K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-11-2009, 19:45   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Vedr. Ens egen læges rolle og vurdering i pensionssag, samt status fra psykiater.

Hej,

Lægekonsulenten i min pensionssag har bedt om status attest fra min psykiater, samt status fra egen læge. Vedkommende i kommunen, der har sat indhentning af disse info. igang er ikke min sagsbehandler, hun stoppede kort efter lægekonsulenten kom med sin "mellem vurdering" og krav.

Efter flg. har jeg fundet ud af at min psykiater og læge er blevet udbedt de samme oplysninger!!. Lidt dobbelt arbejde. Jeg har ikke brugt min egen læge ret meget under min sag, så da min status attest fra min psykiater lige er lavet, så vil jeg tage denne med til egen læge.

Hvad er jeres erfaring med egen læges rolle i ens pensionssag ?. Jeg kender min læge, men har ikke overrrendt ham, da jeg har min psykolog og psykiater. Og hvad er jeres vurdering iøvrigt med en status som flg. fra min psykiater. ??.


STATUS

Som svar på anmodning af 27. oktober 2009 kan følgende anføres.
Jeg har haft kontakt med patienten siden april 2009. Der er i juni udfærdiget en speciallægeerklæring ved en kollega, denne antages bekendt.
Patienten er en overordentlig pligtopfyldende og ærekær person, som i mange år har haft krævende arbejdsfunktioner. Hun har i disse været tilbøjelig til i stor udstrækning at forglemme sig selv og sine behov. Hun kan beskrive hvordan hun i disse arbejdsfunktioner er blevet ”udnyttet” til det yderste fordi hun aldrig har kunnet sige nej og sætte grænser. Det har samtidig dog været lystbetonet og givet hendes selvvære og selvfølelse et løft. Hun er på samme tid skrupuløst samvittighedsfuld og ængstelig, og må i den henseende siges at have en noget forstyrret personlighed.
Situationen med dette ekstremt arbejdsomme liv havde en acceptabel, men stadig mere skrøbelig balance i en del år. Da hendes to børn kom til synes denne balance imidlertid ikke længere at kunne opretholdes. Det krav, som livet som udearbejdende moder til efterhånden to børn stillede, betød at hun efterhånden udviklede tiltagende belastningssymptomer, der nu er blevet kroniske i form af generaliseret angst med somatiseringstendens. Denne udvikling skal ses i lyset af den nævnte personlighed. Der har tidligere været luftet muligheden af en opmærksomhedsforstyrrelse. Det er korrekt, at patienten til tider er meget talende og kan være noget ufokuseret i samtaler. Dette skyldes nok snarere den nævnte angsttilstand, der også kan give en lidt hektisk fremtoning.
Diagnoserne er således:
Generaliseret angst
Somatisering
Personlighedsforstyrrelse blandet type.
Hendes aktuelle funktionsniveau er ringe. Hun formår omtrentlig at får en hverdag til at hænge sammen, men har til sin egen sorg måttet opgive at have sine børn hos sig. De opholder sig nu fast hos faderen.
Det er vanskeligt at pege på et skånebehov, idet hun faktisk kun formår at deltage i et par timers aktivitet på en nærliggende rideskole op til to gange om ugen.
Af samme grund er det ikke sandsynligt, at hun ville kunne medvirke til et afklarende eller opkvalificerende tilbud: Hendes holdning/personlighed er sådan, at hun sandsynligvis vil sige ja til stort set alle krav, men der vil være en betydelig risiko for forværring i hendes tilstand.
bHun har gennem mere end ½ år fulgt den samme psykolog der arbejder kognitivt. De har et fornuftigt samarbejde og patienten synes at profitere af forløbet. De mødes ca hver 14. dag. Det forekommer ikke sandsynligt at andre tilbud skulle have bedre effekt
Som tilstanden ser ud i dag og som den har udviklet sig, forekommer det lidet sandsynligt at patienten inden for de næste år skulle blive i stand til at indtræde på arbejdsmarkedet. Om hun på sigt (dvs. om flere år) skulle have genvundet en balance, der tillader hende at genoptage en vis erhvervsfunktion, er umuligt at afgøre nu, men noget sådan kan naturligvis aldrig ganske udelukkes.

SLUT


Denne status kan være meget udslagsgivende for om jeg får pension, den er sendt til kommunen, jeg nægter flere arbejdsprøvninger, og ved kun at de mangler status fra min egen læge, samt journal fra en indlæggelse på psykiatrisk skade stue i marts i år.

Hvad syntes I ??. Sagsbehandleren er ny og vil sikkert gøre alt for at jeg ikke kommer på pension, men jeg kan ikke mere. !!!! Jeg syntes desværre at den sidste bemærkning i status attesten er lidt tvivlsom og udtalelserne knap så kraftige som de har været fra min psykolog og psykiaterne der lavede special lægeerklæringen til kommunen.

Ser frem til kommentarer og råd.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2009, 19:43   #2
Nillan
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2008
Indlæg: 16
Styrke: 16
Nillan er ny på vejen
Det er godt at du tager statusattesten fra din psykiater med. Jeg ved ikke hvor meget din læge er indsat i din situation, men det er altid godt at skrive tingene ned. Skriv ned hvornår dine problemer begynde, hvilke læger du har haft kontakt med og hvilke behandlinger du har fået og om det har hjulpet.
Skriv her efter hvordan du har det nu, hvad du kan klare og ikke klare. Det er altid nemmere for lægen, hvis han får en resumé og en situationsforklaring, specielt hvis der ligger en lang journal som mange læger ikke gider at læse, og det er ikke altid man lykkes få sagt, hvad man havde tænkt sigat sige. Håber det hjælper dig
Nillan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 07:26   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu skal man jo nok passe på med at tage sorgerne på forskud...

Du kender jo ikke din nye sagsbehandler....så måske hun/han er god nok...det er jo ikke til at vide på forhånd..

Selve rapporten ser fin ud....dog vil jeg give dig ret i at sidste del kan give problemer...i forhold til at dine behandlings muligheder ikke er udtømte...og det skal de jo som bekendt være før man opfylder kravene for en pension...

Det eneste råd jeg umiddelbart kan give dig....det er at du holder din egen læge fuldt opdateret ang dit helbred...fysisk som psykisk...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 09:45   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Nila og Webmaster,

Tak for tilbage meldingerne, det er netop i morgen at jeg skal til min egen læge og fredag skriver han sin vurdering. Han kender ikke meget til min situation og tidligere havde jeg hans partner som læge. Hun var meget bedre men fik desværre sclerose og er stoppet i praksissen. Den læge jeg har nu har det med at neglicere ens syge problemer, men det får han ikke lov til med mig. Sidst jeg var hos ham fik jeg lykke og angst piller på recept og blev kort efter indlagt.

I øvrigt har jeg mailet til min nye sagsbehandler, men har ikke hørt noget. Det er typisk de har aldrig tid til at svare.

Ja det er rigtigt at den sidste sætning er knap så meget til min fordel, hvad angår pension. Spørgsmålet er om kommunen vil vurdere om der kan bruges nogle år på at se i hvilken retning min arbejdsevne går for at se om den bliver bedre !!? Kan de det og så have en på kontant hjælp (som jeg ikke får) i mens?.

Mvh. EE.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob - Egen læges indflydelse ? blæst Spørgsmål ang fleksjob 9 13-08-2013 15:00
Hvor meget vægter status rapport fra egen læge? ladytass Alt det andet 3 09-08-2013 11:39
Den praktiserende læges rolle. ZikZak Spørgsmål ang fleksjob 10 26-06-2013 09:08
Ang. status fra psykiater Stuen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 24-08-2012 07:01
Generel helbredsattest.. egen læges holdning??? schildt Dit og Dat 12 04-06-2008 23:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension