K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-11-2008, 22:18   #61
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Det her kom i en mail for eet minut siden.




www.retspolitik.dk

Datoen var forkert....

Nyhedsmail er udsendt med NY dato:

Citat:
18. marts 2009 kl. 10-16 i Landstingssalen, Christiansborg - Rettet dato!
Sæt kryds i kalenderen – mere info senere.


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 22:25   #62
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Jamen, så flytter jeg da krydset

Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 23:05   #63
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Lightbulb Er det på Tv?

Er det noget der bliver sendt, så man kan følge med?
annasen
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 10:27   #64
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Hvorfor eksisterer diverse udvalg på Christiansborg, når det eneste de gør er, at indhendte de svar fra ministrerne vi allerede kender, og som er dem vi klager over?

HAR VI INGEN RETTIGHEDER, SOM SYGE/TILSKADEKOMNE BORGERE I DANMARK?
_________________________________________________

Vi har nu fået svar på Deputationsudvalgets møde med Folketingets Socialudvalg.

Det eneste positive var altså det efterfølgende kaffekomsammen vi havde i kantinen!


Socialudvalget
SOU alm. del - Svar på Spørgsmål 155
Offentligt

Folketingets Socialudvalg
Dato: 2. februar 2009

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. januar 2009
følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 155
(SOU Alm. del).

Spørgsmål nr. 155:

”Ministeren bedes kommentere materiale modtaget fra K10 og depweb vedrørende en bedre borgersagsbehandling, jf. SOU alm. del - bilag 57.”

Svar:
Hovedparten af materialet fra K10 og depweb vedrører lægekonsulenters rolle i den kommunale sagsbehandling.

Der er ikke fastsat regler om de kommunale lægekonsulenters arbejdsopgaver i de sociale love.

Da lægekonsulenterne er administrative medarbejdere i kommunerne, er de som andre ansatte underlagt den kommunale arbejdsgiver, det vil sige kommunalbestyrelsen.

Det er derfor kommunalbestyrelsen, der fastlægger lægekonsulentens arbejdsopgaver og har instruktionsbeføjelse over for lægekonsulenten.

Som det fremgår af Velfærdsministeriets vejledning nr. 54 af 31. august 2007 om førtidspension, er lægekonsulenten en administrativ medarbejder, der er ansat af kommunen til blandt andet at bistå myndigheden med at klarlægge indholdet af andre lægers udtalelser.

Hvis oplysningerne ikke er tilstrækkelige, har lægekonsulenten til opgave at pege på, hvilke helbredsmæssige oplysninger der mangler i en sag. Det er herefter kommunen, der tager stilling til, om der skal indhentes yderligere lægelige oplysninger, fx fra en anden speciallæge. Lægekonsulenten må ikke selv efterprøve andre lægers oplysninger ved at undersøge borgeren selv. Lægekonsulenten kan også bistå kommunen med at afdække eventuelle skånebehov, der skal tages hensyn til ved borgerens eventuelle tilbagevenden
til arbejdsmarkedet.
Det er kommunen, der har ansvaret for oplysning af sagen, og som træffer afgørelse. Det er derfor også kommunen, som vurderer, hvilken betydning de helbredsmæssige forhold skal tillægges i forhold til de øvrige elementer, der indgår i den samlede vurdering af borgerens ressourcer, når borgerens arbejdsevne skal vurderes.

Det kan forekomme, at kommunen ikke er enig i den undersøgende læges konklusion om borgerens funktionsevne. Indeholder lægeerklæringen alene en beskrivelse af borgerens helbredsmæssige forhold, kan den ikke tilsidesættes af lægekonsulenten eller af kommunen, men afhængigt af forholdene i den enkelte sag, herunder eventuelle andre lægeerklæringer, kan kommunen tillægge den større eller mindre betydning i den samlede socialfaglige vurdering af, om betingelserne for tilkendelse af førtidspension er til stede.
Kommunen skal i sådanne tilfælde redegøre for sin vurdering og anføre en faglig forklaring, som fx begrunder, hvorfor kommunen ikke finder, at nedsættelse af arbejdsevnen kan begrunde tilkendelse af førtidspension.

Hvis borgeren ikke er tilfreds med kommunens afgørelse, kan den pågældende klage til Beskæftigelsesankenævnet eller til Det Sociale Nævn afhængigt af hvilken afgørelse, der er tale om. Hvis klagen drejer sig om lægekonsulentens udtalelse, som er indgået i dokumentationsgrundlaget for afgørelsen, kan klagemyndigheden behandle klagen i forbindelse med klagen over selve afgørelsen.

Hvis borgeren mener, at lægekonsulenten har overskredet sine beføjelsesregler begået en fejl, kan borgeren klage til borgmesteren som den øverst ansvarlige for kommunens personale.

Karen Jespersen

/ Bent Nielsen

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...0202/index.htm
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 10:38   #65
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
enig benny -bla bla bla bla ...

nu kan det godt være at jeg spørger dumt men kan man på nogen måde fabrikere et spørgsmål ang lægekonsulenter som kan videresendes i systemet, mennenskerettigheds domstolen, strasbourg mfl?

vi ved jo alle hvordan du fighter, benny -RESPEKT- men jeg tænker sådan mere generelt.
kan vi på nogen måde få ram på de ansvarlige, hvem herinde er et klogt hoved?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 11:46   #66
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Benny, var lige inde og kigge på amnestybladet, hvor der var en artikkel om sagsbehandlingstider ved Menneskerettighedsdomstolen i Stasbourg.

Har du haft kontakt med Amnesty International omkring din sag?
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 12:37   #67
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Buster skrev:


Citat:
spørgsmål ang lægekonsulenter
Mon ikke, de kender til problematikken.

Forsikringsselskaber i hele verden benytter jo samme fremgangsmåde, så de kan slippe for at udbetale erstatning.

Princippet er det samme... en hulans masse krumspring for at undgå at betale ved kasse 1.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 13:37   #68
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
enig benny -bla bla bla bla ...

nu kan det godt være at jeg spørger dumt men kan man på nogen måde fabrikere et spørgsmål ang lægekonsulenter som kan videresendes i systemet, mennenskerettigheds domstolen, strasbourg mfl?

vi ved jo alle hvordan du fighter, benny -RESPEKT- men jeg tænker sådan mere generelt.
kan vi på nogen måde få ram på de ansvarlige, hvem herinde er et klogt hoved?
Måske er jeg ikke klog, men jeg er realistisk.

Men når der på et tidspunkt kommer "lig" på bordet, er Menneskerettighedsdomstolen vel nødsaget til, at gribe ind?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hyanna Se meddelelser
Benny, var lige inde og kigge på amnestybladet, hvor der var en artikkel om sagsbehandlingstider ved Menneskerettighedsdomstolen i Stasbourg.

Har du haft kontakt med Amnesty International omkring din sag?

Min sag er jo afsluttet i Strasbourg den 2 september 2008.

Citat:
Jeg skal hermed meddele dem, at ...............i medfør af konventionens
artikel 28 besluttede at afvise Deres klage, fordi den ikke opfylder
betingelserne nævnt i konventionens artikel 34 og artikel 35. Citat slut

http://www.benny-g.dk/strasbourg.htm
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)

Sidst redigeret af Benny Gerhard; 05-02-2009 kl. 19:29. Årsag: En snavefejl Ha Ha
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 16:32   #69
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post

Har d.d. modtaget mailsvar fra velfærdsministeren vedr. rykker for svar på dokumenterne som blev oversendt fra udvalg. Intet nyt heri. Blot vedhæftet samme svarskrivelse som er på folketinget hp:

Socialudvalget - Alm. del, endeligt svar på spørgsmål 155 Spm. om kommentar til materiale fra K10 og depweb om en bedre borgersagsbehandling, til velfærdsministeren: SOU alm. del - svar på spm. 155, fra velfærdsministeren Læs dokumentet her

Og det er jo ingen overraskelse at der svares således til os.

Det var hyggeligt efter møder at få en (_)e kaffe og snak.

Håber at nogen her på har lidt ideer, om hvad der evt. skal skrives ved oversendelsen af alle indkomne underskrifter til de ansvarelige efter den 15.2.2009 Send gerne jeres forslag til undertegnede.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2009, 19:34   #70
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hmm, jeg tænker at hvis lena som i en anden tråd søger at få reprimanderne: http://www.k10.dk/showthread.php?t=3795

-måske er der så et svar/henvisninger som kunne bruges?

altså hvis man i dem kunne finde en form for selvmål som nærmest kunne skabe præcedens -kan i følge hvad jeg mener`?

benny, synes da lige at jeg må sige at hvad angår intelligens så har du da 110% bevist at din laaaangt overgår de fattesvages derinde på borgen
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ryngen billeder væk hos tandlægen ? c.l.e.o. Alt det andet 21 06-06-2012 16:56
Hjælp Venstre med DINE billeder! buster Politik og Samfund 1 16-08-2011 22:48
Hvordan indsætter man billeder? Ninja Hjælp til Forum Brug 9 20-10-2009 11:50
Fandt lige nogle billeder... Razmo Dit og Dat 5 29-04-2009 23:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension