K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2011, 18:17   #1
Bobsy1974
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2008
Lokation: Struer
Alder: 49
Indlæg: 18
Styrke: 16
Bobsy1974 er ny på vejen
Unhappy Sygedagpengestop / Afventer speciallægeerklæring

Hej

Jeg har tidligere fået hjælp herinde og mangler nu lidt hjælp til en god ven.

Han er for over et år siden fået sygemelding pga. hans ryg.
Efter at have gået sygemeldt i et godt stykke tid fandt lægerne ud af at han skulle opereres for en diskosprolaps. Dette er han så blevet og har gennemgået genoptræning.

Ryggen er dog desværre ikke iorden endnu selvom operationen er forløbet godt.

Pt. har sygedagpengeafdelingen i kommunen stoppet for hans sygedagpenge da den er faldet for 52 ugers reglen. For at få forlænget den skal der fremskaffes en speciallægeerklæring og den har han nu ventet på i over en måned. Han har en gang fået lavet en speciallægeerklæring tilbage i november, men sagsbehandleren siger der skal laves en ny, da den anden blev lavet på baggrund af arbejdsprøvning.
Den nye erklæring er om en ny operation vil kunne gøre hans tilstand bedre.

Derudover har sygedagpengeafdelingen stoppet for hans genoptræning, da han i deres system jo ikke er syg

Mit spørgsmål er så, om de virkelig kan stoppe sygedagpenge, når det er en erklæring, som de vil have der er grund til dette. Og især om de kan stoppe når han har ventet så længe på den? Kan han forlange at få den lavet et andet sted eller ??

Han kan ikke få kontanthjælp pga. han står som ejer af det hus han og hans kæreste bor i. Han har en datter på 8 og hun har en søn på 16 og de er ikke gift. Datteren har han boende og har forældremyndigheden over. Pt. har han gået uden at få nogen indkomst overhovedet i 14 dage.

Håber at jeg endnu engang kan få lidt hjælp af jer herinde

(Jeg skriver herinde for min ven da han er ordblind, og derved ikke kan hitte rundt i alt det der står)

Sidst redigeret af Bobsy1974; 21-03-2011 kl. 20:39.
Bobsy1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 21:53   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Bobsy1974,

Det værd for dig og din ven, at sætte sig ind i loven for stop af sdp. efter varighedsbegrænsningen:

stop:http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Måske bør han kunne forlænges efter §27 stk. 3, da han venter på lægebehandling ??

Pt. er han så uden sdp. indtil han hører fra kommunen ?? Så længe han ikke har formue over 10.000 kr. bør han søge kontanthjælp. Det at han har hus, gør ikke at han ikke kan få kh, så skal der i al fald være noget af en friværdi af komme efter.

Held og lykke.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 21:45   #3
Bobsy1974
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2008
Lokation: Struer
Alder: 49
Indlæg: 18
Styrke: 16
Bobsy1974 er ny på vejen
Hej

Har haft en længere samtale med min ven om de regler du skrev om
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Vi har nu fundet ud af at der både er punkt 2 samt den nye punkt 4 der ikke er overholdt.
Han har ikke en opdateret ressourceprofil og har ikke været i arbejdsprøvning da sagsbehandleren ikke ville sende ham ud da han jo måske skulle have en ny operation.

Han har nu snakket med hans sagsbehandler og gjort hende opmærksom på dette. Hun svarede at en opdateret ressourceprofil da hans sygedagpenge jo kun var stillet midlertidig i bero, da de jo ventede på undersøgelse. (Han skal til undersøgelse den 30/3). Hvis han bliver bevilget 28 ekstra uger vil de så blive udbetalt tilbage fra stoppet.

Men kan sagsbehandleren dette ? Han kan vel ikke søge kontanthjælp hvis hans sag om sygedagpenge ikke er afsluttet ?

Er der andre der har hørt om at pengene er sat i midlertidig bero ?

Som jeg læser det SKAL ressourceprofilen være opdateret samt der skal være taget stilling til hvad hans fremtid bliver.

Håber på at nogle kan hjælpe med svar
Bobsy1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 01:24   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, han skal søge kontanthjælp, ellers står han uden forsørgelse. Ejerbolig er ikke en hindring.

Hvis sygedagpengene genoptages, bliver kontanthjælpen modregnet.

vedr midlertid stop af sygedagpengene, er jeg lidt usikker her.
Det er et nyt hit fra kommunerne, og helt hen i skoven at de får lov til dette.

Jeg vil opfodre at man ringer til ministeriet, Ankestyrelsen og/eller Ombudsmanden, for hjælp.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 10:49   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg formoder at din ven har fået en afgørelse og anke vejledning da de stoppede hans sygedagpenge ?

Det skal han have det lyder underligt at de stopper hans sygedagpenge pga manglede papir som de jo selv er ansvarlig for at indhente og som læger er ansvarlig for at sende, din ven kan intet gøre ved at kommune og læge er for langsomme

Det eneste jeg har fundet omkring midlertidig stop af sygedagepnge er dette her


Citat:
Bortfald af sygedagpenge

Sygedagpengene kan bortfalde midlertidigt eller helt, henholdsvis hvis sygemeldte ikke medvirker, eller hvis sygemeldte forhaler sin helbredelse. Der kan blive tale om midlertidigt bortfald, så længe sygemeldte:

undlader at medvirke ved opfølgningen, f.eks. ikke kommer til de indkaldte opfølgningssamtaler i kommunen

afviser indlæggelse på hospital til undersøgelse

ikke deltager i lægeordineret behandling, gælder også fysioterapi

ikke deltager i genoptræning, der kan genskabe arbejdsevnen

Sygedagpengene bortfalder helt, hvis sygemeldte forhaler helbredelsen, f.eks. ved at:

udføre rygbelastende fritidsarbejde
udøve fodboldspil
afvise rekreation

I praksis kan det være svært for kommunen at skelne mellem begreberne manglende medvirken og forhalelse af helbredelse. For den sygemeldte har det to meget forskellige konsekvenser, idet en vurdering af forhalelse af helbred betyder stop for sygedagpengene, uden at den sygemeldte har nogen fortrydelsesret.
kilde http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=3289

Hvornår har hans sagsbehandler sendt besked til lægen om at hun skulle bruge den udtalelse ? har han selv ringet og rykket lægen for de papir ?

Har han på skrift det du fortæller ? (det er en rigtig dårlig ide at ringe omkring det )

Hvis sagsbehandler stopper sygedagpenge midlertidig så er det en afgørelse og der skal medfølge begrundelse og der skal medfølge ankevejledning og din ven skal naturligvis anke med det samme ...

den er ikke oki og træffer man en afgørelse så skal den ressourceprofil opdateres ..
  Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 22:11   #6
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Umiddelbart ser det ud til at det er en afgørelse om stop af dagpenge efter § 24, og samtidig en udsættelse af afgørelse om forlængelse efter § 27.

Dette er helt almindelig praksis i sager hvor det på varighedstidspunktet er uafklaret om din ven opfylder en forlængelsesgrund, OG hvis det må formodes at indhentning af yderligere oplysninger inden for kort tid vil kunne give et meget bedre billede af hans situation.

Det er således IKKE noget der er til skade, ulempe eller ulejlighed for ham, tværtimod! - Forudsat selvfølgelig, at kommunen ikke allerede på det foreliggende grundlag burde kunne træffe afgørelse om forlængelse.


Der er ingen praksis på området om hvorvidt det er nødvendigt at kommunen opdaterer hans ressourceprofil i forbindelse med en sådan afgørelse, men umiddelbart stiller jeg mig tvivlende overfor det.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2011, 09:54   #7
Bobsy1974
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2008
Lokation: Struer
Alder: 49
Indlæg: 18
Styrke: 16
Bobsy1974 er ny på vejen
Tak for svar allesammen

Han skal til undersøgelse på onsdag og hans sagsbehandler har bedt ham ringe lige efter denne. Hvis den siger ny operation, vil hun ikke kræve ny speciallægeerklæring alligevel.

Jeg mener dog at hvis han ikke har opdateret ressourseprofil skal han vel forlænges. Nu må han se hvad der sker onsdag, så skriver en opdatering derefter

Tak for jeres indspark indtil nu. Helt vildt dejligt at der er nogle der kan overskue at hjælpe

vh
Bo
Bobsy1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2011, 10:25   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Synes at det er en dårlig ide at ringe!!

Skrive mail istedet, og be om skriftlig svar. Skriv kort, hvorfor kontankt var nødvendig.

Det kan være afgørende bevis i sygedagpengesag, hvordan sagsbehandler oprere, hvorfor SKRIFTLIGHED er nødvendig.

Det er ikke nødvendigvis korrekt at hun kan undlade speciallægeerklæring, og kan være vigtigt for egen sag, at kende bevægrunden.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 19:59   #9
Bobsy1974
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2008
Lokation: Struer
Alder: 49
Indlæg: 18
Styrke: 16
Bobsy1974 er ny på vejen
Hej igen

Ja så er der faldet lidt ro på ved min ven.
Han fik genoptaget sygedagpengene med tilbagevirkende kraft så det var super godt.
Desværre er hans ryg stadig skidt og speciallæge erklæring sagde at der ikke kunne gøres mere.
Han skal nu i jobpraktik for at få opdateret resourceprofilen, og håber så på at han kan få flex job. Fagforeningen er nu med til alle møder så de er OBS på at han ikke falder for tidsfristen igen.
Endnu engang tak for indsparkene/hjælpen herinde.

Vh
Bobsy
Bobsy1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
job imens man afventer fleksvisitation. ZikZak Dit og Dat 12 17-09-2013 09:57
Facebookgruppe for alle os, som har opbrugt sygedagpengene, og stadig afventer på kom charlotte1969 Politik og Samfund 4 27-08-2012 08:13
Afventer, på kontanthj, kapitalpension, skat nevermind Alt det andet 15 10-06-2012 10:50
Speciallægeerklæring X 3 Jørgine Spørgsmål ang fleksjob 11 08-11-2009 17:38
Speciallægeerklæring Jørgine Dit og Dat 14 13-09-2009 10:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension