K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2009, 12:17   #11
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sommerkys Se meddelelser
Nu er jeg også begyndt at frasige mig min træning, da jeg ikke ved hvor jeg skal få de penge fra til kørsel, det er bare så brand ærgeligt.

Det er ikke så længe siden jeg hjalp min mor med at anke et afslag på en el-scooter, og deri lagde jeg bl.a. vægt på, at hun træner 2-3 gange om ugen, og at dette er med til at "holde hende vedlige" så hun ikke bliver dårligere end hun er.

Derudover er der grænser for hvor meget man kan køre med flex-trafik.

Kunne en el.scooter være en løsning for dig?
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 13:41   #12
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
El-scooter......

Jo - men den får man altså ikke længere "bare" udleveret af hjælpemiddelcentralen, idet det er vurderet at en sådan er et forbrugsgode.
Der er en principafgørelse på det.

Og handikapkørsel har ganske rigtigt en øvre grænse. den kan bruges 104 gange om året - altså 52 tur-retur rejser.

OG - det koster jo alligevel en del (ikke i forhold til taxa), men hvis man skulle ha tilskud til den betaling - siger de at man bliver dobbelt kompenseret.

Ja - forstå det system, hvem der kan - jeg kan ikke...
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 14:38   #13
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zastrow Se meddelelser
Jo - men den får man altså ikke længere "bare" udleveret af hjælpemiddelcentralen, idet det er vurderet at en sådan er et forbrugsgode.
Der er en principafgørelse på det.
Jeg glemte at skrive, at da kommunen havde modtaget anken ville de have min mor til en lægeundersøgelse, og så fik hun el-scooteren.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 16:26   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sommerkys...
Citat:
Kan det virkelig også være rigtigt at alle håndsrækninger skal udføres af min udearbejdende ægtefælle, det er i forvejen ham der udover sit job, handler ind, laver man, gør rent, vasker tøj, ja stort set ordner alt her hjemme, hvor jeg så har minimale småting, som jeg ordner i små etaper i løbet af dagen.
Det er jo helt ude i skoven.

Måske din mand skulle søge kommunen om plejevederlag. ... eller tabt arbejdsfortjeneste (hedder det vist, når man plejer syge i hjemmet).

Eller måske true kommunen med, at manden snart knalder ned med stress og dermed en langtidssygemelding, fordi han ikke kan magte mere. Det koster jo kommunen endnu flere penge, ikke?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Zastrow Se meddelelser
Jo - men den får man altså ikke længere "bare" udleveret af hjælpemiddelcentralen, idet det er vurderet at en sådan er et forbrugsgode.
Der er en principafgørelse på det.

Og handikapkørsel har ganske rigtigt en øvre grænse. den kan bruges 104 gange om året - altså 52 tur-retur rejser.

OG - det koster jo alligevel en del (ikke i forhold til taxa), men hvis man skulle ha tilskud til den betaling - siger de at man bliver dobbelt kompenseret.

Ja - forstå det system, hvem der kan - jeg kan ikke...
Ja, det er korrekt, Zastrow, og dog ikke helt alligevel, for hvis argumenterne er gode nok, så kan man godt få hjælp til den alligevel.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 17:04   #15
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Det lyder rigtig godt Zuza

Idet min mor er ved at søge om sådan en - og hvor de til start lagde ud med at det var et forbrugsgode.

Men men men - det er det jo ikke for en folkepensionist, der ikke har andet end sin folkepension - det er der jo slet ikke råd til.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 17:18   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her står noget om forskellen på bevillingerne - forbrugsgode eller hjælpemiddel.

Er det udelukkende et hjælpemiddel, betaler kommunen fuldt ud, ellers kun 50%.

Se her:

Citat:
Ankestyrelsen henviste i begrundelsen til servicelovens § 112, hvorefter støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kunne ydes, når hjælpemidlet i væsentlig grad kunne afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne eller i væsentlig grad kunne lette den daglige tilværelse i hjemmet samt til lovens § 113, hvorefter hjælp til køb af forbrugsgoder blev ydet til samme personkreds med 50 procent af prisen på et almindeligt standardprodukt.

Der kunne ikke ydes hjælp til forbrugsgoder, der normalt indgik i sædvanligt indbo.

Hvis et forbrugsgode udelukkende fungerede som et hjælpemiddel, betalte kommunen den fulde anskaffelsespris.
http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...ugsgode&page=2

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2009, 11:45   #17
sommerkys
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 17
Styrke: 17
sommerkys er ny på vejen
Hej til jer alle igen

Tusind tak for jeres svar og link endnu engang.

Ups!!! der var vist snavs i tangenterne i starten i det forrige jeg skrev, men bare i har forstået meningen så går det vel nok.

Ja men nogen gange forstå jeg slet ikke den måde de ser på sagen, først får man afslag fordi man ikke er i personkredsen, så er man alligevel i personkredsen, så får man besked på at man skal have §100 for at kunne søge en handicapbil, så får man et andet ansøgningsskema stukket i hånden, og ikke nok med det, så får man afslag på kørsel og håndsrækninger samt fodpleje fordi man har en rask ægtefælle.

Nu er det sådan at min mand har tilkaldervagt på sit job, det vil sige at hvis der sker noget efter arbejdstid, så skal han rykke ud, samtidig er det også sådan, at det er forskelligt hvornår han har fri, så derfor har jeg et stort behov for hjælp fra andre til håndsrækninger.

Jeg har ikke mere hjemmeboende børn de er fløjet fra reden.

Jeg lider af en sygdom som samtidig giver mig store tarmproblemer når jeg indtager føde, og i den forbindelse kan jeg ikke benytte de muligheder der er for transport, hvis jeg f.eks er ude og spise en frokost et sted, skal jeg på toilettet flere timer efter, og det er aldrig til at vide hvor længe det tager, eller hvornår jeg skal finde et toilet, og jeg ved at jeg ikke kan bede en Hur chauffør "eller hvad de nu hedder"om, at gøre stop på hveranden tankstation fordi jeg skal finde et toilet.

Jeg kan ikke bruge offentlige transport da jeg har ekstrem nedsat kraft i arme, hænder og ben og samtidig har jeg problemer med at forudsige hvordan jeg har det i morgen, så det med at man skal bestille kørsel et døgn før eller noget i den stil, før man skal afsted kan jeg ikke bruge til noget som helst, for måske ligger jeg på langs netop i morgen, og derfor var det min sagsbehandler selv kom ind på det med handicapbil, men jeg tror simpelthen han har glemt hele sagens kærne.

Fodpleje kan jeg ikke mere selv udføre pga. dårlige hænder og fordi jeg ikke kan sidde i den akavet stilling det er, at ordne fødder på sig selv, men måske der findes et hjælpemiddel til sådanne ting!!!

Jeg er meget forvirret over min sag, men jeg håber at der snart kan findes en løsning, og jeg skal nok skrive igen når jeg har nyt på tapetet.

Endnu engang mange tak til jer alle

Mange søde jule tanker til jer alle
fra sommerkys
sommerkys er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2009, 15:47   #18
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sommerkys Se meddelelser
Fodpleje kan jeg ikke mere selv udføre pga. dårlige hænder og fordi jeg ikke kan sidde i den akavet stilling det er, at ordne fødder på sig selv, men måske der findes et hjælpemiddel til sådanne ting!!!
Man kan ikke kræve at en samlever løser opgaver af intim karakter og her falder fodpleje ind under. Der er flere afgørelser på at hjælp fra familien ikke betyder at behovet er ubetydeligt.
Så hvis man ikke selv er i stand til at klare sine egne fødder, så skal der søges tilskud via § 100 til fodpleje. Begrundelse: hjemmeplejen må ikke udføre det og kommunen kan ikke kræve en samlever klarer denne intime opgave. (de kan kræve at han vasker op osv.)
Spørgsmålet er så om du har høje nok merudgifter til at nå over bagatelgrænsen, men hvis der kommer medicinudgifter og transport til behandling og lidt håndsrækninger i hjemmet til, så ryger du hurtigt deropad sammen med 6-8 gange fodpleje årligt.

§ 100: søg alt den hjælp du kan fra de øvrige dele af kommunen og søg det resterende via § 100. (ikke det du får afslag på såsom rengøring, for det ændrer jo ikke noget, men de ting der ligger udover hvad de øvrige paragraffer kan dække såsom fodpleje).
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2010, 11:50   #19
sommerkys
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 17
Styrke: 17
sommerkys er ny på vejen
hej alle jer der følger med her!

Jeg har endnu engang været på kommunen vedr. §100, og som sagt er jeg nu godkendt i personkredsen, og det er jeg kun fordi jeg kunne vise dokumentation på, at jeg har for over kr. 33.000 i medicin udgifter om året.

Jeg får kronikertilskud, men søgte om den egen betaling der er en gang om året, som udgør kr. 3410 og den blev til min store overraskelse godkendt.

Derudover søgte jeg fodpleje, håndsrækninger, andet medicin så som salver og creme som jeg selv betaler når der ikke er tilskud, lidt ekstra varme og el, da jeg ofte må gå i varme bade og må bruger varmetæppe/pude, og tit må lindre mine smerter med div. massageapparater, "har selv købt et dyrt massagesæde som jeg bruger flere gange om dagen, samt et andet massageapparat jeg kan benytte i nakken, da jeg pga. en diskusprolaps i nakken ofte har smerter der også udover de andre kroniske smerter jeg har, og så selvfølgelig kørsel som jeg også fik afslag på.

Jeg har selv betalt alverdens hjælpemidler og har ikke bedt kommunen om noget som helst, og når man så "på sagsbehandlerens opfordring" så søger, får man ikke andet retur end en paptud og et afslag, som jeg ikke engang har fået skriftligt endnu.

Jeg fik besked på at jeg kunne skrive en mail der op, hvis jeg løbende kom i tanke om nogle flere merudgifter, det har jeg så efter grundig eftertanke fundet og skrev så en mail i november, men ikke så meget som en kort mail retur om, at den i det mindste er modtaget har jeg fået.

Hvor kan jeg dog godt forstå hvis folk opgiver på forhånd, og om det er det de ved på de forskellige kommuner tør jeg ikke gisne om, men man søger om de ting man har behov for pga. et handicap eller en sygdom, og man venter og venter, og rykker og rykker for et svar eller en afgørelse men intet får man.

Jeg er selv så træt af og bruge alt min tid på at vente, jeg blev syg og mistede mit dejlige job, blev afvist på fleksjob, men blev revurderet til fleksjob alligevel, var for dårlig til fleksjob, men måtte yderligere igennem alverdens afprøvninger for, at blive godkendt til førtidspension som endelig efter 7 år blev tilkendt, hvor jeg indimellem mistede min eksistensgrundlag, så vi måtte leve for en indkomst, og ikke nok med det så mistede jeg rettigheden til pension fra mit arbejde, fordi sagen i den grad blev syltet og trak i langdrag.

Havde kommunen indset fra starten, at jeg var for syg og havde bevilget mig førtidspension, ja men så havde jeg også haft min pension fra mit arbejde, ja selv børnepensionen gik fra, da alderen nåede at bliver over 21!!!.

Jeg har siden jeg blev syg ikke været rask nok til at komme i fleksjob, og der har hele tiden været alt for mange skånehensyn der skulle tages, og med dem var det ikke muligt for jobkonsulenten at finde det rette job til mig, men kommunen vil jo ikke give sig en tomme, og det koster mig mange penge nu,

Åh ja hvem har også sagt at det skulle være nemt at blive syg? men at man i den grad skal kæmpe for at få bare et lille svar på nogle ting man søger, det er da fuldstændigt horribelt.

Håber I kan holde varmen i den skrækkelige kulde.

Mange varme tanker til jer alle fra sommerkys
sommerkys er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2010, 16:12   #20
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Sommerkys.
Ja, man bliver godt nok træt af at skulle trækkes rundt i den kommunale manege.
Det er da altid noget at du er blevet omfattet af personkredsen. Selv har jeg udgifter inden kronikertilskuddet trækkes fra på 54.000 kr, men beløbets størrelse har intet med personkredsen at gøre. Jeg har lige fået afslag igen. (nu har sagen også kun været i gang i 2 år og 2 måneder).

I min klage bekræfter kommunen at jeg ved ophør af medicin for sygdom 1 langsomt men sikkert vil blive blind (i virkeligheden kan det ske inden for dage), og ophør af medicn for sygdom 2 ikke vil kunne holde øjenlågene åbne og at jeg derfor også vil opleve dette som blindhed. Samt at min læge har udtalt at jeg ikke vil kunne arbejde uden medicin pga. blindhed og udtalt træthed.

Kommunen anerkender at der med blindhed vil være tale om en nedsættelse af min funktionsevne, MEN da jeg også med medicin oplever periodevise udfald af synet (når medicinen for sygdom 2 opbruges fx. om aftenen) så er der ikke tale om en betydende funtionsnedsættelse hvis blindheden bliver 24/7.

Jeg har tilfældigvis været i den situation og ved hvordan det er. Og nu er jeg et slet menneske, men jeg ville ønske at sagsbehandleren selv kom i den situation, for så ville hun nok opdage at man som blind har mange indskrækninger.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
Endnu et afslag om § 100 merudgift til voksne. Indiansummer Alt det andet 18 07-05-2013 08:20
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension