K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2013, 17:07   #21
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ser da ud til regeringen ikke har helt uret, når de hævder der er massere af arbejdskraft blandt førtidspensionister, såvel som tanken om, at en hel del førtidspensioner er tildelt på et fuldstændig forkert grundlag, matcher meget godt. Og at det der dét, de nu vil til livs!
Så er spørgsmålet, om det er godt eller skidt (specielt for dem der er vurderet korrekt!)

Ninja er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 17:25   #22
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
ja lyder lidt vildt man får lov til at tage en kandidat grad, det burde vel hedde revalidering
nensypigen er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 17:36   #23
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ser da ud til regeringen ikke har helt uret, når de hævder der er massere af arbejdskraft blandt førtidspensionister, såvel som tanken om, at en hel del førtidspensioner er tildelt på et fuldstændig forkert grundlag, matcher meget godt. Og at det der dét, de nu vil til livs!
Så er spørgsmålet, om det er godt eller skidt (specielt for dem der er vurderet korrekt!)

er enig, hvis man kan en større uddannelse hvorfor er man så på førtidspension. dybt underligt når man selv lige er tilkendt.

ikke underligt der bliver kigget lidt skævt en gang i mellem
hvis man arbejder eller sidder og tager en større uddannelse og så siger man er på førtidspension.
trist at nogen er tildelt pension på et forkert grundlag
jeg kommer i hvertfald aldrig til at kunne forstå man kan tage en uddannelse og så være tilkendt pension fordi man har nul arbejdsevne.
jeg skal ikke vurdere nogen, men finder det lidt mærkeligt
især fordi det nu går udover alle som søger pension fremover
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 18:38   #24
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg synes ikke I er særlig søde over for Maimai...

Hvori ligger forskellen i at have skånejob eller studere? Det er begge beskæftigelser, omend studieformen må siges at være mere skånsom. Og i det tempo hun vil gøre det, svarer det vel til 4-6 undervisningstimer om ugen

Jeg synes det er en genial ide af maimai. Til dels får hun mulighed for at oparbejde en beskæftigelsesrutine, til dels afprøvet om hun rent faktisk er i stand til at klare fast beskæftigelse, og til dels forbedrer hun sine chancer for at kunne træde ind på arbejdsmarkedet igen - hvis hendes projekt lykkes

Så drop lige janteloven, og ros istedet maimai for at gøre en seriøs indsats
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 19:04   #25
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jantelov hold nu op
skånejob og studere er slut med den nye reform og denne kan alså også ramme dem som har fået pension efter 2003 da ens arbejdsevne skal være vurderet til nul
det er udelukkende dem før 2003 som er fredet

ingen fremover kan få pension før man ikke kan arbejde så meget som en time
og det var faktisk også meningen med den lov fra 2003
at tilskudsregler til fleks har gjort at rigtig mange har fået pension selvom de har en mindre arbejdsevne. disse kan hurtig blive ramt af den nye reform når man kan få tildelt fleks ned til 2 timer og derved kan man også tage et fleksjob hvis man kan læse på en uddannelse.

tror desvære ikke helt det er gået op for folk, hvad denne reform har af betydning for alle på pension efter 2003.
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 19:32   #26
maimai
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 44
Styrke: 14
maimai er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
ja lyder lidt vildt man får lov til at tage en kandidat grad, det burde vel hedde revalidering

Hvis det er mig du hentyder til, og det er det jo nok, så har jeg taget min uddannelse på revalidering. Dengang fik jeg den tilkendt pga. en svær nyresygdom.

1 1/2 år inde i mit studie fik jeg en bipolar lidelse (manio-depressiv), som gjorde ,at jeg i resten af min studietid måtte sygemeldes 3 x 1/2 år. Mit 3., 5., 6. og 7. semester forgik som selvstuderende, fordi jeg ikke var i stand til at møde op og være sammen med så mange mennesker (folk med psykisk sygdom ved, at man bliver supersensensiv) og jeg var ej heller ikke længere i stand til at koncentrere mig om forelæsningerne.
Inden nogen tror, at jamen så kan hun jo ingen ting, så lad mig sige, at jeg sluttede min uddannelse med topkarakter.

Det blev besluttet, at jeg fortsatte på min uddannelse og derefter skulle man satse på et fleksjob til mig (alternativet havde været en pension).

Efter endt uddannelse forsøgte jeg mig med arbejde på normale vilkår, men som forudsagt, så kunne jeg ikke holde til det, og fik igen en svær depression, afløst af en blandningstilstand på 1 1/2 år. I den periode satte mine nyre også ud og jeg fik nyresvigt, samt jeg fik endnu en psykisk diagnose, simpel skizofreni.

Jeg var i alt det her i arbejdsprøvning til et fleksjob, men det blev hurtigt besluttet, at jeg ikke levede op til kravene til at få en fleksjobbevilling, og derfor overgik jeg til førtidspension.

Mit kandidatstudie kommer for øvrigt til at forgå på samme måde som mit første studie, som selvstuderende (over 5 år nensypige, det overså du hvis lige i din harme). Nu også ud over min sensitivitet, også fordi, at når man er dialysepatient, så er man ikke vågen ret lang tid af gangen.

Jeg er ikke en person der læner mig tilbage og ynker mig selv, og tænker at fordi jeg er syg så skal/kan jeg
ikke lave noget resten af mit liv (nogen kommer til at få lidt arbejdsevne tilbage, andre kommer aldrig til at kunne arbejde igen, og atter andre er godt tilfredse med livet som pensionist, også selv om de måske godt kan lidt igen).

Jeg kæmper for, at mit (arbejdsliv) skal kunne genoptages på fleksjob/skånejobniveau. Måske vil det lykkes, måske vil det ikke. Det handler en del om i hvilken retning mine psykiske sygdomme tager(folk med måske især skizofreni vil vide, at de kognitive evner tager skade) men jeg har altså ikke tænkt mig og sidde her og blomstre, når jeg kan gøre noget for, at optimere mine chancer for en dag, at vende tilbage til arbejdsmarkedet, om det så bliver i et fleksjob eller i et skånejob.

Det er jo latterligt, at i som pensionister synes, at det er så forfærdeligt, at der er muligheder for i lovgivningen, at pensionister ikke bare bliver parkeret på en pension, men bliver givet muligheden for at uddanne/lære lidt , stort eller småt alt efter niveau, evner og energi.

Ikke mere fra mig, jeg skriver sjældent herinde, fordi rummeligheden over for andres situation, mulighed og måde at takle livet på er så lille. jeg skrev udelukkende i denne tråd for at svare trådstarter på hendes spørgsmål.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Jeg synes ikke I er særlig søde over for Maimai...

Hvori ligger forskellen i at have skånejob eller studere? Det er begge beskæftigelser, omend studieformen må siges at være mere skånsom. Og i det tempo hun vil gøre det, svarer det vel til 4-6 undervisningstimer om ugen

Jeg synes det er en genial ide af maimai. Til dels får hun mulighed for at oparbejde en beskæftigelsesrutine, til dels afprøvet om hun rent faktisk er i stand til at klare fast beskæftigelse, og til dels forbedrer hun sine chancer for at kunne træde ind på arbejdsmarkedet igen - hvis hendes projekt lykkes

Så drop lige janteloven, og ros istedet maimai for at gøre en seriøs indsats
Tak skal du have :-)
maimai er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 19:47   #27
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
øhhh jeg er ikke harm, kommer da ikke mig ved... troede bare at med de nye regler på flex med 2 timer ugentligt ville man ikke få lov til noget særligt... en kandidat på 5 år er da vel også 2 timer ugentligt eller mere? men er da fedt hvis man må det. så skulle man måske overveje det.
nensypigen er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 20:01   #28
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ser da ud til regeringen ikke har helt uret, når de hævder der er massere af arbejdskraft blandt førtidspensionister, såvel som tanken om, at en hel del førtidspensioner er tildelt på et fuldstændig forkert grundlag, matcher meget godt. Og at det der dét, de nu vil til livs!
Så er spørgsmålet, om det er godt eller skidt (specielt for dem der er vurderet korrekt!)

Jeg må sgu gi dig ret, Helene! Sig mig engang, er man førtidspensionist, når man kan studere på UNI, uanset om det er over en forlænget periode, ja så tænker jeg" så kan man da ikke være helt uden arbejds-/læseevne. Synes sgu det virker lidt underligt...............
Pedro er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 21:13   #29
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kan i hvert fald koge det så meget ned, at det man kunne før 2013, kan man ikke efter.

Det bliver i fremtiden slut med at få førtidspension, med mindre tilstanden er fuldstændig varig - og ikke pludselig kan krydres med universitetsuddannelser, jobs med løntilskud og frivilligt arbejde over 2 timer om ugen.

Som regeringen har påpeget, så har ordningen efter 2003 været totalt fejlslagen, i dét rigtig mange førtidspensionister har massere af ressourcer og kompetencer, blot de får ekstra tid til at komme sig - derfor hedder det nu ressourceforløb for alle, så de kan få alt den tid de skal bruge for at komme sig. Om det så kommer til at tage 5-10, 15 eller 20 år, så venter man.
Denne debat viser tydeligt, at der åbenbart er hold i regeringens påstande.

Men igen, det er ganske forfærdeligt for dem som står med deres ansøgning, og som vitterligt ikke kan magte et sådan forløb, at de skal et helvede igennem, fordi en stor del har fået tilkendt førtidspension på et forkert grundlag og har bevist, at med tid kan man sagtens komme sig.

Det er fedt folk kommer sig - ingen tvivl om det! Men det er edderhakkeme ikke fedt for alle dem der aldrig kommer sig, og som nu skal straffes fordi de relativt stærke, får trukket debatten hen til et niveau hvor ALLE nu skal bevise at de er varigt syge, tilstanden ikke kan forbedres og behandlings mulighederne udtømte. Selvom systemet vil vente på dem......
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 29-01-2013, 21:40   #30
maimai
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 44
Styrke: 14
maimai er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Man kan i hvert fald koge det så meget ned, at det man kunne før 2013, kan man ikke efter.

Det bliver i fremtiden slut med at få førtidspension, med mindre tilstanden er fuldstændig varig - og ikke pludselig kan krydres med universitetsuddannelser, jobs med løntilskud og frivilligt arbejde over 2 timer om ugen.

Som regeringen har påpeget, så har ordningen efter 2003 været totalt fejlslagen, i dét rigtig mange førtidspensionister har massere af ressourcer og kompetencer, blot de får ekstra tid til at komme sig - derfor hedder det nu ressourceforløb for alle, så de kan få alt den tid de skal bruge for at komme sig. Om det så kommer til at tage 5-10, 15 eller 20 år, så venter man.
Denne debat viser tydeligt, at der åbenbart er hold i regeringens påstande.

Men igen, det er ganske forfærdeligt for dem som står med deres ansøgning, og som vitterligt ikke kan magte et sådan forløb, at de skal et helvede igennem, fordi en stor del har fået tilkendt førtidspension på et forkert grundlag og har bevist, at med tid kan man sagtens komme sig.

Det er fedt folk kommer sig - ingen tvivl om det! Men det er edderhakkeme ikke fedt for alle dem der aldrig kommer sig, og som nu skal straffes fordi de relativt stærke, får trukket debatten hen til et niveau hvor ALLE nu skal bevise at de er varigt syge, tilstanden ikke kan forbedres og behandlings mulighederne udtømte. Selvom systemet vil vente på dem......
Okay, egentligt så tænkte jeg, at jeg vil lade den fare, men jeg synes faktisk at netop du bør klappe hesten. Hvis man skal følge dit argument, så skulle du jo selv fratages din førtidspension, for du er jo så "frisk" at du er i stand til at hjælpe andre med deres sager (både herinde og irl) og fungere som bisidder, måske du skulle overveje, at finde dig et fleksjob hvor du kan bruge disse ressourcer i stedet for. Sten – glashus du ved.
Hvor herre bevares.
maimai er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på enkelt ydelse.. Antoniette Alt det andet 35 25-03-2012 14:50
Det er svært at læse en bog logikeren Dit og Dat 4 24-06-2011 15:47
Ferieafholdelse enkelt dag/timeregnskab ? Tina N. Spørgsmål ang fleksjob 3 15-04-2011 20:41
Læse videre TylerGirl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-02-2010 00:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension