K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-07-2018, 10:56   #1
KHH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2018
Indlæg: 8
Styrke: 0
KHH er ny på vejen
Bofællesskab, nogen der er kloge på det?

Hej derude!

Jeg sidder med en skizotypisk sindslidelse, som gør at jeg der er mange ting der i perioder bliver svære at håndtere.

Jeg prøvede at flytte hjemmefra i november, og det går ikke specielt godt, og går stadigvæk skidt.

Nu sidder jeg her og tænker, at mange af de problemer jeg bøvler med, ville blive formindsket, hvis jeg boede sammen med bekendte, i trygge omgivelser. Og hvis jeg havde det som en base, ville det måske hjælpe mig, når jeg prøver at arbejde med mine andre problemer.

Så mine spørgsmål er:

Er bofællesskaber tilbudt af kommunerne, kun for folk med alvorlige psykiske og fysiske funktionnedsættelser, eller kunne en gut som mig godt bliver visiteret ind?

Er det overhovedet værd at søge ind, eller er jeg for "rask" i forhold til folk som normalt er i bofællesskaber?

Ved ikke om det er vigtigt, men jeg er 24.

Håber det er let forståeligt, og hvis der er noget vigtig jeg glemte, så spørg endelig ind.

Tak på forhånd.
KHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2018, 12:44   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Serviceloven:
"§ 107. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold

1) til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller for pleje, eller som i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte, og

2) til personer med nedsat psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behandling, og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte."

"§ 108. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til personer, som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på anden vis. "

Altså man kan jo sige at §107 kunne lyde ret relevant
Du har en nedsat funktionsevne i form af din psykiske tilstand (om den er væsentlig nok, ved jeg selvfølgelig ikke).
Med midlertidigt menes nok, at man bor der indtil de er sikker på, at man har fået redskaber nok til at kunne klare det selv

En anden mulighed måske:
Har du prøvet at have en bostøtte?
Altså en der kommer hjem til dig en gang i mellem og hjælper dig?
Sådan en har jeg for tiden, og det hjælper rigtig meget
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2018, 13:08   #3
KHH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2018
Indlæg: 8
Styrke: 0
KHH er ny på vejen
Bostøtte lyder rigtig dejlig, men det ville kun løse et problem.

Mit største problem, er at jeg ikke føler mig tryg for mig selv, og tænker mig til urealistiske ting, såsom indbrud. Så jeg havde tænkt at, hvis jeg kom i et bofællesskab, så ville jeg være i et tryg miljø, hvor jeg så kunne fokusere på at arbejde på mine andre problemer. Fordi lige nu føles det rigtigt op af bakke, når jeg prøver at ændre noget, men så kommer hjem, og det hele går tilbage til hvad det var før.

Men bostøtte kunne måske være en start, hvem skal man snakke med om det?
KHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2018, 15:24   #4
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Er bofælleskab er noget du laver sammen med nogle venner eller bekendte, det er ikke som sådan en kommunalt tilbud til hjemløse.

Kommunen anviser kun boliger til enlige mødre som lige har mistet deres mand/kæreste, og derfor mangler en bolig akut.

Du vil heller ikke bo i kollektiv på længere sigt. Det kan lyde hyggeligt, men du har næsten intet privatliv, som at være på efterskole for evigt.

Eller have et sted at invitrere en date med hjem til... ja det er et kollektiv ? gg

Kommuner har mentorer som kører ud. Jeg havde selv en før jeg flyttede kommune. De har ikke en bestemt funktion, jeg spurgte ham hvad skal vi egenligt lave? Så tog vi bare i Fakta og købte ind.... helt basic...
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2018, 15:36   #5
KHH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2018
Indlæg: 8
Styrke: 0
KHH er ny på vejen
Bofællesskaber som kommunalt tilbud for psykisk og fysisk funktionsnedsatte folk, er skam ganske virkelige.

Alt jeg ville vide, var om nogen havde været i et dem selv, og om en skizotypisk sindslidelse, længere sygemelding, og problemer med at bo selv, ville være nok til at kunne blive visiteret på et.
KHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2018, 17:38   #6
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Fik jeg formuleret mig forkert?

Påstår ikke der ikke er div botilud målrettet forskellige sygdomme eller sociale problemer. Jeg har selv boet 4 sådanne steder. - af forskellige grunde.
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2018, 17:18   #7
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg tror bestemt du kan være i målgruppen. Det er noget du skal snakke med din sagsbehandler eller andre "officielle" kontaktpersoner om.

Du er lige i den rette alder til et bofællesskab i forhold til hvad jeg har oplevet her i kommunen. Om du "har det dårligt nok" er noget kommunen skal vurdere, men det tror jeg nu sagtens du kan have.

Jeg kender blandt andet dette og synes du lyder til at være præcis i målgruppen - nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men der er sikkert andre i din kommune
https://www.odense.dk/borger/handica...bet-roemersvej
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2018, 20:11   #8
snoozz
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2015
Indlæg: 100
Styrke: 9
snoozz er ny på vejen
Jo da.

Man skal bare være helt klar over at hvis man flytter ind sådan et sted, så er de andre beboer typisk også ramt af forskellige problemer.

Det kan fx være forskellige former for kriminalitet, misbrug af alkohol eller stoffer og en masse andet.

I al fald ikke et sted man skal føle sig specielt tryg.

Fx oplevede jeg udeover tyveri og narkohandlere også at få holdt en køkkenkniv for halsen (uden grund). Det var bare en psykotisk beboer.

Skal man gøre det, gør man det med venner man ved man kan stole 100% på.
snoozz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2018, 20:40   #9
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af snoozz Se meddelelser
J
Skal man gøre det, gør man det med venner man ved man kan stole 100% på.
Det er ikke det der spørges til, der spørges til et behandlingsrelateret tilbud, og det findes og skal tilbydes af alle kommuner.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension