K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2011, 10:38   #1
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Fejl i speciallægeerklæring

hej derude..

jeg har været til undersøgelse mhp kognitiv terapi mod en angst jeg ikke føler jeg har, efter en neuropsyk. for års tid siden beskrev mig som behandlingskrævende for angst osv Genkendte ikke mig selv i det han skrev og har siden været så irriteret over hans ord.

Men jeg kom afsted og mødt af overlæge for kognitiv terapi, rar mand...heldigvis var han enig med mig og i hans vurdering/konklusion, skriver han til min læge, at han ikke finder indikation for behandling, og at han derfor sender mig tilbage til hende og AKTIVERING... Hvorfor hulen skrev han dog dette, det er overhovedet ikke noget der har været tale om nogen steder fra Kommer der nu til at sidde en lægekonsulent snart ( han skal vist snart vurdere min sag) som vil øffe over at en overlæge henviser til aktivering?? Planen er så vidt jeg ved, at jeg skal arbejdsprøves snart, hvis ellers han ikke igen mener der er flere behandlingsmuligheder.

Andet er, at overlægen under aktuelt skriver, pga manglende energi og kognitive udfald, har jeg meget svært ved at klare huslige opgaver...
Fakta er, at jeg har slem fibromyalgi og piskesmæld og derfor ikke klarer ret meget pga fysiske smerter og udmatning. I forbindelse med husligt arbejde, ville de kognitive væsentlige nedsættelser jeg har, kun være et problem, hvis jeg f.eks. skulle følge en opskrift...
men altså...det han skriver er jo temmeligt misforstået!! Kan jeg gøre noget ved det??

Iøvrigt skrev han, da han lige opsumerede mine diagnoser osv...at jeg led af kronisk træthedssyndrom...dette er en diagnose jeg aldrig har fået af nogen? Hvor kom det så fra?


Knus Fibro

Sidst redigeret af fibro; 07-09-2011 kl. 10:43.
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 10:44   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Fibro

Må igen henvise til min tidl. tråd ang. Persondatalovgivningens § 37 for rettelser i også lægejournaler: http://www.k10.dk/showthread.php?t=17891

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 10:51   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg havde osse nogle fejl i min speciallægeerklæring, nogle var ubetydelige og andre mere grelle.

Jeg skrev dem ned og uddybede hvor jeg synes det var nødvendigt. Dette er nu vedlagt min sag og medtaget i ressourceprofilen
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 11:20   #4
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Tak for jeres svar...

Gunvor jeg kan se det er et link der vil kunne give mig svaret, men jeg har pga kognitive vanskeligheder, meget meget svært ved at læse og forstå, har du mon lyst til at prøve at skrive en mere simpel forklaring for mig?

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 12:43   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Fibro

Der sker desværre alt for ofte fejl i journalføringen hos læger i dagens DK af forsk. årsager.

Lidt afhængig af temperament kan du vælge løsniningen ved at rette det ved selve kilden, dvs. direkte i lægejournalen, hvilket har den fordel, at hvis denne udtalelse igen kommer i cirkluation igen, så er det ajourført i selv kilden.

Eller som tummus skriver, men derved kan det blive dit ord mod den der læser lægens skriv. Jeg ville selv foretrække førstnævnte.

Lægejournalen kan der i modsætning til f.eks. journal på kommune ikke slettes i iflg. lovgivning. Dette er indført for at læger ikke kan slette i tilfælde af evt. forkert udført operation f.eks. og dermed vanskeliggøre en eft.flg. afklaring om begået fejl.

Men der kan rettes i lægejournaler og det skal tilføjes, hvor fejlen er i journalen.

Dette iflg. gældende bekendtgørelse: lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17. december 2008, kap. 6, § 24:

Citat:
Rettelse af journaler
§ 24. Oplysninger i patientjournaler må ikke slettes eller gøres ulæselige.
Stk. 2. Sundhedsstyrelsen fastsætter regler om rettelser i patientjournalen.
Du skal bide mrk. i ordene rettelse og sletning. Der kan altså ikke slettes uanset hvor urigtigt el. vrøvl ect. Men rette, dvs. tilføjes som en korrektion i din journal.

Det vil selvfølgelig være hensigtmæssigt, at du kontakter vedkommende læge, og fortæller du er noget uforstående overfor de konkrete steder, idet det ikke stemmer overens med hvad der blev sagt under konsultationen og de faktuelle forhold, som du bl.a. selv nævner som årsag til manglende evne på hjemmefronten. Dvs. først beder man pænt, hvis dette ikke giver pote henstiller man til lovgivning og beder dem udfører det. vt. via brev m. henvisning til lovgining, da dette altid har en vis autoritiv effekt.

Hvis denne læge umiddelbart er indforstået med det uhensigtmæssige i fremsendelse af fejlagtige oplysninger til kommune, ja, så beder du vedkommende om at koorigerer dette, gerne ved at sende en mail til dig m. korrektionen, således at I er enige om rettelserne.

Hvis ikke lægen er så samarbejdsvillig, ja, så er det brev og henvisning til lovgivning, hvorunder det også gøres klart, at dine rettelser skal inføres i journalen.

Det er Sundhedsstyrelsen, der fastsætter retningslininerne for rettelser i journalen, men kan ikke finde den pt. Ring evt. til dem.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 14:46   #6
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Tak Gunvor, jeg prøver først og fremmest at ringe til min egen læge imorgen tidlig tror jeg, hun er helt og aldeles på mit hold, så kan hun evt hjælpe mht at få det rettet eller få ham lægen til at tilføje de rigtige ting, vil hun helt sikkert gøre det.

lægen virkede flink nok, så måske ser han intet problem i at få det bragt på plads...øv, hader alt det her, har så svært ved at holde sammen på det hele i mit hoved, bare det at læse din forklaring, er yderst vanskeligt for min hjerne at tage ind.

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 21:05   #7
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Har selv lige været hele turen igennem... igen!

Hej Fibro.

Ud af en Whiplashskade (piskesmæld) kan der ikke udledes en psykisk diagnose!

Hvad der ikke er almen kendt i dag er, at Whiplash skadet personer udvikler fibromyalgi.

Whiplash, fibromyalgi og kronisk træthedssymdrog er alle tre belastningsskader, som har et diagnostisk sammenhæng, så den sidste diagnose er rigtigt og kan gives til dig af egen læge!

Er speciallægeerklæring til dit afklaringsforløb til førtidspension?

Kontakt mig gerne via private meddelelser, hvis du ønsker nogle mere personlige tips!

Mvh. Gert
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2011, 18:17   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af fibro Se meddelelser
Iøvrigt skrev han, da han lige opsumerede mine diagnoser osv...at jeg led af kronisk træthedssyndrom...dette er en diagnose jeg aldrig har fået af nogen? Hvor kom det så fra?
Det var da godt han ikke skrev at du led af: månesyge[1], for så havde jobcentret vel sendt dig ud at hyle ved nattetid, hver gang der var fuldmåne ? :-)


Noter:
-------

[1] Månesyge har ligesom kronisk træthedssyndrom ingen placering i de diagnosemanualer vi anvender her til lands i en lægefaglig kontekst ;-)

BTW: Termen ME/CFS, der vel er det der nærmest dækker over det folkelige begreb: kronisk træthedssyndrom, blev AFAIR indført her til lands i slutning af 80'erne af nu afdøde professor, overlæge og infektionsmediciner, Viggo Faber fra Rigshospitalets Epidemiafdeling og senere ansat ved Panum Instituttet, som en favnende betegnelse for det "fænomen", der i udlandet betegnedes: CFS (Chronic Fatigue Syndrome) og ME (Myalgisk Encephalomyelitis), sidstnævnter er opført i WHO's ICD-10 under hovadafsnit G93 (og dermed også vores danske implementering i: SKS). Førstnævnter CFS var/er mere en arbejdsbetegnelse i forskningsregi for et syndrom med træthed som et hovedsymptom.

Ifm. en nylig offentliggjort artikkel om en mulig genetiske indikation på at MS (Multipel Sclerose) har et immunologisk afsæt og min interesse for immunologiske neurobiologiske syndromer (herunder: autisme) faldt jeg over (av for pokker) en henvisning til en lille (uofficiel?) undersøgelse på 49 CFS-patienter[2], der peger på, at der (i hvert fald i den undersøgelse) (bla.) er noget genetik involveret i CFS/ME med mulig polymorfi i bla. generne MTHFR, MTTR, COMT osv., der netop koder for proteiner, der indgår i en del af Homocystaine metabolismen.

En nylig polsk undersøgelse[3] peger ligeledes på at der ift. autisme kan være en ændret metabolisme af Homocystaine i spil, idet deres undersøgelse viste et forhøjet Homocystaine niveau i urinen hos autister.

[2] https://docs.google.com/spreadsheet/...0E&hl=en#gid=0

[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21394324
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2011, 07:32   #9
garage50
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Indlæg: 63
Styrke: 14
garage50 er ny på vejen
Hej fibro

Jeg sad tilfældigt den anden dag og læste om "kronisk træthedssyndrom". Det er faktisk en noget omfattende og invalidenrende sygdom.

Og som jeg kan læse er det lige nøgagtig træthed og musklsmerter der er det væsentlige i sygdommen.

Jeg sender dig lige linket hvor jeg læste. Det er ret omfattende, men måske du lige kunne skimme. Så forstår du måske bedre hvorfor lægen har stillet den diagnose. Der er faktisk mange kritiere der skal opfyldes for at man har sygdommen.

Her er linken:
http://www.me-cfs.info/stil_diagnosen.htm

God bedring
Kh Garage50
garage50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2011, 08:51   #10
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Garage50

Tusind tak, det må jeg ind og prøve at læse lidt på, det var rigtigt sødt af dig

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Speciallægeerklæring? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 15-09-2012 15:52
Fejl i speciallægeerklæring fibro Alt det andet 0 07-09-2011 10:34
Speciallægeerklæring X 3 Jørgine Spørgsmål ang fleksjob 11 08-11-2009 17:38
speciallægeerklæring ????? jane At søge førtidspension 15 15-03-2008 01:42
Speciallægeerklæring andi1975 Alt det andet 3 01-03-2008 23:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension