K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-04-2009, 00:21   #1
camilla heyn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2008
Indlæg: 24
Styrke: 17
camilla heyn er ny på vejen
kan man klage over sin sagsbehandler/forløb ?

Hej K10!!
Jeg har af flere omgange skrevet her inde på siden, når frustrationerne bliver for store, og nu er det ved at være tid igen.

Min kæreste er ved at blive visiteret til fleksjob, og har været i gang med forløbet i ca. 12 mdr. Det er som jeg kan læse ikke så lang tid at vente, men vi synes alligevel tingene trækker ud i alt for lang tid.
Eksempelvis fik vi at vide i slutningen af oktober at der skulle laves en speciallægeerklæring omkring min kærestes rygproblemer. Der forefindes allerede en statusattest og en specifik helbredsattest. Men fra at få at vide at der skulle ligge en speciallægeerklæring, til brevet om en tid til speciallægen, gik der næsten 5 måneder. !!??!! - er det normalt ??

Min kæreste er tilknyttet et projekt i Næstved Kommune for unge kontanthjælpsmodtagere, og brevet med tid til speciallæge kom sjovt nok en uge efter min kæreste havde henvendt sig til den overordnede på projektet om hvad der skete i sagen. Den overordnede kontaktede så min kærestes sagsbehandler, og fik at vide at henvisningen var sendt i udbud efter kommunens regler. Men det virker da pudsigt at der kun lige går en uge efter den henvendelse. ??!??

Min kæreste er ydermere i et praktikforløb på en social og sundhedsskole, som pedelmedhjælper. De er rigtig glade for at have ham på skolen, og snakken er gentagne gange faldet på at skolen ønsker at ansætte min kæreste i fleksjob, så snart han har fået tilkendt fleksjob. Dette er blevet skrevet til sagsbehandleren i flere omgange, og der er inden for det sidste år sendt 8 opfordringer fra kontaktpersoner fra kommunens projekt til sagsbehandleren om at det anbefales at min kæreste får fleksjob, tilsyneladende uden nogen effekt.

Vi har netop skrevet den ansøgning om aktindsigt der ligger her på siden, og afleverer den straks efter påske.

Hvor mange flere erklæringer og attester og dokumenter kan vi forvente der mangler ? - Hvor lang tid kan vi forvente der går ?? Hvordan skal vi forholde os til at sagsbehandleren overhovedet ikke virker til at reagere på noget som helst ??. Min kæreste skrev for kort tid siden til sin sagsbehandler at han ønskede at få tilsendt en kopi af speciallægeerklæringen, og fik så et svar på e-mail som lyder:" Jeg skal prøve og huske det, ellers må du minde mig om det ved et møde".
Kan en sagsbehandler tillade sig at sige det ?? - undskyld, men det kan da ikke være min kæreste der skal være sagsbehandlerens personlige kalender!?! - Jeg ved godt der sikkert er rigtig mange arbejdsopgaver og stress og alt muligt - men!?!?!

Det var mange spørgsmål, og jeg er i tvivl om hvorvidt det overhovedet er forståeligt, men jeg har siddet hele aftenen og forsøgt at læse forskellige retningslinier osv. og nu har jeg efterhånden givet op.

Jeg håber nogle kan hjælpe.

På forhånd tak

med venlig hilsen Camilla
camilla heyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2009, 03:11   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nu har jeg "grublet" lidt over, hvad jeg kunne svare dig.

1. Du skriver til din kommune, at du gerne vil vide, hvor lang sagsbehandlingstiden er på din fleksjobansøgning. Jeg har tjekket her på siden (sagsbehandlingstider i de forskellige kommuner), og nu virker linket ikke mere til din kommune. Og der står KUN, at man kan forvente svar på en henvendelse i løbet af ti dage osv., men ikke nogen konkret tid på hvert enkelt sagsområde. Det SKAL der stå.

2. Du kan kontakte borgerrådgiveren i din kommune, som kan hjælpe dig med en klage.

3. Du kan, når du synes, der er gået for lang tid, betragte det som et afslag på fleksjob, og så klage til Beskæftigelsesankenævnet over, at du ikke hurtigst muligt er blevet hjulpet til selvforsørgelse på nogen måde... heller ikke i fleksjob.

4. Du kan læse nedenstående, hvor Hjorten har svaret på sagsbehandlingen vedrørende fleksjob:

Citat:
Efter § 70, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (beskæftigelsesloven) kan fleksjob først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov og andre foranstaltninger har været afprøvet for at bringe den pågældende i ordinær beskæftigelse.



Bestemmelsen indebærer, at der alene kan tilbydes fleksjob til personer, når det f.eks. gennem arbejdsprøvning og revalidering er konstateret, at personen har en så væsentlig og varig begrænsning i arbejdsevnen, at der ikke er mulighed for beskæftigelse i et ustøttet job.



Formålet med arbejdsprøvning er at få fastlagt, hvor meget personen med sit helbred og sine ressourcer kan arbejde, samt hvilken type af arbejde personen kan varetage, så kommunen får grundlag for at tage stilling til, hvilken indsats der er behov for. Nedsættelsen af arbejdsevnen skal vurderes i forhold til ethvert erhverv, da personen skal have det job, hvor personen kan bruge sin arbejdsevne bedst muligt.



Det er kommunen, der ud fra en helhedsvurdering af borgerens ressourcer og begrænsninger træffer afgørelse om, hvorvidt personen er berettiget til et fleksjob. De lægelige oplysninger indgår som et delelement i kommunens samlede beslutningsgrundlag.



Der er ikke i lovgivningen fastsat præcise retningslinjer for hvor lang tid, behandlingen af en sag må vare. I henhold til retssikkerhedsloven skal kommunen dog behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.



Kommunen skal endvidere fastsætte en generel frist for, hvor lang tid der må gå, inden kommunen træffer en afgørelse. Fristen fastsættes afhængigt af sagstype eller sagsområde. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal borgeren skriftligt have besked om, hvornår borgeren så kan forvente en afgørelse.



I nogle tilfælde kan man forudse, at der skal fremskaffes en del oplysninger, inden sagen er klar til afgørelse. I sådanne tilfælde er det ikke muligt at sige noget sikkert om, hvor lang tid der vil gå, før der træffes en afgørelse. Det kan bl.a. være tilfældet i sager om fleksjob. Kommunen kan i disse tilfælde oplyse borgeren om, hvor langt sagen er, og at afgørelsen ikke kan træffes, før oplysningerne er fremskaffet.



Samlet set har Doris Madsen på tidspunktet for henvendelsen været i arbejdsprøvning i lidt over 4 måneder. Det er kommunen, der tilrettelægger arbejdsprøvningen og som ud fra en konkret vurdering træffer beslutning om varigheden af arbejdsprøvningen.



Klage over sagsbehandlingen, herunder klage over den tid, der medgår til behandlingen af sagen, kan indgives - som det allerede er sket i denne sag - til borgmesteren, der er den øverste ansvarlige for kommunens forvaltning. Klager over kommunens afgørelser i jobcenteret kan indenfor fire uger indbringes for Beskæftigelsesankenævnet.





Venlig hilsen









Claus Hjort Frederiksen
http://www.ft.dk/samling/20081/almde...330/663215.HTM

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2009, 13:25   #3
camilla heyn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2008
Indlæg: 24
Styrke: 17
camilla heyn er ny på vejen
Tusind tak for hjælp - jeg må se om jeg kan hitte rede i det - jeg synes virkelig det hele er uoverskueligt strikket sammen..... men der er jo nok en mening med det.

Min kæreste har netop fået forlænget sin praktik i 6 mdr. - det kan vi vel så tolke som om kommunen ikke er sikker på hvorledes hans arbejdsevne er..... det er da bare underligt når han nu har været i praktik det samme sted, i samme stilling i 5 sammenhængende mdr., hvor den første måned var 4 timer dagligt, og herefter nedsat til 3 timer dagligt.... vi føler det efterhånden lidt som om at en forlængelse af hans praktik blot er et forsøg på at skubbe en afgørelse længere ud i fremtiden. Det er nok mest frustrerende fordi hans nuværende praktiksted så gerne vil ansætte ham når afgørelsen er faldet - fleksjob hænger alligevel ikke på træerne.
Når nu påskeræset har lagt sig, må vi se hvordan vi griber det an- i hvert fald mange tak

-Camilla
camilla heyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2009, 13:27   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan også "tale" med Razmo om det.

Han bor i samme kommune.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2009, 12:06   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Du kan også "tale" med Razmo om det.

Han bor i samme kommune.

Ja... må guderne forbyde det
  Besvar med citat
Gammel 12-04-2009, 13:22   #6
Lilli Susanne
Elsker at være her på K10
 
Lilli Susannes avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2009
Lokation: tilflytter til Slagelse
Alder: 67
Indlæg: 68
Styrke: 16
Lilli Susanne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Ja... må guderne forbyde det

Er Næstved ,så lad Endelig være at tilflytte Ny slagelse kommune,

Her vil man prøve at umyndigøre jer
Lilli Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2009, 13:27   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lilli Susanne Se meddelelser
Er Næstved ,så lad Endelig være at tilflytte Ny slagelse kommune,

Her vil man prøve at umyndigøre jer
Tror ikke der findes en kommune i hele landet der ikke har brodne kar i disse tider... det skulle da være meget underligt hvis det var tilfældet, og i så tilfælde vil jeg gerne vide om de har nogen lejeboliger til leje til rimelig betaling

Men ja... mange sagsbehandlere har en tendens til at klientgøre borgeren desvære... kun en løsning i det tilfælde; klag!
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Klage over sagsbehandler Jutta1502 Alt det andet 2 07-02-2013 11:32
Klage over sagsbehandler Teletrold Alt det andet 6 27-10-2011 10:18
klage over sagsbehandler MissChar Alt det andet 7 31-01-2011 22:07
Klage til sagsbehandler og ? Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 13-08-2010 10:20
Klage over sagsbehandler. SoLost Alt det andet 10 11-06-2010 22:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension