K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2009, 00:02   #1
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
Question Svigtet i ny kommune med hensyn til vedligeholdelses træning for kronisk syge.

Jeg er ny her på siden og er havnet i en bizar situation efter at været flyttet til Sorø kommune. Har været på førtidspension siden 2004.


Jeg har flere fysiske funktionsnedsættelser og PTSD opnået i et specielt job. Er svært hypermobil , ledproblemer, for lavt stofskifte, haft bækken løsninger, kroniske smerter m.m. Fik i tidligere kommune fået nogle hjælpemidler - det skal nævnes at det var en meget vanskelig kommune at opnå lydhørighed i og jeg fik megen hjælp fra DUKH ikke mindst vedr. retsikkerhed. Har fået at vide at jeg vil miste min gangfunktion - derfor drejer det sig om at gøre en indsats varigt med kroniske lidelser. Min mor havde samme problemer.

Har stærkt nedsat funktionsevne og lidelser der bevirker at bl.a min gangfunktion er meget nedsat til omkring 300 meter. Det er gået ned ad bakke hvilket også fremgår i de skrivelser jeg har fra forløbet. Har haft flere alvorlige fald. Været hos kiropraktor 100 gange.
I tidligere kommune kæmpede jeg for at få vedligeholdelses træning hvilket lykkedes da jeg skrev til daværende Socialminister. Og på træningsstedet kunne man godt se at det var en nødvendighed for mig i en indsats for at holde hjemmehjælp fra døren. Jeg erfarede ligeledes at det er en selvfølge i systemet at partneren som går på arbejde skal klare alt det vi før var 2 om.

Så jeg opnåede at få genoptræning først i ½ år, hvor jeg blev afklaret hvad jeg kan og hvor mine barrierer er. Derefter overgik jeg til varig vedligeholdelsestræning i 2 år indtil jeg flyttede. Psykisk havde jeg det godt med at vide jeg fik den støtte der for mig var nødvendig, selvom det var med personer der var 30-35 år ældre end mig - men vi var lige dårlige fysisk. Samt at jeg fra systemets side fik en anderkendelse....som jeg ellers ikke havde været vant til. Samt sikkerhed i at der blev holdt lidt øje med mig og at jeg ikke blev hægtet af. Med forlavt stofskifte og ingen motion er jeg udsat for at få alle andre lidelser samt overvægt. Vi blev kørt til stedet idet det lå for langt til at kunne køre dertil i el-scooter. Og det betød at jeg kom af sted selv på dårlige dage. Uden afbrydelser.

Derfor lå det mig meget på sinde da jeg flyttede til Sorø i 2007 at skabe dialog omkring min situation for at undgå et afbræk i træningen. Det lykkedes dog ikke. Man var ikke interesseret i at kende til de erfaringer der var gjort eller de skrivelser der kunne dokumentere tingene. Jeg blev gjort opmærksom på at den mulighed ikke eksisterer i byen. At træning her kun er midlertidig. Mit behov er jo ikke ændret fordi jeg flyttede. Jeg blev bedt om at blive væk i forbindelse med vejlederens ferie og sygdom. Så forløbet var ikke det mest hensigtsmæssige for mig. Endvidere blev et alvorligt fald slet ikke beskrevet i referatet derfra. Og yderligere tilkom et smertefuldt springknæ. Så i perioden havde jeg det værre end før. Jeg kunne bare selv træne med egenbetaling i et nærliggende privat eget motionscenter lød beskeden, da jeg blev hægtet af. Bedt om at blive væk. Med den konklution at jeg jo ikke havde forbedret mig............Spurgte om der dog ikke var nogensomhelst muligheder for mig evt. at træne på et af de nærliggende plejehjem eller andre tiltag. Der blev kun hele tiden svaret nej. Og fornylig ses så i lokalavisen om hold for folk med faldproblemer, har fået tilbudt et kursus, det kunne havde været sagen for mig. Men ingen oplysninger derom fra de sundhedsansvarlige til trods for at jeg netop spurgte lige i det tidsrum.



Jeg ankede afslaget om vedligeholdelsestræning i efteråret 2008 og håbet at hele min sag mødelydhørighed samt at der ville blive indhentet tilstrækkelige lægelige akter samt min historie. Men det gjorde ankestyrelsen ikke og lige før jul fik jeg et afslag på træning - jeg er fuldstændigt i afmagt over dette. De har kun henholdt sig til aktuelle skrivelser fra Sorø og ikke stille spørgsmålstegn ved nogetsomhelst. Besynderligt at jeg fik det i tidligere kommune og med yderligere forringelse nu ikke kan komme i betragtning. Jeg har blot stødt panden mod en iskold mur uanset hvor jeg har henvendt mig her. Skrev et brev til karen Jespersen der igen flere måneder efter bekræfter at kommunen har pligt til at hjælpe folk som mig. Kommunen har selv besluttet serviceniveauet - men er det så meningen at folk som kommer i klemme ikke bliver hørt. Det støttes ikke at jeg vil gøre alt for selv at kunne klare mig!!!!!!!!!Samt at jeg ikke kender så mange her.
Og i januar oplevede jeg så et ildebefindende jeg har været meget dårlig siden.......Jeg har oplevet i hele dette forløb ikke at blive hørt. Nu kan jeg så igen søge om et forløb som jeg måske / måske ikke, får som sidst for så igen om få måneder at bleve udskrevet, det er ikke optimal løsning for mig. Undskyld det lange indslag - jeg har forsøgt at skive så kort som muligt men jeg er knust over alt dette. .........for vedligeholdende træning er for mig lige så vigtigt som livnødvendig medicin.

Håber på jeres feed back.

Ametyst.
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 10:00   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Prøv at skrive til Ombudsmanden.
Du har krav på nødvendig træning, vedligeholdelse og forebyggende. §86 i Serviceloven.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 10:24   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
som pia foreslår, gå til ombudsmanden.

Velkommen iøvrigt her til kommunen og jo, du har så ganske ret, det er mere end svært at opnå lydhørhed

Du skal simpelthen holde fast og holde ud og hellere gå til hovedet end .....

Blot vores erfaring
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 10:43   #4
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Angry AAaarrrggh

Hej Ametyst

Der er kun én vej fremad. Netop som Pia og Buster siger. Det er ombudsmand, Borgmester, kommunaldirektør, alle byrødderne osv.

Mit råd er at du skriver en mail og så sætter samtlige de ovenstående personer på modtagerlisten (deres mailadresser kan slås op på kommunens hjemmeside, hihi) og så skal du være så fræk at du rykker dem alle for svar mindst hver 14. dag, og hvis svaret er negativt spørge hver enkelt om hvorfor med § henvisning og hele bullesjasen. Magter du det?

mega Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 12:47   #5
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
Tak for alle jeres svar og tak og for feed back. Er langt nede over dette.

Jeg har henvendt mig de relevante personer samt et enkelt byrådsmedlem i efteråret, men uden held. Jeg vil helst ikke nævne navne her. og allerede der burde tingene have været fanget op - men det er viljen der mangler. Det kan ikke passe at der ikke findes varig vedligeholdende træning her....................er bundet i eget hjem og møder derfor ikke så mange ........og tiden går blot...er ikke ældre. At man her ikke er syg nok!

Har ikke kunnet få en tid på kommunen hos en sagsbehandler da det ikke lige drejede sig pensions udbetaling eller et par andre bestemte ting. Vippet af i telefonen.

Igen vippet af på Sundhedscenteret i forbindelse med forespørgsel om livsstilssamtale, man tilbyder hjælp til at tabe sig, rygeafvænning, m.m jeg det har risiko for eks, diabetes ( min søn har diabetes 1) som overvægtig med ringe motions mulighed . Kunne ikke komme i betragtning ........er ikke alkoholiker el. andet.

Socialdirektøren har i 2 breve blot afvist mig uden yderligere, og nævt en anden person jeg ikke ved hvem, er der skulle være enig med hende. Ingen havde set mig. De inddrager ikke min historie eller de talrige tidligere skrivelser.

Først i forbindelse med mail til borgmesteren ville hun så møde mig. Ellers var kontakt /dialog ikke muligt.

Kommunen er åbenbart et uland at bo i når man har funktionsnedsættelser - jeg mener at det er de ansvarlige og alle ,eks. fysioterepeuter der via deres job ikke opretter hold m.m. eller har mulighed derfor. Og som undlader at give problemstillingerne videre - således at man ikke lukker øjenene og lader folk sejle i egne sø. Så folk havner som misbruger og sætter sig ned på bænken.........fordi de har opgivet.

Der er ingenting for førtidspensionister her, først når folk bliver 60 er der noget at deltage i. Med funktionsnedsættelser er der så mange barrierer at der intet reelt er i foreningslivet.

Samt igen overset er den gruppe førtidspensionister som ikke orker computer....

Og som jeg nu ser det er her borgere som går ifront og orker at kæmpe - så der må jo være viden at noget er ikke som det burde................hvis vi alle skal stå på borgmesterens kontor........

Jeg har ingen erfaring omkring ombudsmanden...........og mener at det er her lokalt på kommunen det skal løses - det virker som alle har fået mundkurv på. De er jo alle veluddannede inden for som Sundhedsfremmende tiltag så hvodan jeg så står som jeg gør er helt uforståligt. Som en ven sagde til mig : "Hvem kommer den dag du sidder fast i kørestol og tager dig lidt med ud"............???????????? det ildebefindend hvor jeg pludseligt faldt om en dag er uden tvivl noget der kunne være undgået hvis ikke alle de spekulationer og afvisninger havde været der. Har brug for ro og få den tilstrækkelige støtte, intet andet. Og tryghed i at jeg gør det jeg selv magter under kyndig vejledning.

Jeg er så forvirret over alt dette - . Men I forstår føler jeg og er så søde ved hinanden her på siden...............

De bedste hilsner fra Ametyst.

Sidst redigeret af Ametyst; 27-03-2009 kl. 14:43. Årsag: stavefejl
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 19:23   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej, ked af at høre, at det er som om, der ikke er nogen, som hjælper og rådgiver dig og løser problemet.

Jeg læste lidt om lovene omkring genoptræning....:

http://www.social.dk/ministeriets_om...ptraening.html

Nu ved jeg ikke, hvordan du har søgt om at få vedligeholdelsestræning..

Kom bare lige til at tænke på merudgifter §100, om der er en mulighed for at søge der i stedet for? Ved ikke om det kan gå under der.... Der er så mange muligheder i den paragraf. Her skal man dog have udgifter for 6000 kr. årligt:
http://www.social.dk/ministeriets_om...tilskud%20til?

Kom også til at tænke på, om lægen kan give dig et råd? Og måske henvise til nogen steder - måske i forbindelse til sygehuset?

Det var bare mine tanker... God weekend til dig..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 19:31   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan prøve at kontakte www.dukh.dk

Eller evt. melde dig ind i evt. gigtforeningen og se, om de kan hjælpe dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2009, 01:00   #8
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
Exclamation

Tak for jeres udmærkede bud.

Jeg har haft hjælp fra Dukh - de fulgte mig i forbindelse med smøleri i min pensionssag - samme dato de kontaktede tidligere kommune blev min førtidspension beviljet. Men jeg kører i ring igen , som i pensionsagen kontakt dit og dat. Kommunikationen skulle have været mellem kommunerne og læge.

Det er jo kommunen der har ansvaret og pligt til at borgeren får den hjælp og der er faciliteter tilstede det er helt fra 2007 .
Her er privat egede motionscentre der lever fedt de kunne jo så vælge at købe sig ind med pladser og det er det jeg ikke ved om det sker her. 350 kr. i timen for vejledning hos fys. m.m resten af livet det er jo ikke rimeligt - der er ingen hypermobiltræningshold heller her kommunen.

§ 100 vedr. merudgifter det hed tidligere § 84 den er afprøvet dengang . Jeg var hele møllen igennem i 2005.

Problemet er skabt af Sorø kommune som ikke vil leve op til kravet om at der er et behov for varig træning til kronisk syge. Som bare hægtes af. Det er usandt at der ikke er noget behov her. Det kunne foregå på det eksisterende sted hvor jeg kunne selvtræne, det er det eneste . Tingene er der og står ledigt mange timer i døgnet. Og mit behov er ikke ændret fordi jeg har flyttet kommune så enkelt er det! Livskvalitet og retssikkerhed har trange kår i forbindelse med sygdom.

karen jespersen skrev i brev af 3 dec.2008 :

Jeg må indledningsvis oplyse, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov herfor. Dette følger af services lovens§ 86, stk 2. Vedligeholdelsestræning gives efter en konkret og individuel vudering. Sorø kommune skal altså søge for , at der er mulighed for at tilbyde træning, du eventuelt har behov for.

Og senere i brevet står;

I forbindelse med de lidelser, du har nævnt, kan jeg yderligere oplyse at kommunen har pligt til at inddrage alle muligheder for hjælp efter den sociale lovgivning , når den konkrete afgørelse skal træffes. Kommunen skal ligeledes være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos anden myndighed eller efter anden lovgivning. der er særligt tale om at forebygge eventuelle problemer.

De bedste hilsner Ametyst.
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2009, 01:55   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
§ 100 1995 det er altså mange år siden, og loven er blevet ændret siden (for at fjerne nogle uheldige afgørelser) der til er du nu i en anden kommune, så kom du bare i gang med at søge den igen, NÅR (ikke hvis) du får afslag anker du naturligvis... kommunerne er generelt ikke så glade for at give § 100 det er jo dyrt ved du jo nok.

Hvis du så ed anken får afslag, opg du om fx 1 år har en ændring i din tilstand, så søg igen, du kan ikke miste noget du ikke har *ss* så søg ank afslag og så forfra igen så snart muligheden byder sig, før eller siden bliver de vel trætte af dig, og giver dig noget af det bare for at få fred ... men stop ikke der, bliv ved til du har fåret alt med.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2009, 21:16   #10
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
vederlagsfri fysioterapi?

Hvor er din læge i det her? Det er måske en mulighed at få en henvisning til vederlagsfri fysioterapi - Jeg har gode erfaringer med ordningen. Det er din læge der henviser - og du vælger selv behandler/behandlingssted (blandt de fysioterapeuter der har overenskomst med sygesikringen)
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kørselsfradrag for kronisk syge og handicappede phhmw Spørgsmål ang fleksjob 3 19-03-2013 22:04
Kronisk syge skal lære at passe sig selv keld60 Politik og Samfund 10 12-04-2012 18:10
Kronisk syge: lægen bruger halvdelen af tiden på disse buster Politik og Samfund 4 25-01-2011 12:03
Inspiration til kronisk syge.... phhmw Et godt link! 0 21-10-2010 21:36
Kronisk syge skal klare sig selv nå !!!! Stella Politik og Samfund 13 25-03-2008 19:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension