K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-07-2007, 14:27   #31
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

prøv at læse reglerne for klager...

http://kortlink.dk/3zqc


HVORDAN BEHANDLES DIN KLAGE?

I klager over afgørelser eller over, at reglerne for sagsbehandling ikke er overholdt, skal kommunen som nævnt genvurdere din sag. Når kommunen har genvurderet sagen, får du en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke ændrer sin afgørelse, sender kommunen din klage og alle papirerne i din sag videre til det sociale nævn. I Danmark er der 15 sociale nævn fordelt over hele landet. Når det sociale nævn har modtaget din klage, skriver nævnet til dig, at de har modtaget sagen.

Det sociale nævn kan kun se på, om kommunens afgørelse er lovlig, og om kommunen har overholdt reglerne for sagsbehandling. En afgørelse kan godt være lovlig, selv om du føler dig uretfærdigt behandlet.

Det sociale nævn kan ikke bedømme serviceniveauet i kommunen, hvis det ligger inden for lovens rammer. Hver enkelt kommune har selvstændigt fastlagt serviceniveauet, dvs. de tilbud, der er til rådighed for borgerne i kommunen. Kommunen skal yde hjælp efter behov i hver enkelt sag, men kommunens ret til selv at fastlægge serviceniveauet kan betyde, at ydelser og tilbud på nogle områder varierer fra kommune til kommune.

Det sociale nævn afgør uafhængigt af kommunen, om du får ret i din klage. Det sociale nævn kan indhente nye oplysninger til sagen, hvis det er nødvendigt. Nævnet skal bede om dine bemærkninger til de nye oplysninger, dvs. partshøre dig, inden nævnet træffer en afgørelse. Du har også mulighed for at se papirerne i din klagesag ved at bede om aktindsigt hos det sociale nævn.

I klager over kommunens personale behandles klagen af de personaleansvarlige i kommunen. Klagen bliver behandlet uafhængigt af din sag og har altså ikke betydning for, hvilken hjælp og støtte du har ret til at få.
SAGER MED SÆRLIGE KLAGEREGLER

På nogle områder er der særlige klageregler. Det gælder for eksempel klager over afgørelser om tildeling af hjemmehjælp. Her skal din klage behandles af et særligt klageråd i kommunen, hvor der sidder repræsentanter for borgerne i kommunen.

Der er et klageråd i alle kommuner. Du kan sende din klage direkte til klagerådet. Spørg i kommunen, hvordan du kommer i kontakt med klagerådet.

Klagerådet drøfter din klage og sender sin vurdering til kommunen. Hvis kommunen ikke ændrer sin afgørelse, har du 4 uger til at klage til det sociale nævn. Din klage skal afleveres til kommunen.

Herefter behandles klagen som en almindelig klagesag.

På sidste side i pjecen står der, hvor du kan finde mere information om sager med særlige klageregler.

HVOR LANG TID GÅR DER?

Det tager i gennemsnit ca. fire måneder at behandle en klage. Det sociale nævn modtager sagen fra kommunen efter fire uger, og herefter tager det omkring tre måneder at behandle klagen i nævnet. En del klagesager kan også behandles hurtigere.

Det sociale nævn skriver til dig, hvor lang tid det normalt tager at behandle en klage i en sag som din. Hvor lang tid, der præcis går, afhænger blandt andet af, om der skal indhentes nye oplysninger. Hvis det tager længere tid end først oplyst at behandle din klagesag, skriver nævnet til dig igen.
DIN KLAGE AFGØRES
DU MODTAGER EN AFGØRELSE
ÉN KLAGEBEHANDLING
DU MODTAGER EN AFGØRELSE

Du får en skriftlig afgørelse fra det sociale nævn.

* Det sociale nævn kan vurdere, at kommunens afgørelse er rigtig og ikke skal ændres. Det vil sige, at nævnet ”stad-fæster” kommunens afgørelse.
* Det sociale nævn kan vurdere, at kommunen skal behandle sagen igen. Så vil nævnet pege på ting, kommunen bør tage højde for, når den behandler sagen igen. Det vil sige, at nævnet ”hjemviser” sagen.
* Det sociale nævn kan ændre kommunens afgørelse. Nævnet kan altså bestemme, at du har ret til det, du har søgt om i kommunen. Men nævnet kan også bestemme, at du har ret til mindre end det, du fik i første omgang. Det sker dog sjældent.

ÉN KLAGEBEHANDLING

Som udgangspunkt er det sociale nævn den eneste klagemulighed i sociale sager.

Hvis du stadig mener, at din sag er blevet afgjort eller behandlet forkert, efter det sociale nævn har behandlet din klage, er der dog i nogle tilfælde mulighed for, at Ankestyrelsen kan behandle din klage.

Ankestyrelsen skal vurdere, at din sag vil få betydning for afgørelsen af andre sager, før de kan behandle din klage. Det vil sige, at sagen er principiel eller generel.

Hvis du klager til Ankestyrelsen, skal du aflevere klagen til det sociale nævn. Ankestyrelsen skriver til dig, om de har mulighed for at behandle din klage.

Der gælder de samme regler, frister og retningslinjer for en klage til Ankestyrelsen som for en klage til det sociale nævn.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2007, 14:38   #32
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

måske jeg skulle klage til ombudsmanden over kommunens trækken i langdrag og pissen op og ned af ryggen på mig...

Men altså (de) må jo det hele.... vi er bare nogle små fjolser... vi borgere i dette land.
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2007, 20:13   #33
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

Hej Saftbyen...

Sikken langsommelig sag.:@

Det må være hårdt for dig at skulle vente så længe.

Det er rart, at du orker at lade os følge lidt med i dit forfærdelige sagsforløb. Du har fuld opbakning herfra.

Nu må vi bare krydse fingre for, at resultatet i sidste ende bliver positivt for dig.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor der lovgives i huj og hast og i så detaljeret grad, når INGEN alligevel følger loven.

Det er da spild af skatteydernes penge, at de bruger så meget tid på nytteløse paragraffer, som ingen kommuner har hverken TID eller LYST eller RÅD til at følge.

B)
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2007, 21:16   #34
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

Citat:
saftbyen skrev:
de trækker bare tiden ud..... ringede igen, De kikker på min klage sidst i august!!!! ... men jeg vil da, få en forklaring med posten inden de 4 uger, på hvorfor de ikke har kunne nå det....

BARRRRR%#"%(&/#E""
Hvis ikke du har fået en forklaring inden for de 4 uger om hvorfor din sag ikke er behandlet så skriv lige igen, så sætte vi en klage sammen igen igen og samtidig kan du tage den manglede forklaring om hvorfor din sag ikke er behandlet som et afslag og sende din anke direkte til beskæftigelsesankenævnet.sådan at kommunen ikke får mulighed for at revurdere din sag, for hvad enten du får din førtidspension eller ej , så er det jo et klart udtryk for hvordan din kommune behandler sine borger...

Jeg forstår til fulde din harme men du kan desværre ikke gøre noget før den 10-7 hvor de 4 uger er gået ....

Jeg har sat en klage sammen til dig allerede ;-)
(ja ja jeg har tiltro til at du får det brev med en forklaring he he )
Jeg sender det som sidst til dig i en mail så du kan redigere i et word dokument,
Men send det kun hvis du selv har mod på det, det er din sag og dig der bestemmer hvor meget du vil P**** kommunen af ....

men har du ikke fået en skriftelig forklaring på hvorfor din sag ikke er behandlet og hvornår den er behandlet så har du retten helt på din side.

Jeg sætter også lige brevet ind her, hvis andre har brug for lidt input ...

Håber at din kommune snart tager sig sammen og får gjort noget ved din sag, alt andet er så deprimerende B)B)


MVH
Hejdien


Citat:
Jeg er af kommunen blevet oplyst pr telefon at min anke/klage ikke vil blive behandlet af kommunen som lovet den 28 Juni.

Sagsbehandler har ikke selv kontaktet mig om dette men jeg har derimod selv været nød til at kontakte vedkommen, jeg har fået at vide at min klage IKKE kan revurderes før sidst i august.
Derfor bedes i venligt i henhold til nedenstående lov oplyse mig om Hvorfor min klage ikke er blevet behandlet inden for de krævet 4 uger.

Hvis kommunen fortsætter med at ignorere mig som hidtil er jeg blevet oplyst at jeg kan sende min anke direkte beskæftigelsesankenævnet da kommunens manglede respons så kan betragtes som et afslag, og dette agter jeg at benytte mig af.

Jeg fik udtrykkelig at vide at min sag ville blive behandlet den 28-6-07 og derfor har jeg ikke lyst til at vente til August måned, hvad jeg jo heller ikke skal ifølge loven, for derefter at opdage at der endnu ikke er gjort noget i min sag, så jeg venter til den 15-7-07 og derefter vil jeg så gå ud fra at jeg har fået afslag på min klage og jeg vil videresende den til det sociale ankenævn


RETNINGSLINJER FOR HVORDAN EN ANKESAG SKAL FORLØBE.

Kommunen skal give klagevejledning, når en afgørelse er truffet. Alle klager skal sendes til kommunen, der skal revurdere afgørelsen. Det kaldes remonstration. Herved kan afgørelsen blive helt eller delvist ændret eller fastholdt.

Såfremt kommunen ikke giver dig medhold i din klage, sender kommunen klagen til afgørelse i det sociale nævn. De sociale nævns afgørelser er endelige, med mindre sagen har generel eller principiel betydning. Kun i så fald kan Ankestyrelsen optage sagen til behandling, når du klager over nævnets afgørelse.

Kommunen skal inden for fire uger tage stilling til din klage. Såfremt denne frist ikke overholdes, skal du have besked om hvorfor og hvor lang tid, der så kan forventes at forløbe.


Med venlig hilsen
XXXXXXXXX

PS dette brev er ligeledes sendt til borgmesteren og skal betragtes som en klage over sagsbehandlingen af min sag
  Besvar med citat
Gammel 04-07-2007, 10:50   #35
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

OBS...

Vær opmærksom på at det sociale ankenævn nu hedder beskæftigelsesankenævnet, og saftbyen den navneændring sov jeg lige fra, så du skal lige rette det i dit word dokument også

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 04-07-2007, 11:34   #36
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

mange mange tak for hjælp og opbakning... allesammen.

jeg giver lige systemet et par dage.... så får de mailstorm... hehe

men jeg er nu godt nok mere død en levende.. de er godt igang med at ta livet af mig.. (det koger) oppe i hovdet på mig og jeg fik sgu feber igår.. sgu af det!!!

jeg snakkede med min sagsbehandler sidst på eftermidagen igår... han hissede sig helt vilt op.. og sage " det er spild af tid at snakke med dig, jeg kan ikke gøre noget..... hvad vil du ha jeg skal gøre for dig" ...

I kunne sgu holde et ekstra "møde" og få taget en afgørelse!

hmmm grumpf
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2007, 11:57   #37
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

Hej Saftbyen...

Her står der, HVILKE undskyldninger kommunen kan have for at overskride de 4 uger.

Den undskyldning gælder IKKE i DIT TILFÆLDE, vel?

Du kan jo henvise til den i din mail, hvis du vil.

Citat:
§ 12. Kommunen, staten i jobcentret, det sociale nævn, beskæftigelsesankenævnet og Den Sociale Sikringsstyrelse skal genvurdere en afgørelse inden 4 uger efter, at klagen er modtaget, jf. dog § 28, stk. 2. Stk. 2. Hvis myndigheden ikke kan færdiggøre sin genvurdering inden for fristen på 4 uger, fordi der skal skaffes yderligere oplysninger, vurderinger og lignende, skal klageren have besked herom,og om hvornår genvurderingen kan forventes afsluttet.
Der er endda mulighed for at HASTEBEHANDLE sager, men den paragraf bruges vist sjældent, selvom folk er ved at blive sat ud af hus og hjem.

Citat:
§ 14. Hvis en klage efter en konkret vurdering må anses for hastende, skal myndigheden straks genvurdere sagen og give klageren meddelelse om resultatet. Hvis myndigheden vurderer, at afgø-relsen ikke skal ændres, sendes sagen straks til ankeinstansen
Det fremgår IKKE, at mangel på sagsbehandlere, ferie og andre dårlige undskyldninger fritager for overholdelsen af de 4 uger.:@

Beskæftigelsesankenævnet har OGSÅ mulighed for at HASTEBEHANDLE.

§ 27. Formanden kan træffe en foreløbig afgørelse i tilfælde, hvor det skønnes, at der er tale omen øjeblikkeligt opstået trangssituation, eller hvor der i øvrigt er et særligt behov herfor, og hvor der kan ske en væsentlig skade for klageren, hvis sagen skal afvente mødebehandlingen.
Stk. 2. Formandens afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for Ankestyrelsen, men skal hurtigst muligt behandles i et møde i nævnet. Frist for sagsbehandling i visse sager § 28. Beskæftigelsesankenævnet træffer afgørelse inden 4 uger efter, at klagen er modtaget i be-skæftigelsesankenævnet i følgende sager:1) Klager over staten i jobcenterets afgørelser efter kapitel 9-12 i lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, hvor afgørelsen er begrundet i personens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarke-dets behov. 2) Klager over staten i jobcenterets afgørelse om, at beskæftigelsesindsatsen for personen skal varetages af en anden aktør. Stk. 2. I sager efter stk. 1, modtager beskæftigelsesankenævnet klagen og genvurderingen fra sta-ten i jobcenteret senest 5 arbejdsdage efter, at klagen er modtaget i jobcenteret, medmindre staten i jobcenteret ved genvurderingen fuldt ud har givet klageren medhold.


Citat:
Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen skal i henhold til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område tilrettelægge behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.
http://www.fleksjob2.dk/Guide/GuiMedvirken.htm
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2007, 14:49   #38
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

§ 12. Kommunen, staten i jobcentret, det sociale nævn, beskæftigelsesankenævnet og Den Sociale Sikringsstyrelse skal genvurdere en afgørelse inden 4 uger efter, at klagen er modtaget, jf. dog § 28, stk. 2. Stk. 2. Hvis myndigheden ikke kan færdiggøre sin genvurdering inden for fristen på 4 uger, fordi der skal skaffes yderligere oplysninger, vurderinger og lignende, skal klageren have besked herom,og om hvornår genvurderingen kan forventes afsluttet.

Denne § læser Kommunen på en helt anden måde en jeg !!
har lige snakket med, sagsbehandler.. over tlf, de læser det så.. de bare ka nøjes med en forklaring på hvorfor de ikke har nået det ! og så det fint...

jeg læser det som om at de skal være ved at , hente nye oplysinger og undersøgelser i min sag, for at de kan træffe en afgørelse !

Men hvordan skal det læses ?? det må da være sådan som jeg opfatter det...

nå men han sage at hans chef ville ginge mig op.. ja ja ja.. det sker jo ik..
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2007, 15:07   #39
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

ja det er en speget lov der giver dem alle muligheder for at sylte din sag så længe som de vil...men det her er jo anderledes fordi du har sendt en klage over afgørelsen i din sag så de har jo færdig behandlet den og skal så efter de har modtaget klagen genvurdere din sag og hvis de selv ændrer afgørelse er det godt, men hvis de ikke vil ændre deres afgørelse skal de sende den videre til beskæftigelsesnævn eller sociale nævn som så kan sende den videre til ankestyrelsen inden 4 uger ...sådan forstår jeg det og det er et forbandet svar hun har givet dig .

Altså 4 uger efter de har modtaget din klage over afgørelsen skal de sende den videre til de andre nævn som skal afgøre sagen .
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2007, 15:14   #40
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
RE: man er den sidste.. der får det athvide..

Altså 4 uger efter de har modtaget din klage over afgørelsen skal de sende den videre til de andre nævn som skal afgøre sagen .


mener du at set skal de uanset om de har kikket på klagen eller ej..??
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sidste chance: Bydelreporter kurset, for sidste gang. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 2 12-08-2013 13:46
Sidste nyt !!!! brøkpensionist Politik og Samfund 5 08-10-2010 22:30
Min sidste dag :) Helle Smith Dit og Dat 23 03-08-2010 13:17
Sidste nye. Mella Midlertidig Førtidspension 14 20-08-2008 07:09
"Sidste chance for de sidste" zuza Politik og Samfund 0 10-03-2008 11:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension