K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2016, 11:14   #11
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Der skal IKKE træffes ny afgørelse hvis det er en pension før 2003.
Det er udelukkende en administrativ handling at få den tilbage !
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2016, 14:11   #12
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Løvinden, hvad skal de bruge en lægeattest til ?...

Fra DUKH:

Du har ret til at få din førtidspension sat i bero. Loven bruger udtrykket, at førtidspensionen "gøres hvilende". Det fremgår af den gamle pensionslovs § 44 a. Kommunen skal træffe en afgørelse herom. Førtidspensionen kan efterfølgende ikke frakendes jf. lovens § 44, stk. 1. Du har endvidere ret til at få genoptaget udbetalingen af din førtidspension, når du anmoder om det jf. lovens § 44 a, stk. 4
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2016, 17:37   #13
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvinden Se meddelelser
Så har jeg talt med en sagsbehandler fra pensionsafdelingen. Hun ville sende mig en helbredserklæring, som jeg/lægen skal udfylde. Jeg vil blive kaldt til samtale hos lægen. Det er en ny læge, fordi jeg har været bosiddende i anden landsdel og så ikke kunne få min "gamle" læge igen, da jeg vendte tilbage. Jeg ved dog, at der er notater hos de to tidligere læger, hvor jeg har følt mig presset. Så skal jeg have et møde med hende og herefter skal kommunens lægekonsulenter se på det og træffe en afgørelse.

Det lyder mere kompliceret end jeg troede at få en hvilende pension igen? Hvad er jeres erfaring? Og skal jeg være OBS på noget? Jeg har ferie om halvanden uge, skal jeg sygemelde mig nu? Har jo bare tænkt ,at jeg nok ikke blev sendt ud inden ferien. Jeg ville ikke være i stand til at gå på arbejde her og nu. Jeg sover dårligt, er mega træt og har meget let til tårer.

Jeg blev ret ked af det i telefonen, da jeg fortalte om forløbet, og hun sagde, at jeg jo havde forsøgt at forsørge mig selv, det lød omsorgsfuldt. Er det almindelig sagsgang det jeg beskriver ovenover? Jeg troede egentlig bare jeg kunne bede om den, fordi jeg frivilligt gjorde den hvilende?
Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig igen til den pågældende sagsbehandler på skrift. Her stiller du spørgsmålet om, hvorfor de har brug for en lægeerklæring og henviser til §44 m.v.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2016, 20:07   #14
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Tak for jeres svar. Jeg blev også forvirret over sagsbehandlerens svar, men jeg tænkte der måske var strammet op. Hun sagde de ville se på om jeg var blevet dårligere siden dengang jeg selv bad om at få pensionen gjort hvilende. Som om det var en forudsætning for at jeg kunne få den igen. Måske vi har talt forbi hinanden mht pension efter gammel eller ny ordning? Hvad mener I med at det kun er en administrativ handling? Betyder det at hun selv kan ordne det?
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2016, 20:53   #15
beth57
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 114
Styrke: 10
beth57 er ny på vejen
Blev lige lidt nysgerrig hvad er paragraf 100 til merudgifter
beth57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2016, 20:53   #16
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Ps. Jeg hører jer også sige, at det er vigtigt at jeg spørger til det på skrift nu? Godt jeg loggede herind igen!
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2016, 22:05   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvinden Se meddelelser
Ps. Jeg hører jer også sige, at det er vigtigt at jeg spørger til det på skrift nu? Godt jeg loggede herind igen!
Ja, det er rigtigt vigtigt, at du gør tingene på skrift, ellers har du ingen dokumentation for hvad der er blevet sagt.

Jeg kender ikke loven på dette område, men ud fra det de andre skriver, og linker til, så synes jeg, at du først skal skrive til din sb og sprøge hvad hun skal bruge nye lægeoplysninger til, og gøre hende obs på de ting, andre bruge har skrevet her i tråden.

Hvis hun fastholder sit krav, så klag til jobcenterchefen.
Hvis du skal klage til jobcenterchefen er det vigtigt, at det fremgår tydeligt, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord.

Start f.eks. med at skrive:

"Til jobcenterchefen
Klage over sagsbehandler".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2016, 23:42   #18
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Ja, det er rigtigt vigtigt, at du gør tingene på skrift, ellers har du ingen dokumentation for hvad der er blevet sagt.

Jeg kender ikke loven på dette område, men ud fra det de andre skriver, og linker til, så synes jeg, at du først skal skrive til din sb og sprøge hvad hun skal bruge nye lægeoplysninger til, og gøre hende obs på de ting, andre bruge har skrevet her i tråden.

Hvis hun fastholder sit krav, så klag til jobcenterchefen.
Hvis du skal klage til jobcenterchefen er det vigtigt, at det fremgår tydeligt, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord.

Start f.eks. med at skrive:

"Til jobcenterchefen
Klage over sagsbehandler".
Tak for svar. Nu har jeg på en sober måde skrevet til sagsbehandleren og også henvist til paragraffen. Jeg er spændt på, hvad hun svarer tilbage.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 03:25   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du får lige et par link der siger at man ikke kan frakendes sin pension hvis den er fra før 2003

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...beskaeftigelse

https://www.borger.dk/Sider/Foertids...le-regler.aspx (se under punktet må jeg eller min ægtefælle/samlevende arbejde imens jeg får førtidspension)

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...65/1377754.pdf
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 07:48   #20
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Du får lige et par link der siger at man ikke kan frakendes sin pension hvis den er fra før 2003

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...beskaeftigelse

https://www.borger.dk/Sider/Foertids...le-regler.aspx (se under punktet må jeg eller min ægtefælle/samlevende arbejde imens jeg får førtidspension)

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...65/1377754.pdf
Mange tak! I er mig en stor hjælp. Jeg vil også føle mig bondefanget, hvis jeg pludselig ikke kan få den igen, da jeg helt frivilligt lod den gå på pause. Jeg har virkelig givet det forsøget med at forsørge mig selv, men jeg må nu indse, at jeg ikke kan stå distancen mere. Jeg håber ikke, at jeg skal til at kæmpe vildt med det her.

§ 44 a. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, at retten til pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, gøres hvilende for pensionister under 60 år, hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet, jf. dog § 15, stk. 3, og for pensionister, som anmoder herom.

Stk. 2. Afgørelser efter stk. 1 har virkning, indtil pensionsudbetalingen genoptages, jf. stk. 4, eller indtil personen når folkepensionsalderen.

Stk. 3. Pensionen udbetales indtil udgangen af den måned, hvori kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at gøre retten til pensionen hvilende.

Stk. 4. Pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, jf. dog stk. 1, og tidligst med virkning fra den 1. i måneden efter anmodningen.

Sådan ser paragraf 44a ud. Under styk 4 er der så jf. stk 1. Hvordan skal det mon tolkes?
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension