K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2009, 17:49   #1
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Arbejde langt hjemmefra, brug for bil.

Nu er jeg heldig og skal snart til jobsamtale i et fleksjob.

Jeg er 23 år, og er født med det der hedder Ehlos danlos syndrom. Derfor er jeg også visiteret til fleksjob.


Problemet er, at hvis nu jeg skulle få dette arbejde, så har jeg godt 60km fra mit hjem til arbejdspladsen. Jeg har tjekket bus og togtider, og der er der ca 4 timers transport på de gode tider, og 10 timer når det er værst.

Er jeg så ikke berettiget til at få støtte til en bil igennem kommunen?

Jeg har været inde og kigge på forskellige love omkring det, men derfor kan man jo aldrig vide sig HELT sikker

Loven kommer lige her:

Støtte til bil

§ 99. Der ydes støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes ELLER i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil. Støtten ydes som et rentefrit lån inden for en ramme på 114.000 kr.


Det som jeg bider mest mærke i er: "ELLER i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil."

For man kan jo sige, uden en bil, så kan jeg umuligt fastholde mit måske kommende arbejde.


Ved i så også om jeg kan risikere at få et lån på Alle de 114.000 kr, eller om de bare finder noget billigt skrammel til mig?

Håber i kan hjælpe mig.
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2009, 10:55   #2
Connybirk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 29
Styrke: 16
Connybirk er ny på vejen
Ikke fordi jeg har vildt meget forstand på det men, hvis ik du skulle være berettiget, forstår jeg intet, men det er så heller ik første gang
Er meget sikker på beløbet til bil på nuværende tidspunkt er over 140000, halvdelen af pengene skal tilbagebetales over 6 år, den anden halvdel får du bare. Du får ihvertfald ikke noget gammelt skrammel, der ydes kun tilskud til helt nye biler, i sjældne tilfælde ret nye pensionistbiler. Kan ikke huske hvor jeg har læst det, skal nok prøve om jeg igen kan finde det og vende tilbage. Eller nogen andre måske ved det. Håber det lykkes for dig.
Connybirk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2009, 11:27   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Prøv at læs den her tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=4678 der er vist det meste man kan få brug for at vide , og ellers sidder der mennesker i den tråd som garanteret kan hjælpe dig

Men står der ikke noget om transport i din ressourceprofil , jeg har selv problemer med at komme rundt over store afstande, og derfor står der i min profil at jeg skal arbejde tæt på hjemmet , er der så et job langt fra hjemmet så er min mulighed at søge handicapbil , kan jeg ikke få det så kan jeg ikke få det job , den transport du nævner lyder vanvittig ..

Men først når du har jobbet bliver det jo en bil du kan søge for at komme på job men indtil da er det en trivselbil og noget svære at få fat i .. men kig i den anden tråd ...
  Besvar med citat
Gammel 12-06-2009, 14:40   #4
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Har læst en del i den anden tråd nu, og der snakker de om at der går et helt år fra at ansgningen er sendt ind til der evt bliver en bil udleveret??!!

Er jo helt umuligt for mig og skulle vente et år hvis jeg skulle have mulighed for at opnå mit forhåbentlige kommende arbejde..

Håber godtnok ikke skive kommune er langsome på det område. :S
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 22:12   #5
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Så fik jeg svar, og var et afslag.

Forstår ikke deres begrundelse helt, da det var fordi jeg ikke var handikappet nok. Det skal sige det er min 2. jobmulighed inden for 4½ år, hvoraf 3½ af dem er som visiteret til fleksjob.

Nogen gange kan jeg simpelthen ikke fatte de folk hos kommunen. Hvad er forskellen på, om jeg er istand til at gå 1km og 100m når der stadig er 60km til min arbejdsplads... Skal siges jeg bor ca 400m fra bandegården/rutebilstationen.

Som MINIMUM er der hver dag 4 timers transport hvis det er med offentlig, hvilket tager meget på krafterne i min ryg - hvis jeg får en arbejdsuge på feks. 4 dage, så er det allerede 16 timer der. Det sidste sted jeg arbejdede havde jeg 22 timer, og der boede jeg klods op af min arbejdsplads.

Kan simpelthen blive så frustreret over sådan noget, for nu bliver jeg ganske simpelt nødt til at sige nej til mit arbejde, da kommunen åbenbart ikke kan se det fornuftige i at få mig i arbejde, hvilket ganske hurtigt ville kunne betale sig økonomisk for dem - selvom de skal ud og ligge penge ud til en bil.

ARRRG!!! Skal ud med noget vrede lige nu!!

Sidst redigeret af RuBn86; 16-06-2009 kl. 22:43.
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 23:25   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jamen lige netop her får du stor forståelse for din vrede.

Ja, det er jo vildt, at du ikke kan få job.

Jeg har nogle ting, du kan skrive til kommunen i din sag.

Du kan skrive til kommunen - evt. som en anke - at du gerne vil klage over, at du IKKE kan få bevilget bil, så du kan forbedre dine muligheder for at søge job i en xx km i radius fra din bopæl.

Så skriver du, at du - såfremt du IKKE får bevilget bil - gerne vil have tilføjet i din ressourceprofil og dit fleksjobbevis, at du KUN står til rådighed for fleksjob inden for en radius af xx antal km, da den ekstra transporttid ellers vil gå fra din arbejdsevne.

Alternativt må de betale taxa frem og tilbage til et job (det gør de i andre kommuner).... mange får også taxa i 50-60 km blot for at komme i arbejdsprøvning. (Og det skriver du.)

Det er jo totalt ude i hegnet, at kommunerne vælter penge ud til taxa til arbejdsprøvninger, mens et reelt arbejde bliver direkte modarbejdet af kommunerne.

Du kan presse kommunen helt ud ved at skrive, at de heller ikke vil bruge den del af paragraffen, der hedder "... opnå eller fastholde et arbejde..." og så skrive, at du betragter det som til tilsagn om førtidspension, da du IKKE kan blive selvforsørgende.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2009, 13:59   #7
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Lige en update til en gammel tråd.

Jeg har fået arbejde i et fleksjob nu, eller dvs jeg faktisk startede for over 4 måneder siden. Efter at ha snakket med kommunen (og forklaret dem at det var så godt som umuligt for mig, at beholde et arbejde uden bil) skette der.... intet..

Jeg har så for godt en månede siden fået et brev fra dem, om at de sagtsusme har taget min henvendelse seriøst, og nu derfor vil tage det op til diskution, om jeg skal have bil eller ej. Og det har de tænkt sig at gøre til 15. feb. 2010... Så det er godt ½ år, hvor man egentlig står og er røvrendt af kommunen. Så nu må jeg spændt vente på at høre hvad de kan hjælpe med. Kan jo håbe der falder lidt af..
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejd hjemmefra KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 7 27-05-2013 20:27
Hvor langt har i på arbejde ? Bobbi Spørgsmål ang fleksjob 6 28-04-2012 11:02
16 år pige vil flytte hjemmefra l-kold Alt det andet 7 18-07-2009 08:10
Robotstøvsuger stukket af hjemmefra zuza Dit og Dat 7 30-05-2008 07:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension