarende til promillekørsel. Der er dog opstillet nogle
kriterier for, hvad der kan accepteres i forbindelse med kørsel, når lægen i øvrigt finder det forsvarligt, jf. nedenstående afsnit 7.1.1 og 7.1.2.
Lægen har jf. § 44 i autorisationsloven pligt til at meddele patienten, at der skal holdes kørselspause, og hvor lang denne bør være. Skønner lægen, at patienten vil rette sig efter dette, skal lægen ikke foretage sig andet end at notere det i patientjournalen. Skønner lægen derimod, at patienten ikke vil rette sig efter lægens anvisning, og der er nærliggende risiko for, at patienten vil være til fare for sig selv eller andre i trafikken, skal lægen rette henvendelse til embedslægen for om muligt at søge faren afbødet.
Søger patienten om udstedelse, fornyelse, udvidelse eller generhvervelse af kørekort, skal lægen udfylde en skematisk helbredsattest med detaljeret udfyldelse af attestens punkt H. Attest skal vedlægges patientens ansøgning til politiet, hvorefter politiet sender sagen til vurdering hos Sundhedsstyrelsen.
7.1.1 Stærk smertestillende medicin
Lægen skal anbefale kørselspause, hvis patienten sættes i behandling med større doser fra starten. Kørselspause kan undlades, hvis behandlingen indledes med lav dosis og der derefter optrappes langsomt. Det vil ofte være relevant med en kørselspause på et par uger, men det må bero på en konkret vurdering.
Fast behandling med stærke smertestillende midler giver sædvanligvis ikke anledning til kørselsforbud/inddragelse af kørekortet, hvis der er tale om førere af motorcykel, bil, lastbil eller bus uden betalende passagerer (inkl. anhænger), og der ikke gives større doser end anbefalet (bilag 1), og lægen i øvrigt skønner, at behandlingen ikke vil udgøre en sikkerhedsrisiko. Dette er dog under forudsætning af, at der i øvrigt ikke er helbredsmæssige forhold, der taler imod kørekort.Personer, der er i behandling med stærke smertestillende midler, uanset dosis, kan ikke oppebære kørekort til taxa eller bus med betalende passagerer.
Gives den stærke smertestillende medicin som injektion eller suppositorium, kan der ikke anbefales kørekort til nogen af kategorierne.
Behandling med stærk smertestillende medicin medfører som regel tidsbegrænsning i kørekortet på ét år.
7.1.2 Benzodiazepiner og benzodiazepinlignende midlerLægen skal skal anbefale kørselspause ved iværksættelse af behandlingen, og ved markant øgning af dosis af igangværende behandling. Det vil generelt være fornuftigt, at anbefale en kørselspause på 4 uger, men længden skal altid bero på en konkret vurdering.
Det kan ikke anbefales, at der føres motorkøretøj under fast behandling med benzodiazepiner og benzodiazepinlignende midler med lang halveringstid (> 10 timer). Fast længerevarende behandling med disse midler vil derfor føre til inddragelse af kørekortet ved fornyelse, udvidelse eller generhvervelse af kørekortet, eller hvis lægen anmelder til embedslægen/Sundhedsstyrelsen efter § 44 i autorisationsloven.
Fast behandling med benzodiazepiner med halveringstid på 10 timer (oxazepam) vil medføre en tidsbegrænsning i kørekortet på ét år. Ved kørekortfornyelse anbefales lægen, at udføre test for de kognitive funktioner, jf. helbredsattestens pkt. G, uanset patientens alder. Langvarig behandling med benzodiazepiner kan påvirke de kognitive funktioner i udtalt grad, og en påvirkning vil afsløres i testen. Er patientens kognitive funktioner påvirket, kan kørekort ikke anbefales.
Tages midlerne kun som en enkelt dosis, undtagelsesvist og i særlige situationer, anbefales det, at der ikke føres motorkøretøj i tiden efter indtagelsen, under hensyntagen til halveringstiden for det pågældende præparat og den individuelle påvirkning. Det kan derfor anbefales, at der ved behandling af enkeltstående angsttilstande, fx behandling af tandlægeskræk, vælges et præparat med relativ kort halveringstid.
Kørekort (alle kategorier) kan ikke anbefales ved samtidig brug af stærk smertestillende medicin i fast dosering og benzodiazepiner/benzodiazepinlignende midler, undtaget når de kortidssvirkende midler (halveringstid < 5 timer) anvendes mod søvnløshed i anbefalet dosering, og kørslen ikke finder sted i timerne efter indtagelsen.
Anvendes benzodiazepiner som led i behandlingen af epilepsi, anbefales også kørselspause ved iværksættelse af behandling og ved markant øgning i dosis af igangværende behandling. Det vil ofte være relevant med en kørselspause på 4 uger, men pausens længde skal bero på en konkret vurdering. Efter denne periode kan kørslen genoptages, såfremt den daglige dosis ikke overstiger 6 mg clonazepam eller 20 mg clobazam, og såfremt der ikke er andre forhold, der taler imod. Vilkår og tidsbegrænsning på kørekortet gives efter de sædvanlige regler for vurdering af kørekortansøgere med epilepsi (se Vejledning om neurologiske sygdomme og kørekortvi).
8. Tilsyn
I medfør af autorisationslovens § 26, jf. sundhedslovens § 215 er sundhedspersoner underlagt Sundhedsstyrelsens tilsyn. Dette tilsyn udføres lokalt af de regionale embedslægeinstitutioner. Tilsynet omfatter jævnlig kontrol med lægers og tandlægers ordinationen af kopieringspligtige lægemidler og endvidere tilsyn med ordinationer af benzodiazepiner og benzodiazepinlignende midler.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Medicin i Trafikken mand Alt det andet 10 28-01-2012 00:37
medicin sushjer 1 Alt det andet 6 25-05-2011 09:52
Medicin Samu Alt det andet 5 09-05-2011 22:13
Ny medicin JWI Dit og Dat 3 01-02-2011 02:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension