K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2009, 01:07   #31
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Ok, det kan osse være jeg har forklaret mig forkert.

Der var en som skrev at vi hele tiden siger ledigheds ydelse, derfor jeg skrev sådan,

Hvis man er på kontanthjælp og visiteret til flexjob, så får man stadig kontant hjælp under ferie, man er bare fredet under ferien.
Jo, hvis man er ansat får man kun ledighedsydelse i det omfang som der ikke er dæknink på ens ferie konto( Feriekort) i det firma man er ansat.
Det første år jeg var ansat holdt firmaet lukket i efterårsferien, jeg fik ledighedsydelse, fordi jeg ikke havde optjent til at holde ferie for, men man skal sørge for at søge kommunen om det før man holder ferie, for ellers får man ikken ting.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 01:22   #32
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
så vidt jeg ved, så er der en bruger herinde som kæmper en brav kamp for at få gjort opmærksom på det forkerte i at hun som fleksvisiteret fra kontanthjælp ikke må afholde ferie.. derfor skriver hejdien også om at der findes fleksere som a og b hold..



http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...kontanthj%E6lp tråden om emnet

Sidst redigeret af Huldra; 14-12-2009 kl. 01:36. Årsag: fandt hvem det var.. og tråden
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 13:28   #33
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Det er selvfølgelig kun det første år man kan få problemer med feriepenge i et fleksjob. I næste ferieår, optjener man, som alle andre i job, feriepenge, eller fuld løn ved ferie.

Ferie er ikke en social begivenhed. Ferie er noget man har ret til (for det meste) i forb. med optjening på job, eller ledig på A-kasse eller ledighedsydelse. Sådan er lovgivningen skruet sammen.
Er man visiteret til fleksjob fra kontant hjælp og på ledighedsydelse, har man dog ikke den mulighed, heller ikke på "ren" kontanthjælp uden arbejde.
Kommer man i fleksjob fra kontanthjælp, får man derfor ikke ledighedsydelse ved en evt. ferie i det første ferieår. Lukker virksomheden i sommerferien, har man dog mulighed for at søge kontanthjælp i perioden.

Som aktiveret på kontanthjælp, har man dog en måneds "aktiveringsfri".
Man har dog lov til at rejse inden for DKs grænser på kontanthjælp, men man skal være forberedt på et evt. tilbud om job.

Teoretisk kan man derfor godt ta' på ferie (eller familiebesøg) i dk på kontanthjælp, hvis man har råd til det, men en egentlig ferie har man dog ikke.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:46   #34
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Det er selvfølgelig kun det første år man kan få problemer med feriepenge i et fleksjob. I næste ferieår, optjener man, som alle andre i job, feriepenge, eller fuld løn ved ferie.

Ferie er ikke en social begivenhed. Ferie er noget man har ret til (for det meste) i forb. med optjening på job, eller ledig på A-kasse eller ledighedsydelse. Sådan er lovgivningen skruet sammen.
Er man visiteret til fleksjob fra kontant hjælp og på ledighedsydelse, har man dog ikke den mulighed, heller ikke på "ren" kontanthjælp uden arbejde.
Kommer man i fleksjob fra kontanthjælp, får man derfor ikke ledighedsydelse ved en evt. ferie i det første ferieår. Lukker virksomheden i sommerferien, har man dog mulighed for at søge kontanthjælp i perioden.

Som aktiveret på kontanthjælp, har man dog en måneds "aktiveringsfri".
Man har dog lov til at rejse inden for DKs grænser på kontanthjælp, men man skal være forberedt på et evt. tilbud om job.

Teoretisk kan man derfor godt ta' på ferie (eller familiebesøg) i dk på kontanthjælp, hvis man har råd til det, men en egentlig ferie har man dog ikke.
Det er da noget vrøvl.

Jeg fik dækket min ferie, inden for det første år, jeg havde slet ikke noget stående på min ferie konto.
Jeg startede 1/9, og holdt ferie i efterårs ferien 1½ md. senere, og fik ledighedsydelse.

Så jeg ved ikke hvor du har det fra.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:59   #35
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis du kommer fra kontanthjælp og har fået ledighedsydelse inden du har været ansat i 9 mdr så er det din kommune der har lavet en fejl ...

Jeg var også på kontanthjælp og virksomheden lukkede ned næsten lige da jeg var startet og her kunne jeg søge kontanthjælp hvad jeg så fik afslag på da de mente at jeg skulle have lagt til side ud af min løn .. og det var fordi jeg kom fra kontanthjælp og jeg havde den inden over arbejdsmarkedsstyrelsen så er bange for at det ikke er pophår der har fejl der.-..

Nogen kommuner giver ledigehedsydelse andre siger søg kontanthjælp , dem der giver ledighedsydelse ved så ikke bedre og det skal man være glad for ...

det er et af de små berømte huller i loven for det står faktisk ikke beskrevet helt sikker nogen steder fordi man IGEN har glemt at tage de flekser der er visiteret til fleks på kontanthjælp i ed da man lavede loven ...
  Besvar med citat
Gammel 15-12-2009, 02:59   #36
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
sushjer 1

Fordi du fik ledighedsydelse, er det jo ikke ensbetydende med, at det er normalprocedure.

Men det er § 74 a i Aktivloven. Det er stk. 3 der er interessant i denne diskussion. Da du, hvis du kom fra kontanthjælp, ikke opfylder betingelserne i stk. 1, er det stk, 3 du vil høre under.

§ 74 a. Personer, der er visiteret til et fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob. Det er en betingelse for retten til ledighedsydelse efter visitationen, at personen på tidspunktet for visitationen til fleksjob

1) ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel,

2) modtager sygedagpenge,

3) deltager i revalidering efter en jobplan efter § 27 og § 28, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller

4) modtager ledighedsydelse efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse.

Stk. 2. Personer, der efter stk. 1 er berettiget til ledighedsydelse, har ret til ledighedsydelse ved ledighed efter et fleksjob.


Stk. 3. Personer, der ikke er omfattet af stk. 1, får ret til ledighedsydelse ved ledighed efter et fleksjob, når de har været ansat i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Stk. 4. Personer, der er berettiget til ledighedsydelse, har også ret til ledighedsydelse ved midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kan tilregnes den pågældende.

Stk. 5. Modtageren bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om opfølgning i forbindelse med modtagelse af dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel finder tilsvarende anvendelse.



Hejdien

I din sag var loven klar, da der ikke kan gives ledighedsydelse ved ledighed efter et fleksjob, før man har været ansat 9 måneder. Altså hvis du med lukkede ned, mener lukke helt, eller du mente måske bare lukkede pga ferie?

Jeg kommer nu helt i tvivl, om man er berettiget til ledighedsydelse i et fleksjob iforb. med ferie, når man er visiteret fra kontanthjælp.

Jeg prøver lige at søge det. Mener bare jeg på et tidspunkt så et indlæg herinde om netop det.

Sidst redigeret af Pophår; 15-12-2009 kl. 03:23.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2009, 22:34   #37
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
pophår de lukkede kun ned for ferie så den var ikke helt klar

Og det kan være mit indlæg du er faldet over for der blev skrevet en del om det dengang ikke engang fagforeningen kunne finde ud af det , og det korte af det lange blev at min chef hold firmaet åbent sådan at jeg kunne tage på arbejdet de to af de tre ugers ferie ..

Men kan du finde noget om det så ville det være helt fint , det er stadig et stridsspørgsmål i min kommune og arbejdsmarkedsstyrelsen giver kommunen ret, nu har jeg ikke den problematik længere, men på den ene eller den anden måde kunne det være mere end rart med en principiel afgørelse på det, nogen får ledighedsydelse (selv om de ikke har været ansat i 9 mdr ) andre er henvist til kontanthjælp eller intet ..

Så det er en af de her grå zoner .. kan du finde noget helt klart og konkret så er vi helt sikkert mange herinde der vil være dig evig taknemmelig
  Besvar med citat
Gammel 15-12-2009, 23:19   #38
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Efter som jeg lige var blevet ansat 1½ md. før ferien var jeg ikke beretigede til ledighedydelse, efter gældne regler, om at man skal have arb. 9 md. før man er beretigede til ledighedsydelse.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2009, 23:35   #39
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
har man ikke optjent ferie betaler komunen

Som aktiveret på kontanthjælp, har man dog en måneds "aktiveringsfri".
Man har dog lov til at rejse inden for DKs grænser på kontanthjælp, men man skal være forberedt på et evt. tilbud om job.

det samme fik avide af komunen da jeg var på kontanthjælp
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ferie holze Spørgsmål ang fleksjob 5 15-07-2012 15:02
ferie skattepige Spørgsmål ang fleksjob 23 10-10-2008 14:50
ferie skattepige Spørgsmål ang fleksjob 1 30-07-2008 12:08
Ferie Hansen Spørgsmål ang fleksjob 1 24-06-2008 11:05
Ferie.... Winther Spørgsmål ang fleksjob 6 08-12-2005 20:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension