K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2007, 22:23   #11
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 18
nille er ny på vejen
hej med dig

jeg er ved at søge om pension...så nej får det ikke endnu-men håber....kunne du ikke tænke dig at fortælle lidt om din pensionhvad får du feks.....får du boligstøtte?
jeg hat tænkt mig at arbejde som du også gerne vil...5 timer i et ikke stressende job,men til normal løn-hvor de kender mig og min sygdom....tror det er sundt at fastholde den sociale konatakt-
betaler du til noget a-kasse-fagforening-efterløn(eller hvad det hedder)jeg er ikke helt så super indenfor dette felt......
de bedste tanker
__________________
bliv vinder i dit eget liv
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2007, 22:29   #12
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Prøv at spørge SR-bistand

Prøv at spørge SR-bistand http://www.sr-bistand.dk/ Jeg har gode erfaringer med dem. De har telefonrådgivning og der sidder folk som kender fortolkningen af de forskellige regler.
Held og lykke med det!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2007, 17:07   #13
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Til Nille

Held og lykke med at søge pension, det kan jo godt være en hård omgang, men jeg håber det bedste for dig. Jeg får udbetalt 10184 kr. om mdr. efter skat og så får jeg ca. 700 kr. i boligstøtte. Der er kun en sats førtidspension nu, så der vil du ca. få det samme som mig (afhænging af skat, det første år fik jeg kun lidt over 8000 kr. pr. mdr. udbetalt fordi jeg skyldte i skat, da jeg havde fået en erstatning).

Boligstøtte afhænger af, hvor høj din husleje er, hvor mange kvm. og om du bor sammen med nogen, din indkomst, osv. Hvad lever du af nu? Måske kan du allerede få boligstøtte nu? Det er jo ikke kun for førtidspensionister, men for alle, dvs. at du måske kan få hvis du er på kontanthjælp. Det er da værd at prøve, bare tag din lejekontrakt med ned til kommunen, og få dem til at regne det ud.

Ang. fagforening, så er jeg stadig medlem af HK, men vist ikke a-kassen. Jeg har ikke helt styr på det selv. Det var meningen at jeg ville melde mig helt ud, dengang jeg fik førtidspension, men jeg kunne spare en del på forsikringer ved at blive i deres forbund og så betale til ulykkesforsikring og kritisk sygdom. Så jeg betaler 133 kr. om mdr. til HK. Hvis jeg var dig, ville jeg ringe ind og tale med dem først, forklare din situation og spørge om hvad der er klogest for dig.

Håber du kan bruge det.

Til Ida:

Takker for link , jeg tror at jeg vil ringe til dem i morgen, for jeg vil jo ikke risikerer at miste min pension. Måske kan de give mig et svar på de modstridende regler.
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2007, 21:50   #14
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 18
nille er ny på vejen
tak for dit søde svar

det kan være svært at stå alene med alt dette-så det var dejligt med dit svar- skyldte i skat....trækker de så bare lige 2000;( må man have en formue når man er på pension...var du på fleksjob før din pension.....og det gik ikke eller-ønsker dig alt held og lykke med skåne job-
knus
__________________
bliv vinder i dit eget liv
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2007, 23:26   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
SÅ fandt jeg sq noget (undskyld sproget men det var altså en opgave der ville noget )

men her kommer noget af det jeg har fundet ud af, det jeg sætter ind her er ikke det endegyldige for der står så meget at jeg ikke vil fylde databasen helt op med det, men for alt hvad jeg kan se, så kan du arbejde til en ganske normal løn og din chef vil så få et lille løntilskud til dig , men her kommer det jeg har fundet ud af ...


Hvad er job med løntilskud til førtidspensionister?


Job med løntilskud til førtidspensionister blev tidligere kaldt skånejob med løntilskud.

Et job med løntilskud til førtidspensionister er som de tidligere skånejob med løntilskud en stilling på særlige vilkår. Det særlige er, at man aftaler sig frem til lønnen og arbejdsvilkårene.

Job med løntilskud til førtidspensionister kan oprettes til personer, der får førtidspension efter lov om social pension. Der er altså tale om et tilbud til personer, der modtager førtidspension, i modsætning til fleksjob, der oprettes til personer, som ikke modtager førtidspension.

Det er en betingelse for at få et job med løntilskud, at man ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet.


Hvor oprettes job med løntilskud?


Job med løntilskud kan oprettes hos private og offentlige arbejdsgivere. Job med løntilskud kan oprettes inden for alle erhvervstyper, bortset fra de undtagelser, der gælder som følge af EU-reglerne.
Der kan dog ikke oprettes job med løntilskud i en virksomhed, der er ejet af personens ægtefælle, registrerede partner eller samlever.

Løn og arbejdsvilkår


Når et ansættelsesforhold med løntilskud aftales, skal der oprettes en ansættelseskontrakt eller et ansættelsesbrev, hvor løn og arbejdsvilkår beskrives. I papiret skrives ligeledes, i hvor lang en periode kommunen i jobcentret har bevilget løntilskuddet.

Hvis arbejdsgiveren eller arbejdstageren efterfølgende ønsker at stoppe ansættelsesforholdet, anvendes reglerne i de gældende overenskomster og lovgivningen.

Ved ansættelse med løntilskud hos private arbejdsgivere er den ansatte berettiget til 12 måneders sammenhængende beskæftigelse.

Løn


Lønnen aftales mellem arbejdsgiveren og arbejdstageren i samarbejde med de faglige organisationer. Bliver personen ansat inden for et område, der ikke er dækket af en faglig overenskomst, aftales lønnen med den faglige organisation, der er tættest på området.

Det er arbejdsgiveren, der udbetaler lønnen til arbejdstageren. For arbejdstageren indgår lønnen som almindelig skattepligtig indkomst.

Arbejdstageren får samtidig med lønnen for jobbet også udbetalt sin førtidspension. Størrelsen af pensionen kan dog påvirkes af lønindtægten. Førtidspension er også almindelig skattepligtig indkomst.


Løntilskud

Kommunen i jobcentret betaler et løntilskud til arbejdsgiveren. Løntilskuddet udgør (2007) 21,92 kr. pr. time til såvel private som offentlige arbejdsgivere. I særlige tilfælde kan løntilskuddet dog udgøre (2007) 38,37 kr. pr. time.


Du kan læse alle regler og undtagelser på dette link http://www.clh.dk/index.php?id=1266
  Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 11:01   #16
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Til nille

Nej jeg var ikke på flexjob før jeg fik førtidspension. På det tidspunkt var jeg for syg til at kunne klare arbejdsprøvning, selvom jeg prøvede i ca. 7 mdr. Så røg jeg på kontanthjælp og måtte overleve på det, indtil jeg omsider fik lov til at søge førtidspension.

Til Hejdien

Tak skal du have, jeg blev da helt rørt over at du har brugt så meget tid på at finde frem til disse oplysninger. Det var sødt af dig.

Nu har jeg lige læst hele tråden igennem igen og er stadig meget forvirret, jeg ved stadig ikke hvad jeg skal sige til arbejdsgiveren hvis han ringer.

Nu har jeg ringet til en socialrådgiver som er tilknyttet min alm. læge, har har fået en tid i dag kl. 13.40. I øvrigt har alt dette kommune pis fået min PTSD til at flamme op, så nu skal jeg også til lægen i dag, suk....
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 13:53   #17
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Sidder nu og venter på at skulle til møde med den uafhænginge socialrådgiver og til lægen. Jeg er så træt af det hele lige nu, har mest lyst til bare at kaste håndklædet i ringen og give op. Er simpelthen så stresset. Synes at jeg prøver og prøver, vil bare have et nogenlunde normalt liv, men systemet sætter hele tiden en kæp i hjulet og tingene er så langsommelige og besværlige. Og sagen med at komme på højskole, har jeg også måtte droppe, jeg fik aldrig færdig ufyldt sedlen og orker ikke at tage på skulkenborg igen. Nu går det nok samme vej med dette job, suk.

Det eneste sted jeg har fået opbakning, har været herinde på K10, og det vil jeg gerne takke jer for.
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 14:13   #18
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
opdate

Hej igen

Vil bare lige fortælle hvad socialrådgiveren sagde (uafhængig), da nille måske også kan bruge svaret. Og det er at man som førtidspensionist GERNE må tage et helt alm. job, uden at kommunen behøver at blive blandet ind i det. Hvis jeg bare holder mig til at tjene max. 59000 kr. om året, så kan kommunen ikke komme og tage min pension fra mig. Og jeg kan forlange en normal løn, svarende til det arbejde jeg skal udfører.

Rent psykisk har alt dette kommune halløj dog taget på mig, og nu er jeg igen nede i kulkælderen (dvs. lige nu er jeg ikke i stand til at arbejde). Socialrådgiveren sagde at fra nu af, måtte jeg ikke have mere kontakt med Odense kommune med mindre at hun var med i ALT. Hun sagde at det tager alt for hårdt på min psyke (og jeg ved jo godt at hun har ret).

Nå ja, så var jeg jo også ved lægen, og hvor de fandt ud af at jeg muligvis har lungebetændelse (har været hostet som en gal i over en mdr. nu), så jeg er lige kommet på pencillin og skal på hospitalet og have taget røngten af mine lunger.

Jeg vil nu ang. helbredet holde pause her fra K10, jeg håber virkelig det bedste for alle jer som kæmper mod systemet. Et stort kram til jer alle
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2007, 00:23   #19
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
du må vel arbejde en 490 timer om året, det er ca 40 timer om mdr.. hvis du får en 120,- i timen ik.. det skal du nok køre som B-inkomst... så noget som avis kørsel til 30000,- 40000,- om året kender jeg da en førtidspensionist der, køre rundt i bil der og tjæner lidt ved siden af.. afløser, vikare osv, det skulle der ikke være problemer med... men et FAST job og med faste timer per uge, det skal man nok holde sig fra... for så kunne man jo ligesågodt være i fleksjob eller skånejob... Hvis man kan arbejde hver dag..

skånejob er til folk der gerne vil ud og udnyttes, jeg skal ivertefal ikke ud og være skidt tilpas for, 16,- 35,- kr i timen...
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2007, 17:37   #20
formateret
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2007
Lokation: Vestjylland
Indlæg: 3
Styrke: 0
formateret er ny på vejen
Nu er jeg ny herinde, så jeg "springer" nok lige på et par tråde rundt omkring
Jeg har de sidste 8 måneder selv haft et skånejob, og har jo derfor en lille smule erfraring med emnet.
Nu skriver I at man må tjene 59000 kr ( mener nu det er 60.500 kr), men det er jo ikke forbudt at tjene mere. Det som man tjener udover det beløb, bliver jo bare modregnet i fp'en. Dog sådan at man får lov at beholde 70% af det man tjener. Altså ens fp bliver modregnet med 30%.
Jeg selv arbejder 3 timer om dagen, og tjener 60 kr i timen.
Før mit skånejob fik jeg 10.493 kr udbetalt hver måned, efter jeg begyndte med jobbet, får jeg nu 10.126 kr. Og for jobbet får jeg udbetalt 2109 kr. hver måned.
Så jeg er ganske godt tilfreds
Men til gengæld måtte jeg så også vente i næsten 2 år før kommunen fandt dette "guldkorn" til mig

Men da du selv har fundt arbejdet, så synes jeg da du skal springe ud i det.
Hvis du er enlig, så skal du faktisk tjene 656.200 kr (2008) før din evt førtidspension bortfalder.
formateret er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er der mere styr på hvad der vil ske for nuværende ftpere der har skånejob Abraxus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 11-11-2012 15:12
Mulighed for førtidspension. Julcha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 99 24-08-2010 00:13
Har vi en mulighed for..... p.m.o. Alt det andet 2 27-05-2010 00:36
Har jeg mulighed for fp? Mcavforfanden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 23-01-2010 11:41
hvad er din løn i skånejob kmthorup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 27-05-2009 22:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension