K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2010, 12:43   #11
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Jeg forstår ikke forskellen på hjælpemiddel og forbrugsgode.

Hvis jeg havde masser af penge, købte jeg jo bare selv min elcykel og ville syntes det var et hjælpemiddel/forbrugsgode, der kunne hjælpe med med mit handicap.

Jeg skulle jo ikke bruge elcyklen, hvis jeg ikke havde behov for den.
Altså hvis jeg ikke havde Fobromyalgi, tog jeg jo bare min normale cykel.

Nu HAR Jeg så fibromyalgi og kan næsten ikke cykle alm mere.

Så søger Jeg jo hjælp til det hjælpemiddel/forbrugsgode der kunne hjælpe mig.

Hvad er forskellen?
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 22:20   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Et hjælpemiddel kan man ikke undvære, mens et forbrugsgode er "for sjov".

Et hjælpemiddel gør, at du kan klare dig næsten som raske.

Jeg tænker på det som noget, man har behov for/brug for/ikke kan undvære, mens raske kan klare sig uden.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 23:51   #13
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
nej kender ikkel ige den side.men er du sikker på der ikke kommer noget told på nu når det ikke er et EU land hvis du bestille i kina japan osv hedder det ikke EU land så koster det moms osv derfor jeg spurte.nogen medm an kun må få for et bestemt bel'b uden at betale dansk moms ellern oget i den stil har dårlig hukommelse lige hvad det angår kan kun hsuke der er noget om det
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 01:36   #14
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Har du fået en dato for besøget?

Har du fået en dato for besøget?

Hvor travlt har vi med at få argumentationen på plads. Jeg fik i sin tid et hæve-sækebord som rent hjælpemiddel med et godt forarbejde. Fik at vide at det var så at sige umuligt, men intet er umuligt når bare man ved "hvilket sprog man skal tale", naturligvis forudsat at behovet er der. Og det er det jo helt uden tvivl. Tøsen er på ferie i næste uge, kan nok finde overskud til at kikke mere på det inden jeg skal hente hende på ø-en

Jeg havde udfærdiget et dokument hvor jeg havde beskrevet behov, vanskeligheder mv. og gav det til ergoen da hun kom på hjemmebesøg... hun gennemgik endvidere mit hjem for at se om der var andre behov for hjælp i dagligdagen/indretningen. Tænker nok at jeg kan grave det frem

kh
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 09:40   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Et hjælpemiddel kan man ikke undvære, mens et forbrugsgode er "for sjov".

Et hjælpemiddel gør, at du kan klare dig næsten som raske.

Jeg tænker på det som noget, man har behov for/brug for/ikke kan undvære, mens raske kan klare sig uden.

Er der ikke også noget med at det er et forbrugsgode når flere og flere "alm" mennesker selv køber feks cykel...

Var det ikke en af begrundelserne for at startede med det vanvittige at kalde en el-scooter for et forbrugsgode ?

Citat:
Oprindeligt indsendt af superkok Se meddelelser
nej kender ikkel ige den side.men er du sikker på der ikke kommer noget told på nu når det ikke er et EU land hvis du bestille i kina japan osv hedder det ikke EU land så koster det moms osv derfor jeg spurte.nogen medm an kun må få for et bestemt bel'b uden at betale dansk moms ellern oget i den stil har dårlig hukommelse lige hvad det angår kan kun hsuke der er noget om det
Når du bruger beregneren derover så får du den danske pris med moms og transport prøv selv at læs derover tror også der er et link til rabatten hvor jeg så om det første gang
  Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 11:19   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, det er rigtigt, Hejdien.

Nogle kommuner misforstod bare tingene.

Det er funktionsnedsættelsen, der afgør, om det for personen er et hjælpemiddel eller forbrugsgode.

Ingen funktionsnedsættelse = ikke hjælpemiddel, men forbrugsgode.

Og omvendt naturligvis.

Funktionsnedsættelse = hjælpemiddel.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 19:17   #17
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af empowerment Se meddelelser
Har du fået en dato for besøget?

Hvor travlt har vi med at få argumentationen på plads. Jeg fik i sin tid et hæve-sækebord som rent hjælpemiddel med et godt forarbejde. Fik at vide at det var så at sige umuligt, men intet er umuligt når bare man ved "hvilket sprog man skal tale", naturligvis forudsat at behovet er der. Og det er det jo helt uden tvivl. Tøsen er på ferie i næste uge, kan nok finde overskud til at kikke mere på det inden jeg skal hente hende på ø-en

Jeg havde udfærdiget et dokument hvor jeg havde beskrevet behov, vanskeligheder mv. og gav det til ergoen da hun kom på hjemmebesøg... hun gennemgik endvidere mit hjem for at se om der var andre behov for hjælp i dagligdagen/indretningen. Tænker nok at jeg kan grave det frem

kh
God ide, at lave sådan et udkast.
Men hvordan skal Jeg gribe det an.
Jeg ved jo ikke idag om jeg kan cykle imorgen. Sandsynligvis ikke, da Jeg har gået en del idag, men...man ved aldrig.



Hvor er grænsen så for at kalde det det ene kontra det andet ?
Jeg ville jo f.eks aldrig købe mig en elcykel, hvis Jeg ikke havde brug for den. Hvis Jeg ikke havde Fibro, fik ondt af at cykle, ville Jeg jo bare bruge den cykel jeg har.
Så for mig ville det da være et hjælpemiddel, men hvorfor får så mangen mennesker så nej ?
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 20:13   #18
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Wodpoulsen Se meddelelser
Hvor er grænsen så for at kalde det det ene kontra det andet ?
Jeg ville jo f.eks aldrig købe mig en elcykel, hvis Jeg ikke havde brug for den. Hvis Jeg ikke havde Fibro, fik ondt af at cykle, ville Jeg jo bare bruge den cykel jeg har.
Så for mig ville det da være et hjælpemiddel, men hvorfor får så mangen mennesker så nej ?
Det kan være mange ting. Det drejer sig om funktionsnedsættelsen, som kommunen skal se på. Der er lovgivninger, som skal følges. Et hjælpemiddel skal kunne afhjælpe en svær funktionsnedsættelse, og at den samtidig er varig. Nogle af dem, som måske har fået et afslag (et nej) kan skyldes f.eks., at lidelsen ikke er i svær grad, eller og at lidelsen ikke er varig, eller at behovet slet ikke er til stede. For nogen som måske har søgt el-cykel, kunne de måske godt have "nøjes" med en 3-hjulet cykel. Derfor kan en el-cykel godt være et forbrugsgode.


I dit tilfælde synes jeg selv, at du har en særlig god grund, nu hvor du har en datter. Selvom hjælpemidlet skal kunne afhjælpe din lidelse, så skal du også kunne klare dig i hverdagen, f.eks. følges med din datter, når I skal ud og cykle.

Jeg så en ung dame på el-cykel i dag. Hun havde et barnesæde bagpå, hvor der sad en ca. 4 årig barn i. Det var hyggeligt at se, fik helt lyst til selv at have sådan én.

Sidst redigeret af curls; 23-07-2010 kl. 20:15.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2010, 09:42   #19
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det kan være mange ting. Det drejer sig om funktionsnedsættelsen, som kommunen skal se på. Der er lovgivninger, som skal følges. Et hjælpemiddel skal kunne afhjælpe en svær funktionsnedsættelse, og at den samtidig er varig. Nogle af dem, som måske har fået et afslag (et nej) kan skyldes f.eks., at lidelsen ikke er i svær grad, eller og at lidelsen ikke er varig, eller at behovet slet ikke er til stede. For nogen som måske har søgt el-cykel, kunne de måske godt have "nøjes" med en 3-hjulet cykel. Derfor kan en el-cykel godt være et forbrugsgode.


I dit tilfælde synes jeg selv, at du har en særlig god grund, nu hvor du har en datter. Selvom hjælpemidlet skal kunne afhjælpe din lidelse, så skal du også kunne klare dig i hverdagen, f.eks. følges med din datter, når I skal ud og cykle.

Jeg så en ung dame på el-cykel i dag. Hun havde et barnesæde bagpå, hvor der sad en ca. 4 årig barn i. Det var hyggeligt at se, fik helt lyst til selv at have sådan én.
Ja, de er virkelig smarte.
Jeg vil jo gerne kunne komme lidt ud i bye, på biblioteket mm, men når Knæene gør ondt, skal jeg holde dem i ro til det stopper med at gøre ondt.
I den tid sidder jeg bare her og kan ikke følge hende i skole/kor/Venner, så principielt må hun blive hjemme...
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 09:16   #20
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Så, nu er der blevet ringet fra kommunben. Nu kommer der en på Torsdag herhjem.
Hun fortalte i telefonen, at en elcykel er et forbrugsgode, og IKKE et hjælpemiddel, da det ikke er lavet specielt til det.

Jeg kan desværre slet ikke forstå meningen at forskellen, stadig...

Hvad skal Jeg lægge vægt på ?
Hvad skal jeg sige ?

Jeg har jo min gode alm cykel, som er fin 40 % af dagene, men de 60% har Jeg ondt i knæene og kan ikke cykle, og humper let, hvis Jeg skal gå.

Hvis Jeg ikke have Fibromyalgi, ville Jeg meget sandsyneligt IKKE have ondt i knæene, og kunne derfor cykle på min egen, og ville aldrig søge om hjælp.

Jeg har cyklen, som mit transportmiddel.
Jeg handler ind, besøger, tager på bibliotket, aflevere/henter min datter, kører til kor og spejder.
Når det står slemt til, må jeg blive hjemme og Jeg skal have andre til at følge datteren. Alt andret må undværres.

Hjælpe ???
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge fp Talluha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 13-12-2012 11:34
Tør jeg søge KatrineB Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 31-10-2012 09:51
Fibro + elcykel pls73 Alt det andet 4 20-05-2011 11:32
Mit afslag på elcykel er simpelthen så morsom. Wodpoulsen Hjælpemidler til handicappede 17 16-12-2010 19:54
Kan jeg søge?? missme At søge førtidspension 3 15-01-2010 10:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension