K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2009, 22:35   #1
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Fra det virkelige liv.

Så var jeg ovre ved mit feriebarn (30 år) og tale med hendes sagsbehandler.
Det viste sig at mit feriebarn skal i praktik på et gartneri, med visse skånebehov. Hun videregiver de skånebehov mundtligt til gartneriet.

Det vil hun under ingen omstændigheder kunne holde til mere end en dag eller 2.

Men det korte og det lange er at kommunen har vurderet at hun kan arbejde fuld tid på sigt og der ligger ingen ting der gør at det kan blive anderledes, det var sagsbehandlerens ord.

Jeg udbad mig aktindsigt, spurgte til den speciallæge vurdering det var vurderet på. Den fik jeg og der var ikke skrevet noget til mit feriebarns fordel, fordi han har henvist hende til et sygehus der skal undersøge hende.

Det meldte historien ikke noget om, desuden var alle papirer fra 2007 og så den enkelte udtalelse fra den speciallæge der har sendt hende videre.

Mit feriebarn er massiv ord og talblind og har ikke haft mulighed for at sætte sig ind i sagen og har blindt troet at de lavede en ressourceprofil der var nøgtern og i orden.

Det bragte jeg på banen for hendes sagsbehandler da jeg var der og sagde at jeg kunne se at hun selv tog referat og skrev ned, det har mit feriebarn ikke mulighed for og samtidig skal hun huske alt i hovedet og kan ikke læse. Jeg ramte noget fordi hun så kom på banen med at hun kunne få en mentor 5 timer.

Så spurgte jeg til om hun havde oplysninger omkring hendes massive ord og talblindhed. Det havde hun ikke og jeg fortalte hende hvilket niveau mit feriebarn var på. Så skulle der også pludselig tages en test.

Jeg har oplyst hende om at der ikke står noget i hendes ressourceprofil om at hendes egen læge mener at hun ikke kan arbejde. Hobro sygehus rapport var heller ikke med omkring nogle Røntgen undersøgelser hun har fået lavet der.
De undersøgelser er vi ved at få oversat af en læge så forstår hvad der står og hvordan det skal tolkes.

Mit feriebarn er meget hybermobil og har haft bækkenløsning efter graviditet. Som jeg har skrevet herind før er hun en stærk pige og har været igennem 13 store operationer for læbegane spalte og aldrig har hun pebet. Men denne sag har gjort hende grådhabil og hun har mistet tilliden til denne sagsbehandler./system, det er den 4 sagsbehandler.

Det er utilgiveligt hvad den sagsbehandler ikke har gjort og har gjort. Så nu er vi kørt i stilling og jeg er desværre den type man ikke skal tage fejl af. Jeg vil ikke finde mig i det og jeg gør alt hvad jeg kan for at den sagsbehandler skal forstå at vi ikke er hvem som helst.

Mit feriebarn er ved at overskride den frist for sygemelding på et år. Men hun må da kunne få den forlænget.

Der foreligger heller ingen vurdering på hendes hybermobile led, hvilken tilstand hun er i og hendes prognose/arbejdsevne.

Så har vi gennemgået hele ressourceprofilen og lagt et rettelse til alle punkter.
Det stod ikke andet end at hun var så udadvendt og kompecerede for sin ordblindhed og havde et stort netværk.

I guder hvordan kan man skrive det, pigen har kæmpet hele livet og er total ordblind, det kan man ikke kompencere for i sådanne en situation.

Så det fik vi lige ændret på og hendes ressourceprofil er nu nøgtern og ioverstemmelse med den faktiske virkelighed.

Det tog mig 2 dage af gennemgå dette og nu tager vi en dag af gangen.

Jeg har nu bedt mit feriebarn om at gå til hendes fagforening, jeg kan desværre ikke tage derover i tide og utide og er nødt til at vide hvad hvad der bliver skrevet og hvad der skal opfølges på.

Er det jeres erfaringer at fagforeninger går ind i sådanne en sag.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 23:37   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
rose det kommer desværre meget an på hvilke fagforening det er nogen gør det meget effektiv og andre er nogen I*****R for at sige det mildt ...

Jeg tænker på om ikke man kunne sørge for at det der bliver skrevet bliver tilsendt dig med mail sådan at du kan følge med , at dit ferie barn optager alle møder og sender dig optagelserne ..

Det er simpelthen utroligt hvad man byder folk bare de har lidt forståelses problemer og det er glædeligt at dit ferie barn har dig bare det dog var sådan for alle

Nu du har fået sat sagsbehandleren ind i at dit ferie barn ikke er alene ville det være en rigtig god ide hvis og så frem at der kunne sendes klare signaler til hende om at dit feriebarn ikke er alene i den her kamp, måske du kunne tage en snak med hendes fagforening omkring problemerne med hendes ordblindhed og talblindhed , selvfølgelig med dit feriebarns tilladelse ...

Mere så du kan få en indtryk af om fagforeningen træder til eller om der skal findes andre muligheder
  Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 09:46   #3
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Lige præcis. Jeg slipper hende ikke, og jeg får alt materiale tilsendt.

Intet gør de uden min "samtykke" og vi tager en dag af gangen. Jo at optage det vil også være en idé.

Vi har rettet ressourceprofilen og desværre har hun møde med kommunen som skal lave en ny ressourceprofil, på en dag jeg ikke kan tage derover. Men jeg har bedt hende tage en person med og jeg har sat hende godt og grundigt ind i sagen. Jeg beder så om at få en kopi af den rettede ressourceprofil. Jeg skal nok tjekke op på det.

Du kan tro at denne sag bliver fulgt til ende og jeg gør alt hvad jeg kan for at sagsbehandleren ved at jeg er med på sidelinjen. Det ved hun allerede, da der ligger en fuldmagt hos hende at jeg må ringe og tale for mit feriebarn.

God så, jeg vil være opmærksom på hendes fagforening og må nok ringe selv og sætte dem ind i sagen. Det anede mig nok. Men tit skriver i herinde at man skal gøre brug af fagforening, det har jeg holdt tilbage med indtil nu. Men jeg tager chancen og fortæller fagforeningen at det er vigtigt at det er en der kan varetage vores interesser.

Nu afventer vi alle de lægelige papirer og får dem vurderet/oversat. Samtidid skal hun have en undersøgelse på Himmerland sygehus.
Problemet er at tiden er ved at overskride, de 52 uger og sagsbehandleren vil at mit feriebarn skal i virksomhedspratik på et gartnerri, med henblik på at kunne arbejde fuld tid i fremtiden. De har afgjort hendes sag ud fra en enkelt speciallæge erklæring som ikke har nogen diagnose eller prognose. Men jeg har skrevet til den speciallæge og bedt om det! Dog har han skrevet at hun ikke må få arbejde med tunge løft.

Sidst redigeret af rose; 11-07-2009 kl. 09:51. Årsag: tastefejl og stavefejl.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 09:55   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.773
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Rose.

Dit feriebarn er ikke alene og du har os, så den sag skal nok blive kørt igennem som lovgivningen foreskriver. Du har gåpåmodet så nu tager vi alle det roligt og lægger planer.

Du nævner 52 uger der snart udløber? Hvis det er sygedagpenge så........

Læs følgende: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop og denne.....
http://www.k10.dk/showthread.php?p=66452#post66452

Mange hilsner Peter

Sidst redigeret af phhmw; 11-07-2009 kl. 09:59.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 10:22   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Rose godt at vide at du er der for hende enhver skulle have deres helt egen Rose

Du kender allerede mange af reglerne med det er rigtigt som Peter skriver læs det som han linker til , og ja det er rigtigt at vi anbefaler fagforeningen og det er også det bedste at gøre, jeg kender mange der har fået rigtig god hjælp af deres fagforening men også rigtig mange der ikke har fået noget som helst hjælp , derfor syntes jeg det er godt hvis også de ved at du findes i baglandet ..

Dit feriebarn har krav på at få læst ting op fra kommunen og der er bestemte hjælpemidler som man kan give hende for at komme til at fungere optimalt med sin ordblindhed og talblindhed ...

at hun er ordblind og talblind er ikke nok i sig selv til at få fleksjob , men hvis hun ikke må have tunge løft ja så er det i min verden dybt godnat at sende hende på gartneri...

Samtidig skal i vide at det ikke er ualmindeligt at man siger at praktikken er med henblik på at komme til ordinært job ...

Min veninde har de kørt rundt i div prkatikker på den måde i årevis og til sidst gik det helt galt og hendes helbred der dengang var måske til en fleks er nu ved at blive førtidspensionist og er helt ødelagt psykisk som fysisk ..

Så dit feriebarn skal huske at gøre som du siger , kan hun ikke mere hjem fra praktikken , nært og tæt samarbejde med sin læge , bliv undersøgt for alt hvad der kan tænkes at være og ikke være galt , nu ved jeg ikke lige hvordan hun har det ud over ordblindhed og talblindhed og problemer med tunge løft men kan ikke forestille mig at der ikke skulle være andet ud fra hendes lange sygdoms periode ..

Hvis det er sådan at kommunen vil have hende op på fuld tid og hun kan komme op på fuld tid så er det jo ikke relevant med et ufaglært job da det jo netop er dem der slider op ...

Men måske et job som voksen lærling i stedet for , men det må tiden vise jeg ved i hvert fald at der er mulighed for at hjælpe dem med stærk ordblindhed (har en ven der er flekser med dette og lidt fysisk ) han er netop flekser på 37 timer ...

Har dit feriebarn søgt sådan noget som ordblindecomputer ? heldigvis lever vi i en teknologisk tidsalder og der kommer mere og mere hjælpemiddel til de stærkt ordblinde ...

Held og lykke med det hele , lad os vide hvordan det går ...

Kig lige her http://www.ordblindeinstituttet.dk/?pid=43

Med en sådan ville mange af hende problemer være løst da hun vil kunne bruge den til også at læse sådanne ting som kommunen skriver PÅ STEDET
  Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 10:44   #6
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Godt så, jeg har printet Stop af sygedagpenge ud, så er det på plads!, tak.

Mit feriebarn har været igennem tale og høreinstitut og fået alle tænkelige hjælpemidler med hensyn til hendes massive ordblind og talblindhed. Jeg har haft hende til alternativ test også her hvor jeg bor. Alt tænkeligt er gjort. Jeg har dog hørt at de i England kan noget vi her i Danmark ikke kan.

Vi er igang med at indhente aktindsigt i de undersøgelser hun har været til.

Hun har en skævhed i ryggen, den er ligesom et s, men jeg vender tilbage når den rigtig tolkning er på plads. Vi ringer på mandag til en læge der kan oversætte, hospitalet har henvist os til det i fredags. Men kunne dog sige at der var noget i den rapport. Så nu ser vi.

Jeg tager fat i hendes læge når hun kommer hjem fra ferie og finder ud af hvor hun står i forhold til mit feriebarn prognose.

Jeg bad mit feriebarn om at stille sig med strakte ben og så sætte håndfladerne på gulvet, det kunne hun uden problemer og fingrene kunne komme helt ned til håndleddet. Så noget siger mig at hun er meget hybermobil og hendes bækkenløsning har gjort noget ved hende. Hun har førhen været instruktør i gymnastik. Det kan hun ikke længere.

Hun har oversættelse programmer, men kan ikke skelne ord fra hinanden, det er virkelig massiv ordblindhed. Hun har heller ikke en afsluttende eksamen fordi hun har gået på specialskoler.

Men det er den dejligste pige der beriger så mange mennesker og tager sig godt af sin familie, har 2 små børn og har aldrig set sig selv som en stakkel.

Det er først nu hvor det er så aktuelt med de ressourceprofiler og alt dette her, der har gjort at hun føler sig anderledes og er ked af at hun ikke kan mere.

Men jeg har fortalt hende at der ikke findes mange mennesker med hendes gå på mod og som er så dygtige som hende til at håndtere livet og få noget godt ud af det. Hun elsker musik og livet som sådan.

Sidst redigeret af rose; 11-07-2009 kl. 10:48. Årsag: tastefejl
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 11:52   #7
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Du kan også sige til hende, at det ikke kun er hende, der føler sig magtesløs i forhold til ressourceprofilen. Jeg har en universitetsuddannelse, men jeg er altså også stået af i forhold til mange af de papirer, jeg har fået fra kommunen, og den labyrint af paragraffer, man selv er nødt til at finde. Meget af det er også skrevet i småsort kancellisprog, og når man er syg, har man jo ikke altid det helt store overskud. Jeg har f.eks. været helt afhængig af min mand for at få læst og forstået det hele.

Det er godt, at hun har dig, og ikke mindst godt, at hun lader til at have et stort livsmod. Held og lykke med det hele.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 15:02   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.773
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Rose.

Du nævner at dit feriebarn har noget med at ryggen er som et S. Samt at hun skal arbejde på et gartneri. Fint nok.

Jeg tænker: Ryg som et S lyder som skoliose etc.

I forbindelse med aktindsigt skal du huske at søge om aktindsigt i ALT, også fra tidligere hospitaleindlæggelse, operationer, speciallæger, røngtenbeskrivelser, læger udover hvad kommunen har. Med andre ord ALT skal ligge i sagsmappen.

Hold orden i alle disse papirer for der kommer mange. Når du først har fået dit overblik skal du sørge for at ALT kommer til kommunen. Først der kan der træffes de rigtige afgørleser.

Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 19:13   #9
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Hej Peter

Tak, og der er pinlig orden i alt og vi indhenter alt hvad der er.

Jeg tænker at kommunen har truffet afgørelsen af at mit feriebarn på tyndt grundlag.

Mit feriebarn skal i praktik for at blive afprøvet i det gartneri, men kommunen siger samtidig at intet taler for at hun ikke kan vende tilbage til fuld tid.

Hvad med den henvisning til sygehuset som skal lave en udredning, det er speciallægen som har henvist hende og den samme speciallæge som kommunen har bedømt sagen ud fra. Så kan man vel med god grund sige at hun ikke er udredet.

Jeg vender tilbage med nogle diagnoser/prognoser mv. alt efter hvad der måtte være.

Mange tak til alle.
Kærligst Rose
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 22:23   #10
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Fra det virkelige liv

Så går turen igen til Jylland, jeg tør ikke overlade Ressourceprofilen til mit feriebarn. Så jeg har bevæbnet mig med alt det i har hjulpet mig med og lidt mere.

Der er nogle lægelige papirer der endnu ikke er nået frem, ved mødet på torsdag hvor der skal skrives en ressourceprofil, men det må vi jo så bare få noteret.

Jeg forstår ikke helt hvorfor mit feriebarn skal have lavet denne profil, når de har afgjort at hun skal i praktik på det gartneri. samt der intet er til hindring for at hun på sigt kan komme i fuldtidsarbejde.

Men under alle omstændigheder har vi sammen lavet så mange rettelser til den gamle ressourceprofil så den holder ikke mere, den er også fra 2007.

(Men hvorfor har de ladet hende gå så længe sygemeldt uden at lave en ny?, hun når snart grænsen for de 52 uger sygemelding.

Hvorfor sender de hende ud?, og så laver en ny ressourceprofil bagefter?,

Det må jeg finde ud af!

God nyhed, min søn er i dag blevet pilot en barndomsdrøm han bare måtte have opnået. Han skal dog ikke bruge den uddannelse lige nu, da han skal på en anden spændende mission.

Sidst redigeret af rose; 13-07-2009 kl. 22:30.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hypermobilitet - historier fra det virkelige liv?? hboegelund Dit og Dat 162 21-02-2012 22:55
Fokusér på de virkelige skurke Trold Skal kommuner ikke overholde loven? 4 08-08-2009 22:23
Succes historie fra det virkelige liv :-) perbeer Dit og Dat 7 12-03-2009 00:03
en historie fra det virkelige liv. annette Dit og Dat 4 13-01-2007 12:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension