K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2016, 15:14   #1
KamB
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2015
Indlæg: 16
Styrke: 10
KamB er ny på vejen
Fleksjob og ferie

Er her en venlig (og tålmodig!!!!) sjæl eller to, der kan hjælpe mig med at forstå ferieregelerne for fleksjobansatte?

Jeg blev pr. 1.3.2016 ansat i fleksjob på 8 timer/ugen.

Optjener vi 5 ugers ferie, ligesom alle andre?
Min sagsbehandler har sagt, at jeg kan søge om ferie med LY, indtil jeg om et år har optjent ferie og feriepenge.
Men nu har jeg prøvet at læse lidt om det på nettet og forvirringen er total!
Har jeg ret til 5 ugers ferie fra 1.5.2016 (Med LY, selvfølgelig)? Eller hvad? Og har så først optjent feriepenge til ferieåret 2017?
Hjæææælp
KamB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 16:06   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
DUKH har nylig svaret på et tilsvarende spørgsmål.

Prøv at se her

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...edighedsydelse
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 16:11   #3
KamB
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2015
Indlæg: 16
Styrke: 10
KamB er ny på vejen
Tak, Stampe!
Nu tror jeg dog alligevel at tiøren faldt...
Er det rigtigt forstået, at jeg, idet jeg er ansat mellem 1.1. Og 30.4 i dette ferieår, har ret til 5 feriedage (1 uge) med LY i dette ferieår. Og derefter har (dvs. Efter 1.5.) 25 feriedage (5uger) med LY? Og så igen derefter har optjent ret til løn under ferie/feriepenge?
KamB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 16:19   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
For at svare på dit spørgsmål skal jeg vide hvornår du blev bevilliget fleksjob. Hvornår du blev ansat i et specifik fleksjob har ikke betydning for din ret til at holde ferie i indeværende ferieår.

Fra næste ferieår - det som starter 1. maj 2016 - har du ret til 5 ugers ferie. Har du optjente feriepenge fra tidligere bruges de først og bliver suppleret med tilskud ligesom din løn gør.

Hvis du ikke har optjent feriepenge (eller ret til ferie m. løn) til ferieåret 2016/17, så kan du ansøge om at få udbetalt ledighedsydelse for dine ferieuger, som du skriver. Du skal ansøge om ledighedsydelse FØR du starter din ferie.

Når vi kommer frem til ferieåret der starter 1. maj 2017 - og du stadig er i arbejde - så vil du få løn under ferie/ferie penge. Så den del har du også forstået rigtigt.

Det er bare det med om du har ret til ferie inden den 1. maj der afhænger af hvornår du er bevilliget fleksjob og hvor meget ferie du allerede har afholdt i indeværende ferieår.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 17:12   #5
KamB
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2015
Indlæg: 16
Styrke: 10
KamB er ny på vejen
Okay
Jeg har ellers læst det som, at tidspunktet for ansættelsen tæller på retsinformation.dk: "3) Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden fra den 1. januar til og med den 30. april i et ferieår, har den pågældende ret til 5 dages ferie svarende til sammenlagt 1 uge med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og herefter 25 dages ferie svarende til sammenlagt 5 uger med ledighedsydelse i det efterfølgende ferieår."

Jeg fik bevilget fleksjob i december 2015. Var til rehabmøde d.8.12.2015 og fik brevet med bevilling d.12.12.2015 mener jeg. Og så ansat i fleksjob pr.1.3.2016

Jeg har ingen feriepenge optjent, så det bliver med LY.
Før LY fik jeg kontanthjælp eller uddannelseshjælp eller hvad det kom til at hedde, og derfra havde jeg en ferieuge tilbage...

Håber det var hvad du manglede
KamB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 17:17   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Så har du ret til 10 feriedage med ledighedsydelse i indeværende ferieår, da du har haft ret til ledighedsydelse siden du blev bevilliget fleksjob den 12.12.15

fra DUKH linket du fik af Stampe tidligere:
Citat:
Optjeningsregler ved ferie med ledighedsydelse:

Disse regler er gældende, uanset om du er ledig og modtager ledighedsydelse eller om du er ansat i fleksjob, men endnu ikke har ret til feriepenge eller løn fra arbejdsgiver under ferieafholdelse.

Optjeningsreglerne for ferie med ledighedsydelse er flg. (jf. Lov om aktiv socialpolitik § 74 e stk. 3):

- Du har ret til 15 feriedage svarende til sammenlagt tre ugers ferie, hvis ansættelsen er sket eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. maj til 31. juli.

- Du har ret til 10 feriedage svarende til sammenlagt to ugers ferie, hvis ansættelsen er sket, eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. august til 31. december

- Du har ret til 5 feriedage svarende til sammenlagt én uges ferie, hvis ansættelsen er sket, eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. januar til 30. april.

Sidst redigeret af Akvamarin; 31-03-2016 kl. 17:22.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 18:39   #7
KamB
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2015
Indlæg: 16
Styrke: 10
KamB er ny på vejen
Ah ok. Jamen jeg forstod det som, at hvis man er ledig og dermed på LY, gælder det fra den dato, man fik det bevilget. Og hvis man er ansat i fleksjob, gælder det fra den dato, man blev ansat...

Kan det ikke godt forståes sådan? Eller er der mig, der er helt væk?
Tak for hjælpen!
KamB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 21:16   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Nej, det er en misforståelse. Du mister jo ikke lige en uges ferie fordi du er kommet i job.

Jeg tror der står det med job, fordi det også gælder dem der får fastholdelsesfleksjob eller som står med et job den dag de får bevillingen.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 21:57   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du spørger om man har ret til 25 dages ferie og svaret er nej ikke nødvendigvis, det kommer an på om du arbejder 5 dage om ugen.

Når du er i flexjob har du ret til 5 ugers ferie lige som alle andre, men da du kun har 8 arbejdstimer om ugen har du ret til 8 timer * 5 ugers ferie, hvis du arbejdede i 37 timer om ugen ville du få 37 timer * 5 uger.

Spørgsmålet angående antallet af feriedage har tidligere været vendt i forum, se evt. også http://www.k10.dk/showthread.php?t=33249
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2016, 22:15   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Du spørger om man har ret til 25 dages ferie og svaret er nej ikke nødvendigvis, det kommer an på om du arbejder 5 dage om ugen.

Når du er i flexjob har du ret til 5 ugers ferie lige som alle andre, men da du kun har 8 arbejdstimer om ugen har du ret til 8 timer * 5 ugers ferie, hvis du arbejdede i 37 timer om ugen ville du få 37 timer * 5 uger.

Spørgsmålet angående antallet af feriedage har tidligere været vendt i forum, se evt. også http://www.k10.dk/showthread.php?t=33249
Jo han har ret til 5 ugers ferie. Arbejder han 8 timer om ugen vil det være 8 arbejdstimers + 29 timers fleksløntilskuds ferie.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Jo han har ret til 5 ugers ferie. Arbejder han 8 timer om ugen vil det være 8 arbejdstimers + 29 timers fleksløntilskuds ferie.
Her er en fil der forklarer hvordan ferie afholdes når man er i fleksjob Ferie-som-flekser - Mikael Hansen.pdf

Det er side 3 der er relevant for dig lige nu, KamB

Sidst redigeret af Webmaster; 02-04-2016 kl. 16:58. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension