K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2008, 09:47   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hrefna - Førtidspension og familiesammenføring

Jeg har idag sendt følgende til US, men det er også min historie.

Kære XXXX,

Som opfølgning på vores samtale igår, vil jeg gerne hurtigt ridse min situation op for dig, jeg blev sygemeldt i 1990, med hvad man kalder Ischias, et halvt år senere, efter utallige behandlinger, blev denne diagnose ændret til Diskusprolaps L5S1. Jeg blev opereret på neurologisk afd. Ålborg i 1992, skulle egentlig have haft genoptræning på Holstebro Sygehus' fysioterapiafd. efterfølgende, men på grund af ombygninger var afdelingen lukket i 4 mdr. dette medførte at der dannede sig så meget arvæv, at jeg stadig ikke fik det bedre, i 1993 (ca) fik jeg konstateret diskusdegenerationer i tre a leddene i nakken, 1994 Trigeminus Neuralgi, 2001 Lupus. Jeg bliver indstillet til førtidspension af Vinderup kommune i 1992, og efter mange undersøgelser og udredninger, arbejdsprøvninger med mere får jeg i 1994 bevilget almindelig forhøjet førtidspension, denne bliver i 1997 ændret til mellemste førtidspension. Dog fordi jeg har været bosat og arbejdet i England igennem en årrække får jeg kun bevilget brøkpension (3/4).

Mens min mand og jeg opholdt os i Brasilien var min pension om muligt endnu lavere end den er i dag, og den sygeforsikring jeg havde behov for, for at have min lupus under stadig kontrol, og for at kunne få recepter på den medicin som Lupusen behandles med, koster i Brasilien ca 2000,- Dkr per md. Det var der simpelthen ikke penge til. Jeg søgte DSS om et personligt tilskud til denne sygesikring og fik afslag.

Tilbage i Danmark (27. Nov. 2007), bliver min danske pension igen sat op til det den var før vi tog til Brasilien, min engelske del af pensionen ophører, til næste år ligger den, ifølge min forskudsopgørelse, på 65.088,- kr. Med den som eneste indkomst, begynder vi, som det første at søge arbejde til min mand, Tommy, og han finder arbejde via JKS Vikar bureau hos Lindab i Haderslev, I Maj måned bliver han fastansat hos Lindab. Han gør alt hvad han skal for at opfylde Danmarks krav om at integrere sig, men vi støder igen og igen på lovmæssige barriere der stiller sig i vejen for hans integration. Således betaler han selv for sin Danskundervisning. Desuden arbejder han og har gjort det siden to måneder efter vi er kommet til Danmark, han betaler sin skat, sin A-kasse og fagforening.
Jeg tager også straks kontakt til de Engelske pensionsmyndigheder, der er ansvarlige for den 1/4 af min pension som jeg ikke kan få i Danmark, de informere mig at jeg skal henvende mig hos de ansvarlige danske myndigheder, og allerede allerførst i December måned spørger jeg Kommunen (Herning) til det med min Engelske pension? De siger at det behøver jeg ikke bekymre mig om, det går automatisk, da jeg intet hører, kontakter jeg kommunen igen i Januar, som nu informerer mig om, at jeg selv skal tage kontakt til DSS, hvilket jeg efterfølgende gør, og de fortæller mig at de nok skal sætte processen igang.
Samtidig får vi udfyldt papirer til US om familiesammenføring, og også sendt dem afsted. Jeg modtager fra jer et kvitteringsbrev ca. en måned senere, hvori den står at vi vil få en afgørelse senest begyndelsen af August. En måned senere da jeg stadig intet hører om min Engelske pension, kontakter jeg på ny DSS, ups, de har fået forlagt mine papirer, det ene med det andet og uden at jeg kan gøre noget, bliver mine papirer fra DSS først sendt afsted til England i begyndelsen af Juni måned 2008, dette resulterer i at jeg først fra Juni 2009 vil kunne få min Engelske (1/4) pension igen, og må indtil da leve af min 3/4 pension.

Vinteren 2007/2008 går jeg fysisk rundt i et helvede, og jeg er bange, meget bange for mit liv, jeg får i maj måned konstateret en svær D-vitamin mangel, som behandles med Unikalk Forte, 8x anbefalet daglig dosis, dette skyldes højst sandsynligt min Lupus der gør at jeg ikke selv kan danne D-vitamin, mine tænder er begyndt at knække, en efter en, som følge af denne D-vitaminmangel og den ubehandlede Lupus, to af dem er så skarpe i kanterne, at jeg ikke kan spise normal mad, da synkerefleksen gør at tænderne skærer sig dybt ind i min tunge med extreme smerter til følge. Jeg har for 4-5 måneder siden sendt en ansøgning til Aabenraa kommune om et personligt tilskud til tandpleje, da regningen for at ordne mine tænder kommer til at ligge på ca. 40.000. Jeg venter stadig på en afgørelse, og i ventetiden har jeg knækket yderligere 2 tænder.

Mens alt dette har stået på, har jeg også gentagne gange været i kontakt med de Engelske pensionsmyndigheder. Om man kan sige det sådan, i løbet af det sidste år har jeg måttet kæmpe med jer, med DSS, med de Engelske pensionmyndigheder og med kommunen i forsøget på at få et anstændigt og værdigt liv, alt dette betyder at jeg her i Oktober bryder sammen med en svær depression, som jeg nu kan føje til mine andre diagnoser, den er jeg nu i behandlig for og skal være det et godt stykke ind i fremtiden. Min læge er ikke i tvivl om, at det er fordi jeg har haft for mange ting på en gang, presset blev for stort.

Jeg er ikke vred på US, DSS, de engelske pensionsmyndigheder eller kommunen, men jeg er vred på systemet, hvor mennesker er blevet til numre, hvor alt er gjort så firkantet, fordi det skal kunne puttes i kasser af den ene eller den anden art, og hvor mennesket og det medmenneskelige er gået tabt. Jeg er vred, fordi loven går forud for mennesket, og at man hver gang man henvender sig til en offentlig myndighed får svaret, og det sommetider hånligt og skadefro, "Ja, sådan er reglerne nu engang". Jeg er vred over den mistro der er blevet i vort samfund. Især fra myndighederne overfor borgerne.

Jeg vil gerne søge om dispensation fra kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse, da jeg i min situation ikke kan forsvare at have en sådan sikkerhedsstillelse hængende over hovedet i de næste 7 år. Og fordi hvis det skulle komme til det, at der blev gjort brug af denne sikkerhedsstillelse, så vil jeg/vi miste alt, det lidt vi i forvejen har. Men hvis du, som du siger er nødt til at "undersøge det til bunds", og du spurgte igår, efter mine oprindelige pensionsansøgning og papirer (som er gået tabt under kommunesammenlægningen). Du spurgte desuden, og dette i hverken en interesseret eller undrende tone, dette var mere i tonen, "Nå, men hvis i har råd til at købe hus så har i vel oså råd til alt andet", jeg vil gerne have lov til at sige, at hvor dan vi disponere over vores penge, det er kun noget der vedkommer os, men jeg kan dog tilføje at huspriserne omkring Aabenraa er noget anderledes end i Kbh og omegn, huset er meget gammelt og i dårlig stand, vinden piver ind gennem vinduerne og tapetet hænger i laser, indtil vi kan spare nok sammen til at gøre noget ved det, de fleste ville nok betegne det som ubeboeligt, men det er helt vores og det er vores hjem, hvis du tvivler mig på mine ord er du da velkommen til at kikke forbi, der findes faktisk mennesker hvor det materielle er af mindre betydning, selv om der er blevet langt imellem dem i Danmark, men hvis mit liv igen skal endevendes, så står jeg af, det vil mit helbred ikke kunne holde til. Så må Tommy og jeg håbe på, at der ikke går noget galt og at man ikke vil udvise ham, ifald det sker.

Du siger, at jeg med en ansøgning om dispensation vil trække sagen unødigt i langdrag, du spurgte mig om jeg er en "tidsrøver", du mener om jeg spilder din tid??? Det er ikke mig der har trukket tingene i langdrag, i havde allerede for meget længe siden kunnet henvende jer angående tvivlsspørgsmål, men i venter 11 måneder med at stille det krav. Jeres forudfattede opfattelse "Jamen hvis din mand allerede har opholdstilladelse efter EU-reglerne, hvad skal han så med familiesammenføringen?" Den må stå for jeres regning. Som du ved, en EU borger der mister sit arbejde i et andet EU-land, har pligt til at forlade landet hvis han ikke finder nyt arbejde indenfor en rimelig tid, alternativet er at jeg skal kunne forsørge ham. Hvordan?

Jeg vil meget gerne sende dig kopier af min forskudsopgørelse for næste år, men hvis der skal mere trækken frem og tilbage, så kan jeg ikke holde til det. Du mener at min mand og jeg bare kan tage til Italien (Tommys statsborgerskab), et land som hverken han (født i Berlin) eller jeg har et forhold til. Jeg har aldrig været der og han kun en enkelt gang for at besøge en familie som han ikke kender og ikke kan relatere til.

I må enten give den dispensation på det foreliggende grundlag som ovenfor beskrevet eller afslå.

I fald i afslår vil jeg dog gerne bede om aktindsigt som beskrevet nedenfor.

Begæring om aktindsigt

I henhold til Forvaltningsloven anmoder jeg om aktindsigt i min personlige sag.

Jeg beder, at blive gjort bekendt med alle aktstykker, herunder bl.a. evt. notater, mødereferater og aktens journal-liste, samt skriftlig oplysning om, hvorvidt alle aktstykker i sagen vil blive stillet til
min rådighed.


Med hensyn til notater henviser jeg til lovens krav om notatpligt, jf. bl.a. § 6 i lov om offentlighed i forvaltningen.

Jeg beder Dem oplyse i hvilke forvaltningsafsnit sagen har været behandlet til dato,88u samt hvilke sags numre den har i disse forvaltningsafsnit. Jeg henleder opmærksomheden på forvaltningsmyndighedens vejledningspligt, jf. § 7 i
forvaltningsloven.


Såfremt der efter Deres opfattelse er lovhjemmel til at undtage aktstykker i denne sag fra aktindsigt, beder jeg om følgende:

1. en angivelse påført journal-listen ved de aktstykker, som med lovhjemmel er undtaget aktindsigt.

2. ekstrakter af de aktstykker, som med lovhjemmel er undtaget aktindsigt, jf. bl.a. § 10 og §§ 12-15 i Forvaltningsloven.

3. en redegørelse og herunder en begrundelse for, hvorfor jeg, med lovhjemmel, efter Deres opfattelse ikke er berettiget til at modtage eventuelle aktstykker, jf. bl.a. § 22 i Forvaltningsloven.

Jeg forventer indenfor den lovlige frist på 10 dage, jf. § 16, stk. 2 i Forvaltningsloven, at modtage Deres fyldestgørende skriftlige svar på alle mine anmodninger. Jeg anmoder om at få tilsendt 1 kopi af samtlige dokumenter i sagen og journal-liste, registre og andre fortegnelser, som vedrører den pågældende sags dokumenter, jf. forvaltningslovens § 9.

Med venlig hilsen,


Tak til Gandalf for skabelon

Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 11-12-2008 kl. 09:50.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension