K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2012, 13:52   #1
Rio
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2005
Lokation: Brønderslev
Alder: 62
Indlæg: 34
Styrke: 19
Rio er ny på vejen
fleksjob / praktik

Hej alle sammen

Jeg er i den heldige situation, at jeg er blevet visiteret fleksjob.
Næste punkt er så at finde et.

Jobcenteret i Brønderslev kommune har nu besluttet, at jeg skal i praktik i en virksomhed, hvor der IKKE er mulighed for fleksjob bagefter.

De skriver i mail til mig.

"Det grundlæggende formål med en virksomhedspraktik for fleksjobvisiterede er, at praktikperioden kan være med til afklare pågældende borgers muligheder for at udføre de konkrete arbejdsopgaver i det aktuelle job, set i forhold til de skånehensyn, der skal tilgodeses.

Kun ganske få fleksjob etableres uden, at der har været en forudgående praktik."


Så er det jeg tænker .... jamen det er jo afklaret en gang.
Jeg syntes yderligere, at mine muligheder, for selv at finde et fleksjob fosvinder, da jeg ikke har mulighed for at opsøge virksomheder, for at se om de kan bruge en i fleksjob, mens jeg er i praktik.

Skal jeg i sådan en praktik .... ikke at jeg ikke vil arbejde, for det vil jeg gerne, men mener mine muligheder skrumper.
Desuden kan jeg selv finde en ulønnet praktik, hvis de mener at jeg SKAL.

Med venlig hilsen

Rio
Rio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 18:05   #2
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Set ud fra at der ikke er mulighed for ansættelse finder jeg det skørt at tilbyde sådan en praktik.

Det må være i alles interesse at du får frirum til at etablere kontakte med henblik på at få du rigtigt job.

Havde de så bare skrevet at det var for at vedligeholde dine færdigheder, men nej.... de skriver jo at det er for at opbygge færdigheder i forhold til det specifikke job.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 18:16   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
I betragtning af at du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, ville jeg i hvert fald bede om en frigørelsesattest, så du kan stoppe hvis du du selv finder et job et andet sted, mens du er i praktik.

Og hvis du selv kan finde et andet og bedre praktiksted, vil det være oplagt at foreslå det istedet....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 18:43   #4
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rio Se meddelelser
Hej alle sammen

Jeg er i den heldige situation, at jeg er blevet visiteret fleksjob.
Næste punkt er så at finde et.

Jobcenteret i Brønderslev kommune har nu besluttet, at jeg skal i praktik i en virksomhed, hvor der IKKE er mulighed for fleksjob bagefter.

De skriver i mail til mig.

"Det grundlæggende formål med en virksomhedspraktik for fleksjobvisiterede er, at praktikperioden kan være med til afklare pågældende borgers muligheder for at udføre de konkrete arbejdsopgaver i det aktuelle job, set i forhold til de skånehensyn, der skal tilgodeses.

Kun ganske få fleksjob etableres uden, at der har været en forudgående praktik."


Så er det jeg tænker .... jamen det er jo afklaret en gang.
Jeg syntes yderligere, at mine muligheder, for selv at finde et fleksjob fosvinder, da jeg ikke har mulighed for at opsøge virksomheder, for at se om de kan bruge en i fleksjob, mens jeg er i praktik.

Skal jeg i sådan en praktik .... ikke at jeg ikke vil arbejde, for det vil jeg gerne, men mener mine muligheder skrumper.
Desuden kan jeg selv finde en ulønnet praktik, hvis de mener at jeg SKAL.

Med venlig hilsen

Rio

Praktik pladser bruges ofte på et helt forkert grundlag : en praktik plads er til for at man skal lære noget /læres op i noget man ikke kan så har man erfaring indenfor har man ikke noget at gøre her og at de efterfølgene ikke vil have en på flex så viser det jo bare at man er parkeret på gratis job dem er der mange arbejdsgivere der gerne vil have.

PRAKTIKPLADS = OPLÆRING i noget man ingen kendskab har til og IKKE et JOB
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 18:53   #5
dobar
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2009
Indlæg: 577
Styrke: 15
dobar er ny på vejen
Hej


Hvor længe skal du vær der på det sted?

jeg er også blev bevillget til felexjob i sidste år og har været til sammtale med min jobkonsulent og han sagde hvis vi ikke finde job inden april i år så skal jeg i praktik.


men men... han sagde også at jeg kan være max. 1 mdr. ikke længere og gå til praktik til sted hvor der bliver muligheden til ansættelse i flexjob..

jeg tror at det giver ikke mening at de sende dig i praktik når de allerede ved der er ikke muligheden til ansættelse..

arbejdsgiver vil kun udnytte dig som gratis arbejdskraft.
dobar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 19:03   #6
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Gratis og ulovlig arbejdskraft, det er hvad det er... -ren udnyttelse fra arbejdsgiver og kommunens side

Anmeld dem til fagforeningerne...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 19:22   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg hader også det at læse folk som er nyvisiterede bare bliver sendt ud i "praktik"... helt ærligt altså.... Man skal lige få lov at søge selv osv...

Husk du har jo ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse i løbet af de første 12 måneders ledighed... Har du ikke brugt den endnu så kan denne måske træde istedet for praktik?

Det er en slags afgørelse de giver dig (tilbud) om praktik, og det kan man faktisk godt klage over den afgørelse... (mener at have set et sted i loven, at man godt kan f.eks. sige nej til et tilbud, men er det her et tilbud om fleksjob hmmm)

Hvis du er i fagforeninge, kan du måske lige få rådgivning derfra.

Tænkte også lige på, at hvis det er en stilling som du er uddannet til, så bør du få løn for det, da du jo er kvalificeret til jobbet... Det er set, at f.eks. en murer blev sendt ud som murer - han gik til fagforeningen, og der blev senere betalt løn pga., at man ikke må gøre det at sende murer ud som gratis arbejdskraft, når man jo er kvalificeret og uddannet til det. Det bør også være gældende for fleksjobbere.

Forresten.... Står der noget om hvilken lov og paragraf de sender dig ud i??? Ellers spørg! ;-) De må kun gøre det der står i loven, så hvis de skal sende dig ud i praktik skal det være efter en eller anden type paragraf osv... Det gad jeg godt høre/vide...

Sidst redigeret af curls; 22-02-2012 kl. 19:37.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 19:58   #8
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Ja, det lugter lidt af gratis arbejdskraft for en tid, og det er ikke ok...
Jeg ville henvende mig til min fagforening og høre hvad de siger...
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:17   #9
Rio
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2005
Lokation: Brønderslev
Alder: 62
Indlæg: 34
Styrke: 19
Rio er ny på vejen
Hej igen og tak for jeres svar.

jeg har besluttet mig for, at smide hele mailen ind, så I kan se helt hvad der er skrevet.

Hej Rene

Tak for din mail.

Der er flere gode grunde til, at der etableres virksomhedspraktik for borgere, der er visiteret til fleksjob.

Det grundlæggende formål med en virksomhedspraktik for fleksjobvisiterede er, at praktikperioden kan være med til afklare pågældende borgers muligheder for at udføre de konkrete arbejdsopgaver i det aktuelle job, set i forhold til de skånehensyn, der skal tilgodeses.

Derudover kan en praktik være hensigtsmæssig, set i forhold til afklaring af branche, ligesom det kan være hensigtsmæssigt i forhold til borgerens kompetenceudvikling inden for et konkret arbejdsområde.

Endelig er det er vores erfaring, at et praktikforløb under alle omstændigheder bringer borgeren tættere på arbejdsmarkedet, uanset at der ikke er et fleksjob i forlængelse af en aktuel praktik. Borgeren kan på baggrund af respektive praktikforløb dokumentere engagement og aktivitet, set i forhold til en potentiel kommende arbejdsgiver.

Kun ganske få fleksjob etableres uden, at der har været en forudgående praktik. Etablering af fleksjob uden forudgående praktik sker som regel på baggrund af, at borgeren selv har fundet et job. Jeg er derfor enig med dig i, at det er en god idé selv at være aktiv jobsøgende. Jeg er imidlertid ikke enig med dig i, at en praktik skulle være en hindring herfor.
Rio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:23   #10
Rio
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2005
Lokation: Brønderslev
Alder: 62
Indlæg: 34
Styrke: 19
Rio er ny på vejen
Glemte lige......

Er der nogen der har link til lovgivning om fleksjob ( så det er forståeligt for menig mand )
Hvis man læser i serviceloven, er den meget bred.

// Rio
Rio er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob praktik lillesine Spørgsmål ang fleksjob 4 02-05-2013 09:45
Praktik efter sygemeldt på fleksjob MetteMusen Spørgsmål ang fleksjob 15 15-11-2012 22:51
fleksjob / praktik Rio Spørgsmål ang fleksjob 7 30-09-2012 23:42
Praktik og kommunalt fleksjob Tullee Spørgsmål ang fleksjob 16 10-03-2010 22:32
fleksjob .. praktik lars67 Spørgsmål ang fleksjob 2 17-09-2008 15:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension