K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-08-2018, 10:04   #1
Kennethchr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2018
Indlæg: 22
Styrke: 6
Kennethchr er ny på vejen
Er a-kasse stadig relevant

Jeg er igang med at lukke min virksomhed, har gået deltidssygemeldt siden 2016, og nu skal der findes en mere varig løsning.

Så jeg skal fuldtidssygemeldes og i arbejdsprøvning. Sidder lige og kigger på økonomi, og bliver i tvivl om et par ting,

Som fuldstidssygemeldt i arbejdsprøvning, har jeg så nogensinde brug for en a kasse igen? Eller kan jeg afmelde den med god samvittighed?

Har jeg behov for at stå i fagforening? Nu hvor jeg kommer 100% under kommunen?
Kennethchr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2018, 11:12   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg ville ikke vove at melde mig ud af A-kassen før jeg havde talt med kommunen om hvilken regel jeg hører under.

Nedenfor ser du reglerne for sygedagpenge, jeg ved ikke helt om reglerne for selvstændige er helt de samme, men hvis de er hører du nok under den første regel om at have været beskæftiget i 240 timer inden for de sidste 6 måneder.

Men hvis du af en eller anden grund får sygedagpenge pga. regel 2 om at du har ret til sygedagpenge fordi du har ret til dagpenge, så mister du altså retten til sygedagpenge ved udmelding af A-kassen.

Derudover skal du tænke frem i tiden, ser du det som sandsynligt at du kommer tilbage på det ordinære arbejdsmarked igen?

Hvis svaret er ja, og du har meldt dig ud af A-kassen, så skal du genoptjene retten til dagpenge hvis du melder dig ud nu, hvis du fortsætter i A-kassen og stadig er dagpengeberettiget så kan du vende tilbage til dagpenge hvis du bliver rask nok.

Så er der spørgsmålet om hvorvidt du er med i efterlønsordningen, for så kan du ikke melde dig ud af A-kassen uden at melde dig ud af efterlønsordningen.

https://www.borger.dk/arbejde-dagpen...r-loenmodtager
Citat:
Hvornår kan jeg få sygedagpenge?

Du kan få sygedagpenge, hvis du er ude af stand til at arbejde på grund af sygdom, eller fordi du er kommet til skade. Det kræver som udgangspunkt, at du bor i Danmark og betaler skat af din indtægt i Danmark. Men der kan være undtagelser, hvis du fx bor i et andet EU-land eller flytter inden for EU eller til et land, som Danmark har indgået en særskilt aftale med.

Derudover skal du opfylde et af følgende beskæftigelseskrav:

- Du er i beskæftigelse og har været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de seneste seks afsluttede kalendermåneder forud for første sygefraværsdag. I mindst fem af disse måneder har du været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned.

- Hvis ikke du var blevet syg, ville du have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse.

- Du har inden for den seneste måned afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse, der varede mindst 18 måneder.

- Du er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret i henhold til lov.

- Du er ansat i fleksjob.
Nogle fagforeninger giver hjælp som bisiddere og andre har socialrådgivere som kan hjælpe i sagen imod kommunen, undersøg hellere sagen inden du melder dig ud.

Nogle får så god behandling i kommunen at de aldrig får brug for den type hjælp og andre får ekstremt dårlig behandling og har virkelig brug for hjælp til sin sag.

Personligt oplevede jeg at få en god behandling da jeg var deltidssygemeldt, men da det senere viste sig at jeg var så syg at jeg sandsynligvis ikke kom tilbage til det ordinære arbejdsmarked, så standsede de straks mine sygedagpenge uden at arbejdsprøve mig eller noget andet.

Så selv om du indtil nu har fået en udmærket behandling kan du ikke være sikker på at det fortsætter når du først er blevet fuldtidssygemeldt, så inden du kapper fagforeningen så undersøg først om den giver nogen form for hjælp i kommunale sager hvis sagen alligevel skulle køre af sporet.

Sidst redigeret af Nørd; 06-08-2018 kl. 11:25.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2018, 11:25   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Vedrørende fagforening:
Selvom du er underlagt kommunen, så at sige, kan du stadigvæk få brug for fagforening.
Det kan f.eks. være i form af rådgivning og støtte fra fagforenings socialrådgivere, hvis kommunen ikke handler helt efter bogen.

Så den del ville jeg ikke turde afmelde.

(Som fleksjobber hvis du engang bliver det, vil fagforening også være relevant)

Spørgsmålet vedr a-kasse har Nørd besvaret
Og senere også skrevet om fagforening, så nu er det bare skrevet lidt dobbelt :P
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension