K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2014, 13:26   #1
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Udvilk. af arb. evne trods stationær

Hej.
Jeg skriver til jer fordi jeg mangler og høre andres mening. Sagen er den at trods min statusattest siger jeg er stationær mhp. arbejdsevne så mener kommunen at jeg skal i et længerevarende praktikforløb mhp. "Udvikling af arbejdsevne". Kan det virkelig være rigtig? Jeg mener jo at det kun er med til at forhale sagen da man efter en given tid kun ville konkludere at det der står er rigtigt.

Jeg er 47 år og har været misbrugende siden 14 års alderen. behandlet for misbrug for 11år siden med et enkelt tilbagefald. De sidste 5 års tid med depressioner og angst. dianosticeret af PPk. i køge med følgende lidelser.

Emotionelt ustabil personlighedsstruktur. (Borderline)
Paranoid personlighedsstruktur
Evasiv/ængstelig personlighedsstruktur
social angst
Periodisk depression
Blandingsmisbrug pt. afholdende

Der står i min status fra psyk at, grundet min forhistorie er der belæg for og sige at jeg er stationær mhp. arbejdsevne og at behandlingen alene kommer til og handle om at højne min livskvalitet. Og at de ikke forventer nævneværdige forandring af mit funktionsniveau.

Derfor er det meget frustrerende at få af vide af min sagsbehandler at jeg skal i en længerevarende praktik for udvikling af min arbejdsevne.
Jeg er klar over at loven siger at alt skal være afprøvet inden man kan komme oi betragtning til flex eller pension. Men der står også; medmindre det er åbentbart formålsløst.

Og jeg kan ikke se hvad der skulle ændre min virkelighed ved at jeg kommer i den praktik. Jeg ønsker at de anerkender det åbentlyse og sender mig direkte i et ressourceforløb mhp Flex eller pension. Jeg ved at psyk også er der. De siger at jeg ikke kommer til at klare et job på ordinære vilkår.

Men hvad er jeres mening?
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2014, 14:39   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg har tidligere skrevet til dig, i din oprindelige tråd:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=26788&page=6


Men tilbage ti ldet du spørger om:
Kommunen fokuserer ikke på diagnoser, men på arbejdsevne, derfor skal du afprøves ift. hvad du kan, og ikke kan.

Der er ikke nogen som siger, at det nødvendigvis skal vare seks måneder.
Så vidt jeg er bekendt med, så er reglerne vidst 13 uger. Så hvis du ikke kan holde til det, så må du i dialog med din læge, og forklare ham situationen.

Måske er der en anden, der kan byde ind med hvor længe en praktik minimum må vare.
Husk at tilgodese skånebehov, hvis du overhovedet har dokumenteret dem.

En praktik kan hjælpe dig den rigtige vej, hvis du blot er samarbejdsvillig. (Jeg siger ikke, at du ikke er)
At man er stationær, betyder ikke at man er fritaget for diverse tiltag fra kommunens side.
Det betyder blot, at du er færdig udredt, og nu ved man hvad du fejler.
Nu vil man så finde ud af hvad du kan.

Det kunne være relevant at du anmodet di nsagsbehandler om at komme på REVA center.
Det er et godt sted, hvor de er vand til at have med borgere at gøre, som har skavanker..

-----------


Varighed
Der er fastlagt forskellige tidsrammer for virksomhedspraktikken varighed. Virksomhedspraktikken kan vare:

op til fire uger for personer, der modtager dagpenge eller modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed (dog otte uger for personer omfattet af § 91b – personer mellem 25-30 år uden hjemmeboende børn og uden uddannelse, der berettiger til optagelse i A-kasse)
op til 13 uger for personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud
op til 13 uger for personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp og som har problemer udover ledighed, revalidender og personer, der modtager sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse
For personer, der er omfattet af nr. 2 og 3, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere. Ved tilbud af over 13 ugers varighed skal kommunen i forbindelse med kontaktforløbet tage stilling til, om betingelserne for tilbuddet fortsat er opfyldt, eller om der er behov for et andet tilbud for at sikre den kortest mulige vej til ordinær beskæftigelse. Etableringen skal endvidere have været drøftet mellem virksomheden og repræsentanter for virksomhedens ansatte.

For revalidender og særlig udsatte unge under 18 år, som har fået en jobplan, fastsættes varigheden ud fra en konkret individuel vurdering behovet for optræning.

http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/virksomhedspraktik

Sidst redigeret af Bodrum; 18-05-2014 kl. 14:42.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 08:57   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
I og med at du har ringe eller ingen erhvervserfaring, kan der ved længerevarende forløb måske være en restarbejdsevne, som kan udnyttes.

Disse nye ressourceforløb er netop målrettet forløb som din, hvor optræning og afprøvning, med støtte kan være gavnlig.

Formodentlig kommer du ikke tilbage til ordinært arbejde, men man skal dels afprøve, dels forsøge at udvikle din eventuelle restarbejdsevne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 10:27   #4
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Tak for jeres indlæg. Jeg er stadig forvirret. Der står jo i beskæftigelsesloven at, medmindre at det er åbenbart formålsløst. Og det er jo min virkelighed. Derfor synes jeg at det er svært at acceptere at skulle i en længerevarende praktik hvor jeg hver dag skal foregive at jeg synes at det er en god ide,- og at Jeg måske har en chance for at, komme ud på det ordinære arbejdsmarked. Det alene gør det helt uoverskueligt. Oveni det ligger der jo en bekymring for hvornår kommunen synes at, nu er alt afprøvet.

og til Popaie. Jeg har masser af arbejdserfaring. er uddannet smed og senere revalideret og har læst til pædagog. Men jeg kan ikke fastholde et arbejde. Jeg ender ud i depression. Og der er desværre ikke tale om et ressourceforløb. Der er tale om en "udvikling af arbejdsevnen".
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2014, 12:11   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal nok erlægge en bredere tolkning af "åbenbart formålsløst".
Målet behøver jo ikke kun være det ordinære arbejdsmarked.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension