K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2009, 14:23   #1
MissMurphey
Førtidspensionist
 
MissMurpheys avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2008
Lokation: København
Alder: 52
Indlæg: 160
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
MissMurphey er ny på vejen
Hvad skal jeg gøre...

Hej. Det er første gang jeg skriver her, og jeg håber på nogle gode råd.
Jeg er netop blevet godkendt til fleksjob, efter en sygemelding på halvandet år, samt en hel stribe af andre årsager, og skal i næste uge til første samtale hos fleks-sagsbehandleren, og derefter starte på fleks-kursus ignm. kommunen... (ved ikke så meget om det endnu)
Men... jeg vil faktisk gerne søge førtidspension, ved bare ikke hvilke af mine problemer som de vægter højest i sådan en sag, og hvornår det er klogest at gøre dette. (har fulgt lidt med herinde, og ved at det var vigtigt at få fleksjob før man søger pension).

Vil det være bedst at komme ud i nogle jobs som man alligevel ikke kan klare, eller skal jeg søge med det samme?

Min sag er gået igennem pga. både fysiske og psykiske årsager. Har bla. hypermobile led, migræne, tarmbetændelse, PCO hormonforstyrrelse, stress og kronisk depression.
De har vægtet det psykiske årsager højest.

Hmmmm, det er lidt svært at snakke om, da man jo i kommunens regi skal passe lidt på hvad man fortæller.
Dog skal det siges at min sag er gået rimelig glat, siden den startede, så kommunen har ikke spændt ben for mig endnu.
Er halvandet år ikke rimelig hurtigt at blive vurderet på....

Mvh. MissMurphey.
MissMurphey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 15:51   #2
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg går udfra, at du har været i en arbejdsprøvning eller flere
inden du blev visiteret til fleksjob?

Det er udfra denne kommunen har truffet sin vurdering?

Er dit helbred blevet dårligere, siden du nu ønsker førtidspension?

Man skal ikke have haft fleksjob, inden man kan få førtidspension,
men kan man klare et fleksjob, er man ikke berettiget til førtidspension.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 16:11   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg kan fortælle lidt om hvordan det er gået for mig.

For godt 2 år siden var jeg i en arbejdsprøvning, som var baseret på løgnehistorier (fra kommunens side altså), jeg endte ud med at være der 6-9 timer pr. uge, men blev visiteret til flex-job.

Det er meget tæt på halvandet år siden jeg blev visiteret til flex, og siden da er det godt nok gået stærkt.

Jeg blev hurtigt sendt til anden aktør, med henblik på at finde et flex-job.
Jeg blev advaret mod dette (af en bruger herfra), da anden aktør er resultatlønnet, men helt fint med mig, for så kan de vel hurtigt finde mig et job, så jeg hurtigt kan få vist dem at den ikke holder, tænkte jeg.

Men det lykkedes ikke anden aktør at finde mig et flex-job, og han tilbød kommunen, at stable en praktik på benene, med det formål, at få undersøgt om jeg i det hele taget kan klare et flex-job (han havde vist fået sin tvivl).

Fra marts til juni, i år, var jeg så i praktik, og klarede gennemsnitligt ca. 7 timer pr. uge.

Ordet førtidspension er endnu ikke blevet nævnt, men sagsbehandleren har dog udtalt, at det er lige lidt nok til flex.
For nylig har jeg været til samtale med en erhvervspsykolog, og venter nu på hans udtalelse.

Jeg kan ikke svare dig på hvad du skal, men for mig var det rigtige at lade det gå som beskrevet.

Efter hvad jeg har fået oplyst, mister kommunen refusionen, når en flex'er har gået ledig i 18 mdr.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 16:47   #4
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jeg vil godt prøve ... om ikke andet så lidt moralsk opbakning,

pkt: 1 det er meget vigtigt du går ind i sagerne med troen/tanken, at glasset er halv fyldt , og ikke halv tomt,

pkt:2 lad ingen presse dig ud i overdrevne sager du ikke fysisk eller på anden kapacitetmæssigt vis ikke kan klare,

pkt:3 det kan jo være, at du har været heldig (som jeg var) og få en stærk "tovholder", ,,, jeg mener siden systemet endnu ikke er gået dig imod, om du forstår hvad jeg mener,

nu ikke flere punkter, men måske en lille revision,,,,,, du glider let og elegant igennem til et fleks, men søger med lys og lygte (før det er prøvet af) efter en ftp...... det står jeg personligt lidt uforstående overfor, da det økonomisk er en klart bedre deal,

og så var der lige den med man skal være forsigtig med hvad man siger her på k 10 ... NOPE NOPE og NOPE.... så længe talen er pæn og høvisk, og ikke anstøder nogen kan du tale frit fra leveren,

jeg personligt er da lidt stolt af, at der her findes kapaciteter som visse sagsbehandlere åbenbart enten frygter ..... eller gerne vil tage ved lære af, og du har heeelt igennem ret ..de er her .. og de læser med .... men det må da absolut være et gadot til denne side.. det var da hvad jeg konkluderede.

jeg håber du opnår hvad din krop kan klare gennem råd herfra, samt at du måske er heldig og have fået en god vejleder, ,,, mange må utroligt meget igennem, og så er der os få heldige der har fået gode folk på fra start..... jeg går og bilder mig ind, at det er sådanne folk der læser med herinde , og netop derfor kender problematikken, og derfor får sagsgangen til og flyde lidt lettere

mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 17:12   #5
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hejsa.

Blot lige en til Ace og et skulderklap for det flotte råd og det velvalgte ordvalg.
Super flot skrevet:-)

Chnevide
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 20:22   #6
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg er enig med dig i, at man skal passe på med hvad man skriver, hvis
ikke man vil genkendes.

Selvom man bruger et pænt sprog, kan der godt være personer, sagsbehand-
lere, som man ikke ønsker skal læse at man beder om råd herinde.

Du skriver ikke noget om, hvor mange timer du kan holde til?

Jeg blev visiteret til fleksjob efter et 20 ugers kursus, men med den
diagnose jeg har var flere på førtidspension, og idag er jeg det også.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 21:08   #7
MissMurphey
Førtidspensionist
 
MissMurpheys avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2008
Lokation: København
Alder: 52
Indlæg: 160
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
MissMurphey er ny på vejen
Tak...

Mange tak for de foreløbige svar. (flg. bliver nok lidt langt, men håber det er ok).

Kommunen har truffet beslutningen efter at jeg har været sendt til anden aktør. og været i to arbejdsprøvninger.
Den første kunne jeg ikke klare, og den anden kunne jeg max. være 3 t. og til slut kun 2 t. pr. dag.

Jeg har hele tiden ønsket førtidspension, men har læst at hvis jeg søgte direkte fra sygedagpenge, skulle jeg på bistand i ventetiden.
Men hvis jeg ventede med at søge til jeg havde fået godkendt fleks, ville jeg få sygedagpenge indtil min fleks sag var blevet vurderet.
Derfor har jeg af økonomiske årsager søgt fleks først.

Jeg skal til møde i nærmeste fremtid, med min fleks-sagsbehandler, og har fået en folder om en anden aktør, som jeg skal starte hos.
Umiddelbart tror jeg, at jeg vil lade tingene glide stille og roligt, som "Trold" beskriver.

Min psykolog beskriver med store bogstaver, at jeg er for syg til egentlig at gennemføre den arb. prøv. jeg for nyligt har afsluttet, og at på det regulære arb. marked, ville jeg direkte være blevet SENDT hjem med en længere sygemelding, og at der derfor var urimeligt at jeg skulle udsættes for dette. (den sidste del af sætningen er en sammenfatning af hendes ord).
Hun skriver at den eneste grund til at jeg gennemførte, var fordi jeg kunne se en ende og at det ville jeg jo ikke kunne i et alm. job.

Praktikstedet ville iøvrigt ikke ansætte en fleks´er som mig, da jeg ikke kunne deltage med ret mange procent arb.kraft.

Mht. til det med at være forsigtig med at udtale sig, så mener jeg ikke her på K10, men mest på kommunen.

Mvh. MissMurphey
MissMurphey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 21:19   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmmm, jeg troede da, at hvis man søgte førtidspension, så måtte de IKKE stoppe dine sygedagpenge før end sagen var færdig og du er helt afklaret.........så jeg forstår ikke helt pointen ved at skulle søge fleks først for så ryger du vel alligevel på kontanthjælp efterfølgende??? Og står så med problematikken, kontanthjælp, fleks du ikke kan magte og SÅ en sag om førtidspension PÅ kontanthjælp hele vejen igennem!!, hmmm....???

Håber du eller nogen lige kan knække koden for mig, for det lyder ikke rigtigt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 21:36   #9
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Er du ikke bevilliget fleksjob?
Hvis du er det, og er på sygedagpenge, skal du have ledighedsydelse?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 21:55   #10
MissMurphey
Førtidspensionist
 
MissMurpheys avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2008
Lokation: København
Alder: 52
Indlæg: 160
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
MissMurphey er ny på vejen
Pension???

Jo, jeg er bevillget fleksjob og skal fra nu af have ledighedsydelse.

Jeg mente at hvis man deler ventetiden op i :
Sygemelding - Fleksjob = sygedagpenge
og Fleksjob - Pension, = ledighedsydelse

MEN
Sygemelding - pension = kontanthjælp i hele perioden, altså hvis man fra starten søger pension.

Det er noget jeg har læst i en bog om fleksjob paragraffer. Skal nok se om jeg kan finde den, så jeg kan fortælle hvor det står.
Ved bare ikke pr hvor den er:-)

Mvh. MissMurphey
MissMurphey er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad skal jeg gøre? Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 27 31-10-2011 21:02
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Hvad skal jeg gøre ? Physen Alt det andet 4 16-04-2010 17:55
Hvad skal jeg gøre? mumle_mund Alt det andet 10 10-06-2009 10:47
Hvad skal jeg gøre? krebs25 Spørgsmål ang fleksjob 3 09-03-2007 12:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension