K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2018, 08:09   #1
Wasaki
Hvor skulle jeg ellers være
 
Wasakis avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-05 2011
Indlæg: 137
Styrke: 13
Wasaki er ny på vejen
Ny på kontanthjælp..

Jeg skriver for en tidligere arb, kollega som ingen indtjening har, men lever af sin opsparing, ham skulle gerne ind i "systemet" dog gerne med noget af sin opsparing i behold.

Han har været i a.kasse men er nu helt ude af alt hvad der har med det offentlige at gøre..

hvad skal han gøre som det er nu (altså helt fra bunden) tænker han måske skulle hæve sin opsparing så han i det mindste har lidt på kistebunden, og han er så at sige slidt op "ryg/ben" jeg mener bestemt han ligger til et flexjob, men det skal jo til en vurdering..

Hvad skal han starte med så jeg kan få ham igang med at overskure dagligedagen igen, han har helt givet op..

Han er 59 år

Alle input er velkommen.

På forhånd tak
__________________
Nogle mennesker giver deres sorger svømmeundervisning, i stedet for at drukne dem – Mark Twain
(Ledig flexjobber fra april 2014)
Wasaki er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2018, 12:34   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
På kontanthjælp kan man som enlig havde en formue op til 10.000 kr og som ægtefæller samlet op til 20.000 kr

Nej man kan ikke blot hæve sin overskydende formue og så modtage kontanthjælp fra det offentlige.

Læs fx om kontanthjælp på borger.dk

Ved ansøgning skal man oftest fremvise kontoudtog måneder tilbage.

Bem. Man har fuld oplysningpligt, nå man modtager offentlige ydelser.

Nok god ide, at din tidligere kollega kontakter kommunen mht hans arbejdssituation, så han kan få den afklaret.

Sidst redigeret af stampe; 17-04-2018 kl. 12:38.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2018, 13:52   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg prøvede på at skrive dette svar i morges, men k10 havde lige lidt "hikke"

"Det giver ikke mening at hæve opsparingen.
1: kommunen skal se kontoposteringer 3 mdr tilbage (minimum).
2: formue er formue, uanset om de står i banken eller man har dem hjemme i kontanter
3: det er en skidt start at starte med socialt bedrageri.

Ifølge aktivloven §14, skal kommunen se bort fra formue på 10.000 kr for en ugift kontanthjælpsmodtager.
Hvis han lige nu har mere formue end det, skal kommunen beregne hvor længe han skal leve for den formue.
Hvis han har haft usædvanlig høj levestandard for den formue han allerede har levet for, kan de gøre noget af kontanthjælpen med tilbagebetalingspligt, pga "uforsvarlig økonomi".

Når de beregner hvor længe man skal leve for formue, skal man have det til rådighed pr måned, man ville have efter skat på kontanthjælp."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2018, 14:20   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
I skal være opmærksomme på at der skal være sket en social begivenhed forud for at han søger kontanthjælp, ellers er han ikke berettiget.
Den sociale begivenhed kunne være at han er smidt af sygedagpengene med henvisning til kontanthjælp, eller at dagpengeretten udløber og han stadig er arbejdsløs.
Her skal han så søge om kontanthjælp med det samme og må så oplyse kommunen om sin økonomiske situation og får afslag med besked om at han skal leve af sin opsparing og om xx antal måneder kan han få kontanthjælp.
Kommunen deler nemlig opsparingen op i bidder som svarer til kontanthjælp og beslutter på den måde hvor meget han må bruge om måneden.
Hvis han derimod ikke søger kontanthjælp når den sociale begivenhed er sket, men bare lever af opsparingen til han er løbet tør for penge eller kun har 10.000 tilbage, så mener jeg ikke længere at det er muligt at få bevilget kontanthjælp.

I bør også være opmærksomme på at han kun kan få kontanthjælp 6 måneder før han hæve sin pensionsopsparing og leve for den, medmindre at han er heldig at have en af de pensionsopsparinger der ikke kan hæves før tid.
Der ses dog bort fra en opsparing på 50.000 for enlige og 100.000 for ægtefæller.

Med hensyn til sygesagen, er han blevet afskediget fra arbejdet og har gået arbejdsløs i to år uden at finde et job og nu er han faldet ud af dagpengesystemet?
I nævnte tilfælde vil han nemlig være totalt ukendt for det kommunale system.
Hvis der er sket noget i den stil vil jeg foreslå at han kontakter kommunen og anmoder om at de starter en sygesag op med henblik på fleksjob.

Desværre er der en stor risiko for at han nok kommer til at skulle i arbejdsprøvning og eventuelt andre indsatser som selvforsørgende.
Det siges også at personer som ingen indtægt har og derfor er billige i drift hos kommunen ofte bliver syltet.
Men efter min mening kan det kun gå for langsomt med at kontakte kommunen og få åbnet en sag og komme i gang.
Hvis det er rigtigt at selvforsørgende personer bliver syltet oftere end andre er der ekstra god grund til at komme i gang og til at du hjælper ham undervejs med at holde kommunen oppe på mærkerne.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2018, 14:42   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
I skal være opmærksomme på at der skal være sket en social begivenhed forud for at han søger kontanthjælp, ellers er han ikke berettiget.
Den sociale begivenhed kunne være at han er smidt af sygedagpengene med henvisning til kontanthjælp, eller at dagpengeretten udløber og han stadig er arbejdsløs.
Her skal han så søge om kontanthjælp med det samme og må så oplyse kommunen om sin økonomiske situation og får afslag med besked om at han skal leve af sin opsparing og om xx antal måneder kan han få kontanthjælp.
Kommunen deler nemlig opsparingen op i bidder som svarer til kontanthjælp og beslutter på den måde hvor meget han må bruge om måneden.
Hvis han derimod ikke søger kontanthjælp når den sociale begivenhed er sket, men bare lever af opsparingen til han er løbet tør for penge eller kun har 10.000 tilbage, så mener jeg ikke længere at det er muligt at få bevilget kontanthjælp.

I bør også være opmærksomme på at han kun kan få kontanthjælp 6 måneder før han hæve sin pensionsopsparing og leve for den, medmindre at han er heldig at have en af de pensionsopsparinger der ikke kan hæves før tid.
Der ses dog bort fra en opsparing på 50.000 for enlige og 100.000 for ægtefæller.
Det er ikke helt korrekt

Der ligger netop en principafgørelse om en, der søgte kh efter at have levet for formue i 5 mdr.
Problematikken var ikke ang social begivenhed, men derimod at vedkommende havde brugt formuen for hurtigt.
Derfor blev noget af kontanthjælpen bevilliget med tilbagebetalingspligt, pga "uforsvarlig økonomi".
Det er dog smart at søge kh med det samme, så man kan få en afgørelse på, hvor længe man skal leve for formuen.
Omtalte principafgørelse: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154074

Og hvis man så bare tænker: "så venter jeg bare 4 mdr med at søge kh, og hæver formuen inden, da de kun kigger 3 mdr tilbage", må jeg desværre skuffe. For så vil kommunen undre sig over hvad man har levet for, når man jo ikke har haft en indtægt. Og så vil de kræve kontoposteringer tilbage til sidst man havde en indtægt, så de kan se hvor meget formue man havde at leve for.

Der hvor den sociale begivenhed og tidsrummet til man søger kan blive problematisk, er hvis man bliver forsørget af f.eks. en ægtefælle. For så kan de sige at man jo har indrettet sig efter at leve af den ene ægtefælles indtægt. Og i så fald er der jo ikke opstået en social begivenhed. (Medmindre ægtefællen med indtægt går drastisk ned i indtægt pga f.eks. arbejdsløshed. Så er det jo en social begivenhed).
To principafgørelser om det emne:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153611
(Ægtepar har "indrettet" sig efter at leve for mandens pension)
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155270
(Manden får ftp i 1992, men kvinden søger først kh i 1997, så man tolker at de i den periode har indrettet sig efter mandens ftp)

Og ja, ang pensioner skal de se bort fra dem de første 6 mdr.
Pension der ikke kan hæves før tid, kan selvfølgelig ikke være formue.
Pensioner der godt kan hæves før tid kan godt være formue. Ja, også selvom det er surt at skulle betale næsten halvdelen til afgifter og lignende.
Man skal være obs på at de 50.000 kr (for ugift) der ses bort fra i form af pensioner med tilbagekøbsret, er FØR afgifterne er trukket.
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-2612-2017/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension