K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2009, 11:54   #1
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Hvem laver flex lovgivningen ?

Hej

Nogen der kan hjælpe mig lidt mere præcis her, hvem laver lovgivningen. For nu vil jeg forsøge at sende en mail, til de pågældene for at få svar, på spørgsmål som Kommunen(flex afd.) Fagforening eller andre ikke kan svare eller blive enige om.

Det hele bunder sig i at.
Jeg og en kollega er ansat i et firma, uden overenskomst. Derfor mener de ikke, at selvom de har flex'er ansat, så skal de ikke ansættes, som hvis firmaet havde overenskomst. Jeg mener jo at selvom de ikke har overenskomst, men gerne vil have flexjobber, så skal de pågælde flex'er ansættes efter en overenskomst.

Når man spørg kommune og fagforening, så siger den ene noget, som den anden siger er forkeret.

Det drejer sig om, at vi pt. bare får for de 160,33 timer om måneden. og ferie penge også spare vi de "alm." 25 ferie dage op om året.

Men vi mener jo at vi også SKAL have, Pension, og de 5 ferie fri dage, og måske den sjete ferie uge med. Men det siger firmaet vi ikke skal, da de jo ikke har overenskomst.

hvem kan man skrive til, for at få et klar tydelig og ikke mindst korrekt svar på dette.
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 12:16   #2
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Hvis firmaet ikke har en overenskomst, bestemmer de selv - mere eller mindre.

De skal selvfølgelig overholde de almindelige regler - funktionærloven, ferieloven, arbejdsmiljøloven osv.

Hvad der ligger derudover skal forhandles mellem arbejdsgiver og arbejdstager - dvs. pension, 5 feriefridage (også kaldet den 6. ferieuge) osv. osv.

Jeg mener at hvis i er 10 ansatte i firmaet der kan høre under samme fagforening (samme gruppe af medarbejdere) kan i få jeres fagforening til at lave en overenskomst.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 12:54   #3
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hr.luko Se meddelelser
Hvis firmaet ikke har en overenskomst, bestemmer de selv - mere eller mindre.

De skal selvfølgelig overholde de almindelige regler - funktionærloven, ferieloven, arbejdsmiljøloven osv.

Hvad der ligger derudover skal forhandles mellem arbejdsgiver og arbejdstager - dvs. pension, 5 feriefridage (også kaldet den 6. ferieuge) osv. osv.

Jeg mener at hvis i er 10 ansatte i firmaet der kan høre under samme fagforening (samme gruppe af medarbejdere) kan i få jeres fagforening til at lave en overenskomst.
Okay. Mener altså bare at hvis der er ansat en flex'er i et firma uden overenskomst, så skal de ansættes under reglerne for overenskomst. Det er bare en af "ulemperne" for firmaet.

Men ikke fordi jeg ikke stoler på det du siger, men venter lige og høre om andre, har andre meningen
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 14:48   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er Folketinget, der laver loven.

Evt. spørgsmål kan stilles til Arbejdsmarkedsudvalget... se på www.ft.dk

Men kan du ikke lige læse de her, og så vende tilbage med spørgsmål, for som jeg læser det i pjecerne, så skal man følge overenskomstområdet.

Bemærk i første link, at der er flere afsnit om ansættelsesvilkår:

http://www.clh.dk/?id=1474#c3999

I HK's pjece og links kan man læse en masse om fleksvilkår:

http://www.hk.dk/www/servicenavigati...r/job/fleksjob

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 15:43   #5
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Det er Folketinget, der laver loven.

Evt. spørgsmål kan stilles til Arbejdsmarkedsudvalget... se på www.ft.dk

Men kan du ikke lige læse de her, og så vende tilbage med spørgsmål, for som jeg læser det i pjecerne, så skal man følge overenskomstområdet.

Bemærk i første link, at der er flere afsnit om ansættelsesvilkår:

http://www.clh.dk/?id=1474#c3999

I HK's pjece og links kan man læse en masse om fleksvilkår:

http://www.hk.dk/www/servicenavigati...r/job/fleksjob

Det er præcis som jeg forstår det også. Det er fint nok at firmaer UDEN overenskomst, kan ansætte flex'ere, men "ulempe" for de firmaer, er så bare at de skal give de flexer "goder" efter overenskomsten. Altså Pension og de 5 ferie fri dage.

Jeg vil prøve at skrive en mail og se om jeg kan få svar på den.
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2009, 15:58   #6
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Nu har jeg sendt en mail til arbejdsmarkeds udvalget, så må vi se hvad de siger.

Men mon man skal sende en mail til clh, mon de kan kommer med et bud også, de har jo lavet en brochure om det. ?
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2009, 22:39   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der vil jo ikke ske noget ved at du sender dem en mail....så det ville jeg gøre hvis jeg var dig...

Jeg håber at du lige husker at komme ind og skrive om det svar du modtager...

Der er mange der står i din situation...

Ang din ferie....

Du skriver ikke tydeligt om hvad der står i din ansættelseskontrakt...

Hvis der ikke tydeligt står at du er ansat UDEN overenskomst....så kommer han til at betale til din ferie....

Men hvis det står i kontrakten...ja så slipper han....

Det er så vigtigt at man får alle disse ting med i sin kontrakt...

Du kan læse om denne afgørelse som de lavede i sø og handelsretten her... http://www.lett.dk/Default.aspx?ID=8...479&NewsID=607
der er også lidt her http://www.bl-law.dk/home.asp?SiteID=8&ContentID=374

Men skriv lige herinde igen når du får et svar fra arbejdsmarkeds udvalget..

Arbejdsgivere er begyndt at advarer hinanden om det med ansættelseskontrakter...se feks her Pas på når du ansætter medarbejdere i fleksjob

EDIT

Jeg fandt lige denne hvor der står mere uddybende om den dom i sø og handelsretten
Du kan læse om den her http://www.selskabsadvokaterne.dk/dan/domme/655/
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2009, 09:37   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er man jo en del ringere stillet som lønmodtager uden overenskomst personligt ville jeg ikke arbejde som alm lønmodtager uden overenskomst men hvad mon der sker hvis man som flekser siger nej tak til et job fordi der ikke er overenskomst på området ... ??


Citat:
Tydeliggør overenskomstforhold
DRC anbefaler derfor, at man som arbejdsgiver omhyggeligt gør det klart for den pågældende kommune, man indgår aftale med, hvorvidt virksomheden er omfattet af en overenskomst, og hvad dette betyder i forhold til ansættelsesvilkårene. Tjek samtidig, at kommunen ikke fejlagtigt henviser til en overenskomst - man ikke er omfattet af - i aftalen, da dette sker af og til. Samtidig SKAL man få lavet en klar ansættelsesaftale om arbejdsvilkårene med medarbejderen, som derefter tilsendes kommunen i kopi. Uden klare skriftlige aftaler, risikerer man at blive mødt med ikke ubetydelige efterbetalingskrav.

Medlemmer, der står for at skulle ansætte en medarbejder i fleksjob, eller som står med en aktuel sag om spørgsmålet rådes derfor til at kontakte DRC for rådgivning.
Dette er hvad man anbefaler arbejdsgiverne , og ja jeg kan godt forstå det på den måde at hvis jeg skal ansættes i et fleksjob så vil jeg også have klart skrevet ned hvad jeg har af rettigheder og hvad jeg ikke har (som feks FF og pensionsordning ) det gør det så endnu mere vigtigt at man har fagforening med til samtale og IKKE lader sig spise af med en jobkonsulent som ikke ved noget som helst om arbejdsmarkedet ....

MxDK kan jeg ikke få dig til at sætte det ind som du har skrevet til arbejdsmarkedudvalget ? der er jo ikke tvivl om at det ser ud til at arbejdsgiver har retten på sin side (hvis vedkommen har skrevet i kontrakten at du ikke er under overenskomst ) men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af om det er lig med at miste sin ledighedsydelse hvis man siger nej tak til et job der ikke er dækket af en overenskomst .. og så er det nu vi godt kunne bruge en effektiv fagforening for flekser ...
  Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 14:02   #9
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Hej

Så er der lidt nyt, godt nok ikke det, jeg skrev til arbejdsmarkeds udvalgte om, da jeg ikke har fået svar endnu. Men skrev til chl.dk og personen der har lavet den brochure, som der linkes til længere oppe. her er det svar jeg fik retur. (hun har rettet henvendelse til arbejdsmarkeds udvalget.)

Citat:
Du har ganske ret i, at det i reglerne om fleksjob fremgår, at løn
og øvrige arbejdsvilkår som udgangspunkt fastsættes efter de
kollektive overenskomster på ansættelseområdet. Hvis der ikke er
indgået en overenskomst på den pågældende arbejdsplads, skal
overenskomsten på sammenlignelige områder gælde. Dette fremgår af
lov om aktiv beskæftigelsespolitik § 72,stk.1, som jeg har
kopieret ind nedenfor.

Jeg kan godt forstå, at du måske har fået forskellige svar på dit
spørgsmål om firmaet ikke skal følge overenskomsten for
Transport/lager medarbejde, for som jeg opfatter situationen, så
er den lidt uafklaret. Der findes, så vidt jeg er orienteret, ikke
afgørelser anket til Ankestyrelsen vedrørende denne
problemstilling. Jeg har i anden anledning spurgt
Arbejdsmarkedsstyrelsen om det samme spørgsmål blot i forhold til
spørgsmålet om arbejdsmarkedspension. Her var svaret, at
Arbejdsmarkedsstyrelsen vejledende kunne udtale, at såfremt
arbejdsgiveren og den fleksjobansatte var enige om, at der ikke
skulle indgå arbejdsmarkedspension i ansættelsesaftalen, så var
det muligt. Hvis man ikke vedtager en aftale om
arbejdsmarkedspension, kan den ansatte klage over dette - der vil
ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsen så ikke være tale om et rimeligt
tilbud.

Der skulle imidlertid være afsat en byretdom, der siger det
modsatte - altså, at der ikke kan ske ansættelse i et flekjob,
hvis der ikke indgår en aftale om arbejdsmarkedspension, såfremt
spørgsmålet om arbejdsmarkedspension indgår i overenskomsten på
den sammenlige område. Det vides ikke, om denne byretsdom er anket
til landsretten.

Jeg kan derfor heller ikke svare dig præcist på dit spørgsmål, men
du kan klage over, at I ikke får den 6 ferie uge og
pensionsopsparingen. Hvis du klager over dette bliver spørgsmålet
afgjort i praksis og så må du i givet fald meget gerne holde mig
orienteret.
På trods af at det muligvis er ok at undlade pension, så frem det stå i ansættelses kontrakten. Så ser jeg stadig det som et problem, ud fra mit eksempel.

Da jeg skal ansættes og sidder til samtalen. Omkring ansættelse i mit første fleksjob, kender jeg ikke til diverse rettigheder, jeg ved bare, jeg får lidt mere i timeløn end mindste lønnen. på det tidspunkt, ved jeg ikke at jeg faktisk også har ret til den 6 ferie uge og pensions opsparring.

2. Nogen der kender noget til den dom, som hun henviser til ?
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 14:05   #10
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Der vil jo ikke ske noget ved at du sender dem en mail....så det ville jeg gøre hvis jeg var dig...

Jeg håber at du lige husker at komme ind og skrive om det svar du modtager...

Der er mange der står i din situation...

Ang din ferie....

Du skriver ikke tydeligt om hvad der står i din ansættelseskontrakt...

Hvis der ikke tydeligt står at du er ansat UDEN overenskomst....så kommer han til at betale til din ferie....

Men hvis det står i kontrakten...ja så slipper han....

Det er så vigtigt at man får alle disse ting med i sin kontrakt...

Du kan læse om denne afgørelse som de lavede i sø og handelsretten her... http://www.lett.dk/Default.aspx?ID=8...479&NewsID=607
der er også lidt her http://www.bl-law.dk/home.asp?SiteID=8&ContentID=374

Men skriv lige herinde igen når du får et svar fra arbejdsmarkeds udvalget..

Arbejdsgivere er begyndt at advarer hinanden om det med ansættelseskontrakter...se feks her Pas på når du ansætter medarbejdere i fleksjob

EDIT

Jeg fandt lige denne hvor der står mere uddybende om den dom i sø og handelsretten
Du kan læse om den her http://www.selskabsadvokaterne.dk/dan/domme/655/
Der står om ferie, at den optjenes efter ferielovens bestemmelser. intet andet. Så på den baggrund, skal jeg vel have den 6 uge med ?

Omkring overenskomsten, Så står der INTET i min kontrakt, om at jeg er ansat uden overenskomst. Der står kun hvilket område jeg ansættes under, og hvad min startløn var på daværende tidspunkt.

Sidst redigeret af MxDK; 21-10-2009 kl. 14:24. Årsag: stavefejl rettet,.
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovgivningen Tullee Alt det andet 11 04-10-2010 14:43
Hvem skal finde det fantastiske flex på 5 timer ugentligt? Wodpoulsen Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 2 23-09-2010 10:06
Hvem er egnet til flex Hjerterum Spørgsmål ang fleksjob 36 26-04-2009 23:30
lovgivningen hvad er det? calamityjane Skal kommuner ikke overholde loven? 4 28-12-2008 19:51
Lovgivningen Lotte A. Spørgsmål ang fleksjob 9 22-02-2008 23:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension