K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2011, 11:28   #1
Tin
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2011
Lokation: Kolding
Indlæg: 17
Styrke: 13
Tin er ny på vejen
Er det kommunens ansvar at indhente speciallægeerklæring?

Hejsa

Jeg har i en tidliger tråd fortalt om at jeg har fået afslag på fleksjob, med bl.a. begrundelsen. "Der gives afslag på tilkendelse af fleksjob idet arbejdsevnen ikke er dokumenteret varigt og væssentligt nedsat i ethvert erhver. Der lægges vægt på,at det fremviste funktionsniveau i afklaringen ikke alene kan forklares ud fra de helbredsmæssige forhold."

Jeg kan se at min sagsbehandler kun har indhentet statusattester (5 stk over 2 år) fra egen læge. Jeg undre mig bare over at hun ikke har indhentet f.eks. en generel statusattest og en speciallægeerklæring. Er kommunen ikke forpligtet til at indhente oplysninger, som dokumenterer, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat.?

Venlig hilsen Tin
Tin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 12:49   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tin Se meddelelser
Hejsa

Jeg har i en tidliger tråd fortalt om at jeg har fået afslag på fleksjob, med bl.a. begrundelsen. "Der gives afslag på tilkendelse af fleksjob idet arbejdsevnen ikke er dokumenteret varigt og væssentligt nedsat i ethvert erhver. Der lægges vægt på,at det fremviste funktionsniveau i afklaringen ikke alene kan forklares ud fra de helbredsmæssige forhold."

Jeg kan se at min sagsbehandler kun har indhentet statusattester (5 stk over 2 år) fra egen læge. Jeg undre mig bare over at hun ikke har indhentet f.eks. en generel statusattest og en speciallægeerklæring. Er kommunen ikke forpligtet til at indhente oplysninger, som dokumenterer, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat.?

Venlig hilsen Tin
Kommunen skal naturligvis indhente dokumentation og alle relevante oplysninger til din sag, men de bestemmer også selv hvad der er relevante dokumenter til en lovlig afgørelse af din sag.

Din kommune har vurderet at statusattester er nok, og sammenholdt med dem og dit afklaringsforløb, har de vurderet som de har gjort

Har din læge skrevet fyldestgørende statusattester, med diagnoser og det hele - så sammenholder kommunen dine diagnoser med dit afklaringsforløb, og der skulle gerne være nogenlunde overensstemmelse mellem diagnose og hvad du reelt kan forventes at magte med lige præcis dèn eller de sygdomme.

Ligger man selv inde med speciallægeerklæringer, fordi egen læge eller et forsikringsselskab/ASK har henvist, så få en kopi og aflevèr selv på kommunen - man kan altid få tilføjet hvad man selv syntes er relevant dokumentation.

Men en afklaring/sag er vel stadigvæk i gang? Der må jo være en årsag til at dit funktionsniveau ikke alene kan forklares ud fra dine helbredsmæssige forhold. Måske du udover sygdom har sociale problemer - det kan være syge børn, manglende bolig, dårligt ægteskab m.m. der forhindrede dig i en tilfredsstillende gennemført arbejdsprøvning.

En ressourceprofil er på 12 punkter - hvoraf helbred kun fylder èt.

Du skal klage og bruge ankesystemet, føler du kommunens afgørelse forkert.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 13:40   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
har altid gjort dem opmærksom på nye lægepapir
har altid leveret dem mod kvitering på mit jobcenter

kommunen har kun spurgt efter en
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 13:48   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er kommunens ansvar at sørge for at sagen er tilstrækkeligt oplyst før en afgørelse. (jf. retssikkerhedsloven § 10)

Hvis de har ment, at lægeoplysninger fra egen læge er nok, kan det være nok. Hvis du allerede har været til nogle speciallæger, som du mener, de kan oplyse din funktionsnedsættelse bedre end din egen læge, så oplys dem endelig det i din evt. klage.
Det skal være noget relevant til det, du fejler.

En speciallæge kan være bedre til at beskrive en funktionsnedsættelse, da det er dét, de har stor kendskab til i deres område, meget mere end, hvad en almindelig praktiserende læge kan.

Hvis man klager over en afgørelse, som kommer til nævnet, kan nævnet her bla. vurdere om sagen var tilstrækkelig oplyst. Hvis ikke, sender de sagen tilbage til kommunen og beder dem om at gøre dem om og oplyser, hvad de skal gøre.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 15:21   #5
Tin
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2011
Lokation: Kolding
Indlæg: 17
Styrke: 13
Tin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Kommunen skal naturligvis indhente dokumentation og alle relevante oplysninger til din sag, men de bestemmer også selv hvad der er relevante dokumenter til en lovlig afgørelse af din sag.

Din kommune har vurderet at statusattester er nok, og sammenholdt med dem og dit afklaringsforløb, har de vurderet som de har gjort

Har din læge skrevet fyldestgørende statusattester, med diagnoser og det hele - så sammenholder kommunen dine diagnoser med dit afklaringsforløb, og der skulle gerne være nogenlunde overensstemmelse mellem diagnose og hvad du reelt kan forventes at magte med lige præcis dèn eller de sygdomme..

Ligger man selv inde med speciallægeerklæringer, fordi egen læge eller et forsikringsselskab/ASK har henvist, så få en kopi og aflevèr selv på kommunen - man kan altid få tilføjet hvad man selv syntes er relevant dokumentation.

Men en afklaring/sag er vel stadigvæk i gang? Der må jo være en årsag til at dit funktionsniveau ikke alene kan forklares ud fra dine helbredsmæssige forhold. Måske du udover sygdom har sociale problemer - det kan være syge børn, manglende bolig, dårligt ægteskab m.m. der forhindrede dig i en tilfredsstillende gennemført arbejdsprøvning.

En ressourceprofil er på 12 punkter - hvoraf helbred kun fylder èt.

Du skal klage og bruge ankesystemet, føler du kommunens afgørelse forkert.
Da min rådgiver fra kommunen skulle skive min indstilling, ringede hun og sagde at deres lægekonsulent havde udtalt:"At det i funktionsafklaringen beskrevne funktionsniveau skal forståes i lyset af de kroniske smerter og kan ikke alene forklares ud fra de helbredsmæssige forhold"Jeg afleverede en udtalelse fra min speciallæge da jeg mente at det var helt hen i vejret. Men lægekonsulenter har skrevet at denne udtalelse har ikke givet anledningen til at ændre hendes vurdering. (Jeg har fået en nerveskade grundet omfattende endometriose.) Arbejdsevneudvalget slutter afslaget af med at skrive "Der vurderes at være behov for en længerevarende virksomhedspraktik til nærmere belysning af arbejdsevnen." Det er helt ubegribeligt for mig. Jeg har i 2 år forsøgt med næb og klør at vende tilbage på fuld tid. Jeg har ligeledes været i en bred funktionsafklaring i 11 uger på Jobigen. Mine smerter er ens uanset hvad jeg arbejder med.
Tin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 15:29   #6
Tin
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2011
Lokation: Kolding
Indlæg: 17
Styrke: 13
Tin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det er kommunens ansvar at sørge for at sagen er tilstrækkeligt oplyst før en afgørelse. (jf. retssikkerhedsloven § 10)

Hvis de har ment, at lægeoplysninger fra egen læge er nok, kan det være nok. Hvis du allerede har været til nogle speciallæger, som du mener, de kan oplyse din funktionsnedsættelse bedre end din egen læge, så oplys dem endelig det i din evt. klage.
Det skal være noget relevant til det, du fejler.

En speciallæge kan være bedre til at beskrive en funktionsnedsættelse, da det er dét, de har stor kendskab til i deres område, meget mere end, hvad en almindelig praktiserende læge kan.

Hvis man klager over en afgørelse, som kommer til nævnet, kan nævnet her bla. vurdere om sagen var tilstrækkelig oplyst. Hvis ikke, sender de sagen tilbage til kommunen og beder dem om at gøre dem om og oplyser, hvad de skal gøre.
Jeg vil helt sikkert klage, men jeg bliver bare så vred når jeg samtidig får stoppet mine sygedagpenge. Der står i partshøringen at jeg ikke har flere forlængelsesmuligheder og at jeg kan henvende mig i beskæftigelsesrådgivningens regi, såfremt jeg forsat ønsker afklaring til fleksjob.
I mit afslag stod der, at der vurders at være behov for en længerevarende virksomhedspraktik til nærmere belysning af arbjedsevnen. Det vil sige at jeg skal i virksomhedspraktik uden at få løn. Det lugter langt væk af kassetænkning.
Tin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 16:26   #7
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tin Se meddelelser
Da min rådgiver fra kommunen skulle skive min indstilling, ringede hun og sagde at deres lægekonsulent havde udtalt:"At det i funktionsafklaringen beskrevne funktionsniveau skal forståes i lyset af de kroniske smerter og kan ikke alene forklares ud fra de helbredsmæssige forhold"Jeg afleverede en udtalelse fra min speciallæge da jeg mente at det var helt hen i vejret. Men lægekonsulenter har skrevet at denne udtalelse har ikke givet anledningen til at ændre hendes vurdering. (Jeg har fået en nerveskade grundet omfattende endometriose.) Arbejdsevneudvalget slutter afslaget af med at skrive "Der vurderes at være behov for en længerevarende virksomhedspraktik til nærmere belysning af arbejdsevnen." Det er helt ubegribeligt for mig. Jeg har i 2 år forsøgt med næb og klør at vende tilbage på fuld tid. Jeg har ligeledes været i en bred funktionsafklaring i 11 uger på Jobigen. Mine smerter er ens uanset hvad jeg arbejder med.
Har du fået hjælp med de kroniske smerter? Et smertetacklingsforløb som et eksempel eller en henvisning til en smerteklinik?

Ud over din sygdom, så siger kommunen jo indirekte - at din funktionsevne/niveau ikke er i overenstemmelse med hvad man typisk ville kunne forvente. Der er en eller anden barriere (smerter?)(hjælpemidler?) som muligvis kan afdækkes bedre ved et længerevarende forløb i en virksomhedspraktik.

Du skal huske på at funktionsevne og arbejdsevne er to forskellige størrelser, og måske mener man at din funktionsevne kan forbedres endnu mere og dermed indirekte påvirker og forbedrer din arbejdsevne.

Jeg syntes du skal aflevere en kopi af samtlige lægepapirer du kan støve op, fra dit hospitalsophold og de speciallæger du har været hos, til kommunen.

Jeg mener også du skal klage over det lægeskøn og den måde det er formuleret på, få også en samtale med din rådgiver og forhør dig om, meningen med et længervarende forløb nu - kommunen anerkender jo du er syg, ellers ville de ikke fortsætte med en afdækning af din arbejdsevne.

Jeg håber andre kan komme på banen med indput til dig, jeg syntes dit lægeskøn er mærkeligt og indeholder alt for vage udtalelser.

Håber at andre også har råd til dig - din sag er noget ugennemskuelig.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 19:47   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tin Se meddelelser
Jeg vil helt sikkert klage, men jeg bliver bare så vred når jeg samtidig får stoppet mine sygedagpenge. Der står i partshøringen at jeg ikke har flere forlængelsesmuligheder og at jeg kan henvende mig i beskæftigelsesrådgivningens regi, såfremt jeg forsat ønsker afklaring til fleksjob.
I mit afslag stod der, at der vurders at være behov for en længerevarende virksomhedspraktik til nærmere belysning af arbjedsevnen. Det vil sige at jeg skal i virksomhedspraktik uden at få løn. Det lugter langt væk af kassetænkning.
Ja forstår godt det kan være træls.
Nu hvor du nævner både partshøring og afslag, så er der forskel på de to. Partshøring er her, hvor man har mulighed for at komme med "indsigelser", mens afslaget er selve der, hvor de begrunder afslaget, og her bør være en klagevejledning. Partshøring kommer før selve afgørelsen. Jeg håber da, du kan få mere ren besked på, om de nu vil stoppe din sygedagpenge her den 31/10 2011, selvom det ikke står i dit afslag. (sådan tror jeg det var, du skrev.)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2011, 23:39   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
:"At det i funktionsafklaringen beskrevne funktionsniveau skal forståes i lyset af de kroniske smerter og kan ikke alene forklares ud fra de helbredsmæssige forhold"

Undre mig bare; Er kroniske smerter ikke helbredsmæssige?
Nogle sygdomme/skader giver netop kroniske smerter, hvilket OFTE er kendt!
Forstår derfor ikke at lægekonsulenten forsøger at adskille dette?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 10:55   #10
Tin
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2011
Lokation: Kolding
Indlæg: 17
Styrke: 13
Tin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
:"At det i funktionsafklaringen beskrevne funktionsniveau skal forståes i lyset af de kroniske smerter og kan ikke alene forklares ud fra de helbredsmæssige forhold"

Undre mig bare; Er kroniske smerter ikke helbredsmæssige?
Nogle sygdomme/skader giver netop kroniske smerter, hvilket OFTE er kendt!
Forstår derfor ikke at lægekonsulenten forsøger at adskille dette?

VH Popiae
Hej Popiae

Nej, jeg forstår heller ikke hvordan man kan skille disse 2 ting ad. Jeg forstår det sådan at lægekonsulenten konkludere at mine smerter ikke kan syldes den omfattende endometriose. Så skal jeg fejle noget jeg ikke selv kender til, men hvad kender hun til det, hun har aldrig mødt mig.
Jeg er en person med høj arbejdsmoral. Da jeg fik fjernet endometrioseknuden(med cancer i) fik jeg 4 hårde kemobehandlinger. Jeg passede mit arbejde imellem hver behanling til trods for kvalme/opkast, smerter i bækkenet og kraftig hårtab. Når der så bliver sat tvivl ved mine smerter, bliver jeg sku vred.
Jeg kan heller ikke forstå at lægekonsulenten sådan bare kan lave sin egen konklution, hun skal bare oversætte. Dette vil jeg helt sikkert fremhæve i min klage.
Tin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
indhente nye lægelige oplysninger??? Sommerfugl77 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 21-06-2013 07:31
Jobcenter ret til at indhente lægejournaler? Giser Spørgsmål ang fleksjob 20 29-01-2013 19:07
Hvis ansvar? Odenseaneren Politik og Samfund 0 08-11-2008 12:47
Hjorts ansvar zuza Politik og Samfund 0 23-05-2008 22:37
Socialt ansvar. Maj-Britt Politik og Samfund 0 19-05-2008 10:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension