K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-01-2012, 13:07   #1
Risc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Risc er ny på vejen
Unhappy HJÆLP-Sygedagpenge stop-samtale imorgen

Hej. Jeg er 33 år og har (hele livet igennem) invaliderende migræne som gør at jeg ikke kan varetage et fuldtidsjob og ej heller flexjob. Jeg er fra kommunens side ikke "udredt" endnu idet der stadig er 2 uafprøvede behandlingsmuligheder. Den ene som hovedpineklinikken foreslår (BOTOX) er muligvis ikke aktuel for mig og hvis såfremt den er, går jeg ikke velvilligt med til det, da jeg ikke vil udsætte mig selv for de ricici det kan medføre. Den anden behandling hedder psykologhjælp - hvilket der i 2009 skønnedes at kunne mindske mine migræneanfald (og overlæge samt psykolog skriver der med rette hjælp er muligheder for at opnå ordinær tilknytning til arbejdsmarkedet med en paragraf 56 ordning) - Dette tvivler jeg dog på på nuværende tidspunt da jeg her i 2012 ikke har de samme psykiske barriere som i 2009. Jeg står i den situation at kommunen vil stoppe mine sygedagpenge (som jeg har fået i 52 uger). Min sagsbehandler skriver at jeg med psykologsamtaler og evt mentor (på baggrund af psykologs udtalelse i 2009) og trods min unge alder, er det hendes vurdering at jeg har gode ressourcer i forhold til en tilbagevenden til arbejdsmarkedet når min heldbredsmessige situation er afklaret. - herunder er det påkrævet med et behandlingsforløb som hovedpineklinikken anbefaler. Det er efter hendes vurdering at den heldbredsmessige tilstand fortsat er uafklaret da der er uafprøvede behandlingsmuligheder.

Så spørger jeg så: Når læge udtaler der er muligheder via behandling at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,- Går det ikke ind under paragraf 27. stk 3. som hedder sig: Den sygemeldte er under eller venter på lægelig behandling og den pågældende efter lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 x 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden. ????

Jeg mener dog ikke psykologhjælp ville kunne få mig tilbage til en erhvervsmæssig beskæftigelse medmindre man kunne kombinere et flexjob med en paragraf 56 ordning. For trods jeg kan få en ugentlig arbejdstid på fx 20 timer - så kan jeg ikke møde hver dag og vil ha flere sygedage end hvad der er tilladt på flexjob. SÅ selv mener at gå ind under paragraf 27 stk 4: den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke vende tilbage til det ordinære arbejdsmarkede, men det endnu ikke er endeligt afklaret om den sygemeldte vil være berettiget til flexjob eller førtidspension, således sygedagpengeperioden forlænges op til 26 uger.???

Er der nogen der ved hvad der sker hvis man selv søger Førtidspension ? Ved godt at jeg på det foreliggende grundlag ikke vil kunne få det - men tænker på om de så skal fortsætte mine sygedagpenge indtil den sag er afklaret - men hvad så når jeg får et afslag - hvordan står jeg så rent økonomisk ?

Håber nogen kan hjælpe ?? På forhånd tak !!!!
Risc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 13:33   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du søger på det foreliggende grundlag, kan du få cirka 3 måneder eksta sygedagpenge. det er den tid som kommunen har og tage stilling til pension
derefter hedder det kontanthjælp

behandling at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked
har du en læge som skriver det, i så fald skal lægen skrive en dato hvornår du kan vende tilbage. Men hvis du siger at pension er den eneste mulighed for dig
lyder det lidt underligt en læge skriver det.

den anden mulighed for at forlænge dine sygdagpenge er hvis det er slået fast du aldrig kan arbejde på ordinær vilkår igen.
men den kan du heller ikke bruge, da du ikke er helt afklaret og der er stadig behandlingsmuligheder som ikke er afprøvet. så det er ikke udelukket du kan komme til at arbejde på normale vilkår
det er den som du selv har kigget på
27 stk 4: den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke vende tilbage til det ordinære arbejdsmarkede

så ved ikke rigtig hvor argumenterne skal komme fra i forbindelse med at forlænge
men der kommer sikkert en masse svar fra andre
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 13:57   #3
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Ang. Botox, så kender jeg et par stykker der har prøvet og det er absolut ingenting at snakke om,og de er lykkelige for at have gjort det, og allerede efter én gang ved man om man er egnet til dette middel, for hvis ikke det virker 1. gang kommer det aldrig til at virke.

Og ang. bivirkninger er de meget små:

Der kan i mindre end 1% forekomme følgende sjældne bivirkninger:
Hængende øjenlåg/øjenbryn, dobbeltsyn, tørre øjne, hævede øjenlåg, indadvendt øjenlåg, hovedpine og synsforstyrrelse. Disse bivirkninger er midlertidige og forsvinder af sig selv efter kort tid.

Så jeg vil da mene at det ville være rart at afprøve, og du skal vel heller ikke selv betale hvis det er noget kommunen vil prøve.


Ikke at jeg går ind for at kommunen skal pådutte borgere noget, for at man absolut skal forsørge sig selv, men tænk hvis du kunne komme af med den evige hovedpine, det ville da være skønt....
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 14:14   #4
Risc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Risc er ny på vejen
Tak for de hurtige svar/tilbagemeldinger. Og Botox lyder måske ikke helt så farligt i mine ører længere...men stadig vil jeg ikke være helt tryg ved det...

Har hørt noget om at før et sygedapenge-stop kan finde sted så SKAL det oplyses 14 dage inden stoppet - men er der nogen der ved, om det er en varsling/formodning man skal modtage fra kommunen eller er det en helt klar meddelse om at de stopper ??
Risc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 17:19   #5
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Du modtager et brev fra kommunen hvori der står at de påtænker at stoppe dem, og så en dato.
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 18:25   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risc Se meddelelser
Den ene som hovedpineklinikken foreslår (BOTOX) er muligvis ikke aktuel for mig og hvis såfremt den er, går jeg ikke velvilligt med til det
Det er det samme som at sige at du ikke vil deltage i at få afklaret din situation, så længe du ikke vil det lige så længe har du INGEN krav på at få afklaret din situation, hvids du har sagt til din SB´er at du ikke vil, så er der absolut ingen § der giver dig ret til at modtage sygedagpenge uanset om du har modtaget i 10 uger eller er nået grænsen på 52 uger, du opfylder såre simpelt ikke kravene.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Risc Se meddelelser
Går det ikke ind under paragraf 27. stk 3.
Det kommer and på om du er blevet henvist til en psykiater eller anden lægefagligt udd´et person, og der står på venteliste, gør du ikke så nej.
OVENI skal der være en læge der garantere at du vil vende tilbage på det ordinære arbejdsmarked (altså er rask) efter maks et års behandling, og fordi vi snakker psyken skal du ikke regne med at få sådan en garanti, det var noget andet hvis du havde brækket benet og inden var på venteliste til eller var under genoptræning, for at tage et mere tydeligt eksembel.
Endnu en ting er så at BÆKKE behandlingsformer skal være afsluttet inden for alt i alt 104 uger fra den dag du startede på sygedagpenge.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Risc Se meddelelser
Jeg mener dog ikke psykologhjælp ville kunne få mig tilbage til en erhvervsmæssig
Hvad du mener er fuldstændig underordnet, du er IKKE udd´et læge og har derfor INGEN kvalifikationer til at udtale dig, der er suverent lægerne der bestemmer hvad der er realistisk og hvad der ikke er, når vi taler lægelige tiltag.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Risc Se meddelelser
SÅ selv mener at gå ind under paragraf 27 stk 4:
Efter som at du mangler behandling er det ikke bevist at du ikke vil kunne klare dig på det ordinære arbejdsmarked, du SKAL! være færdig med ALLE! lægelige behandlingsmuligheder, ISÆR fordi det menes at behandling kan gøre dig arbejdsduelig.

Det kan ikke fastslås at du hører til inden på fleks eller Fp før alt behandling er afprøvet. Det er en betingelse, for at blive tilkendt fleks at ALT behandling er afprøvet (med mindre en læge på det kraftigste fraråder det pga alvorlige ricici, så som lammelse død ol ekstremer) dog findes der en undtagelse og det er at det er mere ens alm åbenlyst, banket fast med 7 tommersøm, og uden omsvøb eller chancer, at man som borger aldrig vender tilbage på norm vilkår, men den går du jo ikke ind under i det botox jo højest sandsynligt vil bringe dig tilbage, du har muligheder, endda gode muligheder, så nej heller ikke stk 4.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Risc Se meddelelser
Er der nogen der ved hvad der sker hvis man selv søger Førtidspension ?
Hvis du søger §17 på det foranliggende grundlag INDEN det er besluttet at dine sygedagpenge skal stanses (og som jeg forstår dig er det for sent for dit vedkommende, men jeg kan jo forstå forkert) vil du modtage dine sygedagpenge i op til 3 måneder.
Du søger kommunen ser på sagen, sender den i deres udvalg og træffer en afgørelse, det skal de gøre inden der er gået 3 måneder fra den dato du søgte §17 FP når afgørelsen er truffet (som vil blive nej) lukker de kassen.

Som ekstra bemærkning skal du vide at du har PLIGT til at få oplyst din sag, og blive afklaret lægeligt, dvs selv om at du ikke bryder dig om botex, er det stadig din pligt at kontakte din læge og blive henvis til den behandling, gør du det ikke, er det alene grund nok til at stanse dine sygedagpenge, dog vil det højest sandsynligt "kun" blive brugt imod dig, som bevisførelse på at du ikke udviser interesse i at blive lægeligt afklaret.
Når du så kommer ind til forundersøgelse på botox´en kan du snakke med speciallægen omkring riccici for dit vedkommende, og om det overhovedet ER en behandlingsmulighed for dig, for det er den eneste der kan sige at der er meget forhøjet risiko for at du dør bliver lam ell alvorligt, som så vil kunne afvise den ide i det kommunale system.

Jeg lyder mange gange hårde end jeg er *ss* du stiller konkrete spørgsmål der er forholdsvise nemme at svare på, med system øjne, og det er det jeg har gjort, været blankt ærlig på en meget nøgen måde, sådan fungere det (for alle ikke kun dig)

Jeg er fuldt ud med på at økonomien sikkert må ryge sig en alvorlig tur, hvis du ryger på KHJ, det er absolut ikke sjovt, jeg ved hvad jeg taler om jeg er på ægtefældeforsørgelse, vi har 22 kr pr næse til rådighed pr dag, det er jo så til mad tøj gaver rep på hus/bil (bil som vi ikke kan undvære både pga mandens job men også pga hvor vi bor) ungernes skole-udgifter (du ved til klassekassen ture ol hvor der skal punges ud) shampoo ol varer man ikke bare lige kan leve uden, så du kan tro jeg ved hvad det vil sige, at leve på en sten, jeg ved hvor SKRÆMMENDE det er at havne på den sten, det er bestemt absolut ikke spor sjovt at gå og frygte. Ikke at jeg vil sige vi har det spor morsomt, men det er alligevel en befrielse, for nu kan økonomien ikke smadres af kommunen mere, den frygt/bekymring er væk, samtidig overlever vi da, det er ikke kun negativt (men det kan man ikke se før man er kommet et godt stykke over på den anden side)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 21:14   #7
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Det lyder desværre som om du har skudt dig selv i foden her ved at nægte at forsøge de foreslåede behandlingsmuligheder. Selvom din sagsbehandler skulle være den mest søde og hjælpsomme, tror jeg desværre hendes muligheder for at hjælpe dig er udtømte.

En lille åbning kunne måske være hvis du får overbevist hende om at de psykologiske problemer i 2009 slet ikke længere er aktuelle - måske med en hurtig udtalelse fra psykologen til at slå det fast. Dermed kunne kravet om psykologbehandling så måske forsvinde
Hvis du så på mirakuløs vis kunne få en tid til botoxbehandling, og man kunne nå at se om det virker på dig inden sygedagpengestop, ville sagsbehandler så have et grundlag at gå ud fra
Men jeg gætter på at du er ret presset på tid, og at det derfor ikke vil være muligt

Mht at søge førtidspension på foreliggende grundlag skal du også lige være opmærksom på at behandlingsfristen er max 3 mdr - men du kan også have en afgørelse efter et par uger. Det kan du ikke vide på forhånd
Jeg vil også lige gøre dig opmærksom på den potentielle risiko for at lægekonsulenten vil dømme dig til ikke at være motiveret til at søge afklaring mhp tilbagevenden på arbejdsmarkedet. Med sådan en mistænkeliggørelse kan det være endnu sværere senere hen at få en afklaring. Det kan derfor måske være værd at overveje dine skridt nøje fra nu af

Endelig vil jeg også sige at jeg har en veninde der får botoxbehandlinger. Jeg syntes også først det lød som en ganske forfærdelig behandling pga botoxens rygte, men hun forsikrede mig at den var ganske banal og ikke noget at snakke hjem om. Desværre virker det ikke tilfredsstillende på hende
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP -Stop af sygedagpenge Jo-Hanne Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 06-06-2013 21:04
Hjælp til udfyldelse af samtale skema vedr KOL? Indiansummer Alt det andet 5 28-03-2012 10:14
stop af sygedagpenge rinse Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 24-03-2011 00:29
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Hjælp til stop af sygedagpenge. Mickey Alt det andet 11 15-06-2010 10:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension