K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2011, 11:12   #1
siju
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
siju er ny på vejen
Sager der trækker i langdrag

Hej K10-medlemmer

Vi er to journaliststuderende, der har beskæftiget os lidt med førtidspension og ansøgningsprocessen. Efter at have surfet rundt på K10, er det overraskende, hvor mange af jer der har problemer med, at processen trækker i langdrag.

Da vi er midt i et eksamensforløb, hvor vi skal lave et fem minutter langt tv-indslag, giver det os mulighed for at dykke ned i fp-problemerne.
Derfor søger vi kilder, der har lyst til at fortælle deres historier og generel information til research/indslag.

F.eks. vil vi gerne vide, hvornår lægeerklæringer stemples som forældet, og hvor mange lægeerklæringer der kræves for at blive indstillet til førtidspension.

Jobcentret har tre måneder til at behandle din ansøgning, men hvor lang tid har din proces taget?

Hvilke problemer er i stødt på ved ansøgningen om førtidspension?

Vi håber meget at høre fra jer, alt kan bruges! Og så håber vi, at i kan få gavn af vores projekt.


Venlig hilsen

Sidsel og Julie

Sidst redigeret af siju; 12-01-2011 kl. 11:15.
siju er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 11:47   #2
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
§

hej

En lægeerklæring erklæres for forældret efter 2 år, det gør det i hvert fald i min kommune. Men den kan stadig indgå i den samlede vurdering, når ens sag på et tidspunkt indstilles til en ftp, hvad enten den indstilles på en §18 eller en §17.

Man indstilles ikke til en ftp på hvor mange lægeerklæringer man har, men hvordan ens arbejdsevne er , efter arbejdsevnemetoden.


Kan det bruges
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen

Sidst redigeret af Jutta1502; 12-01-2011 kl. 11:48. Årsag: manglende ord
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 11:48   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
held og lykke med jeres projekt

1
De 3 måneder er først når sagen er sendt til et pensionsnævn. enten hvis man selv søger på en §17 eller hvis man er blevet indstillet på en §18

2
der er ikke nogen lov eller andet som siger hvor mange lægeerklæringer der skal til
havde selv 4 og fik afslag, er dog ved at blive indstillet til pension, efter ydeligere en erklæring.

en anden ting i skal have i mente er at det ikke er ens sygdom som er afgørende for pension, men ens arbejdsevne
men som i sikkert har lagt mærke til er sager på 5-7 år meget almindeligt
nogen er dog heldig efter et par år
så hvis den nye reform kommer på området og som v og k har lagt frem
ja så kan man se sager op til 22 år før man kan få pension, hvis man er 18 år når den bliver vedtaget.

ens arbejdsevne skal være ubetydelige for at få pension, så det lyder virkelig hult når førtidspensionister kan komme på arbejdsmarkedet igen
det er så svært i dag at får FP, at jeg i hvertfald ikke ved hvor de ressourcer skulle komme fra
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 11:56   #4
siju
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
siju er ny på vejen
Hvad hvis man bliver sendt på arbejdsprøvelse. Hvor lang tid går der så, før den er forældet?

Og tak for gode svar!

Og så lige et til spørgsmål: Hvorfor skal man søge på foreliggende grundlag? Og hvad sker der, hvis man ikke gør det?

Sidst redigeret af Stezu; 12-01-2011 kl. 18:35. Årsag: indlæg lagt sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser eller hvis der skrives til flere personer
siju er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 12:15   #5
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
Hvorfor søge på det foreliggende kan være ved modarbejdende sagsmishandler, der er velvidende om at der ligger nok i en sag til en paragraf 18, men vælger og sende en videre til ny undersøgelse eller arbejdsprøvning for netop at trække ens sag i langdrag for at spare.

Hvis man selv er sikker på der nok til at den har en chance for at den kan gå igennem kan man så rejse sagen på en 17@det foreliggende grundlag.

Så det der sker hvis man ikke gør hvis ens sag er belyst nok, er trækken i langdrag.

Flere kan sikkert give mere uddybende svar.

Held og lykke !
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 12:34   #6
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Er man på kontanthjælp, efter sygedagpenge stop,koster det kommunen mindre at fastholde personen på den lave ydelse, som kan vare uendeligt med de årlige arbejdsprøvninger/aktiveringer som udløser en højere statsrefusion end sygedagpenge og pension giver.
(udover at der holdes gang i sagsbehandlernes arbejdsbunker og private aktører jobmuligheder, vi ender som kommunal cashcow)

Med ændringsbekendtgørelsen er der i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats indarbejdet den nye bestemmelse fra velfærdsreformen om samtidig ret og pligt til aktivering, der træder i kraft 1. juli 2008. Med dette får ikke-arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere over 30 år pr. 1. juli 2008 ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang de har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder. Dermed sker der en sidestilling med tidspunktet for arbejdsmarkedsparate kontanthjælps- og starthjælpsmodtageres ret og pligt til efterfølgende tilbud.



Der er en økonomisk gevinst for kommunerne at trække sager ud.
Der er en elastisk formulering omkring at alt skal undersøges og afprøves.


Flere personer på kontanthjælp bliver aktiveret
06.09.2010

På et år er 15 procent flere modtagere af kontanthjælp blevet aktiverede. I juni var der 59.900 aktiverede kontanthjælpsmodtagere. Det betyder, at antallet af aktiverede kontanthjælpsmodtagere er vokset med 72 procent siden juli 2008, hvor niveauet var det laveste inden for de seneste år.

Læs mere på Danmarks Statistiks hjemmeside

Sidst redigeret af østerbro; 12-01-2011 kl. 13:20. Årsag: indsat statistik
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 12:34   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg blev tilkendt fp pr. 1/1-2010, efter 15 års kamp med/mod systemet, og de seneste lægeoplysninger var en speciallægeerklæring fra 2003.


Citat:
Oprindeligt indsendt af siju Se meddelelser
Og så lige et til spørgsmål: Hvorfor skal man søge på foreliggende grundlag? Og hvad sker der, hvis man ikke gør det?
Hvis man søger om fp i henhold til §17 kører sagen på samme måde, som hvis sb starter den efter §18, det kan tage årevis.

Men hvis man søger om fp i henhold til §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, skal kommunen straks lade sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension, og sagen vil blive afgjort på baggrund af de oplysninger der allerede ligger i sagen, der vil ikke blive indhentet nye oplysninger.

En §17 kan bruges til at sparke kommunen igang, og ved en anke af et evt. afslag kommer der nye øjne på sagen.

Jeg søgte selv en §17 fordi jeg fik indtryk af, at min sb syltede mig da alt var klar til en §18, og kort efter var jeg tilkendt fp efter §18.

Mine problemer har været, at sb'erne i mange år mente, at jeg blot skulle have et ikke rygbelastende job på ordinære vilkår.

Da der endelig skete noget blev jeg sendt i en arb.prøvning baseret på løgnagtige oplysninger fra sb, velsagtens i kassetænkningens navn, hvorefter jeg blev tilkendt fleks.

Ca. 2 år senere, efter en ny arb.prøvning blev jeg tilkendt FP, selvom mit timetal var som det 2 år tidligere.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 12:40   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
alle der er her på siden er nok enig om en ting
hele grunden til at sager trækker ud
en stor overraskelse
nemlig kassetænkning
der er ingen anden grund
får ingen ydelse da jeg ikke kan modtage kontanthjælp, så ergo for hver måned de kan trække sagen spare de en formue
du får aldrig en kommune til at indrømme det, men sådan er virkeligheden alså
mener en arbejdsprøvning er forældret efter et år og hele grunden til man ser de fleste i 2 eller 3 arbejdsprøvning før man bliver indstillet
samt i hele den mølle man skal i gennem bliver de fleste mere syge, især hvis man er meget psykisk ustabil
nogen får også tilkendt pension på det psykiske, selvom det hele startede med en fysisk sygdom
ikke underligt at 51 procent af dem som bliver tilkendt pension er på et psykisk grundlag

de fleste herinde bliver nemlig sendt til en psykiater selvom de har lægepapir på deres fysiske sygdom
fordi en kommune bliver ved med at sende folk rundt til den ene undersøgelse efter den anden
fordi de håber en erklæring falder ud til kommunens fordel

Sidst redigeret af MTVRV1; 12-01-2011 kl. 12:47.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 13:57   #9
siju
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
siju er ny på vejen
Stå frem...

Tak for alle de gode svar.
Vi tænker, om der ikke er en, der kunne have lyst til at stå frem og fortælle sin historie? Du kan evt. sende en mail til os, hvis det er det rareste.
siju er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 13:59   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
For at trække sagerne i langdrag, bruges velbetalte lægekonsulenter, som læser speciallægerklæringer, som fanden læser biblen.

Den syge får i de fleste tilfælde frataget sygedagpengene, især hvis de IKKE kan genindtræde på ordinært arbejde.

her har kommunerne så et andet fif;
De indsættes herefter på kontanthjælp LAB §2 stk.3: Nu arbejdes der så på at borgeren kan vende tilbage til ordinært arbejde, hvilket er betingelsen for at få kontanthjælpen.

Den syge kommer dermed i klemme, da de jo ikke har en kinemands chance for at opfylde de krav, denne indplacering kræver.
Den syge bliver herefter stemplet som usamarbejdsvillig, hypokonder og lign.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjælp kommunen trækker min sag i langdrag vivims Alt det andet 8 09-08-2012 20:24
Det skal koste at trække aktindsigt i Langdrag Ragdoll Politik og Samfund 4 19-08-2011 08:52
Trækker tiden ud >:( Noget Det er da strengt ! 11 19-02-2011 12:07
Må man det uden de trækker i ledighedsydelse JaneL Spørgsmål ang fleksjob 12 02-10-2010 10:38
Trækker sagen xlars38 Alt det andet 2 04-03-2010 17:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension