K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-10-2013, 17:13   #41
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er jo ikke til at vide om vi er der....eller der....det ville kræve nogle afgørelser fra kommunerne i denne slags sager....

Man kan jo håbe at det forholder sig sådan at hvis man har fået sin pension i et eller andet årstal og at der der var gældende at man fik en pension hvis man kunne arbejde mindre end 10 timer....at det så var dette de ville gå ud fra hvis det kommer til en afgørelse....

Men der står jo ikke kun at det er hvis en borger har fået det væsentligt bedre......der står også at hvis man kan blive selvforsørgende herunder i et fleksjob...

De har jo givet dem selv en hel del muligheder for at afprøve dette....

Hvis man kigger på det de har skrevet i lov om social pension

Citat:
§ 43 a. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at retten til førtidspension efter § 16 skal være hvilende.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at førtidspensionen inddrages i tilfælde, hvor pensionisten ikke medvirker til de nødvendige undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, optræning eller andre foranstaltninger, der må antages mere varigt at kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt.

§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.

Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.

Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=158074#Kap6

I ovenstående lov henviser de til kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område som taler om hvad de må og kan forlange af borgerne i forbindelse med at de enten søger eller får førtidspension..

I kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område står der følgende:

Citat:
§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om

1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og

2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.

Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...d=158024#Kap3a

Der står en hel del mere men det må man selv læse...

Men som jeg læser dette....ja så kan de hvis de bliver i tvivl om nu man kan arbejde lidt eller muligvis blive selvforsørgende i et fleksjob.....forlange en hel den af en....herunder behandlinger, indlæggelse og en hel del mere....altså igennem hele møllen igen igen..

Men det er jo slet ikke sikkert at de vil handle sådan så man måske kunne tro de ville...

Det kan jo godt være at de har mere end rigeligt at lave med alt muligt andet end at gå efter folk der har fået en pension...

Det kan man i det mindste håbe på...

Man skal bare være opmærksom på at de har mulighederne ifølge diverse love...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 22:21   #42
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Man kan jo håbe at det forholder sig sådan at hvis man har fået sin pension i et eller andet årstal og at der der var gældende at man fik en pension hvis man kunne arbejde mindre end 10 timer....at det så var dette de ville gå ud fra hvis det kommer til en afgørelse....

Men der står jo ikke kun at det er hvis en borger har fået det væsentligt bedre......der står også at hvis man kan blive selvforsørgende herunder i et fleksjob...
Som jeg læser det, så hænger de to sætninger sammen, og skal læses i en sammenhæng.

Det gør jo en stor forskel, at der står "som medfører" (fremhævet med lilla), og ikke f.eks. "eller".

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
"§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.
Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.
Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes. "
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 23:02   #43
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg tror at jer der får pension kan tage det roligt lidt endnu,for lige nu ser det ud til at man har travlt med at finde små jobs til dem på flex.

Som jeg forstår det så kan komunerne finde eks. 3 timer i det offenlige til en flexer og slippe med at betale de få timer til løn og så betaler staten resten.

når der er fundet småjobs nok ,så finder staten nok ud af det er for dyrt og så kommer der nok en ny reform så pensionerne får de ikke tid til at pille ved .
Det bare mit gæt.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 23:56   #44
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Det tror jeg desværre ikke.
Regeringen har lige fra starten været klar over mange permanent ville ende på ledighedsydelse , frem for de bedre aflønnede fleksjobs de var blevet stillet i udsigt.

EDIT

Ah.. Jeg misforstod dig.Du får sikkert ret.
Der er store besparelser for kommunerne at hente.

Citat:
Glostrups beregninger viser, at kommunekassen årligt vil spare lidt over 66.000 kr. pr. 5-timers fleksjob, kommunen opretter, hvis det gives til én, der har gået ledig i 18 måneder. Besparelsen for et 10-timers fleksjob i kommunen er markant mindre, nemlig godt 19.000 kr. årligt.
Arbejdsmarkedschef i Fredericia, Mogens Bak Hansen, er som udgangspunkt enig i regnestykket, men understreger kraftigt, at det er for snæver en tankegang.
”Kommunaløkonomisk set er der et incitament til at skabe kortvarige fleksjob.

http://agenda.dk/2013/09/fleksjobfinte-giver-millioner/

Sidst redigeret af halse; 22-10-2013 kl. 00:11.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension