K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-08-2011, 12:12   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af nille60 Se meddelelser
vi får ikke boligsikring, da vi ikke kan få det.
Så er der jo ikke noget at miste der.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 12:31   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hatten af, hvis I kan klare avisomdeling - det lyder hårdt!
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 13:12   #13
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 14
falentin er ny på vejen
jeg forstår altså heller ikke rigtigt det med førtidspension og arbejde ved siden af.

Skal det forstås på den måde, at de over 60.000 kroner man som f.eks. enlig må tjene ved siden af om året, før at pensionen bliver rørt, er det penge man så får ekstra udbetalt oven i sin månedlige pensions udbetaling, eller skal det forstås på den måde, at pengene man tjener, bliver trukket fra pensionen?

Altså, at hvis man selv kan tjene lidt af sin pension, så er det muligt, men hvis man så tjener over et vis beløb, så begynder de at pille ved den?
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 13:30   #14
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej Falentin

Det betyder, at du må tjene lidt ekstra ved siden af din pension. Der bliver først pillet ved pensionen, hvis du tjener mere end de ca. 67000kr. som du må tjene ved siden af som enlig.
Hvis du tjener mere end det, så bliver du trukket i din pension (30kr pr 100kr du tjener (mere end de ca 67000kr.))

Håber det er forståeligt.

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 13:36   #15
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 14
falentin er ny på vejen
meget forståeligt - men efter så mange år i systemet, hvor de hele tiden kan fiske alle mulige regler op af tasken som man ikke kender til, så lyder det jo for godt til at være sandt

Er der iøvrigt nogen økonomisk grænse før at de går ind og piller ved boligsikringen. Mener, at satsen boligsikringen er udregnet på er lige knapt 200.000 om året. Hvis man så tjener 30.000 ekstra om året, om det vil have indflydelse på boligsikringen, eller om der er nogen form for beløbsgrænser?
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 13:43   #16
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Den har jeg ikke lige styr på.

Jeg ved at da jeg selv fik boligsikring for mange år siden, så faldt beløbet (eller forsvandt helt) når jeg tjente flere penge end på dagpenge.

Jeg kan forestille mig, at der bliver justeret på den ved indtægt, men tror ikke det er krone for krone de nedjustere, men de regler er jeg ikke helt inde i, men det kan være der er andre der er.

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 13:46   #17
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Og så kan jeg forestille mig at timetallet bør begrænses, da det jo ikke skal ligne et flexjob med pension ved siden af, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 14:07   #18
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan prøve at sætte forskellige tal ind i boligsikringsberegneren på boger.dk og få nogle vejledende tal ud. Din pension bliver jo også minimeret, hvis du ved siden af pensionen får udbetalt fx månedlig tjenestemandspension. Så klapper fælden også ved de 67.000 og din fp minimeres efter de omtalte regler. Men vel også fair nok. Men nok klogt at regne på tallene, så man ved, hvor man står.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 14:26   #19
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af falentin Se meddelelser
meget forståeligt - men efter så mange år i systemet, hvor de hele tiden kan fiske alle mulige regler op af tasken som man ikke kender til, så lyder det jo for godt til at være sandt

Er der iøvrigt nogen økonomisk grænse før at de går ind og piller ved boligsikringen. Mener, at satsen boligsikringen er udregnet på er lige knapt 200.000 om året. Hvis man så tjener 30.000 ekstra om året, om det vil have indflydelse på boligsikringen, eller om der er nogen form for beløbsgrænser?
du skal huske rigtig mange har en forsikring
en som de selv har tegnet eller en af et tidligere arbejde

har selv begge dele og får udbetalt 12000 kr efter skat om måneden
så der bliver trukket godt i min pension, når den snart kommer i hus
samt ingen boligsikring


men nej jeg forstå ikke folk kan arbejde 10 timer, efter de har fået førtidspension.

jeg har snakket med mit bosted og sagsbehandler et skånejob kunne være godt. men 2-4 timer højst
men for at komme ud og jeg vil bare blive trukket ydeligere 30 procent af lønnen i pension
så jeg vil faktisk tilbyde min arbejdskraft gratis
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 14:46   #20
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Læs mit tidligere svar herom og det at kunne blive regnet for "Arbejdsivrig"

Mvh. Gert

--ooOoo--

Hvilende førtidspension.
Med stor sandsynlighed kan udtales, at der er ingen i Danmark, som i skreven stund er registreret for, at have fået gjort sin førtidspension hvilende.

Socialministeriet oplyser til mig, at det er op til kommunen, at udarbejde et regelsæt for dette lovmæssige område!

Jeg har endnu ikke fundet en kommune, som har udarbejdet dette regelsæt!


Arbejde sideløbende førtidspension.
En enlig borger, som ønsker sig et arbejde sideløbende med sin førtidspension, kan have et indtægtsgrunddlag op til 67.800 kroner (2011) før der modregnes i førtidspensionen.

Se link fra borger.dk for mere information: https://www.borger.dk/EMNER/PENSION-...y-ordning.aspx

Socialministeriet oplyser til mig, at det er op til kommunen, at udarbejde et regelsæt for dette lovmæssige område!

Da der ikke findes et sådant regelsæt, så er borgeren uden retsstilling, hvis forholdet mellem kommune og borger måtte efterfølgende blive ødelagt!


Hvornår er en borger for "arbejdsivrig".
Når en borger får et arbejde og borgeren måtte være for arbejdsivrig, så kan borgerens hjemkommune til enhver tid selv vurderer dette og med lovgivningsmæssig ret i en sådan vurdering, at efterfølgende fratage borgeren sin førtidspension!

Herefter skal borgeren igennem et helt nyt afklaringsforløb!

Socialministeriet oplyser til mig, at det er op til kommunen, at udarbejde et regelsæt for dette lovmæssige område!

Og fordi et sådant regelsæt ikke er udarbejdet, så vurderer kommunen det med stor sandsynlighed ud fra "tommelfingerreglen" om, hvornår en borger ikke længere har nogen arbejdsevne!

Når en borger har mindre end én tredjedel arbejdsevne tilbage, så er tildelingsgrundlaget tilstede for en førtidspension.
Én tredjedel arbejdsevne omregnet til timer, er lig med 12 arbejdstimer.

Den tommelfingerregel (læs lokumsregel) finder tit også anvendelse i forbindelse med flexjob!
Men i lovgivningen omhandlende flexjob er der intet angivet omkring timeantal og det vil sige, at et flexjob kan f.eks. godt være på kun to timer ugentlig!

Så det betyder kort beskrevet, at når en borger bliver for arbejdsivrig, så er grænsen ikke 12 timer men en overskridelse over 10 timer!


Arbejde kontra ikke arbejde.
Det må være op til den enkle borger selv, at tage den beslutning med sig selv om man tør begive sig ud i dette gråzoneområde, som ikke lovgivningsmæssigt er beskrevet og som hvis skaden sker medfører, at borgeren er uden retsstilling på området!


Afslutningsvis vil jeg skrive, at alle disse ovenstående informationer om hvordan kommunerne handler i dagligdagen er efterfølgende verificeret og fundet korrekte. Men da alting ændrer sig og specielt i denne tid hvor alle landets kommuner er særdeles hårdt økonomisk presset, så kan min beskrevne tekst sagtens være misvisende selvom ovenstående beskrevne udlægninger er blevet verificeret hele vejen rundt i det lovgivningsmæssige system!

Jeg håber I forstår bare lidt af min tekst, hvad det vil sige ikke at have en retstilling, hvis skaden måtte ske!

Så min slut konklusion er, at jeg på ingen måde kan tilråde dig som borger, at arbejde sideløbende med din førtidspension!

Mvh. Gert
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension