K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-09-2010, 03:31   #1
Vindmøllen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
Vindmøllen er ny på vejen
Sammenlevende med fp

Hej

Jeg er samlevende med min dejlige kærestesom er ny FP.

Lige lidt opsumering, jeg er tude tosset over at kommunen henter mine personlige oplysninger hos skat, når jeg ikke har givet samtykke til det. Men lad nu det ligge.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber et par kloge hoveder kan give mig svar på.

Hvorfor får en FP som bor sammen med en bror eller søster sats efter at være enlig

Mvh Thomas
Vindmøllen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 06:28   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
fordi man ikke regner med en bror eller søster har et forhold. Grunden til satsen er for enlig, når det er en bror eller søster, en samlevende er et forhold. om man så er gift eller ej.

kommunen henter mine personlige oplysninger hos skat
det må de godt, når din kærste er FP får en ydelse fra kommunen
ergo er i samlevende når i bor på samme adresse.

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-09-2010 kl. 06:34.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 14:11   #3
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vindmøllen Se meddelelser
Hej

Jeg er samlevende med min dejlige kærestesom er ny FP.

Lige lidt opsumering, jeg er tude tosset over at kommunen henter mine personlige oplysninger hos skat, når jeg ikke har givet samtykke til det. Men lad nu det ligge.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber et par kloge hoveder kan give mig svar på.

Hvorfor får en FP som bor sammen med en bror eller søster sats efter at være enlig

Mvh Thomas
Det hedder at være "reelt enlig" og som MTVRV1 skriver dater man jo som regel ikke sine søskende.
Jeg har boet med en veninde og fik også pension som reelt enlig selvom jeg i realiteten jo godt kunne have datet hende (vi havde dog begge kærester).

Det du er ramt af hedder "Gensidig forsørgelsespligt" og hvis du gerne vil ind i kampen mod det, kan du klikke på linket i min signatur og finde lidt mere ud af det. :-) Og underskrive indsamlingen!
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 21:23   #4
Vindmøllen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
Vindmøllen er ny på vejen
Hej Igen

Troede at det var fordi at man delte udgifterne når man var samlevende. Er dette da ikke også tilfældet for en bror og søster der lever sammen, eller betaler de dobbelt husleje og dobbelt af de faste udgifter?

Bare lige en tanke.. Min samlever får 98.000 kr i fp om året, dvs. 100.000kr mindre en enlig bror og søster der bor sammen, undskyld mit sprog men betaler hun så ikke de 100.000kr for at få lidt hygge en gang imellem. Jeg er god, men 100.000kr er aligevel en god slat penge.

Mvh Thomas
Vindmøllen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 21:28   #5
Vindmøllen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
Vindmøllen er ny på vejen
Det forstår jeg ikke at det skulle være lovligt, er det seksuel orietering der er glædende for om man er sammenlevende?

Sidst redigeret af Vindmøllen; 04-09-2010 kl. 21:33.
Vindmøllen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 21:32   #6
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vindmøllen Se meddelelser
Hej Igen

Troede at det var fordi at man delte udgifterne når man var samlevende. Er dette da ikke også tilfældet for en bror og søster der lever sammen, eller betaler de dobbelt husleje og dobbelt af de faste udgifter?

Bare lige en tanke.. Min samlever får 98.000 kr i fp om året, dvs. 100.000kr mindre en enlig bror og søster der bor sammen, undskyld mit sprog men betaler hun så ikke de 100.000kr for at få lidt hygge en gang imellem. Jeg er god, men 100.000kr er aligevel en god slat penge.

Mvh Thomas
Jo, det gør hun vel i realiteten. Også en grund til at min kæreste og jeg ikke er ivrige efter at flytte sammen.
Men igen, klik på linket i min signatur hvis du vil vide mere om denne oldnordiske lov.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 21:33   #7
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vindmøllen Se meddelelser
Det forstår jeg ikke at det skulle være lovligt, er det seksuel orietering der er glædende for om man er sammenlevende?
Nej, det er spørgsmålet om man er "reelt enlig". Det kunne ligeså godt have været en mand som jeg boede sammen med. Homoseksuelle bliver også ramt af denne lov.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 21:36   #8
Vindmøllen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
Vindmøllen er ny på vejen
Kan du definere "reelt enlig"

Mvh Thomas
Vindmøllen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 21:39   #9
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vindmøllen Se meddelelser
Kan du definere "reelt enlig"

Mvh Thomas
Jeg fandt det her ved at google:

http://www.familieadvokaten.dk/index...0/b300-118.htm

Og det her i en anden tråd her på K10:

"Begrebet »enlig« i modsætning til »samlevende/gift« er defineret i lovens § 49, stk. 2.

Ved samlevende forstås personer, der lever i et samlivsforhold, hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse. Det er endvidere en betingelse, at samlivet kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.

En pensionist, der er gift eller registreret men ikke samlevende med sin ægtefælle eller registrerede partner betragtes som samlevende, hvis pågældende lever i et ægteskabslignende forhold med en anden person. Det afgørende er således ikke, om de to samlevende parter formelt ville kunne indgå nyt ægteskab, men om der er tale om et samlivsforhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.

Hvis de pågældende personer (af andre årsager fx søskende) efter dansk ret generelt er udelukket fra at kunne indgå ægteskab efter lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, eller generelt er udelukket fra at lade partnerskabet registrere efter lov om registreret partnerskab, er der ikke tale om et forhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab."
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 21:47   #10
Vindmøllen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
Vindmøllen er ny på vejen
Tak for det

Men betyder det ikke også at du ikke måtte bo sammen med din veninde, i hjalp vel til i køkkenet begge 2 og betalte til den fælles husførelse. Desuden kunne i jo godt indgå et ægteskab med hinanden.
Vindmøllen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension