K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-05-2009, 11:11   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Jeg ved ikke om det er mig der husker forkert, men jeg synes der på et tidspunkt har været skrevet herinde om, at unge på kh, som er handicappede/psykisk syge IKKE skal have den lave kh-sats, men er berettigede til den sats, som gælder for dem over 25 år.
Ja, det er rigtigt, men det er meget få diagnoser... vist skizofreni blandt andet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2009, 11:11   #12
Slettet bruger
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Indlæg: 57
Styrke: 16
Slettet bruger er ny på vejen
Som jeg har sagt før så er kontanthjælp faktisk ikke en ret. Kontanthjælp bliver udregnet på baggrund af indkomst i en husstand og når din søn bor hjemme, så ville din og din mands indkomst nok indgå i den beregning.
Slettet bruger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2009, 11:58   #13
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Trold det er kun nogen ganske få specifikke psykiske sygdomme det gælder for bla skizofreni...

De skal jo nødig komme til at lave en lov der gælder for alle puha det kunne jo koste penge ....

Permand tror nu ikke at det gælder ved kontanthjælp for hjemmeboende kender unge der har forældre med masser af penge de kan stadig få som hjemmeboende , deres forældre har jo ikke forsørger pligt mere

Sidst redigeret af Hejdien; 28-05-2009 kl. 12:03.
  Besvar med citat
Gammel 28-05-2009, 12:34   #14
Slettet bruger
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Indlæg: 57
Styrke: 16
Slettet bruger er ny på vejen
Hej Hejdien

Da kontanthjælp er en fattighjælp og ikke en RET, så ville en kommune nok sige at hvis et "barn" over 18 år bor hjemme, betaler det måske ikke husleje, mad, el, og varme. Den beregning er der en vis fornuft i.

Men mit råd ville være at tage imod det botilbud, for det tror jeg ville give en mulighed for FP.
Slettet bruger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2009, 13:56   #15
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Zuza og Hejdien, så var min hukommelse altså ikke helt på vildspor.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 10:58   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Permand Se meddelelser
Hej Hejdien

Da kontanthjælp er en fattighjælp og ikke en RET, så ville en kommune nok sige at hvis et "barn" over 18 år bor hjemme, betaler det måske ikke husleje, mad, el, og varme. Den beregning er der en vis fornuft i.

Men mit råd ville være at tage imod det botilbud, for det tror jeg ville give en mulighed for FP.
Permand nu er det sådan at man som 18 årig og er myndig og derfor er berettiget til kontanthjælp forældre har ikke længere forsørgerpligt jeg har lige siddet og læst loven og her fremgår det tydeligt at det er en ret ingen steder fremkommer det at der er mulighed for at fratage en ung kontanthjælpen ...

Så jo det er en ret ...

Citat:
§ 25 f. Personer, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, får den månedlige hjælp nedsat efter stk. 2, når personen

1) har modtaget kontanthjælp i 6 måneder efter, at den pågældende har påbegyndt et tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller

2) uden rimelig eller gyldig grund er ophørt med eller har afvist et tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og den pågældende har overstået en periode, hvor hjælpen har været nedsat eller ophørt efter § 39 eller § 41.
6-måneders-perioden beregnes efter § 25, stk. 8-10.

Stk. 2. Den nedsatte kontanthjælp udgør et månedligt beløb på

1) 4.379 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og

2) 2.177 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.
  Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 12:38   #17
Slettet bruger
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Indlæg: 57
Styrke: 16
Slettet bruger er ny på vejen
Hej Hejdien

Hvis kontanthjælp er en ret, hvad ville du så sige til alle de mennesker som ikke kan få kontanthjælp idag? Der er rigtigt mange mennesker som kommer på røven fordi de ikke er i A-kasse. ( Det har du vel hørt? )
Slettet bruger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 13:33   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror Permand (uden at gøre mig klog), at det strander på voksne gifte mennesker der pga ægtefællens indkomst, IKKE kan få kontanthjælp til den part der ikke tjener noget.....

I lige det her tilfælde er det et ungt voksent enligt menneske.

Men ellers har du bestemt ret, for der er flere herinde der netop ikke har nogen 'personlig forsørgelse' pga ægtefællens indkomst....men det må betegnes som et helt andet regnestykke. Og komme ind under andre love og regler omkring forsørgerpligt mm.

Dolk mig ikke hvis jeg ikke har ret, hehe...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 13:54   #19
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
En del af snakken med mennesker som kommer på røven uden a-kasse og uden muligheder for kh, har også været omtalt som at disse havde egen bolig, bil etc.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 14:13   #20
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af Permand Se meddelelser
Hej Hejdien

Hvis kontanthjælp er en ret, hvad ville du så sige til alle de mennesker som ikke kan få kontanthjælp idag? Der er rigtigt mange mennesker som kommer på røven fordi de ikke er i A-kasse. ( Det har du vel hørt? )
Jeg blander mig lige....

Det kan der være 2 årsager til:

At man har formue

At man kommer under ægtefælleforsørgelse.

Forældre har IKKE pligt til forsørgelse af unge over 18 år.

Så længe man står til rådighed for arbejdsmarkedet - og det skal man hvis man er over 18 år og ønsker kontanthjælp - så er betingelsen opfyldt.

At der så i loven findes en masse "hæslige" muligheder for at påstå, at nogle ikke står til rådighed, er en anden sag.

Der følger skam en masse pligter med, hvis man vil have kontanthjælp.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nedsættelse af revalidering ? FrkSilverfox Alt det andet 9 03-02-2012 10:23
Nedsættelse af timetale fruJohnny Spørgsmål ang fleksjob 8 24-02-2011 09:59
Nedsættelse af førtidspension stina2630 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 05-08-2010 18:46
Nedsættelse Bente Knudsen Dit og Dat 2 30-04-2007 19:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension