K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2013, 19:31   #1
hejhejhej
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
hejhejhej er ny på vejen
Steeeem!

Var det en mulighed at indføre stemmetvang.

ex. 500 kroner i bøde hvis du ikke har en gyldig grund?

det er jo muligt bare at møde op og afgive en blank stemme.
når kun 45% af unge stemmer, er der da noget galt med demokratiet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsory_voting
hejhejhej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 19:53   #2
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hejhejhej Se meddelelser
Var det en mulighed at indføre stemmetvang.

ex. 500 kroner i bøde hvis du ikke har en gyldig grund?

det er jo muligt bare at møde op og afgive en blank stemme.
når kun 45% af unge stemmer, er der da noget galt med demokratiet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsory_voting
Du opnår aldrig noget positivt med tvang og straf. Hvis det var positivt ville de danske fængsler være tomme.

Hvad er det så du mener er galt med demokratiet?

Det kunne vel ikke tænkes, at det er politikerne der ikke evner at lytte til og forstå, hvad der røre sig i samfundet eller fører en politik, som måske er alt andet end vekommende?
__________________
Lad ikke dine problemer tage livet af dig. Kommunen hjælper dig gerne
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 20:23   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Der er flere lande der har stemmepligt, jeg ser ikke noget problem i det.
Selvfølgelig kan et demokratisk land stille krav til deres borgere.

At det har en konsekvens, hvis man ikke stemmer, har som sådan ikke noget med tvang at gøre, man vælger jo helt selv.

Man behøver jo ikke at være "tvunget" til at stemme på valgdagen, det er bare indenom borgerservice i måneden op til.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 20:30   #4
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Der er flere lande der har stemmepligt, jeg ser ikke noget problem i det.
Selvfølgelig kan et demokratisk land stille krav til deres borgere.

At det har en konsekvens, hvis man ikke stemmer, har som sådan ikke noget med tvang at gøre, man vælger jo helt selv.

Man behøver jo ikke at være "tvunget" til at stemme på valgdagen, det er bare indenom borgerservice i måneden op til.
Ja nordkorea. kina osv. men det er jo heller ikke frie lande med frie demokratier.

Et valg hvor den ene mulighed er en straf er ikke længere et frit valg. At det ikke skulle have noget med tvang, jo for du gennemtvinger noget bestemt, når valget er mellem noget bestemt eller straf.

Hvad vil du have pest eller kolera?..... Hvad med en vaccine mod begge?
__________________
Lad ikke dine problemer tage livet af dig. Kommunen hjælper dig gerne

Sidst redigeret af klanst; 27-10-2013 kl. 20:32.
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 20:48   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er vel lidt lige som dem der får taget deres sygedagpenge fordi de ikke vil opereres i ryggen....

Det er jo også "ganske frivilligt" om de vil eller ej...

Narj....selvfølgelig er tvang ikke i orden...uanset om det er en operation i ryggen eller det at skulle stemme...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 20:50   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af klanst Se meddelelser
Ja nordkorea. kina osv. men det er jo heller ikke frie lande med frie demokratier.
Hvis du så efter så skrev jeg demokratiske lande !

Vi kan jo nøjes med at se på lande som os selv, nemlig Belgien... de har nøjagtig samme styreform som os, nemlig "konstitutionelt monarki" og der er stemmepligt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det er vel lidt lige som dem der får taget deres sygedagpenge fordi de ikke vil opereres i ryggen....
Det er ikke engang lidt som dem, det kan overhovedet ikke sammenlignes.

Der er INGEN der tager varigt skade af at gå hen og stemme, eller for den sags skyld stemme hjemme i boligen (det er der mulighed for hvis man ikke kan gå ud)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 20:53   #7
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Jeg har også det frie valg, tag lykkepiller (selv om jeg ikke kan tåle dem) og få førtidspension eller lade være med at tage lykkepiller og så ikke få førtidspension.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Hvis du så efter så skrev jeg demokratiske lande !

Vi kan jo nøjes med at se på lande som os selv, nemlig Belgien... de har nøjagtig samme styreform som os, nemlig "konstitutionelt monarki" og der er stemmepligt.
En, to mange... Ja der er to lande som betegnes som frie vestlig lande der har stemmepligt i stedet for stemmeret. Når du nu selv nævner Belgien, så er det også det europæiske land, bort set fra Italien, som har haft de største politiske problemer.

Ja de har samme styreform som os, men forskellen mellem Belgien og Danmark er, at vi har den frie stemmeret, de har den tvungne stemmepligt.

Ja du skrev demokratisk, men hvad er så det? Nordkorea hedder den demokratiske folkerepublik korea. Du har også den demokratiske republik congo, spørgsmålet er altså ikke, om du betegner dig selv som demokratisk, men om hvorvidt det er et frit demokrati.
__________________
Lad ikke dine problemer tage livet af dig. Kommunen hjælper dig gerne
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 21:26   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg gider heller ikke stemme næste gang, men går dog op og stemmer blankt.

Tvang bryder jeg mig ikke om - konsekvens er i orden.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 21:40   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg gider bare ikke se demokratiet glide os af hænde, fordi der er et flertal der ikke kan få rumpen op af sofaen.
Og jeg er bange for at det oftest er sociale udsatte grupper, som for at tale deres egen sag BURDE gå ned og stemme.

Hvis folk ikke selv kan indse at det er et problem at de ikke stemmer idag, og at det får konsekvenser for samfundet (dem selv) i morgen, så må vi jo ud med pisken.
OG DET MENER JEG.

Slut herfra, det er min mening om den sag.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 22:07   #10
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Jeg gider bare ikke se demokratiet glide os af hænde, fordi der er et flertal der ikke kan få rumpen op af sofaen.
Og jeg er bange for at det oftest er sociale udsatte grupper, som for at tale deres egen sag BURDE gå ned og stemme.

Hvis folk ikke selv kan indse at det er et problem at de ikke stemmer idag, og at det får konsekvenser for samfundet (dem selv) i morgen, så må vi jo ud med pisken.
OG DET MENER JEG.

Slut herfra, det er min mening om den sag.
Er det ikke lige at puste debatten om demokratiet lidt for meget op og sige, at det skulle være i fare, men bevares. Hvis demokratiet er så stift og ufleksibelt, at det ikke kan bære nogle vender det ryggen, så er det måske en meget nyttig konsekvens der kommer ud af det, at vi må finde en anden demokratisk styreform, end det partipolitiske folkestyre.

Jeg mangler bare stadig at høre, hvad andre mener er det demokratiske problem? For mig er det politikerne der er problemet, for dem handler det ikke om demokratiet og det fælles bedste, men om magten for magtens skyld.

Moralisten der fik ondt i rumpen af, at andre ikke kan lette rumpen og rumpe sig afsted til valgstedet, men i stedet smækker rumpen i sofaen, giver smæk i rumpen til de dovne, for der efter at smække rumpen i sofaen, for ikke at få rumpen på komedie i debatten. Undskyld kunne bare ikke dy mig.

Jeg gider heller ikke at stemme, men stemmer blankt, for det er den mest tydelige protest.
__________________
Lad ikke dine problemer tage livet af dig. Kommunen hjælper dig gerne
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension