K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-05-2012, 19:19   #1
Livsvilje
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Livsvilje er ny på vejen
Er i job - søger flexjob - hvad skal jeg være obs på?

Hej alle,

Jeg er ny her på K10 - det lader til at være et godt forum.

Siden august 2011 har jeg været deltids sygemeldt, på grund af operation for først én diskusprolaps - dernæst tilstødende depression - og nu en ny diskusprolaps. Jeg har en såkaldt "dropfod" og er dermed varigt skadet. Jeg har en enorm træthed, og konstante smerter.

Min arbejdsplads, som stadig udbetaler mig fuld løn (og som modtager sygedagpenge direkte fra kommunen) har åbnet en dialog omkring fleksjob, idet det ikke er sandsynligt, at jeg igen kommer på fuld tid. Siden nytår har jeg arbejdet ca. 22 timer om ugen, og det kan jeg nogenlunde overkomme, når jeg tager en liggende hvilepause midt på arbejdsdagen.

Jeg har siden august 2011 været til et hav af fysiske behandlinger, samtaler hos en psykolog og forskellig medicinering (tager stadig stærk smertestillende medicin flere gange dagligt). Jeg har overholdt min daglige træning samt genoptræningsforløb og er blevet undervist i smertehåndtering. Jeg synes selv, jeg har gjort rigtig meget for at blive rask - men desværre uden den store virkning indtil videre...

Jeg har spurgt hos kommunen, hvordan ansøgning om et flexjob fungerer. Jeg ved stort set intet om det, og har ikke tidligere været i kontakt med de offentlige systemer.

Er der noget, jeg skal være specielt opmærksom på?
Livsvilje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 19:36   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Kære Livsvilje

Hvor i landet kommer du fra ca.?

Er det en arbejdsskade? Hvis JA, har du en skriftlig bekræftelse fra ASK Arbejdsskadestyrelsen at den er accepteret som sådan?

Bliv her på DIN tråd fremover, der kommer mange spørgsmål i nærmeste fremtid.

Læs og forstå følgende:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 22:35   #3
Livsvilje
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Livsvilje er ny på vejen
Hej Peter,

Tak for dit hurtige svar Jeg bor i Kolding kommune. Det er ikke en arbejdsskade, men et trafikuheld, der er skyld i min dårlige ryg.

Jeg har fulgt dine links og læst nogle af tingene. Kommunen er igang med at lave min ressourceprofil, og jeg har også selv bidraget med noget. Jeg har ikke modtaget den endelige ressourceprofil endnu.

Spørgsmålene står i kø...
- hvor tidligt i et forløb kan man ansøge om flexjob?
- hvilken indtægt har man i et flexjob?
- hvad er antal min./max. pr. uge i flexjob?
- er bevilling af et flexjob tidsbegrænset?
- ferie, pensionsopsparing, hvad sker der ved evt. arbejdsløshed osv.osv.

Jeg kunne også læse på et af dine links, at nogle hyrer en privat socialrådgiver. Det har jeg aldrig hørt om før. Hvilken rolle har en sådan - og lytter kommunerne til ham/hende?
Livsvilje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2012, 08:09   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
http://www.cabiweb.dk/redirect er et af de sites, der omtaler fleksjob
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2012, 10:53   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
privat socialrådgiver er fint hvis man mener kommunen ikke har overholdt loven
samt måske være med som besidder.

Det du skal tænke på er og få en rigtig god funktionsbeskrivelse og alt hvad du har af skavanker skal behandlingen være optimalt eller ingen behandlingsmuligheder.

først når det er på plads, skal din arbejdsevne vurderes og det gør man som regel i en arbejdsprøvning. de fleste som får tildelt fleks har ikke været i arbejde et godt stykke tid.

men snak med din fagforening, hvis du er medlem omkring overgang fra det ordinær arbejdsmarkedet til en fleks stilling i samme firma.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2012, 10:58   #6
Livsvilje
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Livsvilje er ny på vejen
Tusind tak :)

... jeg er allerede blevet meget klogere, ved at følge jeres hen- og anvisninger
Livsvilje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2012, 18:36   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Livsvilje Se meddelelser
Hej Peter,

Tak for dit hurtige svar Jeg bor i Kolding kommune. Det er ikke en arbejdsskade, men et trafikuheld, der er skyld i min dårlige ryg.

Jeg har fulgt dine links og læst nogle af tingene. Kommunen er igang med at lave min ressourceprofil, og jeg har også selv bidraget med noget. Jeg har ikke modtaget den endelige ressourceprofil endnu.

Spørgsmålene står i kø...
- hvor tidligt i et forløb kan man ansøge om flexjob?

Man søger ikke normalt selv, men man kan godt. Det bør være først, når tiden er trukket i langdrag, og der ikke sker noget, samt at alt andet er afprøvet. Revalidering skal være afprøvet, hvis det kan kan lade sig gøre.
- hvilken indtægt har man i et flexjob?
Man har ret til mindstelønnen til fuld tid (hvis ikke deltids-fleksjobber). Det er kommunens pligt at sørge for, at man mindst får mindstelønnen på det område, man arbejder i. Så derfor forskelligt, hvad man får i løn, når man er ansat i fleksjob.
- hvad er antal min./max. pr. uge i flexjob?
Ingen lov om maks eller mindst....
- er bevilling af et flexjob tidsbegrænset?
Nej, eftersom man kun får fleksjob grundet en svær og varig funktionsnedsættelse, er der her tale om "varig" ordning. Det er det som det er nu i den gældende lov.
- ferie, pensionsopsparing, hvad sker der ved evt. arbejdsløshed osv.osv.
Samme rettigheder som alle andre lønansatte. Ved arbejdsløshed skal man søge som alle andre. Sagen som fleksjobber og med mindst 1 års ledighed skal revurderes.

Jeg kunne også læse på et af dine links, at nogle hyrer en privat socialrådgiver. Det har jeg aldrig hørt om før. Hvilken rolle har en sådan - og lytter kommunerne til ham/hende?
Nogle som har meget svært ved at overskue sin egen sag pga. deres svær sygdom og ikke føler nogen har at hjælpe dem, har de valgt at betale en privat socialrådgiver til at få overblik i sagen. Socialrådgiveren er som regel partsrepræsentant i sagerne.
Her er en god pjece om fleksjob:
http://www.clh.dk/?id=1474

Det vil måske være godt, at din arbejdsgiver selv også får skabt kontakt med jobcentret og giver udtryk for, at de gerne vil bevare dig på arbejdspladsen. Så kan de hjælpe din arbejdsgiver også ad den vej. Det kan f.eks. være hjælpemidler, personlig assistance. Så der er muligheder.

God idé at få talt med fagforeningen, om de vil hjælpe dig i den situation, du står i.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 06:35   #8
Livsvilje
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Livsvilje er ny på vejen
Mere tak :)

Hej Curls,

Tak for dine meget præcise svar

Jeg er netop på min arbejdsplads blevet tilbudt en ny stilling, som på mange måder er mere skånsom - der er ikke så hårdt et psykisk pres (deadlines, konflikter, tunge beslutninger m.v.) som i mit hidtidige job.

Jeg har tænkt mig at sige ja til det, da hensynet til mit helbred er nødt til at komme før mine ambitioner. Jeg skal svare allerede på tirsdag.

Er det dumt at sige ja til det nu, hvor jeg stadig er deltidssygemeldt og ikke har søgt fleksjob?

Kan det skade en evt. senere ansøgning om fleksjob, eller kan det måske modsat gavne min sag?

Skal der stå noget i min aftale med min arbejdsgiver om, at jobskiftet (også) sker af hensyn til mit skrantende helbred?

Andre ting? ...
Livsvilje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 12:40   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Tillykke Lyder da flot, at du har mulighed for at få et mindre krævende job på normale vilkår.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2012, 13:15   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Livsvilje Se meddelelser
Hej Curls,

Tak for dine meget præcise svar

Jeg er netop på min arbejdsplads blevet tilbudt en ny stilling, som på mange måder er mere skånsom - der er ikke så hårdt et psykisk pres (deadlines, konflikter, tunge beslutninger m.v.) som i mit hidtidige job.

Jeg har tænkt mig at sige ja til det, da hensynet til mit helbred er nødt til at komme før mine ambitioner. Jeg skal svare allerede på tirsdag.

Er det dumt at sige ja til det nu, hvor jeg stadig er deltidssygemeldt og ikke har søgt fleksjob?

Det synes jeg ikke, at jeg kan afgøre. Jeg synes dog, at det er super flot af din arbejdsgiver at tilbyde dig den mulighed i hvert fald. Det kalder jeg en super god arbejdsgiver. Han følger sådan set det som man kalder "De sociale kapitler", det vil sige, at arbejdsgiveren tager hensyn til folk som har en funktionsnedsættelse og f.eks. kan være ansat med særlige vilkår. Men her må man sige, at han griber meget tidligt ind og ønsker at tilbyde dig noget, så de kan bevare dig. Vil der her måske være mulighed for at gå op i tid? Men uanset hvad, så viser du at du virkelig forsøger at gøre, hvad du kan. Det er det gode ved det, synes jeg, helt bestemt.

Kan det skade en evt. senere ansøgning om fleksjob, eller kan det måske modsat gavne min sag?

Jeg tror, det kun vil gavne på en eller anden måde, men min personlige mening. Også fordi du og din arbejdsgiver her forsøger med de muligheder der er, så vil det også vise sig senere hen, hvis alt er afprøvet, at man jo tidligere har forsøgt sig.

Skal der stå noget i min aftale med min arbejdsgiver om, at jobskiftet (også) sker af hensyn til mit skrantende helbred?

Det vil være en rigtig god idé, at det kan stå i en eller anden skriftlig aftale. Også af hensyn til senere, så man kan "bevise" årsagen til denne skift.

Andre ting? ...
Ja andre ting... Jeg vil anbefale dig kraftigt at få talt med din læge om det her. Bed din læge om, at såfremt du skifter til en anden funktion grundet dit forværrende helbred, bør det stå i journalen. Dette siger jeg, fordi, f.eks. nogle fleksjobbere som tidligere har arbejdet fuldtid men senere vælger at gå på deltid grundet dårligt helbred ikke har kunnet bevise, at det grundet helbredet, at man valgte at gå på deltid. Og derfor blev de kun visiteret som deltids-fleksjobber, f.eks. man får løn kun op til de timer man hidtil har kunnet arbejde. Men hvis man derimod har bevis på, at man har skiftet til deltid på grund af sin funktionsnedsættelse, så bør man kunne visiterets til fleksjobber med fuld løn. Så det er vigtigt, at du få lægen til at skrive det ind, hvad årsagen er til skift til deltid i journalen.

Skulle det så senere vise sig, at du ikke kan holde til det nye stilling, så kontakt endelig jobcentret igen for nærmere afklaring, f.eks. en kort revalidering eller det kan blive tale om et fleksjob-ordning. Der var en herinde for nyligt om havde arbejdet fuld tid før men gik ned på deltid, tror jeg det var. Arbejdspladsen kunne snart ikke beholde hende længere pga. de mange sygedage, så der var tale om en snarlig fyring. Men fordi hun jo gik ned på deltid grundet sin funktionsnedsættelse, så var det åbenbart tydeligt for jobcentret, at man her ikke kunne gøre ret meget for at forbedre tingene (hun havde en ude på hendes arbejdsplads for at se, om en personlig assistance kunne afhjælpe tingene osv...). Det blev til en kort afklaring og kort efter blev hun visiteret som fleksjobber...

Du kunne læse hendes erfaring herfra:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...lig+assistance

Held og lykke fremover...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad skal man være opmærksom på viggo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 23-05-2012 18:46
Noget jeg skal være obs om når jeg søger FP HHB Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 28-01-2011 19:11
Ressourceprofil - hvad skal jeg være obs på? Sivtop Dit og Dat 3 10-03-2010 16:16
Nå, hvad skal mit næste træk være?? Maj-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 08-03-2010 17:46
Hvor dårlig skal man være for at kunne få et Flexjob ? Ulla Spørgsmål ang fleksjob 6 26-01-2008 00:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension