K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2014, 14:46   #21
KDyS
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
KDyS er ny på vejen
Har dagen idag rykket for svar på om min jobcenter mand har modtaget min email.

"Da jeg endnu ikke har fået en bekræftigelse på du har modtaget min email fremsender jeg den hermed igen

Såfremt jeg ikke har modtaget nogen "modtager bekræftigelse" inden d. 24/1-2014 kl. 08:00
vil jeg aflevere denne kopi på Grenå Rådhus og den vej få tilkendegivelse på min skrivelse er modtaget."
KDyS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2014, 22:14   #22
miominmio
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2012
Indlæg: 50
Styrke: 12
miominmio er ny på vejen
Hej KDyS, jeg var med om noget lignende.
Havde to gange underskrevet en ansøgen som blev væk begge gange. Med hjælp her indefra fik jeg skrevet en klage, som jeg fik ret i. Det, at det står i din journalrapport at du gerne vil ansøge om pension, burde være nok til at give dig ret. Det var det i hvert fald i min sag. Held og lykke med det hele!
miominmio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2014, 15:08   #23
KDyS
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
KDyS er ny på vejen
Så kom der et svar


Du har i mail den 20.01.2014 spurgt til hvorfor din pensionsansøgning i
kke er behandlet.Du
henviser i mailen til journalnotater hvoraf det fremgår a
t du har søgt førtidspension.
Jeg skal som det første gøre det klart, at ut ikke på noget tids
punkt har været i tvivl om, at du
ønskede, og ønsker at søge førtidspension.
Efter pensionslovens § 18 kan der træffes afgørelse om, at de
r kan påbegyndes ansøgning om
førtidspension, når der forudgående er foretaget sagsbehandl
ing der har afdækket de
hebredsmæssige forhold og har været foretaget en afprøvning a
f arbejdsevnen i form af en
arbejdsprøvning.
Såfremt de helbredsmæssige forhold og arbejdsprøvningen beskri
ver en betydelig nedsættelse af
arbejdsevnen kan der påbegyndes førtidspensionsansøgning.
I din sag har sagsbehandlingen været med udgangspunkt i ovennævnt
e beskrivelse. Det har med
flere begrundelser ikke været muligt at få iværksat en arbe
jdsprøvning. Senest henvises til din
kontakt med jobkonsulent.
Ønskes det ikke, at sagsbehandlingen sker som beskrevet, kan der
ansøges om førtidspension jvf
pensionslovens § 17. Det betyder, at ansøgningen behandles ale
ne på de oplysninger der foreligger i
sagen på det tidspunkt hvor ansøgningen indgives.
Du påberåber dig, at du ved første henvendelse har ansøgt på
det foreliggende, og udfyldt
ansøgningsskema.
Jeg har, som nævnt for dig, ikke set en sådan ansøgning, men ha
r som det også fremgår af
sagsakterne aftalt med dig, at der skulle iværksættes en a
rbejdsprøvning med henblik på afklaring af
arbejdsevnen.
Jeg har nu, som aftalt med dig, fremsendt ansøgningsskema ti
l brug for ansøgning om
førtidspension jvf § 17, og din ansøgning vil selvfølgelig blive beha
ndlet i henhold til de regler en
sådan ansøgning er omfattet af
KDyS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 00:35   #24
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Prøv evt at tale med duhk om din fremgangsmåde, videre!

Jeg ville personligt fastholde, at de må finde den ansøgning du HAR skrevet under på, midt 2011.
Ligeledes fremgår det jo også af journal.

Evt. klage til leder/chef eller lign. i kommunen, for sjusk, med dels journalføring, dels din ansøgning, som påstås bortkommet!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 09:03   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg ville personligt fastholde, at de må finde den ansøgning du HAR skrevet under på, midt 2011.
Ligeledes fremgår det jo også af journal.
Ja, det fremgår at journalnotaterne, at der er søgt fp, men det fremgår ikke, at den er søgt som en §17.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 09:27   #26
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der kan KUN søges efter §17, når man selv søger.

Forskellen er om det var på det foreliggende grundlag eller ej.

Det lyder dog til at være på det foreliggende, men...

Der bør klages over at det underskrevne dokument er væk!
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 10:03   #27
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Der kan KUN søges efter §17, når man selv søger.

Forskellen er om det var på det foreliggende grundlag eller ej.

Det lyder dog til at være på det foreliggende, men...

Der bør klages over at det underskrevne dokument er væk!
Selvfølgelig bør der klages, men eftersom det vil være påstand mod påstand, så har jeg svært ved at forestille mig, at man får noget brugbart ud af en sådan klage.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 14:08   #28
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu ved jeg ikke hvornår der er søgt førtidspension men før de nye regler ja der havde kommunen en pligt til at undersøge om hos borgeren om det var på det foreliggende grundlag man ville søge eller om det var på den alm.

Man kan desværre ikke finde disse ankestyrelse afgørelser mere men der lå afgørelser på at kommunen selv havde pligten til at kontakte borgeren for at være sikker på om det var på den ene eller den anden måde der blev søgt på..

Så hvis det var før de nye regler ja så ville jeg klart lave en klage over dette.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 19:32   #29
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Nu ved jeg ikke hvornår der er søgt førtidspension men før de nye regler ja der havde kommunen en pligt til at undersøge om hos borgeren om det var på det foreliggende grundlag man ville søge eller om det var på den alm.

Man kan desværre ikke finde disse ankestyrelse afgørelser mere men der lå afgørelser på at kommunen selv havde pligten til at kontakte borgeren for at være sikker på om det var på den ene eller den anden måde der blev søgt på..

Så hvis det var før de nye regler ja så ville jeg klart lave en klage over dette.
Jo der er en vejledningspligt for kommunen se denne principafgørelse, som stadig er gældende

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154802

Resume:
En borger har efter pensionslovens § 17, stk. 1, 2. punktum mulighed for at anmode sin kommune om alene at tage stilling til spørgsmålet om førtidspension. Det betyder bl.a., at afgørelsen om ret til førtidspension bliver truffet på det foreliggende dokumentationsgrundlag, jf. lovens § 17, stk. 1, 3. punktum.
Denne mulighed er en undtagelse fra hovedreglen om, at en ansøgning om førtidspension skal behandles i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning.
Ønsker en borger, at kommunen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, har kommunen en særlig vejledningsforpligtelse. Kommunen skal sikre sig, at det rent faktisk er vedkommendes ønske, at sagen bliver fremmet på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen skal i den forbindelse også vejlede borgeren om forskellen på behandling af sagen efter pensionslovens § 17 og § 18.
At udtrykke ønske om førtidspension er ikke ensbetydende med en anmodning om stillingtagen til førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag, og kommunen har ikke generelt en pligt til at vejlede en borger, der ønsker førtidspension, om muligheden for at få sagen fremmet på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Derimod gælder der en særlig pligt til at vejlede om denne mulighed i de tilfælde, hvor der opstår en konflikt/en uenighed mellem kommunen og ansøgeren om det videre forløb i en sag.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2014, 00:35   #30
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Mange tak Østerbro....

Men er der ikke lige en som vil finde denne afgørelse på ankestyrelsens hjemmeside www.ast.dk

Jeg kan bare ikke finde den...

Til trådstarter..

Som du kan se så har kommunen en vejledningsforpligtigelse om man søger på den ene eller den anden måde..

Så prop det fra Østerbro`s indlæg i din klage sådan at de ved selvsyn kan se at de har kvajet sig..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension