K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-01-2013, 20:17   #1
Kanaljen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kanaljen er ny på vejen
Manglende kontrakt

Nogen der ved, om kommunen har pligt til at hjælpe til med at skaffe ansættelseskontrakt, når man er blevet ansat i fleksjob? Hvem skal i så fald hjælpe? Sagsbehandler? Jobkonsulent? Anden?

Ironien i dette er at jeg er blevet tildelt fleksjob på baggrund af meget svag psyke, og nu kan jeg ikke få hjælp til en af de situationer, som min psyke ikke kan klare.

Er IKKE interesseret i at drage fagforening ind i det, da jeg ønsker at bevare et ok forhold til arbejdsgiver (som er af den fejlagtige opfattelse, at han kun skal have kontrakt med kommunen) - men jeg har bare ikke selv styrken til at tage en eventuel konfrontation...

På forhånd tak for svar.

Mvh
Kanaljen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 20:50   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er din jobkonsulent der skal ordne disse ting...

Så tag endelig fat i jobkonsulenten da det er hans job...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 20:53   #3
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Normalt

er det fagforeningen der med over ansættelseskontrakt og det uanset om man er medlem af en eller ej.

Arbejdsgiver har 5 uger til at lave en kontragt og det er med dig han skal lave den...der er kommunen slet med ...og det må de også kunne fortælle arbejdsgiver....du skal have en kontragt som alle andre lænmoftager...
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 20:53   #4
Kanaljen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kanaljen er ny på vejen
Jobkonsulent

Jo tak, det har jeg forsøgt - men han ville ikke røre ved det andet end at give mig svaret "at det stod i vejledning til bevilling, som arbejdsgiver også har fået". - Så der er jeg lige vidt....

Nu vil jeg så godt vide, om jobkonsulenten reelt har pligt til det ud fra nogle love/regler (findes hvor?), for så må jeg jo indgive officiel klage....
Kanaljen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 21:18   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Selve ansættelseskontrakten mellem dig og arbejdsgiver foregår mellem dig og arbejdsgiver.

Jobkonsulenten har før den nye lov trådte i kraft her den 1. januar 2013 altid lavet en kontrakt mellem jobcentret og virksomheden i forbindelse med refusion, f.eks. 2/3 i tilskud.

Men nu er det sådan, at man jo får selve lønnen fra arbejdsgiver, og der er noget med, at man så søge om "fleksløntilskud" udover den løn, man får fra arbejdsgiver.

Synes du skal snakke med den arbejdsgiver fra arbejdspladsen, som lyder til at have fået en vejledning fra jobcentret. Snak om den vejledning vedr. fleksløntilskud.
Oplys dem, at du skal have en ansættelseskontrakt fra dem, at du er ansat der med hvad løn du får osv... osv...

Hvis arbejdsgiver heller ikke selv lige kan finde rundt i det med de nye regler, må denne kontakte den her jobkonsulent, så du ikke skal bruge så megen tid på det selv, synes jeg. Det må også være arbejdsgiverens opgave at finde ud af, hvordan det nu er osv..

Her er de nye regler vedr. fleksløntilskud, som man skal have udover selve lønnen fra arbejdspladsen for de timer, man arbejder for:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932

Løn- og arbejdsvilkår i fleksjobbet
§ 70 e. Arbejdsgiveren betaler løn til den ansatte i fleksjob for det arbejde, der bliver udført, jf. stk. 3-5. Lønnen suppleres med et fleksløntilskud, der reguleres på baggrund af lønindtægten og udbetales af kommunen til den ansatte, jf. § 70 f.
Stk. 2. I forbindelse med etableringen af et fleksjob på en virksomhed skal jobcenteret hurtigst muligt komme med en vurdering af arbejdsevnen i fleksjobbet, herunder hvor mange timer personen kan arbejde i fleksjobbet, og af arbejdsintensiteten. Vurderingen danner grundlag for aftalen om fleksjob mellem den ansatte og arbejdsgiveren. Jobcenteret skal foretage en ny vurdering af arbejdsevnen i fleksjobbet, hvis arbejdsgiveren og den ansatte er enige om ændringen og i fællesskab anmoder herom.

Stk. 3. På overenskomstdækkede områder fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår efter de kollektive overenskomster, herunder sociale kapitler, lokalaftaler m.v. samt bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for ansættelse og fastholdelse af personer i fleksjob. Hvis overenskomsterne m.v. ikke indeholder sådanne bestemmelser eller disse ikke kan finde anvendelse til brug for fastsættelse af løn, indgås aftale om løn mellem den ansatte og arbejdsgiveren, således at bestemmelser i overenskomsten om løn og arbejdstid kan fraviges, i det omfang det er nødvendigt for at fastsætte en løn, der er i overensstemmelse med den ansattes arbejdsevne i fleksjobbet, jf. stk. 2. Jobcenteret og den overenskomstbærende faglige organisation modtager efter aftale med den ansatte kopi af aftalen om fleksjob. Tvister om anvendelsen af overenskomsterne m.v. og om løn og arbejdsvilkår afgøres ved fagretlig behandling og endeligt ved Arbejdsretten. § 11, stk. 2, i lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. På områder, der ikke er dækket af overenskomst, fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår efter aftale mellem den ansatte og arbejdsgiveren. På områder, hvor der findes en relevant sammenlignelig overenskomst, skal parterne tage udgangspunkt i overenskomsten på det sammenlignelige område. Jobcenteret modtager efter aftale mellem arbejdsgiver og den ansatte kopi af aftalen om fleksjob. Det samme gælder den overenskomstbærende faglige organisation, hvis der er taget udgangspunkt i en sammenlignelig overenskomst. Tvister om løn og arbejdsvilkår afgøres i disse tilfælde ved fagretlig behandling og endeligt ved Arbejdsretten, såfremt en af parterne begærer det. I så fald er arbejdsgiveren stillet, som om denne havde tiltrådt den kollektive overenskomst. § 11, stk. 2, i lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Hvis en ansat i fleksjob udfører funktionærarbejde, jf. funktionærlovens § 1, stk. 1, men ikke er omfattet af funktionærloven, fordi den pågældende arbejder 8 timer eller derunder ugentligt, skal arbejdsgiveren ansætte vedkommende på funktionærlignende vilkår. Ved funktionærlignende vilkår forstås i denne henseende, at funktionærlovens vilkår gælder som helhed.

Fleksløntilskud

§ 70 f. Kommunen udbetaler fleksløntilskud til personer i fleksjob. Tilskuddet kan højst udgøre et beløb, der svarer til 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Kommunen udbetaler fleksløntilskuddet efter stk. 2-5 månedsvis bagud.

Stk. 2. Fleksløntilskuddet nedsættes med 30 pct. dels af lønindtægten i fleksjobbet, dels af anden lønindtægt, indtil den samlede lønindtægt pr. måned udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og herefter med 55 pct. Ved lønindtægt forstås A-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og det samlede bidrag til en pensionsordning, der er led i et ansættelsesforhold. Den ansatte i fleksjobbet har pligt til at oplyse kommunen om eget og arbejdsgiverens pensionsbidrag.
Stk. 3. Fleksløntilskud efter stk. 2 og løn udbetalt af arbejdsgiver efter § 70 e kan tilsammen højst udgøre et beløb, der svarer til den løn, der udbetales for ansættelse på fuld tid i den pågældende stilling.
Stk. 4. Personer, der under ferie modtager løn eller feriegodtgørelse, er berettiget til fleksløntilskud under ferien. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse. Fleksløntilskuddet kan udbetales under ferieophold i udlandet.
Stk. 5. Personer, der modtager løn under sygdom eller barsel, er berettiget til fleksløntilskud i sygdoms- eller barselperioden. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse. Personer, der ikke er berettiget til løn under sygdom eller barsel, modtager syge- eller barseldagpenge efter de regler, der fastsættes i medfør af § 49 i lov om sygedagpenge og § 34 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel. Syge- eller barseldagpengene suppleres med fleksløntilskud, således at syge- eller barseldagpenge og fleksløntilskud tilsammen svarer til 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Reglerne om mulighed for ophold uden for Danmark i lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel finder tilsvarende anvendelse for fleksløntilskuddet, når en ansat i fleksjob modtager syge- eller barseldagpenge.
Stk. 6. Hvis en person, der er ansat i et fleksjob, og som ikke modtager løn under sygdom, mister retten til sygedagpenge, kan den pågældende modtage fleksløntilskud fratrukket det beløb, som personen ville have kunnet modtage i sygedagpenge. Det samme gør sig gældende, hvis der er anmodet om sygedagpenge for sent. Kommunen skal ved udbetaling af det beregnede fleksløntilskud mindst hver tredje måned følge op på, om den pågældende fortsat er ansat i fleksjob. Opfølgningen skal ske, indtil kommunen konstaterer, at personen igen får udbetalt løn.
Stk. 7. Hvis ansættelsen i fleksjob ophører under sygdom, ophører fleksløntilskuddet, og personen overgår til ledighedsydelse, jf. § 74 a og § 74 d i lov om aktiv socialpolitik, hvis den pågældende i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Stk. 8. Hvis ansættelsen i fleksjob ophører under barsel, ophører fleksløntilskuddet, og personen overgår til barseldagpenge, jf. § 34 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Stk. 9. Personer, der er ansat i fleksjob, bevarer retten til fleksløntilskud ved flytning til en anden kommune.
Stk. 10. Kommunen træffer afgørelse om tilbagebetaling af fleksløntilskud, hvis den ansatte mod bedre vidende har undladt at give kommunen oplysninger efter stk. 2, 3. pkt., eller § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og den ansatte har modtaget fleksløntilskud med urette eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget fleksløntilskud.
Stk. 11. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet, herunder regler om, at kommunen skal anvende oplysninger om løn m.v., som fremgår af indkomstregistreret, jf. lov om et indkomstregister, ved beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet.


Her står også lidt om fleksløntilskud:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144807
og her en skrivelse om fleksløntilskud:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144961

Sidst redigeret af curls; 31-01-2013 kl. 21:30.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 21:25   #6
Kanaljen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kanaljen er ny på vejen
Gamle regler

Nåede lige akkurat ansættelse slut december på gamle regler... Arbejdsgiver har i forvejen andre ansat på fleksjob (de har heller ikke kontrakt men har ikke tænkt over det), og tilsyneladende har ingen på noget tidspunkt oplyst arbejdsgiver om, at han skal lave kontrakt med medarbejdere. Han er den lidt uforudsigelige type som står meget stejlt på nogle ting, hvorfor jeg ikke tør at risikere at tage "kampen" op og derfor henvendte mig til jobkonsulent - forgæves....
Kanaljen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 21:37   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kanaljen Se meddelelser
Nåede lige akkurat ansættelse slut december på gamle regler... Arbejdsgiver har i forvejen andre ansat på fleksjob (de har heller ikke kontrakt men har ikke tænkt over det), og tilsyneladende har ingen på noget tidspunkt oplyst arbejdsgiver om, at han skal lave kontrakt med medarbejdere. Han er den lidt uforudsigelige type som står meget stejlt på nogle ting, hvorfor jeg ikke tør at risikere at tage "kampen" op og derfor henvendte mig til jobkonsulent - forgæves....
Nå det er jo en hel anden sag... når du ikke lige havde nævnt det fra starten af i den her tråd, at det er efter gamle regler...

Men er du da startet i job uden en kontrakt mellem dig og arbejdsgiver, det er jo ikke så smart efter min personlige mening.
Og uden en kontrakt mellem arbejdspladsen og jobcentret, så er der jo ingen refusion til arbejdsgiver...
Man skal sørge for de ting er i orden inden, man starter i et nyt job...
Det er et problem, hvis du er startet i job uden en ansættelseskontrakt...
Det kan arbejdsgiveren godt få en bøde for, hvis en fagforening er blandet ind i det uanset om det er en fleksjobber eller anden, man har ansat.... Så jeg tror du må starte hos din arbejdsigver og sørge for en ansættelseskontrakt og denne må da lige tage en snak med din jobkonsulent...

Det var mit bud...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 21:46   #8
Kanaljen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kanaljen er ny på vejen
snak med arbejdsgiver

Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Nå det er jo en hel anden sag... når du ikke lige havde nævnt det fra starten af i den her tråd, at det er efter gamle regler...

Men er du da startet i job uden en kontrakt mellem dig og arbejdsgiver, det er jo ikke så smart efter min personlige mening.
Og uden en kontrakt mellem arbejdspladsen og jobcentret, så er der jo ingen refusion til arbejdsgiver...
Man skal sørge for de ting er i orden inden, man starter i et nyt job...
Det er et problem, hvis du er startet i job uden en ansættelseskontrakt...
Det kan arbejdsgiveren godt få en bøde for, hvis en fagforening er blandet ind i det uanset om det er en fleksjobber eller anden, man har ansat.... Så jeg tror du må starte hos din arbejdsigver og sørge for en ansættelseskontrakt og denne må da lige tage en snak med din jobkonsulent...

Det var mit bud...
Tak for bud men hele essensen i dette er jo netop, at jeg ikke selv tør at tage snakken med arbejdsgiver, for hvem det i flere år har fungeret med kun kontrakten mellem ham og kommunen omkring den enkelte fleksjobber.... Det har jo været nok for ham indtil nu, og så har jeg ikke psyken til at turde at risikere at komme i klemme der, hvorfor jeg jo forsøgte at få hjælp fra min jobkonsulent. I forvejen var det en stor overvindelse overhovedet at spørge til, om ikke de skulle have mit kontonr til lønoverførsel, hvortil jeg fik et ikke alt for behageligt svar om at det udelukkende var mit eget ansvar... Fik i samme forbindelse spurgt meget forsigtigt til ansættelseskontrakt og fik klart at vide, at det skulle jeg ikke have, da det var nok med den mellem ham og kommunen. Har kort og godt ikke styrken til at fortsætte videre med det og løb panden mod en mur, da jeg i går forsøgte at få kommunens hjælp...
Kanaljen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2013, 21:53   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det kan jeg godt se, det er ikke rart at stå i den situation...

Hvis jeg var dig, ville jeg have fagforeningen med indover, for det er skam arbejdspladsen, der skal sørge for, at du får en ansættelseskontrakt.

Jobkonsulenten kan nu godt hjælpe lidt til, men stadig ikk deres ansvar, når det gælder selve ansættelseskontrakten (altså at arbejdspladsen udsteder det til dig).

Det er lidt svært, hvis du ikke ønsker at fagforeningen skal hjælpe til.

Jeg ville have det skidt ikke at blive behandlet ordentligt og ikke få nogen kontrakt fra det arbejdssted... Jeg håber virkelig du finder ud af det...
Måske kunne du prøve at snakke med de andre også nye fleksjob ansatte, om hvad I bør gøre i den her situation. Jeg synes ikke, situationen er særlig rar, når man ikke har fået en ansættelseskontrakt på plads inden, man er startet på det nye job.

Jeg er da lidt nervøs for, om I overhovedet får noget løn, og hvis I gør, om hvor meget I ville få i løn...

Tilføjelse:
Det slog mig lige, om LAFS måske kan hjælpe jer.... :
www.lafs.dk prøv at kontakte dem... men man skal nok betale et medlemsbeløb for at få den videre hjælp.

Sidst redigeret af curls; 31-01-2013 kl. 21:57.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 08:08   #10
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Ved ikke om jeg ikke kan læse og forstå i denne tråd, men....

du er tilkendt fleks?
er kommunen ikke bekendt med dette fleksjob?
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
manglende arbejdsprøvning Garfield Spørgsmål ang fleksjob 8 14-01-2011 18:11
Manglende opfølgning. CHNEVIDE Alt det andet 36 10-12-2009 03:28
Da Ulla og de andre handicappede kom på kontrakt Lilli Susanne Politik og Samfund 0 20-05-2009 15:27
Ny kontrakt og mere i løn? Despina Spørgsmål ang fleksjob 5 27-01-2009 14:36
Starte i fleksjob inde der er lavet kontrakt? gittedl Spørgsmål ang fleksjob 5 28-01-2008 16:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension