K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-12-2008, 22:32   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hejdien, det første link kan jeg ikke åbne og får denne besked :


helenekr, Du har ikke rettigheder til at komme ind på denne side. Dette kan skyldes en af følgende årsager:

Din brugerkonto har ikke nok privilegier til at se denne side. Måske prøver du at rette i andres indlæg, eller komme ind i ting som kun adminstratorer har lov til?
Hvis du prøver at lave et indlæg, så kan det være at administratoren har lukket din konto eller også har du ikke aktiveret din konto endnu.



De to andre kan jeg så godt komme ind på
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2008, 01:28   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Helenekr det kan jeg godt forstå for det var kun mig der kunne se det he he ..

Noget jeg havde gemt til senere brug men aldrig fået brugt igen..

Men apropo alt det så tager jeg den lige her ...

det der stod var


Jeg havde jo sendt nogle breve til datatilsynet først med en forespørgeles og da de ikke reagerede på den sendte jeg en regulær klage...

jeg har nu fået et svar fra dem af og svaret går så ud på at de helst vil svare mig i telefonen og at de forgæves har søgt mit telefonnummer (mærkeligt at de ikke kan finde mig kreditorer kan he he he ) men men det er jo så meget godt at de ikke har kunne finde mig for jeg ønsker ikke at skulle huske og gengive en sådan samtale ....

hende der har skrevet til mig har sendt mig sit nummer og tid jeg skal ringe til hende...





Spørgsmål til datatilsynet
Citat:


Vi er blevet viden om en firma der opretter ressourceprofiler for kommuner og vi vil spørge ind til hvorvidt det kan være lovligt.

Det drejer sig om et firma der kalder sig Dansk Ressourceprofil.

Som det fremgår på hjemmesiden http://www.danskressourceprofil.dk/index.htm er det et privat firma som tilbyder kommunerne at lave borgerns ressourceprofiler, og sende dem pr mail samt med post.

Dette er os meget i mod som borger der får lavet ressourceprofiler, vi under os hvor vores sikkerhed i dette er henne, et firma som vi øjensynligt skal krænge vores mest detaljeret liv ud til, fordi vi er syge eller på anden måde er inde i systemet.

Hvordan kan vi sikrere os at personfølsomme oplysninger, helbredsoplysninger, sociale forhold, økonomi osv.ikke kommer i de forkerte hænder ?

på omtalte hjemmeside står der

Levering:
Profilen udarbejdes systematisk og overskueligt. Den leveres såvel digitalt via mail eller ønsket medie (fx cd rom/diskette), samt i papirform underskrevet af borgeren og konsulent sammen med eventuelle attester og udtalelser.

der er intet om digital signatur kryptering eller ligende.

Er det i overensstemmelse med datatilsynsloven at man på denne måde kaster folks liv ud , det er jo set før at man har skrevet en forkert adresse på en mail , og så har man hele sit liv lagt til skue ...

Jeg håber at i kan opklare dette for os .

MVH

Brugerne på www.k10.dk
skrevet af xxxx





Spørgsmål og anmeldelse til datatilynet

Jeg har kendskab til private firmaer der ligger inde med personfølsomme oplysninger, det drejer sig om firmaer der ligger inde med oplysninger som optræder i ressourceprofiler, jeg har prøvet at slå dem op inden hos jer for at se hvorvidt de er godkendt inde hos jer på denne adresse http://www.datatilsynet.dk/fortegnelse/index.html.

Kan i oplyse mig om de er godkendt til at ligge inde med og udarbejd personfølsomme oplysninger i registret form af borger.

Hvis de er godkendt hos datatilsynet hvordan kan jeg så se det fremover hvis jeg vil tjekke op på andre firmaer.

Alle firmaerne udarbejder noget der indeholder oplysninger som kommer i strid

persondatalovens § 7 og § 8.

Racemæssig eller etnisk baggrund
Politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning
Fagforeningsmæssige tilhørsforhold
Helbredsforhold
Seksuelle forhold
Strafbare forhold
Væsentlige sociale problemer, f.eks. langvarig arbejdsløshed
Andre rent private forhold, f.eks.
Interne familieforhold og -stridigheder
Selvmord og selvmordsforsøg
Ulykkestilfælde
Andre fortrolige oplysninger

Jeg formoder at hvis et privat firma skal have lov til at ligge inde med sådanne oplysninger om borgerne så skal der vel foreligge en godkendelse hos datatilsynet.



Job inwest

Bjørnemosen 41F 5260 Odense S tlf.2258 7405 eller 6593 1767

http://www.jobinwest.dk/sygedag.htm



Svika

Gammelmosevej 51
2800 Kgs. Lyngby

http://www.svika.dk/svika/subpage45.aspx



Revacenter Syd

Stubbekøbingvej 67
4800 Nykøbing Falster

Tlf: 54 85 96 00
Fax: 54 85 96 01

http://www.revacentersyd.dk/index.php?show=6



Hans Knudsen Instituttet

Glentevej 67-69 - 2400 København NV - tlf.: 3916 2130

http://www.hki.dk/no_cache/bred_erhvervsafklaring/?0=



med venlig hilsen

xxxx




Svar fra data tilsynet



Ved e-post af 15. oktober 2007 og af 17. november 2007 har De rettet henvendelse til Datatilsynet.



Jeg finder, at Deres forespørgsel på det foreliggende grundlag egner sig bedst til telefonisk besvarelse. Hertil kommer, at Datatilsynet har en sagsbehandlingstid på gennemsnitligt 3 måneder på at besvare forespørgsler skriftligt.



Det har imidlertid ikke været muligt at finde frem til Deres telefonnummer, og De bedes derfor kontakte mig telefonisk, gerne på mit direkte telefonnummer 33 19 32 26. Jeg træffes bedst hverdage mellem kl. 9 og 14.


Med venlig hilsen

Lotte Biehe
Fuldmægtig
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
Postboks 9044
1300 København K

Telefon: 33 19 32 00
Direkte: 33 19 32 26
Telefax: 33 19 32 18
Det skal lige siges at jeg aldrig ringede til dem, dels pga jeg ikke kan se problemet med at man svare på en sådan henvendelse på skrift (hvorfor skal det foregår pr telefon) og dels da jeg vitterlig ikke har lyst til at gengive en sådan samtale her når jeg ikke har dokumentation for det ...

derfor besluttede jeg mig for ikke at gøre videre men at vente til jeg selv kom i hænderne på en ekstern aktør og så sende en decideret klage på mig selv og ikke en generel .. men men ikke nogen privat aktør til mig ..


Nu er det jo langt fra første gang vi har diskutteret ressourceprofil her på forum og derfor er mange af de her ting som siges her i tråden også ting vi har beskæftiget os med før...

Nu vil man jo nok når man læser tråden her bemærke at det som Zuza henviser til er en afgørelse fra beskæftigelse ankenævnet og dermed ikke en sm-afgørelse , så derfor syntes jeg det er vigtig at vi også lige får en sm-afgørelse med som slår fast at det er sagsbehandleren der skal lave ressourceprofilen , samtidig er det en god ide at man lige lægger mærke til at det skal være en fremadrettet proces ...

Man kan læse på ast
Citat:
Afgørelse:

Ankestyrelsen ophævede den trufne afgørelse og hjemviste sagen til kommunen med henblik på udarbejdelse af en ressourceprofil i samarbejde mellem sagsbehandleren i kommunen og lønmodtageren.


Ankestyrelsen henviste til, at afgørelse om førtidspension efter pensionslovens § 19 og § 6 i bekendtgørelsen om social pension træffes på grundlag af en ressourceprofil.


Efter arbejdsevnebekendtgørelsen (§ 1, nr. 2, § 6, § 7 og § 8) skal ressourceprofilen udarbejdes af sagsbehandleren i kommunen i samarbejde med borgeren i en fremadrettet proces med henblik på at afdække og udvikle evner hos borgeren, som kan udnyttes til selvforsørgelse.


Da dette ikke var sket, led ressourceprofilen af sådanne mangler, at den ikke kunne bruges som grundlag for en gyldig afgørelse om førtidspension.


Kommunens og det sociale nævns afgørelser var derfor ugyldige, og lønmodtageren var fortsat berettiget til dagpenge.
Hele afgørelsen ligger her Her Bemærk også at den er gældene ..


  Besvar med citat
Gammel 31-12-2008, 04:15   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
MÅSKE skulle der indsættes et link inde hvor man bla kan læse om arbejdsevnemetode/ressourceprofil - eller slet og ret tilføje, at det udelukkende KUN er sagsbehandleren der må udarbejde den.
Der er mange gæster - og brugere, der burde få dette fortalt samtidig med de læser om hvad det egentlig går ud på. Disse vigtige tråde, som denne jo må siges at være, får ikke altid nok opmærksomhed. Blot en ide...........
He he så er du alligevel ikke så opmærksom helene

Hvis du kigger på K10´s forside....til venstre....i boksen "K10 Sider"...

Der vil du finde...et link som hedder "Arbejdsevnemetoden"

Hvis du trykker på det så kommer denne side frem: http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Og vupti...der står alt det du efterlyser
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2008, 13:29   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo-jo web, jeg har selv brugt siden meget! Jeg ved godt den er der...

Tænkte mere om i måske skulle tilføje, at det udelukkende er en sagsbehandler der må udarbejde en ressourceprofil, evt med link til det Zuza har fundet frem til.

Selvom man læser den, så står der jo intet om, hvem der reelt må lave arbejdsevnemetoden/ressourceprofilen.....det kunne måske tilføjes, at det er en myndighedsopgave der ikke må uddelegeres til andre (privat aktør, sig selv, sin læge, en anden mf), men kun ens sagsbehandler.
Den information vil på sigt kunne spare mange for en hjemsendelse af sagen hvis det konstateres at ressourceprofilen er udarbejdet af en 'forkert'...
Hellere forebygge.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2008, 13:35   #15
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg må altså lige spørge igen: Skal hele problematikken om rp'er forstås sådan, at en rp KUN og KUN er lovlig og gyldig, når SAGSBEHANDLEREN har lavet den...??? Og skal det så også forstås sådan, at rp'er, der er udfyldt af borgeren selv OGSÅ er ugyldige...???
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2008, 15:53   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jo-jo web, jeg har selv brugt siden meget! Jeg ved godt den er der...

Tænkte mere om i måske skulle tilføje, at det udelukkende er en sagsbehandler der må udarbejde en ressourceprofil, evt med link til det Zuza har fundet frem til.

He he helenekr jamen så har du ikke læst godt nok for nederst på siden står der og jeg citere

Citat:
Ressourceprofilen SKAL laves af din sagsbehandler. Det er fastslået i en principiel afgørelse af ankestyrelsen.

Se afgørelsen her: Ankestyrelsen: Sagsbehandler skal lave ressourceprofilen

Der skal laves en ressourceprofil ved revalidering og tilkendelse af fleksjob og førtidspension og for folk på sygedagpenge skal dette ske inden et evt sygdagpenge stop.

Når resourceprofilen er lavet, skal du have den til partshøring og godkendelse.

Du har mulighed for at komme med dine synspunkter og rettelser til ressourceprofilen, og disse skal skrives ind i ressourceprofilen.

Sker der nævneværdige ændringer i dit helbred, så skal ressourceprofilen opdateres.

Man kan ikke klage over at der mangler en ressourceprofil i ens sag.

Først hvis der bliver fortaget en afgørelse i din sag, hvor din ressourceprofil ligger til grund, så kan du klage til Beskæftigelsesankenævnet over at ressourceprofilen mangler eller ikke er blevet partshørt af dig som loven siger at den skal.
Der ligger endda link til en ankeafgørelse

Web sidder her i baggrunden og skriger op om at han har et rigtig godt link til en optiker hvis du trænger



Fra mig selv skal jeg lige tilføje at vi så vidt jeg husker har haft det på forsiden ,men web valgte at fjerne det da der i forbindelse med reform og ny flekslov kom usikkerhed omkring hvem der måtte lave en ressourceprofil , der var ude fra bla datatilsynet og beskæftigelse ministeriet at det måtte de private godt , men så måtte de alligevel ikke , og jeg syntes at så længe der ligger en sm afgørelse om at de ikke må og den er gældene ja så skal vi henholde os til det, til det bliver lavet om ... (Hvad det jo nok gør når svendborg kommune går videre med det efter nytår )

Husk også lige at skelene imellem det som Zuza linker til , det er afgørelser fra beskæftigelse ankenævnet og dermed har det ikke nogen lovvirkning , det andet link som står under arbejdsevne vurdering er en sm afgørelse og har derfor lov virkning , så længe der står gældene ud for den, ja så gælder det ..

Men ve mig om ikke svendborg vil prøve at få en ny principiel afgørelse så det er værd at holde øje med... og se om det lykkedes for dem eller ej ...

Risa hvad ang det du skriver...

Hvis du selv har lavet din ressourceprofil og den så er sendt til din sagsbehandler og hun har kommenteret den og du så har parts hørt den, så er den jo lavet i samarbejde mellem jer og er dermed fin nok (sådan er min også lavet ) opdateringen der så er igang er lidt anderledes fordi der er kommet så meget nyt til ...
  Besvar med citat
Gammel 01-01-2009, 03:08   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg skal gi' ham optiker ska' jeg....kan være jeg bare skal tage solbrillerne af så jeg bedre ka' se

lkjfb lkdj lkedn nlekjh kjfhr kr
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2009, 14:58   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation

Nu bliver Christiansborg inddraget i sagen om ulovlige ressourceprofiler.

Det bliver sandelig interessant, for jeg vil æde min hat på, at man kan finde (andre) fejl i samtlige ressourceprofiler, fordi lovgivningen er så indviklet, at det er umuligt at lave en 100 procent korrekt ressourceprofil.

Men nu er det jo andre aktører, der er i fokus i første omgang, så mon ikke, man vil se på de andre ting også.

Læs her sidste nyt om ressourceprofilerne:

Citat:
det socialdemokratiske byrådsmedlem Hanne Klit til at kalde beskæftigelsesankenævnets afgørelse »stærkt bekymrende«, og hun kræver, at Svendborg Kommunes jurister straks kommer på banen

Citat:
Belært af de kedelige erfaringer fra Jobcenter Svendborg vil han sammen med Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører Thomas Adelskov undersøge, om danske kommuner ulovligt har udliciteret andre myndighedsopgaver til private aktører på arbejdsmarkedet.
http://www.faa.dk/article/102849:Fyn...over-jobcenter

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2009, 15:16   #19
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Talking Min hat bli´r også ædt

Gad vide hvor mange penge der bliver brugt på ting og sager der ikke fungerer.

I hvilken automat har de trukket deres eksamensbeviser, hvis de har nogen.

Der må da være nogen i den regering der har bare en lille smule kompetence til at styre landet og dens økonomi

Eller hvad?

Undrende Annasen
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2009, 15:56   #20
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Men nu er det jo andre aktører, der er i fokus i første omgang, så mon ikke, man vil se på de andre ting også.
Et af problemerne har jo været at de kommuner der har overtrådt flest love, også har været dem der har haft de flotteste resultater papirmæssigt og sat op som gode eksempler som resten kunne lære af...
Så hvis man for alvor begynder at grave i lovovertrædelser vil skeletterne vælte ud af skabene som en anden Stein Bagger sag
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansatte presses til ulovligheder - ressourceprofiler zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 6 24-01-2010 16:28
DUKH om Ressourceprofiler - arbejdsevnemetoden zuza Nyt om loven 0 18-04-2008 14:11
Borgerinddragelse i ressourceprofiler zuza Nyt om loven 11 19-02-2008 14:23
ressourceprofiler Flisbeth Alt det andet 4 04-11-2007 00:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension