K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2011, 08:06   #21
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis man er på kontanthjælp og samlevende, tager de ikke en krone fra kontanthjælpen, da man ikke har forsørgerpligt på kontanthjælp som ugift. korrekt

Er man gift, modregner de i kontanthjælpen. Men de fjerner den ikke, med mindre ægtefællen tjener kassen. ...jep...deraf de 29600
Er man samlevende på førtidspension, så gælder forsørgerpligten pludselig
samlevende m 1 ftp + 1 konstanthjælp uden unger får netto 18 -20 lange tilsammen

det er rent regeringsspin, ikke andet - et patetisk forsøg på at vildlede en hel befolkning
"man" mener jo pr definition at alle der ikke arbejder er dovne
"man" mener også at alle der ikke kan arbejde er svindlere

husk hjorten "der findes ikke syge på kontanthjælp" - lystløgner
beklageligvis er denne svada fra bror hjort fastslået som et fakta hos div ministerier..............................
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 10:59   #22
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man glemmer/undlader, at disse tal gælder for 1.000 på kontanthjælp.(tal fra beskæftigelsministeriet).

Herudover glemmer/undlader man, at kontanthjælpen bortfalder, hvis man nægter arbejde!

Herudover glemmer>/undlader man, at flertallet(om ikke alle)de 1.000 på kontanthjælp, hvor dette gælder, måske er uarbejdsdygtige!

Herudover undlader man, at de resterene ca.130.000 andre på kontanthjælp, ikke er i denne situation, og forholdende er derfor helt anderledes.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 12:41   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hammershus Se meddelelser
Helenekr (citat):
"Enig LUM, synes også førtidspensionen trænger til et løft, dog synes jeg ikke at jeg personligt trænger til et løft da min samlede indkomst er høj. Men jeg synes at dem der KUN står med førtidspensionen burde få et løft, så her kunne man måske også kigge på den samlede indkomst inden man evt giver løftet........"

Så kan det vel ikke mere betale sig at forsikre sig mod f.eks. erhvervsevnetab gennem en arbejdsgiveradministreret pensionsordning. Jeg bliver i dag modregnet udbetaling fra en sådan ordning, (beløb udover bundfradraget på ca. 60.000kr årligt med først 40% i skat, derefter 30% af bruttobeløbet. læg de 2 tal sammen, træk det fra 100% og se, hvor lidt jeg har ud af at have været med i en tvungen pensionsordning).
Altså tror jeg, at mange vil prøve at undgå at skulle indbetale sine surt tjente kroner til en sådan ordning, hvis førtidspensionen generelt vil få et løft for personer, der kun har deres førtidspension.
Guleroden, som jeg nævnte før, (de penge der bliver i overskud efter træk af skat og modregning af beløb udover bundgrænsen på de ca. 60.000kr årligt), vil forsvinde og ingen gider da selv spare op eller forsikre sig længere.

For øvrigt er det jo i forvejen sådan i dag, at har man udbetalinger udover førtidspensionen, det være sig samlevers indtægt eller anden indkomst, så bliver vi modregnet, så vi får mindre i offentlig førtidspension end pensionister, der ikke har ekstra indkomst.
Så det du efterlyser eksisterer vel egentlig allerede.

Eller har jeg helt misforstået det?
Nej-nej, jeg skriver om den ekstra indtjening man pr automatik får når man har børn, som jeg synes er høj. Det svare jo inkl boligsikring til en ekstra pension om måneden i mit eget tilfælde med 3 børn. Det ville være at stramme den en kende, at give mig et ekstra løft set i lyset af, at andre har meget mindre fordi de netop ikke har børn.
Mit tilfælde gør, at jeg har 144.000 kr mere om året at rutte med, end dem der ikke har børn.

Så selvfølgelig under jeg dem uden børn et ordenligt løft. De skal jo ikke straffes med beregninger for førtidspensionister med børn. Lige som det nu er sket for kontanthjælpsmodtagerne

Og fordi jeg selv sidder lunt og trygt, kan jeg jo godt tale på vegne af dem der ikke sidder så godt og trygt i det, selvom det er blevet så moderne at KUN tænke på sig selv.
Og der kommer jo også en dag, hvor jeg selv kun kommer til at stå med førtidspensionen, så min tryghed vare jo ikke evigt!!

Forsikringer er godt og jeg vil tro det kan betale sig. Selv er jeg ikke forsikret og ved ikke en pind om forsikringer - andet end alm indboforsikring og dyrenes forsikringer i Dyrekassen

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 12:58   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hammershus Se meddelelser
Helenekr (citat):
"...Men sådan som reglerne er nu, så er der særlige tilfælde hvor det bedre kan svare sig at blive skilt og bo hver for sig, og hvor et par på kontanthjælp skal op og tjene omkring 35.000 kr for at det kan svare sig at arbejde....og så mister de alligevel friplads, boligsikring mm. Og skal måske snare op og tjene omkring de 40.000 kr for at kunne mærke en forskel...."

Hvor har du dog de tal fra? Det må da vidst stå for din egen regning.
I disse tider med den meget omtalte fattigdomsdebat, og skævvridning af samme, synes jeg måske, man skal være lidt varsom med at komme med sådanne påstande, da det bare bringer gryden yderligere i kog hos modstanderne af bl.a. ophævelsen af kontanthjælpsloftet.
Men de tal kan du selv slå op, sådan ser økonomien ud for et par på kontanthjælp med to børn ud.
Men de har ikke i beregnet 2 insitutionspladser, hvilket jo gør at man kan lægge omkring 5000 kr oven i de 29.000 kr.

Og hvor meget skal det par så tjene for at det kan betale sig at arbejde??
Jeg vil tro det præcis er 35.000 - 40.000 kr. Brutto. Så skal deres Netto udbetaling så blive mere end de 29.000 kr.....

Du kan google tallene ved at skrive kontanthjælpssatser 2011, kontanthjælpsregler mm.

Men IGEN de tal fjerner stadig fokus fra dem, som kun har 8000 kr om måneden. Og det er som altid min hjertesag at påpege at der stadig sidder folk med en lav kontanthjælpssats og som ikke kan få enderne til at mødes på en særlig gunstig måde.

Men hvornår er man så fattig??

Er det når man har 29.000 kr om måneden? par m 2 børn.

24.500 kr om måneden? førtidspensionist m 3 børn

16.000 kr om måneden? kontanthjælpsmostager m 1 barn

Eller 8000 kr for en enlig kontanthjælpsmodtager uden børn???

Eller 10.200 kr enlig folkepensionist.

Jeg har en indre skala hvor jeg har en fornemmelse for, hvornår man er fattig, den ligner måske ikke jeres vurdering af fattigdom men i ovenstående har jeg en klar fornemmelse for, hvem der må sidde meget hårdt i det når husleje, El osv er trukket fra beløbet.....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 14:06   #25
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
helenekr du glemmer helt dem på starhjælp og brøkpension i dine tal.

Nok kan man sige at en del på KHJ/ægtefældeforsørgelse er fattige, men de 2 grupper der, det er hovedrystende.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 14:34   #26
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nej-nej, jeg skriver om den ekstra indtjening man pr automatik får når man har børn, som jeg synes er høj. Det svare jo inkl boligsikring til en ekstra pension om måneden i mit eget tilfælde med 3 børn. Det ville være at stramme den en kende, at give mig et ekstra løft set i lyset af, at andre har meget mindre fordi de netop ikke har børn.
Mit tilfælde gør, at jeg har 144.000 kr mere om året at rutte med, end dem der ikke har børn.

Så selvfølgelig under jeg dem uden børn et ordenligt løft. De skal jo ikke straffes med beregninger for førtidspensionister med børn. Lige som det nu er sket for kontanthjælpsmodtagerne

Og fordi jeg selv sidder lunt og trygt, kan jeg jo godt tale på vegne af dem der ikke sidder så godt og trygt i det, selvom det er blevet så moderne at KUN tænke på sig selv.
Og der kommer jo også en dag, hvor jeg selv kun kommer til at stå med førtidspensionen, så min tryghed vare jo ikke evigt!!

Forsikringer er godt og jeg vil tro det kan betale sig. Selv er jeg ikke forsikret og ved ikke en pind om forsikringer - andet end alm indboforsikring og dyrenes forsikringer i Dyrekassen

Du får det til at lyde som om det er ren fortjeneste at have børn :-) Jeg har et barn og var bestemt rigere før jeg fik hende.


Boligsikring kan man også få uden børn. Jeg kan på ren ftp (200K/år) få 2800/mdr med et barn eller 2150/mdr uden barn. Ydermere kunne jeg nøjes med en toværelses hvis jeg ikke havde barn og kunne således spare 2500/mdr i husleje, mindst halvdelen i el, vand og varme.

Friplads: jeg får ca 2400/mdr og betaler selv 1000+transport frem og tilbage på 400/mdr. Havde jeg ingen børn, ville jeg således spare 1400 på daginstitution.

beløbet på ftp er jo det samme uanset børn.

børneydelser ca 4000/mdr inkl faders bidrag skal jo netop dække det det koster at have børn (tøj, mad, fritidsinteresser, udstyr, bleer, transport til samvær, fødselsdage osv osv) og der er for MIT vedkommende ikke overskud - tværtimod får jeg ikke selv nyt tøj, forlystelser, frisør, tandlæge, smøger, mm. som jeg havde råd til før......

vil ikke lyde sur - jeg føler mig meget priviligeret over at have en fantastisk unge, men for mig er det bestemt ikke noget jeg tjener på og jeg har da i hvert fald ikke råd til en til......ville ellers gerne
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 15:11   #27
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
helenekr du glemmer helt dem på starhjælp og brøkpension i dine tal.

Nok kan man sige at en del på KHJ/ægtefældeforsørgelse er fattige, men de 2 grupper der, det er hovedrystende.
Dem har jeg skrevet rigtig meget om i tidligere tråde. Og her nævner jeg også at Joachim B olsen mener at fattige kan bage sig ud af fattigdommen, og her mener han jo netop dem på starthjælp som har et MINUS på 1000 kr om måneden.

Men det ER en svær diskussion, for man må ikke sige man sidder godt i det når man er på fx førtidspension, så bliver folk rigtig gale. Omvendt må man heller ikke klage over man kun har 2000 kr om måneden, for så bliver folk også rigtig gale og siger at det er et overflodsbeløb og at ingen kender til 'reel fattigdom' og henviser til 100 år tilbage i tiden da fattigdommen dér var meget mere reel (klart det var værre for 100 år siden) og man hverken havde varmt vand i hanerne, toilet eller et velfærdssystem. Velfærdssystemet kom jo netop ind, så ingen længere skulle føle sig fattig. Eller i hvert fald skulle have muligheden for tag over hovedet og lidt håndører at leve for....og et sundhedsvæsen der kan træde hjælpende ind. Gratis. Såfremt man bliver syg.

Så sammenligningen er jo totalt ude i hampen.

Men der findes jo folk på overførselsindkomst som sidder godt i det og har mellem 24.000 - 29.000 kr udbetalt om måneden, så hvorfor kan man ikke diskuterer de tal UDEN at blive lidt vred?
Tallene er jo reelle nok og kan dokumenteres krone for krone.
Så selv indenfor samme gruppe af modtagere af overførselsindkomster, hersker der en hvis (men sikker) harme over at nogen tilsyneladende har det godt.
Så hvorfor ikke kunne forstå vreden ude i den bredde befolkning?

Jeg tænker lidt engang i mellem, at hvis der ikke engang er medfølelse og forståelse inden for egne rækker, så er det da klart det heller aldrig kan ske udenfor egne rækker.
For hvis først kontanthjælpsmodtageren og/eller førtidspensionisten begynder at hetze andre kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister fordi de har børn og dermed højere indkomst, så har politikerne folk lige præcis der der vil have dem. Meget af deres spin handler nemlig også om at skabe strid i egne rækker, og det må siges at lykkes dem over alt forventning.....

At jeg kan få verbale øretæver af folk med lavindkomst (arbejde) er forståeligt, men at blive lagt for had af andre i samme båd, har været smerteligt. Smerteligt fordi folk på overførselsindkomster BRUDE vide bedre og BURDE kunne regne ud, at pensionen er den samme, men at billedet kun forandre sig i og med der er børn involveret, og BURDE kunne skelne de forskellige beløb. Men det kan mange ikke. Så selvfølgelig kan den bredde befolkning heller ikke.

Så debatten om de svære tal er en hårfin balance. Som faktisk ikke ret mange kan forstå....hvis vi skal være HELT ærlige.

Men jeg vil til min dødsdag mene, at kontanthjælpssatsen for enlige uden børn, er for lav. Og dermed giver det sig selv, at grupper af brøkpensionister og starthjælpsmodtagere, er endnu mere hul i hovedet.

Omvendt mener jeg, at der også er for mange HØJE indkomster som ikke burde være så høje - og dermed skyder jeg så mig selv i foden, men det føles faktisk ret rart at få det ud.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 15:23   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pandaline Se meddelelser
Du får det til at lyde som om det er ren fortjeneste at have børn :-) Jeg har et barn og var bestemt rigere før jeg fik hende.


Boligsikring kan man også få uden børn. Jeg kan på ren ftp (200K/år) få 2800/mdr med et barn eller 2150/mdr uden barn. Ydermere kunne jeg nøjes med en toværelses hvis jeg ikke havde barn og kunne således spare 2500/mdr i husleje, mindst halvdelen i el, vand og varme.

Friplads: jeg får ca 2400/mdr og betaler selv 1000+transport frem og tilbage på 400/mdr. Havde jeg ingen børn, ville jeg således spare 1400 på daginstitution.

beløbet på ftp er jo det samme uanset børn.

børneydelser ca 4000/mdr inkl faders bidrag skal jo netop dække det det koster at have børn (tøj, mad, fritidsinteresser, udstyr, bleer, transport til samvær, fødselsdage osv osv) og der er for MIT vedkommende ikke overskud - tværtimod får jeg ikke selv nyt tøj, forlystelser, frisør, tandlæge, smøger, mm. som jeg havde råd til før......

vil ikke lyde sur - jeg føler mig meget priviligeret over at have en fantastisk unge, men for mig er det bestemt ikke noget jeg tjener på og jeg har da i hvert fald ikke råd til en til......ville ellers gerne
Jeg har desværre heller ikke et overskud, men omvendt kan jeg heller ikke kalde mig fattig med den samlede indkomst.
Og hvis man begynder at regne ud hvad det koster at have børn, så får man heller ALDRIG råd til det, for det er minus hele vejen igennem økonomisk.
Så det er bestemt ikke noget man 'tjener på' og børn må heller ikke være sådan en slags forretning, de skulle jo gerne komme fordi man har lyst til dem
Men tallene ser store ud på papiret og folk tænker ikke over hvad det reelt koster at have børn. Selv har jeg en større lejlighed og dermed en højere husleje, men når ungerne flytter hjemme fra, så skal jeg flytte med det samme, for jeg har hverken brug for pladsen eller den høje husleje, og skal leve for pensionen og en beskeden boligsikring. Så de ting giver helt sig selv, men pointen er, at det koster mere med mange børn.......
Men igen, folk kan ikke skelne. De ser bare hvad indkomsten er pr måned og bløder voldsomt over det.....

I øvrigt var der også nogle beløb mht børnene, som jeg ikke kunne søge, da mine børn er kunstige befrugtninger - ikke fordi jeg ikke kan blive gravid, men fordi jeg bevidst har fravalgt at have en mand. Vi har også selv betalt for de kunstige befrugtninger 3 stks.
Den ældste har jeg fået via naturmetoden, han bliver 19 i mogen.


Sidst redigeret af Ninja; 18-12-2011 kl. 15:32.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 16:53   #29
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
Jeg er ked af at alle tilsyneladende har glemt "Loft over kontanthjælp"

Jeg og min kæreste, som også er på kontanthjælp, har da aldrig kunnet få boligsikring pga det!

Det er så nemt bare at sætte i bås, men der er altid en historie bag. De sidste måneders debat om fattigdom, har virkelig skadet forståelsen for vores situationer
__________________
*Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du!*

Copyright © - mine indlæg må ikke kopieres eller gengives andre steder.
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 16:55   #30
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
Nu er vores sidste mulighed at skilles pga økonomi, og så kan kommunen så begynde at betale to gange indskud, to gange boligsikring osv......man fatter hat af det system!!!
__________________
*Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du!*

Copyright © - mine indlæg må ikke kopieres eller gengives andre steder.
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Til modtagere af hjemmehjælp i København Kommune L.S. Politik og Samfund 2 10-12-2012 15:16
Jagt på socialsvindlere! buster Politik og Samfund 38 10-05-2011 16:58
Startskud til jagt på ftp! buster Politik og Samfund 22 03-02-2011 12:20
Cavling-modtagere udfordrer Barfoed buster Politik og Samfund 3 16-01-2011 12:31
Så er jagt sæssonen på flekser sat ind Hejdien Politik og Samfund 13 17-09-2010 14:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension