K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2012, 16:50   #1
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Skal man tilbage betale ????

Hej, håber i kan svare på dette !

Min kæreste bliv tilkendt FTP sidste sommer, og inden jul fik vi godkendt "invalidepension" gennem pensionsselskab med tilbage virkende kræft !

Hun fik fuld pension og præmiefritagelse mm. - men da vi spurgte om engangsudbetaling for tabt erhvervsevne, ville de have flere oplysninger, selv om de havde fået alt der havde med hendes FTP at gøre ( resourceprofil, lægeerklæringer mm.) !!!

Det var ikke nok, da de mente at hun jo kunne få det bedre i fyssisk når hun havde fået styr på det psykiske ( lægeerklæringer siger vedr. begge dele at det er stationært ) !!!

Bliv så sendt til ny Reumatolog som de henviste til, han kom med en ny diagnose - hun havde kronisk smertesyndrom, uden nogen betydningsfuld resterhvervsevne, som vil kunne udmøntes i et arbejde !!!

Da hun max. må ha 1/3 erhvervsevne tilbage for at få fuld invalidepension, frygter vi lidt afgørelsen fra pensionsselskabet !!!

Hvis de vurderer hende til 1/2 rest erhvervsevne , vil hun kun få 1/2 invalidepension og ingen engangsudbetaling eller præmie fritagelse !!

Skal hun så tilbage betale det hun allerede har fået ( for meget ), eller vil det bare ændre sig fra den dag de afgører sagen ?????

Ventetiden er bare så lang, og vi får tidligst svar om 1 uge !!!
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 19:22   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg er lidt forvirret. Du frygter konsekvensen af denne vurdering:
"hun havde kronisk smertesyndrom, uden nogen betydningsfuld resterhvervsevne, som vil kunne udmøntes i et arbejde !!!"

Det kan selvfølgelig undre at hun sådan kan få en ny diagnose, når man må forvente at hun var fuldstændig udredt for at få førtidspension. Men uanset at hun nu har fået denne diagnose, er vurderingen jo den samme - at hendes resterhvervsevne er så ubetydelig at hun ikke ville kunne varetage et arbejde. Jeg har meget svært ved at se hvordan det skulle få pensionsselskabet til at påstå en højere erhversevne - det er jo ligesom slået fast igen igen at den ikke er der

Men nej, i så tilfælde vil det ikke være med tilbagevirkende kraft. Det er jo en ny oplysning, så hvis man skal træffe en ny afgørelse kan det jo kun være fremadrettet på grundlag af nye oplysninger

Men altså, mon ikke det skal sne grønt før et pensionsselskab vil påstå at en førtidspensionist har resterhvervsevne nok til at kunne varetage et normalt arbejde. Der ville skulle lægge virkelig tungtvejende nye oplysninger til grund for dette
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 12:48   #3
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
hmmm, fik brev igår , de har travlt - så der kan gå op til 6 uger før vi får svar

imellem tiden ville jeg så høre om nogen kunne sætte % på rest erhvervsevne på disse udtalelser :

- funktionsevne vurderes nedsat til det ubetydelige
- funktionsevne vurderes nedsat til det næsten ubetydelige
- funktionsevne vurderes betydeligt og varigt nedsat
- funktionsevne vurderes væsentligt og varigt nedsat

Og/eller er det næsten det samme ???

Min kæreste har flere lægeerklæringer, og der bliver brugt de 4 eksempler som skrivet her over - dog er de nyeste erklæringer kun de 2 øverste !!!

Det er kedligt at man skal blive ved med at kæmpe, også efter man er tilkendt FTP !!!!!
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 22:55   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lund70 Se meddelelser
hmmm, fik brev igår , de har travlt - så der kan gå op til 6 uger før vi får svar

imellem tiden ville jeg så høre om nogen kunne sætte % på rest erhvervsevne på disse udtalelser :

- funktionsevne vurderes nedsat til det ubetydelige
- funktionsevne vurderes nedsat til det næsten ubetydelige
- funktionsevne vurderes betydeligt og varigt nedsat
- funktionsevne vurderes væsentligt og varigt nedsat

Og/eller er det næsten det samme ???

Min kæreste har flere lægeerklæringer, og der bliver brugt de 4 eksempler som skrivet her over - dog er de nyeste erklæringer kun de 2 øverste !!!

Det er kedligt at man skal blive ved med at kæmpe, også efter man er tilkendt FTP !!!!!
De to øverste vil jeg sige 100% nedsat og 95% nedsat, lidt mindre ved de 2 sidste....
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 18:05   #5
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Hurraaaa, fik hurtiger svar end lovet !

De skriver:
Vi udbetaler et engangsbeløb som dækning for at din erhvervsevne er blivet varigt nedsat til 1/3.

Engangsbeløb x-antal kr.

Afgift 40% x-antal kr.

Vi fortsætter de løbende udbetalinger og præmiefritagelse !

Har så et spørgsmål ????
bliver det medregnet i indtægt, så at hun skal justeres i hendes ftp ( tænker på de 15% af hver 100,- når vi begge er ftp'er ) eller tæller sådan engangsudbetaling ikke med ???

Er i tvivl, da jeg har søgt herinde og fundet mange forskellige svar, som kun gjorde oz mere forvirret - så har i en let forståelig § så smid lige 1 link evt.

Det er en pensionsordning igennem tidliger firma som udbateles hvis det har noget at sige !!

Rart at noget endelig lykkes !!!

Og skal de være på en kreditorbeskyttet konto ??? vi har kun en lille banklån, ellers skylder hun ik noget - jeg skylder derimod noget børnebidrag, som de inddriver gennem lønindholdelse ! vi er ikke gift så de kan vel ikke kræve at hun skal betale min gæld - eller hva ???
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 18:24   #6
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
Dejligt for jer - at der nu kan blive mere ro på for jer :-)

ville helt sikkert sætte dem på kreditorbeskyttetkonto - ihvertfald hvad jeg er rådet til af advokat...
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skal man betale am bidrag på sygedagpenge? Sanne33 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 07-11-2012 13:37
Skal man betale til a-kassen, når man er på efterløn ? Børge Alt det andet 4 06-04-2011 23:22
Skal kommunen betale psykolighjælp felikse Alt det andet 6 20-11-2010 12:29
ervervsevnetabserstatning???????skal jeg betale tilbage Heidixxx Alt det andet 10 09-10-2009 15:24
Skal kommunen betale???? lena Fremtiden for fleksjob og førtidspension 15 19-02-2009 02:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension