K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2016, 09:31   #1
JakobEC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2016
Lokation: Aarhus
Indlæg: 11
Styrke: 8
JakobEC er ny på vejen
hvor længe kan min sags trækkes?

Hej K10,
Jeg har været på kontant hjælp i 5 1/2 år nu og kommunen bliver ved med at smøle. Jeg kom på kontanthjælp efter en større depression der kostede mig hus og job og efterlod mig dybt forgældet og modløs.
Jeg har følgn. diagnoser -
depression, adhd, alkohol afhængigheds syndrom, hash afhængidheds syndrom samt en mindre personligheds forstyrrelse.
Det 1 år gik med hashgruppe, som jeg var gad for men ikke tog fat på på de bagliggende årsager. Efter det blev jeg indstillet til en speciallæge undersøgelse, som er grundlag for de fleste diagnoser. Så fik jeg tildelt en bolig i en nabo kommune, Favrskov, og de indledte et andet forløb med misbrugskonsulent og psykiater. Jeg fik også lavet en enorm resourceprfil med en mentor. Jeg flyttede så tilbage til Aarhus i Maj 2013 og blev parkeret på Kofoeds Skole i 2 år. Der arbejde jeg 2-3 dage om ugen med rimelig succes.
Så skulle næste skridt være endnu en lægeerklæring fra min egen læge. Den fik jeg så lavet men lægen kunne ikke finde ud af at sende den til kommunen. Der gik 3 måneder inden jeg fandt ud af det og måtte så til lægen igen. Heller ikke denne gang fattede lægen at sende det elektronisk. Derefter beslutter lægen at gå på pension så der røg lige over et 1/2 år pga hans inkompetence. Jeg får så en ny læge og undersøgelse, der ligesom den gamle anbefaler jeg får fleksjob på samme timer som jeg var på Kofoeds. Så går min sagsbehandler på pension og der går 4 måneder inden jeg kommer til at tale med den nye. I mellemtiden er lægeerklæring forældet så det er til læge igen. Endelig kommer jeg i praktik i kommunal virksomhed med 2 gange 4 timer om ugen, i 8 uger. Det går fint og det gør det også i den privatvirksomhed jeg arbejde for i 3 måneder efterfølgende. Det sluttede i starten af April.
Den 11 Maj var jeg så igen hos lægen for at få den samme vurdering som de alle de andre gange. 6 uger senere ringer jeg til sagsbehandleren for at høre om der snart sker noget. Hun har intet foretaget sig inden jeg ringer og vil så sende et skema til mig. Det er et skema jeg har udfyldt før, men jeg gør det igen of afleverer med det samme.
Min sagsbehadler kommer fra ferie d 8/8 og så er der 3 dage til at afklare min sag inden lægeerklæringen forældes igen, igen.
Jeg modtager paragraf 34 tillæg pga min husleje, men den har jeg fået brev om at jeg kan miste til Oktober pga kontanthjælpsloftet, så nu går jeg også med frygt for at blive hjemløs.
Kan det virkelig være rigtigt at jeg kan fastholdes på kontanthjælp så længe?
Jeg har i hele forløbet gjordt alt hvad kommunen har foreslået og været til alle møder.
Det var en ordentlig smøre jeg kunne skrive så meget mere men det giver vist et lille overblik.
Hvad skal jeg sige til min sagsbehandler den 8/8 når jeg vil ringe til hende?
Aktindsigt med henblik på klage eller civilt søgsmål ?
De sidste 3 måneder er min depression forværret da jeg ikke kan tåle al den uvished i mit liv, som også fremgår af min sag.
Håber I kan give mig et godt råd eller noget, på forhånd tak,
Jakob
JakobEC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2016, 10:41   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Groft sagt handler det om, at tage ansvar for sin egen sag. Jeg kommer her med nogle generelle råd.

Først skal du bede om aktindsigt, så du kan danne dig et billede af hvad der sker.
Print denne ud, og udfyld den, og så afleverer du den ved skranken i jobcenteret. Men det er vigtigt, at du beder om kvittering for, at de har modtaget den. http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Fremover gør du det, at når du skal til møde på kommunen, så printer du en ny formular (aktindsigt) ud, og udfylder den med dato for hvornår du sidst fik aktindsigt, sådan at du får kopi af det der er tilkommet siden sidst.

Hvis man beder om aktindsigt i ting, man har fået tidligere, så har kommunen ret til, at kræve betaling for det.

Og så skal du ikke ringe og snakke i telefon med din sagsbehandler, du skal skrive.
Hvis du har hendes mail-adresse kan du bruge den, problemet er bare, at hvis hun stopper eller bliver syg, eller du får en ny sb, så er der ingen der svarer på din henvendelse.

Den sikreste måde er, at aflevere et brev ved skranken, og bede om kvittering for modtagelse.

Det handler om dokumentation.

Problemet ved en telefonsamtale er, at du ikke kan dokumentere det efterfølgende.

Når man løbende beder om aktindsigt sender man også et signal om, at man deltager aktivt i sin sagsbehandling, og dette gør ofte, at sb overholder notatpligten.

Du må meget gerne spørge ind til det jeg har skrevet, men jeg håber det har givet dig en forståelse af hvad det hele handler om.

Det kan være der kommer andre, som kan svare på andre af dine spørgsmål.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2016, 14:13   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Måske du kunne have brug for at kontakte Århus's borgermægler....dette er hvad de kalder en borgerrådgiver for i århus..

De vil kunne hjælpe dig med kontakten til kommunen og de kan hjælpe dig med at tingene glider bedre...det burde de kunne

Du kan se hvordan du kontakter dem her http://www.aarhus.dk/da/borger/famil...maegleren.aspx

Ud fra det du skriver...ja så har du været yderst uheldig...både med valg af læge og sagsbehandler og at du så også har haft en flytning undervejs ja det gør det ikke bedre..

Den borgermægler bør kunne hjælpe med at få samlet sagen op og få den på sporet...så der sker noget i sagen...

Så prøv evt at kontakte dem og se om ikke de kan få din sag i gang..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2016, 14:42   #4
JakobEC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2016
Lokation: Aarhus
Indlæg: 11
Styrke: 8
JakobEC er ny på vejen
Tak for jeres svar.
Det med borgermægler kendte jeg ikke og det lyder som en god ide.
Jeg kan bare ikke forstå hvordan det kan være lovligt at de fastholder mig så længe på KH når det tydeligt fremgår i min sag for flere år siden at jeg gerne vil lave det jeg magter og det er usundt for mig bare at få lov at sejle...
Hvorfor sender min sb mig til lægen hvis hun ikke har tænkt sig at følge op på det inden den forældes?
Mht aktindsigt frygter jeg at min sb bliver fornærmet og sylter min sag igen, det indtryk fik jeg nemlig til vores sidste møde hvor jeg tillod mig at påtale den lange sagsgang. Da var undskyldningen at hun ikke var min sb tidligere, men det har hun jo været i 1 1/2 år nu uden jeg er kommet videre.
Det virker bare som at det vigtigste for kommunen er at fastholde mig på den billigste ydelse for dem, og ikke om at jeg skal få en anstændig tilværelse igen.
Men tak igen for svarene, jeg vil opdatere tråden når jeg har nyt.
JakobEC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2016, 17:13   #5
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Du har trods meget modstand, dårlig behandling og forviklinger fra kommunens side, klaret dig godt, og jeg kan godt forstå hvis du føler dig presset nu.

Jeg vil sige som de andre: Du skal ikke ringe til sagsbehandleren. På Jobcenter Aarhus' hjemmeside står der, at man skal kontakte dem via NemID:

http://www.aarhus.dk/sitecore/conten...spx?sc_lang=da

Det er meget bedre med skriftlig kontakt, da det så kan bevises, hvor meget de smøler, og hvad der bliver aftalt.

Der er ingen, der bliver fornærmet over anmodning om aktindsigt. Det er en helt normal ting, - og du får IKKE styr på din sag, hvis ikke du ved, der ligger i den.

Hvis det gør det nemmere for dig, kan du evt. skrive til sagsbehandleren, at du pga dine diagnoser har behov for et skriftligt overblik, da du husker dårligt.

Du skriver, at du er bange for, at hun sylter dig, hvis du beder om aktindsigt.
Faktum er, at du er blevet syltet i over fem år ved at være så tilbageholdende. Du skal derfor prøve en anden metode nu.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2016, 21:40   #6
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
som altid til dig strandpigen skriver du et indfølende og fornuftigt svar. tak til dig
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2016, 21:57   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JakobEC Se meddelelser
Jeg kan bare ikke forstå hvordan det kan være lovligt at de fastholder mig så længe på KH når det tydeligt fremgår i min sag for flere år siden at jeg gerne vil lave det jeg magter og det er usundt for mig bare at få lov at sejle...
Hvorfor sender min sb mig til lægen hvis hun ikke har tænkt sig at følge op på det inden den forældes?
Nogle ting skal man ikke spekulere så meget på, man får ikke noget positivt ud af det. I stedet kan man gøre hvad man kan, for at det bliver bedre fremover.

Citat:
Oprindeligt indsendt af JakobEC Se meddelelser
Mht aktindsigt frygter jeg at min sb bliver fornærmet og sylter min sag igen,
Sådan har mange det, når de skal bede om aktindsigt første gang, men rigtig mange har oplevet, at når først de selv begynder, at tage ansvar for deres sag, og deltage aktivt i sagsbehandlingen, så begynder der, at ske noget.

Hvis din sb ikke tidligere har overholdt notatpligten (at skrive f.eks.aftaler ind i din sag efter jeres møder), så vil hun sandsynligvis begynde at gøre det, når du beder om aktindsigt.

Og hvis sb ikke gør hvad hun skal, så bør du klage over det når situationen er der.

Om hun bliver fornærmet skal du totalt lukke øjne og ører for.

Jeg har selv haft klaget til jobcenterchefen flere gange, og jeg har aldrig oplevet, at det har forplumret sagen mere end den var i forvejen.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Der er ingen, der bliver fornærmet over anmodning om aktindsigt. Det er en helt normal ting, - og du får IKKE styr på din sag, hvis ikke du ved, der ligger i den.

Hvis det gør det nemmere for dig, kan du evt. skrive til sagsbehandleren, at du pga dine diagnoser har behov for et skriftligt overblik, da du husker dårligt.

Du skriver, at du er bange for, at hun sylter dig, hvis du beder om aktindsigt.
Faktum er, at du er blevet syltet i over fem år ved at være så tilbageholdende. Du skal derfor prøve en anden metode nu.
Lige præcis. Rigtig godt skrevet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2016, 22:26   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er du nok ikke helt forkert på den når du tror at de forsøger at holde dig på billigste ydelse længst muligt...det gør,de med alle borgere...desværre...

Det er netop også derfor at du skal gøre tingene på en anden måde fra nu af...

Fortæl evt den borgermægler det du har fortalt os...at du er bange for at søge aktindsigt...og bed dem hjælpe dig...

Alle har krav på at få aktindsigt...også uden at nogen bliver sure..

Mange gange gør det netop det modsatte....det fortæller sagsbehandleren at du tager aktivt del i sagsbehandlingen....og det er det som loven siger borgere skal gøre eller have mulighed for at gøre..

Men slå dig sammen med borgermælgeren...det kan tage den værste angst...og gøre at du ikke føler dig så alene om det hele..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2016, 05:55   #9
JakobEC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2016
Lokation: Aarhus
Indlæg: 11
Styrke: 8
JakobEC er ny på vejen
Tak for alle de fine svar, jeg føler virkelig at I ved hvad I snakker om og jeg vil både søge aktindsigt og kontakte borgermægler, den kendte jeg heller ikke. Jeg vidste heller ikke at man kunne kontakte kommunen igennem nemid...
Jeg fortryder blot jeg ikke tog mod til mig og skrev herinde for længe siden.
Jeg ved også jeg bekymrer mig for meget over nogle ting, det er desværre en af de ting jeg har svært ved at styre.
JakobEC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2016, 09:23   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JakobEC Se meddelelser
Tak for alle de fine svar, jeg føler virkelig at I ved hvad I snakker om og jeg vil både søge aktindsigt og kontakte borgermægler, den kendte jeg heller ikke.
Vi har set rigtig mange gange, at en sag først kommer til, at køre efter bogen, når borgeren kommer herind og "bliver klædt på".

Citat:
Oprindeligt indsendt af JakobEC Se meddelelser
Jeg fortryder blot jeg ikke tog mod til mig og skrev herinde for længe siden.
Jeg ved også jeg bekymrer mig for meget over nogle ting, det er desværre en af de ting jeg har svært ved at styre.
Man kan altid være bag-klog. Men nu har du taget det første skridt i den rigtige retning, så du skal ikke gå og banke dig selv oven i hovedet for det du ikke har gjort tidligere. Se fremad.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension